Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 23 januari 2015, 20:16   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Walen hé. Extremisme met de glimlach, vervuld met luiheid.

__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 23 januari 2015, 20:20   #22
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Walen hé. Extremisme met de glimlach, vervuld met luiheid.

Waar komt deze foto vandaan?
Nietzsche is offline  
Oud 23 januari 2015, 20:20   #23
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

En wat is dit voor domme vraag van ts? natuurlijk begrijpt iedereen deze arts (dat is immers een kwestie van lezen).
Nietzsche is offline  
Oud 23 januari 2015, 20:27   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
ik zie het woordje "mijn" hier niet staan, jij?

Citaat:
Nu ik toetreed tot de medische professie, beloof ik dat ik mij naar mijn beste vermogen voor een kwaliteitsvolle geneeskunde ten dienste van de medemens en de samenleving zal inzetten.
Ik zal het beroep van arts plichtsbewust en nauwgezet uitoefenen.
Ik zal boven alles voor mijn patiënten zorgen, hun gezondheid bevorderen en hun lijden verlichten.
Ik zal mijn patiënten correct informeren.
Ik zal geheimhouden wat ik krachtens mijn beroep van mijn patiënten weet, ook na hun dood.
Ik zal de professoren en allen die mij gevormd hebben, blijvend waarderen voor wat ze mij hebben bijgebracht.
Ik zal mij blijven bijscholen, de grenzen van mijn mogelijkheden niet overschrijden en waar mogelijk bijdragen tot de vooruitgang van de geneeskundige kennis.
Ik zal verantwoordelijk omgaan met de middelen die de maatschappij ter beschikking stelt en ijveren voor een gezondheidszorg die toegankelijk is voor iedereen.
Ik zal mij collegiaal gedragen en respectvol met medewerkers omgaan.
Ik zal ervoor waken dat mijn houding tegenover patiënten niet beïnvloed wordt door levensbeschouwing, politieke overtuiging, sociale stand, ras, etnie, nationaliteit, taal, gender, seksuele voorkeur, leeftijd, ziekte of handicap.
Ik zal het leven en de menselijke waardigheid eerbiedigen.
Zelfs onder druk, zal ik mijn medische kennis niet aanwenden voor praktijken die indruisen tegen de menselijkheid.
Dit verklaar ik plechtig, uit vrije wil en op mijn woord van eer

Zo dus, als hij iemand niet wil aannemen als patiënt, dan is hij daar dan ook niets tegenover verplicht.

Als ik online een afspraak maak bij mijn huisarts, dan staat daar vermeld, enkel gekende patiënten, geen nieuwe.

Wat nu?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 23 januari 2015, 21:30   #25
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Zo dus, als hij iemand niet wil aannemen als patiënt, dan is hij daar dan ook niets tegenover verplicht.

wat er in de andere onderdelen van de artseneed staat doet er niet toe (pure quote-mining van jou), die delen verbreekt hij inderdaad niet, maar wel dit deel:

Citaat:
Ik zal ervoor waken dat mijn houding tegenover patiënten niet beïnvloed wordt door levensbeschouwing, politieke overtuiging, sociale stand, ras, etnie, nationaliteit, taal, gender, seksuele voorkeur, leeftijd, ziekte of handicap.
Ik zie nog altijd geen woordje "mijn" hier staan, dus maakt het niet uit welke patienten, de zijn of de andere dit betekent een onbepaalde(dus iedere) patient. leer uw grammatica.
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 23 januari 2015 om 21:33.
Sywen is offline  
Oud 23 januari 2015, 21:49   #26
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
Ik zal ervoor waken dat mijn houding tegenover patiënten niet beïnvloed wordt door levensbeschouwing, politieke overtuiging, sociale stand, ras, etnie, nationaliteit, taal, gender, seksuele voorkeur, leeftijd, ziekte of handicap.
Er staat toch niets over haargroei (baarden) of kleding (sluiers) ?
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline  
Oud 23 januari 2015, 21:54   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
wat er in de andere onderdelen van de artseneed staat doet er niet toe (pure quote-mining van jou), die delen verbreekt hij inderdaad niet, maar wel dit deel:



Ik zie nog altijd geen woordje "mijn" hier staan, dus maakt het niet uit welke patienten, de zijn of de andere dit betekent een onbepaalde(dus iedere) patient. leer uw grammatica.
Er werd verschillende keren over "mijn patiënten" gesproken, dit brengt met zich mee dat alle patiënten die verder in die eed voorkomen uiteraard ook "mijn patiënten" zijn, een dokter kan niet verantwoordelijkheden hebben tegenover iemand die hij niet kent.
Anders slaat die eed nergens op, vermits er dan twee eden zouden bestaan, die tegenover "mijn patiënten" en die voor de rest van de patiënten wereldwijd.

Er moet een dokter-patiënt verhouding bestaan, door het ontbreken van die relatie is hij tot niets verplicht.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 23 januari 2015, 23:01   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
nee,


deze arts verbreekt zijn eed:
Gij geeft daar geen link bij.
Is jouw "eed" Nederlandse brol ?
Van het jaar stillekes ?

Ik heb eens even gesurft naar de Wiki ...

Verder is het natuurlijk erg belangrijk om het verschil te maken tussen een vaste relatie patiënt-dokter enerzijds, en de hulp die geboden moet worden in een plots opduikend noodgeval, waar het element schuldig verzuim in de weg kan komen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 23 januari 2015, 23:17   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Begrijp ik perfect.
Als arts zou ik ook niemand met een bivakmuts binnenlaten.
Bobke is offline  
Oud 23 januari 2015, 23:24   #30
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
"Begrijpt" u (niet keurt u goed) deze arts uit Brussel ?
In dat geval is het geen arts meer, maar een psychiatrisch patiënt. Rijp voor een zware kuur.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline  
Oud 23 januari 2015, 23:28   #31
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
een vrije artsenkeuze is ons RECHT, moslims hebben dus datzelfde RECHT.
Dat klopt.
Niemand belet ze bij een vrouwelijke gynaecoloog te gaan.
Over welke artsen het ziekenhuis in dienst neemt hebben ze niets te zeggen.
Bobke is offline  
Oud 23 januari 2015, 23:38   #32
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er werd verschillende keren over "mijn patiënten" gesproken, dit brengt met zich mee dat alle patiënten die verder in die eed voorkomen uiteraard ook "mijn patiënten" zijn, een dokter kan niet verantwoordelijkheden hebben tegenover iemand die hij niet kent.
Anders slaat die eed nergens op, vermits er dan twee eden zouden bestaan, die tegenover "mijn patiënten" en die voor de rest van de patiënten wereldwijd.

Er moet een dokter-patiënt verhouding bestaan, door het ontbreken van die relatie is hij tot niets verplicht.
Een dokter mag nooit weigeren in geval van een levensbedreigende situatie
Een gynaecoloog mag dan weer wel een man als patiënt weigeren, zonder zich zorgen te moeten maken.
Elke andere situatie is voer voor een rechtbank. Weigeren op basis van de levensbeschouwing van de patiënt wordt een interessante testcase. België kennende zal dat wel foei zijn
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline  
Oud 24 januari 2015, 00:46   #33
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Als de 'baard' een hinder vormt voor de noodzakelijke medische behandeling van de vrouwelijke patiënt...?
DewareJakob is offline  
Oud 24 januari 2015, 01:17   #34
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.354
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Een dokter mag nooit weigeren in geval van een levensbedreigende situatie
Een gynaecoloog mag dan weer wel een man als patiënt weigeren, zonder zich zorgen te moeten maken.
Elke andere situatie is voer voor een rechtbank. Weigeren op basis van de levensbeschouwing van de patiënt wordt een interessante testcase. België kennende zal dat wel foei zijn
Uiteraard mag een dokter niet weigeren in een noodsituatie, niemand mag dat. Als er iemand doodvalt in de rij aan de kassa van de Delhaize, dan geef je die CPR tot de hulpdiensten arriveren.

Maar daar ging het niet over.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 24 januari 2015, 01:46   #35
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gij geeft daar geen link bij.
Is jouw "eed" Nederlandse brol ?
Van het jaar stillekes ?

ooit gehoord van de eed van hippocrates? de eed die alle artsen moeten afleggen voordat ze mogen patienten ontvangen.

http://ordomedic.be/nl/orde/artseneed/
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline  
Oud 24 januari 2015, 01:53   #36
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er werd verschillende keren over "mijn patiënten" gesproken, dit brengt met zich mee dat alle patiënten die verder in die eed voorkomen uiteraard ook "mijn patiënten" zijn,
die eed is heel zorgvuldig opgesteld. Er woordjes, betekenis erbij fantaseren is not done.

als er daar geen "mijn" staat is dat voor een reden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
een dokter kan niet verantwoordelijkheden hebben tegenover iemand die hij niet kent.
Dat heeft die dokter dus wel. dat is de precies de eed van hippocrates.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Anders slaat die eed nergens op, vermits er dan twee eden zouden bestaan, die tegenover "mijn patiënten" en die voor de rest van de patiënten wereldwijd.
er bestaat maar 1 eed: http://ordomedic.be/nl/orde/artseneed/
en als dit
Citaat:
Ik zal ervoor waken dat mijn houding tegenover patiënten niet beïnvloed wordt door levensbeschouwing, politieke overtuiging, sociale stand, ras, etnie, nationaliteit, taal, gender, seksuele voorkeur, leeftijd, ziekte of handicap.
erin staat, betekent dat dan ook dit. en alleen dit, zonder dat er daar woordjes moeten worden bijgefantaseerd.

Citaat:
Er moet een dokter-patiënt verhouding bestaan
why the f. zou dat moeten?
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline  
Oud 24 januari 2015, 02:32   #37
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.605
Standaard

Volledig begrijpbaar + aanvaardbaar gezien onze huidige maatschappij en gezien zijn geografische situering in dat deel van Broekzele.
Natuurlijk maakt hij ook een politiek getint statement. Mag in Belgie (nog tot op heden, ja?).
En... geen breuk whatsoever m.b.t. zijn eed. (Sorry do-gooders.)
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline  
Oud 24 januari 2015, 04:54   #38
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In dat geval is het geen arts meer, maar een psychiatrisch patiënt. Rijp voor een zware kuur.
Net zoals de Belgische politie & politiekers?

Militairen in de straat?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline  
Oud 24 januari 2015, 07:27   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Een dokter mag nooit weigeren in geval van een levensbedreigende situatie
Een gynaecoloog mag dan weer wel een man als patiënt weigeren, zonder zich zorgen te moeten maken.
Elke andere situatie is voer voor een rechtbank. Weigeren op basis van de levensbeschouwing van de patiënt wordt een interessante testcase. België kennende zal dat wel foei zijn
ja ...

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 24 januari 2015, 07:42   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
...
er bestaat maar 1 eed: http://ordomedic.be/nl/orde/artseneed/
en als dit
...
Die link kon je evengoed weergegeven hebben in je eerste bericht. Als je toch kan knippen en plakken, laat dan tenminste weten van waar. Dat is elementaire beleefdheid.

Ik lees in die link ook
Citaat:
Eed van Hippocrates (aangepaste versie)
En op de wiki lees ik dat - en dat vind ik nogal logisch - dat dit de b. versie van de eed is; de Nederlandse versie staat er ook; ieder land heeft zijn versie van de oud-Griekse oorspronkelijk tekst.

Afijn, ik meen te begrijpen dat jij die arts niet begrijpt, en dat je eigenlijk zou willen dat men hem verbiedt om nog arts te zijn, wegens overtreding van de eed.

Volgens jou mag een arts dus nooit een patiënt doorsturen; ook niet in het geval als die arts meent van bepaalde omstandigheden bang te zijn dat hij de nodige zorgen niet perfect zou kunnen bieden, terwijl er voor de patiënt alle tijd is om een andere arts te zoeken.

Wel ok, we kennen je mening. Bedankt voor je bijdrage.
Benieuwd of er in de pers een staartje zou komen, nl. dat de arts geschorst zou worden.

Van mijn kant, begrijp ik de arts.
Zelf zal ik niet rap bang zijn, maar ik begrijp dat wel van anderen.
En ik vind wel dat het hier bij ons al te ver gekomen is, met bepaalde toestanden.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be