Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2007, 01:31   #41
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom niet?

Omdat het mij om de feitelijke situatie gaat als gevolg van een bepaalde staatsvorm. In Nederland zie ik bijvoorbeeld dat de koningin het goed doet. Ze is a-politiek(als monarch zijnde), ze geeft een eenduidige representatie van Nederland(omdat ze al zo lang aan de macht is) en ze is populair(70%+). Die drie factoren tezamen brengen mij tot de conclusie dat verandering van de staatsvorm een bepaalde onzekerheid met zich meebrengt. En die onzekerheid prefereer ik absoluut niet boven het huidige werkende bestel.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 01:45   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Omdat het mij om de feitelijke situatie gaat als gevolg van een bepaalde staatsvorm. In Nederland zie ik bijvoorbeeld dat de koningin het goed doet. Ze is a-politiek(als monarch zijnde), ze geeft een eenduidige representatie van Nederland(omdat ze al zo lang aan de macht is) en ze is populair(70%+). Die drie factoren tezamen brengen mij tot de conclusie dat verandering van de staatsvorm een bepaalde onzekerheid met zich meebrengt. En die onzekerheid prefereer ik absoluut niet boven het huidige werkende bestel.
In Nederland werkt het, maar werkt het in België?

Daarenboven, als u de feitelijke situatie verkiest boven de principes, verkiest u dan ook een goed werkende dictatuur boven de slecht werkende democratie (type Weimarrepubliek)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 01:47   #43
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Nederland werkt het, maar werkt het in België?

Daarenboven, als u de feitelijke situatie verkiest boven de principes, verkiest u dan ook een goed werkende dictatuur boven de slecht werkende democratie (type Weimarrepubliek)?

Tsja, in België is het een heel ander verhaal....

En ja, ik verkies een goede dictatuur boven een slecht werkende democratie. Immers, de slechtwerkende democratie veranderde in een slecht werkende dictatuur. Dus de 'magische' werking van de democratie heeft daar zienderogen gefaald. Als iets op papier perfect werkt, hoed u.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 01:50   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Tsja, in België is het een heel ander verhaal....

En ja, ik verkies een goede dictatuur boven een slecht werkende democratie. Immers, de slechtwerkende democratie veranderde in een slecht werkende dictatuur. Dus de 'magische' werking van de democratie heeft daar zienderogen gefaald. Als iets op papier perfect werkt, hoed u.
M.a.w. u gelooft dus niet in de soevereniteit van het volk. U wil blijkbaar ook geen systemen inbouwen die ervoor zorgen dat het bestuur op redelijke basisprincipes is gestoeld die blijvend zijn en dus voor stabiliteit zorgen.

Vandaag kan de dictatuur immers goed werken, morgen evenwel niet. Er is geen kader dat immers een tegengewicht vormt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 01:59   #45
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
M.a.w. u gelooft dus niet in de soevereniteit van het volk. U wil blijkbaar ook geen systemen inbouwen die ervoor zorgen dat het bestuur op redelijke basisprincipes is gestoeld die blijvend zijn en dus voor stabiliteit zorgen.

Vandaag kan de dictatuur immers goed werken, morgen evenwel niet. Er is geen kader dat immers een tegengewicht vormt.

Dat klinkt ook leuk maar een democratie heeft precies hetzelfde probleem als een dictatuur. Als de afglijding eenmaal begint is het nauwelijks mogelijk om te stoppen. Zie nu bijvoorbeeld Rusland. Is immers ook een democratie maar tsaar Poetin maakt daar te zijner tijd wel een einde aan. In een democratie ben ik net zo bang voor mijn rechten als ik zou zijn in een dictatuur.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 12:26   #46
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Dat klinkt ook leuk maar een democratie heeft precies hetzelfde probleem als een dictatuur. Als de afglijding eenmaal begint is het nauwelijks mogelijk om te stoppen. Zie nu bijvoorbeeld Rusland(en België nu ). Is immers ook een democratie maar tsaar Poetin maakt daar te zijner tijd wel een einde aan. In een democratie ben ik net zo bang voor mijn rechten als ik zou zijn in een dictatuur.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 17:26   #47
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Ik ga hier toch eventjes een oneliner plaatsen:
Democracy is the worst form of government...except for all those other forms.
Mooi gezegd door Winston Churchill.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 22:27   #48
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Monarchisten zijn fascisten, per definitie. Zowat elk politiek systeem is dus beter.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 22:43   #49
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Monarchisten zijn fascisten, per definitie. Zowat elk politiek systeem is dus beter.
Heerlijk onderbouwd. Zulke discussies moeten we vaker hebben
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2007, 23:21   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

het is een feit. Monarchie is antidemocratisch.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 00:04   #51
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik voel wel iets voor een verkozen monarchie.
:LOL:
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 11:13   #52
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
het is een feit. Monarchie is antidemocratisch.
De constitutionele monarchie is perfect te verzoenen met de parlementaire democratie, dat bewijzen verschillende Europese landen al meer als 200 jaar. Daarbij, het parlement kan op elk moment de Koning afzetten en de monarchie afschaffen, als democratische waarborg kan dat tellen.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 4 december 2007 om 11:14.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 11:18   #53
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
De constitutionele monarchie is perfect te verzoenen met de parlementaire democratie, dat bewijzen verschillende Europese landen al meer als 200 jaar. Daarbij, het parlement kan op elk moment de Koning afzetten en de monarchie afschaffen, als democratische waarborg kan dat tellen.
de privileges die onlosmakelijk verbonden zijn met een koningshuis zijn niet in overeenstemming te brengen met minstens de geest van non-discriminatie principes, en principes van UVRM en EVRM, tenzij je de erfelijke opvolging ervan wil afschaffen, in dit geval ben ik het met u eens.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 11:22   #54
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de privileges die onlosmakelijk verbonden zijn met een koningshuis zijn niet in overeenstemming te brengen met minstens de geest van non-discriminatie principes, en principes van UVRM en EVRM, tenzij je de erfelijke opvolging ervan wil afschaffen, in dit geval ben ik het met u eens.
Ik heb ook al dikwijls de omgekeerde stelling gehoord: "dat doe je een mens toch niet aan!?" De vervreemding van de realiteit die onlosmakelijk met de monarchie verbonden is zou onmenselijk zijn omdat ze er niet voor kiezen. Wel een punt, als ik bijvoorbeeld lees dat de Britse prinses Margaret op het einde van haar leven zei "ik zou zo graag weten hoe het is om eens de bus te nemen", dan breekt mijn hartje...
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 11:24   #55
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Ik ben enkel voor de monarchie als de koning een louter ceriemoniele functie heeft.
Daarbij ik denk niet dat een republiek met president zoveel beter is en al zeker niet goedkoper.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 11:29   #56
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik heb ook al dikwijls de omgekeerde stelling gehoord: "dat doe je een mens toch niet aan!?" De vervreemding van de realiteit die onlosmakelijk met de monarchie verbonden is zou onmenselijk zijn omdat ze er niet voor kiezen. Wel een punt, als ik bijvoorbeeld lees dat de Britse prinses Margaret op het einde van haar leven zei "ik zou zo graag weten hoe het is om eens de bus te nemen", dan breekt mijn hartje...
je kan daar lacherig om doen, maar je hoeft ALLE koningskinderen maar te bekijken om goed te weten dat die stelling klopt ... in koningsgezinnen is geen ruimte voor normale menselijke gezinssituaties.

de ongelijkheid tussen eerstgeborene en de rest van de kroost is daar m.i. de oorzaak van
d�*t en het feit dat zo'n kroonprins(m/v) op de dood van vader/moeder moet zitten wachten tot hij/zij zijn leven een zinvolle wending kan geven

onmenselijk. die erfopvolging moet eruit, principieel uit politiek-democratische, maar ook gewoon uit menselijke overwegingen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 11:32   #57
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ik ben enkel voor de monarchie als de koning een louter ceriemoniele functie heeft.
Daarbij ik denk niet dat een republiek met president zoveel beter is en al zeker niet goedkoper.
geld speelt natuurlijk geen rol in principiële keuzes, dat alleen al zou onethisch zijn ... het volk moet op regelmatige tijdstippen kunnen beslissen over de geschiktheid van het staatshoofd DAAR gaat het over.


(voor zij die vinden dat we ueberhaupt een staatshoofd vandoen hebben natuurlijk, ik zie meer in de beurtrol die de Zwitserse ministers houden)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 11:41   #58
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
het is een feit. Monarchie is antidemocratisch.

Maar u noemde monarchisten fascisten. Daar komt u toch zeker dichtbij een Godwin.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 11:50   #59
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
geld speelt natuurlijk geen rol in principiële keuzes, dat alleen al zou onethisch zijn ... het volk moet op regelmatige tijdstippen kunnen beslissen over de geschiktheid van het staatshoofd DAAR gaat het over.


(voor zij die vinden dat we ueberhaupt een staatshoofd vandoen hebben natuurlijk, ik zie meer in de beurtrol die de Zwitserse ministers houden)
Geld speelt wel een rol want anders gaan de hoogmoedige politiekers binnen de korste keren weer klagen dat een persoon of instantie meer uitgeeft dan een andere dus zover principes gaan is er ook dikwijls een financieel aspect.
In een monarchie is dikwijls de eerste minister het eigenlijke staatshoofd.
En natuurlijk is er een staatshoofd nodig of gaat u telkens een minister op pad sturen ipv de koning of president.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 11:59   #60
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Geld speelt wel een rol want anders gaan de hoogmoedige politiekers binnen de korste keren weer klagen dat een persoon of instantie meer uitgeeft dan een andere dus zover principes gaan is er ook dikwijls een financieel aspect.
In een monarchie is dikwijls de eerste minister het eigenlijke staatshoofd.
En natuurlijk is er een staatshoofd nodig of gaat u telkens een minister op pad sturen ipv de koning of president.
voor de Zwitsers nemen de ministers die ceremoniële functie om de zes maanden waar, geen enkel probleem, en als jij geld dan toch een argument vindt, moet dit Zwitsers alternatief u als muziek in de oren klinken !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be