Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juli 2020, 14:34   #41
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onzin.
onzin inderdaad. groene propaganda verzonnen door bakfietsmensen. voor fietsen laat je alle kosten weg, en voor de auto trek je er alles wat je maar kan bedenken bij.

want voor een fietser, wandelaar of bus heb je natuurlijk geen wegen of andere infrastructuur nodig.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Voor meer duidelijkheid: cursus volgen die het veel beter haarfijn gaat toelichten.
het is niet omdat jij het niet snapt, dat het daarom niet werkt.

moderne straaljagers kunnen niet meer door een mens bestuurd worden. ze zijn zo inherent onstabiel dat enkel een computer dat nog kan.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2020, 15:39   #42
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Effe extra aandacht voor tekst van tekening rechts boven hier
Wie weet liggen exact die overzichtsprenten niet open en bloot op tafel,voor de ogen van een senior FAA-verantwoordelijke die eigenlijk,met zijn of haar bloed,zal moeten tekenen voor de MAX...

Wie,o wie,zal daarvoor tekenen,bij een PASSAGIERSVLIEGTUIG

Laatst gewijzigd door kelt : 26 juli 2020 om 15:47.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2020, 15:46   #43
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht

moderne straaljagers kunnen niet meer door een mens bestuurd worden. ze zijn zo inherent onstabiel dat enkel een computer dat nog kan.
De meeste kunnen nog zweven(zonder motor) dacht ik. Behalve die met stelt technologie en dat lijntoestel in deze draad.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2020, 15:50   #44
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
De meeste kunnen nog zweven(zonder motor) dacht ik. Behalve die met stelt technologie en dat lijntoestel in deze draad.
al wat met thrust vectoring werkt kan enkel nog door een computer gestuurd worden.

die zweven enkel nog recht naar beneden als de computer het laat afweten.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2020, 16:11   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
onzin inderdaad. groene propaganda verzonnen door bakfietsmensen. voor fietsen laat je alle kosten weg, en voor de auto trek je er alles wat je maar kan bedenken bij.

want voor een fietser, wandelaar of bus heb je natuurlijk geen wegen of andere infrastructuur nodig.
Fietsers en hun fietspaden? daar heb ik het nergens over. Het gaat over vliegtuigverplaatsing versus wagenverplaatsing en hun maatschappelijke kosten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onzin.

https://bihandel.wordpress.com/2019/...ometerheffing/

Het vliegtuig staat er natuurlijk ook bij.

Maar vliegtuigen "aanvallen" en "hun dieselwagen" totaal ongemoeid laten gaat natuurlijk niet.
Als je vliegtuigen echt wilt aanpakken qua milieu (moest dat überhaupt mogelijk zijn) moet je natuurlijk ook echt de wagens aanpakken.

Britse wetenschappers en bakfietsen of überhaupt fietspaden? lol.

Citaat:
https://www.ad.nl/auto/elke-diesel-k...ndheidskosten/

Iedere dieselauto berokkent de samenleving door giftige uitlaatgassen en fijnstof bijna 15.000 euro aan gezondheidskosten. Dat becijferen Milieudefensie en Oxford University.

Britse wetenschappers van de universiteit van Oxford en die van Bath hebben nu berekend wat al die vieze lucht de samenleving kost. De vervuiling ontstaat doordat stikstofdioxide en fijnstof via de uitlaat de lucht in geblazen wordt. Fijnstof ontstaat verder door slijtage van banden, remmen en de weg.

De onderzoekers komen tot hun schatting door de medische kosten van luchtvervuiling gerelateerde ziekten zoals COPD op te tellen. Ook is aan verloren en door ziekten kwalitatief mindere levensjaren een geldbedrag verbonden.
Of directe link:
Citaat:
https://www.ox.ac.uk/news/2018-06-06...health-damages

6 JUN 2018

Pollution from cars and vans costs £6billion per year in health damages

A new Oxford University collaboration has shed light on the damaging health consequences of Britain’s car addiction – revealing that it is likely costing our NHS and society in general more than £6 billion per year.

Commissioned by Global Action Plan – who coordinate the forthcoming Clean Air Day (21 June), and conducted in collaboration with the University of Bath, the researchers’ in-depth analysis found for the first time that the health impact costs of diesel cars are significantly higher than petrol, electric and hybrid vehicles.

In fact, the findings reveal that the health damage effects associated with diesel vehicle emissions are around 20 times more than electric vehicles and at least five times more than those associated with petrol vehicles – with exposure to PM2.5 and NOX linked to an estimated 40,000 early deaths.

Dr Christian Brand, University of Oxford’s School of Geography and Environment, and Co-Director of the UK Energy Research Centre, said: ‘Cars and vans are responsible for 10,000 early deaths each year, and diesel vehicles are the main problem unfortunately. The valuation of health effects associated with diesel vehicles are at least five times greater than those associated with petrol vehicles, and around 20 times greater than battery electric vehicles. These results raise important questions as to how best to develop effective and fair air quality and transport strategies in urban areas.’ ...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juli 2020 om 16:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 07:25   #46
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
al wat met thrust vectoring werkt kan enkel nog door een computer gestuurd worden.

die zweven enkel nog recht naar beneden als de computer het laat afweten.
ik denk dat die geen luchtwaardigheidsattest krijgen.
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 07:52   #47
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Wie weet liggen exact die overzichtsprenten niet open en bloot op tafel,voor de ogen van een senior FAA-verantwoordelijke die eigenlijk,met zijn of haar bloed,zal moeten tekenen voor de MAX...
Wie, o wie, zal daarvoor tekenen bij een PASSAGIERSVLIEGTUIG
Boeing bewees geen respect te hebben voor passagiers maar het ergste is de FAA in dit geval. On-aan-vaard-baar in alle opzichten.

Ervaren bij Abelag Grimbergen destijds:
Diezelfde FAA die ooit een toestel bijna een maand aan de grond hield omdat een bepaalde FAA approved vijs (voor een bepaalde AD) niet direct leverbaar was...
Dat was balen gedurende die hele tijd want exact dezelfde kwaliteit (zonder FAA label) was open en bloot beschikbaar en in stock in elke respectabele ijzerwinkel.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 07:58   #48
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
het is niet omdat jij het niet snapt, dat het daarom niet werkt. moderne straaljagers kunnen niet meer door een mens bestuurd worden. ze zijn zo inherent onstabiel dat enkel een computer dat nog kan.
Genoteerd dat de 737MAX volgens jou een 'jager' is.
Ofwa?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 09:59   #49
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Effe extra aandacht voor tekst van tekening rechts boven hier
Zoals ik het begrijp verschuift de CoL bij hoge AoA door shoddy aerodynamisch ontwerp (ivm de motorgondels). Waardoor de vlieger ontstabiel wordt. De MCAS zou dit moeten oplossen, quod non.

Wie ontwerpt uberhaupt iets met die eigenschap ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 16:00   #50
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zoals ik het begrijp verschuift de CoL bij hoge AoA door shoddy aerodynamisch ontwerp (ivm de motorgondels). Waardoor de vlieger ontstabiel wordt. De MCAS zou dit moeten oplossen, quod non.
Wie ontwerpt uberhaupt iets met die eigenschap ?
Inderdaad, correct begrepen en inderdaad: wie doet nu zoiets?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 19:25   #51
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
ik denk dat die geen luchtwaardigheidsattest krijgen.
Natuurlijk wel. Het is niet omdat een mens maar 2 handen en 2 voeten heeft dat een computer daarom geen 10 dingen tegelijk kan besturen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Genoteerd dat de 737MAX volgens jou een 'jager' is.
Ofwa?
De jagers zijn gewoon een voorbeeld van hoe vliegtuigen al 50 jaar lang in de lucht blijven zonder dat jij snapt hoe het kan.

Er is niets mis met inherent onstabiele vliegtuigen als de computers goed werken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zoals ik het begrijp verschuift de CoL bij hoge AoA door shoddy aerodynamisch ontwerp (ivm de motorgondels). Waardoor de vlieger ontstabiel wordt. De MCAS zou dit moeten oplossen, quod non.

Wie ontwerpt uberhaupt iets met die eigenschap ?
Mensen die kosten willen besparen.

Ze hadden grotere motoren nodig, en ze wilden daarvoor niet een volledig nieuw vliegtuig ontwerpen. Dus hebben ze alles wat verschoven, met een zeker instabiliteit tot gevolg.

Dat is op zich geen probleem, alleen hadden ze hun angle of attack sensors redundant moeten uitvoeren.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 19:38   #52
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

De website van Boeing zelf omtrent de 737 familie is een "genoegen" om in rond te snuffelen...

https://www.boeing.com/commercial/73...ign/#/featured

Vooral hoe "stil" de 737 MAX wel zal zijn en hoeveel minder tijd de MAX stil zal staan wegens onderhoud en zo getuigt van een zeer aanzienlijke hoeveelheid ironie....of zou het gewwon "humor" zijn....

De "windstilte "ondertussen,na een toch aanzienlijk testprogramma zegt wel iets.Ik kan me niet voorstellen dat er nog meer technische data nodig zijn

Me thinks dat niemand bij de FAA momenteel DURFT "aftekenen" .Want deze keer zal afgetekend worden met iemands bloed,en bij een eerstvolgend voorval zullen de advokaten die persoon komen halen....en terecht!. Misschien wacht men wel op een politieke beslissing om te declareren dat "inherent onstabiele civiele passagiersvliegtuigen" per onmiddelijk toegestaan zijn.......

Laatst gewijzigd door kelt : 29 juli 2020 om 19:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 19:57   #53
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Natuurlijk wel. Het is niet omdat een mens maar 2 handen en 2 voeten heeft dat een computer daarom geen 10 dingen tegelijk kan besturen


De jagers zijn gewoon een voorbeeld van hoe vliegtuigen al 50 jaar lang in de lucht blijven zonder dat jij snapt hoe het kan.

Er is niets mis met inherent onstabiele vliegtuigen als de computers goed werken.
-ik had het over motoruitval (als de landing binnen glijgetal ligt kan een F16 zonder motor landen)
-50 jaar geleden en computers...
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 22:31   #54
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
-ik had het over motoruitval (als de landing binnen glijgetal ligt kan een F16 zonder motor landen)
-50 jaar geleden en computers...
het probleem zit dan ook niet in de motor.
het probleem zit hem bij inherent onstabiele vliegtuigen die alleen kunnen in de lucht gehouden worden door constant bijsturen van alle stuurvlakken. een computer kan ze allemaal individueel constant razendsnel sturen, een mens niet.
net zoals een mens in zijn wagen ook niet 1 wiel individueel kan afremmen door op de rem te drukken, terwijl esp dat wel kan.


en 50 jaar ja. de f16 is ontworpen begin jaren 70. we zijn ondertussen 2020.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2020, 22:38   #55
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Hier, nog zoiets inherents onstabiels

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 05:26   #56
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hier, nog zoiets inherents onstabiels

Dat is uit de tijd toen de passagiers nog zelf hun vliegtuigen bouwden.

Bij Boeing recent waren het,lijkt het wel, vooral de boekhouders en de marketeers die een verkeersvliegtuig samengebuffeld hebben....

we naderen dus snel terug die goeie oude tijd...

Laatst gewijzigd door kelt : 30 juli 2020 om 05:27.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2020, 05:30   #57
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De website van Boeing zelf omtrent de 737 familie is een "genoegen" om in rond te snuffelen...
https://www.boeing.com/commercial/73...ign/#/featured
Vooral hoe "stil" de 737 MAX wel zal zijn en hoeveel minder tijd de MAX stil zal staan wegens onderhoud en zo getuigt van een zeer aanzienlijke hoeveelheid ironie....of zou het gewwon "humor" zijn....

De "windstilte "ondertussen, na een toch aanzienlijk testprogramma zegt wel iets.Ik kan me niet voorstellen dat er nog meer technische data nodig zijn.

Me thinks dat niemand bij de FAA momenteel DURFT "aftekenen" .Want deze keer zal afgetekend worden met iemands bloed,en bij een eerstvolgend voorval zullen de advokaten die persoon komen halen....en terecht!. Misschien wacht men wel op een politieke beslissing om te declareren dat "inherent onstabiele civiele passagiersvliegtuigen" per onmiddelijk toegestaan zijn.......
Spot on, dat zegt heel veel.
Een burgervliegtuig boekhoudkundig buiten de envelope ontwikkelen en in handen geven van een generatie rookies die vandaag geen toestel in de lucht kunnen houden in een turbulente onweer omgeving boven de atlantic (zie bvb. Airbus en 't AF 447 avontuur ex Rio).
Voorwaar: il faut le faire.
737MAX heeft nog een mooie toekomst voor zich!

TIP: geef zulke chauffeurs geen ouderwetse C47 in handen, zelfs binnen zijn/haar stabiliteit-sheet.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 30 juli 2020 om 05:34.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 19:41   #58
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

De Federal Aviation Autority heeft nu,begin augustus 2020 een "Notice of Proposed Rulemaking afgescheiden...

Daarin staan al de modificaties aan het toestel ,de documentatie ,de opleidingsmethoden en de gebruiksmethoden die volgens de FAA dienen te gebeuren alvorens een toestel weer kan gebruikt worden boven Amerikaans grondgebied....

https://www.faa.gov/news/updates/?newsId=93206

Blijkbaar is een periode van 45 dagen ingegaan waarbij kan gereageerd worden en pas na die periode zal de FAA verder gaan met als bedoeling dat dit document en eventuele aanvaarde bijdragen van buitenaf toegepast moeten worden en ,bijgevolg ,de 737 MAX weer vrijgegeven wordt.


Een eerste lezing leert dat het vooral een software-affaire wordt.Aan de ontwerpkeuzes die gemaakt zijn bij Boeing,met die zorgvuldige balans van alle mogelijke zwaartepunten en rotsvaste aerodynamische karakteristieken en zo ***KUCH KUCH **** kan nu fysiek niks meer gedaan worden natuurlijk....


Misschien eind dit jaar......

Laatst gewijzigd door kelt : 4 augustus 2020 om 19:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2020, 15:24   #59
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Straks zijn er in Canada (niet in Amerikaans rechtsgebied dus,maar wel binnen redelijke afstand voor Boeing en anderszins op "neutrale grond" ...) alweer examens voor de Boeing 737MAX.
Deze examens zullen afgenomen worden door de EASA (het Agentschap voor luchtvaartveiligheid van de Europese Unie)..

Nog tot voor kort was zoiets een doorslagje van wat de Amerikaanse collega's al getest hadden,maar het vertrouwen is duidelijk weg.De "Europese" inspecteurs hebben ongetwijfeld eigen testjes in gedachten en er is NIKS dat Boeing kan doen dan knielen en bidden dat er niks extra's gevonden zal worden....Het is heel erg waarschijnlijk dat de andere luchtveiligheids-agentschappen (ik denk aan de Aziatische landen) nu eerst wachten en kijken naar de EASA -resultaten alvorens verdere stappen te doen...

Honderden doden bij 2 splinternieuwe vliegtuigen en ,naar bleek tientallen en tientallen rapporteringen van problemen bij de rest van de vloot ,tesamen met een fundamenteel ontwerpprobleem dat 100% door computers gecompenseerd moet worden.......begin er maar aan....

Laatst gewijzigd door kelt : 29 augustus 2020 om 15:27.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2020, 17:12   #60
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Onderwijl heeft ook een commisie van het Amerikaanse Congres haar rapport aangaande de 737MAX afgescheiden...In dat rapport is het,als ik de tekst van het artikel (link) mag geloven, iedereens schuld behalve......de politiek zelf natuurlijk.


De politiek die TOEGESTAAN heeft dat een van haar Federale diensten (de FAA) verworden is van wereld-referentie en dito aanspreekpunt tot een zielige grap...

https://arstechnica.com/information-...rs/?comments=1

Eigenlijk moet men in de VS maar 1 (één) fabrikant van "wide body" verkeerstoestellen meer controleren ,gewoon op het moment dat die eens met een nieuw vliegtuigtype afkomt (dat is dus niet alle 2 a 3 maanden hé?)

Zelfs DAT was,evident,te veel gevraagd van de paper-shufflers....

Laatst gewijzigd door kelt : 16 september 2020 om 17:14.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be