Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 augustus 2020, 11:26   #1541
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Persoonlijk twijfel ik er sterk aan dat terugkeren naar gesplitste verkiezingen ook maar iets gaat oplossen.
Dat is enkel het verschuiven van een druppel op een hete plaat en zal inderdaad weinig of niets oplossen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 11:32   #1542
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Valabel argument. Maar dat was nochtans de drive van de beslissing om samenvallende verkiezingen te houden ==> de regio's waren er 'zeker' van dat de burger dat perfect ging snappen dat het om heel andere problemen gaat en dat men regionaal en federaal niet samen mag bekijken.

Persoonlijk twijfel ik er sterk aan dat terugkeren naar gesplitste verkiezingen ook maar iets gaat oplossen.


edit : afspiegelingscoalities in de regio aan de macht helpen na de federale vorming zou dat kunnen oplossen. Een regionalist zou wellicht de volgorde liever omdraaien
Ik stel me echt ten zeerste de vraag of de gemiddelde burger dit apart kan houden.

Ik denk dat dit enkel werkt voor gemeenteraadsverkiezingen waar veel burgers wel anders stemmen dan op hogere niveau's, gewoon omdat ze tevreden/ontevreden zijn van het lokale beleid.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 11:38   #1543
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Gesplitste verkiezingen werken immobilisme en eindeloze (in)formatierondes in de hand.

Politici zijn nu al bang van hun eigen schaduw - als regeringsvorming op het ene niveau samenvalt met de campagneperiode op het andere niveau gaat niemand nog bewegen.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 11:41   #1544
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Gesplitste verkiezingen werken immobilisme en eindeloze (in)formatierondes in de hand.

Politici zijn nu al bang van hun eigen schaduw - als regeringsvorming op het ene niveau samenvalt met de campagneperiode op het andere niveau gaat niemand nog bewegen.
Het ligt dus niet aan het systeem, maar aan de politici.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 11:46   #1545
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Voor alle duidelijkheid : zelf ben ik voorstander om het bestaande systeem van samenvallende regionale en federale verkiezingen te behouden.
Mij laat het koud, het probleem ligt daar niet, politici hebben angst.
De angst komt doordat ze schrik hebben dat de partijfinanciering zal verminderen als gevolg van drastisch beleid.
En daar zit de kern van het probleem: politieke partijen zijn grote bedrijven geworden, waar het enkel nog het geld is dat van tel is.
Zetels verliezen betekent minder geld en minder postjes.

Dan lijkt mij de remedie eenvoudig.
Maak bijv. 2 niveaus met binnen dat niveau identieke partijfinanciering.
Kleine en grote partijen bijv.
Dan zal een partij ook minder schrik hebben dat ze een paar procenten gaan zakken (tenzij ze natuurlijk net op de drempel zitten tussen grote en kleine partij).
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 12:21   #1546
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik ben pro gesplitste verkiezingen.

Reden: federale themas vs vlaamse themas.

Verkiezingen moeten ergens over gaan. De laatste jaren gaan ze over niks meer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 12:29   #1547
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben pro gesplitste verkiezingen.

Reden: federale themas vs vlaamse themas.

Verkiezingen moeten ergens over gaan. De laatste jaren gaan ze over niks meer.
Beter gezegd; de laatste jaren mogen ze over niets meer gaan; la Belgique verdraagt dat niet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 12:36   #1548
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Valabel argument. Maar dat was nochtans de drive van de beslissing om samenvallende verkiezingen te houden ==> de regio's waren er 'zeker' van dat de burger dat perfect ging snappen dat het om heel andere problemen gaat en dat men regionaal en federaal niet samen mag bekijken.

Persoonlijk twijfel ik er sterk aan dat terugkeren naar gesplitste verkiezingen ook maar iets gaat oplossen.


edit : afspiegelingscoalities in de regio aan de macht helpen na de federale vorming zou dat kunnen oplossen. Een regionalist zou wellicht de volgorde liever omdraaien
een federale regering vormen gaat nooit nog makkelijk zijn, enkel een confederaal model waar de federale regering gewoon de samenvoeging is van de coalities op regionaal niveau kan dat oplossen.

maar tja, dat zou dan weer te efficiënt zijn voor de meeste partijen zeker?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 12:38   #1549
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
een federale regering vormen gaat nooit nog makkelijk zijn, enkel een confederaal model waar de federale regering gewoon de samenvoeging is van de coalities op regionaal niveau kan dat oplossen.

maar tja, dat zou dan weer te efficiënt zijn voor de meeste partijen zeker?
Een staatshervorming bereid je deftig voor.

Dit is warboel, inefficientie en hocus pocus.

Een staatshervorming zou eigenlijk ook niet als pasmunt gebruikt mogen worden, het zou een gezamelijk project van een regering moeten zijn om het leven van de burgers, alle burgers, beter te maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 12:39   #1550
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een staatshervorming bereid je deftig voor.

Dit is warboel, inefficientie en hocus pocus.

Een staatshervorming zou eigenlijk ook niet als pasmunt gebruikt mogen worden, het zou een gezamelijk project van een regering moeten zijn om het leven van de burgers, alle burgers, beter te maken.
Het enige doel van staatshervormingen in Belgie is de Belgische doodstrijd verlengen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 12:46   #1551
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het enige doel van staatshervormingen in Belgie is de Belgische doodstrijd verlengen.
Nu de NVA groen-rood-links is geworden begrijp ik u beter. U wilt uw pensioen/uitkering hoger zien.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 12:50   #1552
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nu de NVA groen-rood-links is geworden begrijp ik u beter. U wilt uw pensioen/uitkering hoger zien.
Ongeveer.

Ik wil Vlaamse zelfbeschikking.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 12:55   #1553
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ongeveer.

Ik wil Vlaamse zelfbeschikking.
Die is er allang hé :
Als je zegt "ik ga kakken" dan doe je dat.
Als je zegt "ik doe de afwas" dan doe je dat.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 13:00   #1554
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een staatshervorming bereid je deftig voor.

Dit is warboel, inefficientie en hocus pocus.

Een staatshervorming zou eigenlijk ook niet als pasmunt gebruikt mogen worden, het zou een gezamelijk project van een regering moeten zijn om het leven van de burgers, alle burgers, beter te maken.
volledig akkoord! dat is ook het standpunt van alle Nederlandstalige partijen (behalve VB). maar spijtig genoeg moeten ook de Franstaligen mee akkoord gaan, en zij willen enkel onderhandelen als ze geld nodig hebben.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 13:05   #1555
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.383
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
volledig akkoord! dat is ook het standpunt van alle Nederlandstalige partijen (behalve VB). maar spijtig genoeg moeten ook de Franstaligen mee akkoord gaan, en zij willen enkel onderhandelen als ze geld nodig hebben.
Dat is het mooie aan Vlaamse zelfbeschikking, er moet niets gevraagd worden aan de Walen, noch moeten we toestemming van hen krijgen.

Blijven prutsen en klungelen in Belgie is wat jij als Belg wil, dat is ook wat je krijgt. Steeds hogere belastingen, steeds minder voor terug krijgen. Dit is nog maar het begin, de aftakeling is nog niet op volle kracht gekomen, wacht maar.

Merk op, ik noem de dingen bij naam, Vlaams en Waals, woorden die jij niet eens neergeschreven krijgt met uw Nederlandstaligen en Franstaligen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!

Laatst gewijzigd door Xenophon : 4 augustus 2020 om 13:06.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 13:11   #1556
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Beter gezegd; de laatste jaren mogen ze over niets meer gaan; la Belgique verdraagt dat niet...
En wie dwingt dat af?

Wordt u uw eigen, irrelevant gezever nooit beu?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 13:11   #1557
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben pro gesplitste verkiezingen.

Reden: federale themas vs vlaamse themas.

Verkiezingen moeten ergens over gaan. De laatste jaren gaan ze over niks meer.
Volledig mee eens.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 13:12   #1558
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Om te lachen als je ziet hoe de hier eens als ervaren bronnenkenner verdedigde Pandareus verschrompelt tot een regelrechte pandadwerg...
En dat allemaal omdat dat bronnenmateriaal alles behalve neutraal is en was maar facistisch francofoon la Belgique in het zadel moest en moet houden...

En dan maar afkomen dat ze niets van facisme (lees Vlaams facisme) moeten weten terwijl facisme regelrecht hun franstalige kern is...
*België

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Juist daarom dat la Belgique nu op de klippen loopt...
*België

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Tot daar het sociale en volwassen statuut van la Belgique... De eigen bevolking telt niet...
*België

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ha, ha, heel de knoeiboel la Belgique is en kan niet anders zijn dan de fout van de NVa...
Weet je in de toekomst zullen ze nog wenen dat ze de NVa zo hebben afgebrand... Wie moet nu de Vlaamse verontwaardiging over la Belgique nog in goede banen leiden???
*België

*België

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Beter gezegd; de laatste jaren mogen ze over niets meer gaan; la Belgique verdraagt dat niet...
*België

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 4 augustus 2020 om 13:15.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 13:14   #1559
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik stel me echt ten zeerste de vraag of de gemiddelde burger dit apart kan houden.

Ik denk dat dit enkel werkt voor gemeenteraadsverkiezingen waar veel burgers wel anders stemmen dan op hogere niveau's, gewoon omdat ze tevreden/ontevreden zijn van het lokale beleid.
Dat denk ik ook.
Volgens mij stemt de overgrote meerderheid op vlaams en op federaal niveau voor dezelfde partij, en vanuit vergelijkbare motieven en sentiment.

Lokaal is dat idd anders.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2020, 13:17   #1560
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Gesplitste verkiezingen werken immobilisme en eindeloze (in)formatierondes in de hand.

Politici zijn nu al bang van hun eigen schaduw - als regeringsvorming op het ene niveau samenvalt met de campagneperiode op het andere niveau gaat niemand nog bewegen.
...en als je dan nog eens de vaudeville erbij krijgt van enkele partijtoppers die van bestuursniveau veranderen is het hek helemaal van de dam. Dewael heeft dat nog gedaan, Somers ook, Peeters.

Weinig fraai allemaal. Samenhangende verkiezingen en legislaturen maken zulke pirouettes onmogelijk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be