Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Welke tijdzone verkiezen jullie : zomertijd of wintertijd ?
Zomertijd GMT+2 9 31,03%
Wintertijd GMT+1 20 68,97%
Aantal stemmers: 29. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 september 2018, 17:48   #61
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Ik ben geneigd zomertijd te volgen, maar op zich is het systeem niet zo slecht voor de bouw bvb, mocht het constant wintertijd zijn moeten die dan om 3u30 s'ochtends lawaai gaan maken ?
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 23:03   #62
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Neen vriend, in jouw redenering zit niets logisch, omdat ze vertrekt van een verkeerde premisse.
Ik ben voor "wintertijd", ik zou dat een andere naam willen geven: natuurlijke tijd (dus dichts benaderd in wat wij noemen wintertijd). Maar niet om een drogreden.

De verkeerde premisse is: mensen die gevoelig zijn om te sterven aan een hittegolf (naar Vlaams model, dat gaat niet naar 50 graden overdag en 35 's nachts ...) leven niet zoals de werkende mens.
Dergelijke redelijk zwaar zieke mensen leven veel rustiger, en volledig volgens hun eigen tempo.
Bewijzen ???

U moet onze hittegolven ook niet kapot relativeren, wij zijn niet gemaakt om in zulke warme temperaturen te leven, vanaf 35 graden wordt het gevaarlijk, het lichaam vindt geen afkoeling meer. En in de toekomst voorspellen ze verschillende keren per decennia aanwezigheid van superhittegolven (d.w.z. wekenlang temperaturen boven de 30 graden met enkele dagen boven de 35 graden).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 23:05   #63
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als ik dat zo hoor zitten mensen hier alle dagen tot 23 uur op terassen ? Op een terras kan men toch ook zitten met wat artificieel licht. Er is toch licht genoeg overal. In de helft van de aardbol is het het ganse jaar duister om 19 uur en daar zijn ook terassen
Zeg ik ook de hele tijd, in de tropen is het altijd donker omstreeks 18.30 u - 19.00 u. 's avonds zitten de mensen daar ook nog buiten.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 23:07   #64
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Zomertijd is gewoon fout. Het heetste moment van de dag is om 17u ipv om 15u, dus in volle spits.

Als ik om 5u opsta is het ook behoorlijk irritant dat er nog kleuters op straat brullen om middernacht wanneer de zon met onder is.

En in januari komt de zon op tegen de middag, logisch en veilig?. Ik stel voor dat we de echte tijd gebruiken en geen gek verzinsel gelijk zomertijd.

Ik vind dat we ons leven aan de tijd moeten aanpassen ipv andersom.

Tijd om die kutmaatregel van de jaren 70 afschaffen en gewoon verder doen als ervoor.
Zorgt dus voor meer ongevallen, net zoals we in de winter met de ochtendspits een nog groter probleem gaan hebben, want met invoering van permanente zomertijd zal deze van november tot februari geheel in het donker verlopen. Gevolg: meer ongevallen met schoolgaande kinderen en dergelijke.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 23:09   #65
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ik ben geneigd zomertijd te volgen, maar op zich is het systeem niet zo slecht voor de bouw bvb, mocht het constant wintertijd zijn moeten die dan om 3u30 s'ochtends lawaai gaan maken ?
Waarom ? die hoeven toch nog niet te werken van bij het ochtendgloren ? Ik erger mij rot aan die Kempische boerkens die hier vanaf 6.00 u 's ochtends hun bouwmachines laten draaien. Dat ze op een normaal uur beginnen !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2018, 23:41   #66
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Wapper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Bewijzen ???

U moet onze hittegolven ook niet kapot relativeren, wij zijn niet gemaakt om in zulke warme temperaturen te leven, vanaf 35 graden wordt het gevaarlijk, het lichaam vindt geen afkoeling meer. En in de toekomst voorspellen ze verschillende keren per decennia aanwezigheid van superhittegolven (d.w.z. wekenlang temperaturen boven de 30 graden met enkele dagen boven de 35 graden).
Dat heeft allemaal niks te maken met zomer/wintertijd...
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 03:25   #67
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.605
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Waarom ? die hoeven toch nog niet te werken van bij het ochtendgloren ? Ik erger mij rot aan die Kempische boerkens die hier vanaf 6.00 u 's ochtends hun bouwmachines laten draaien. Dat ze op een normaal uur beginnen !
Laat dat nu net een normaal uur zijn voor normale mensen die hun normale rurale job uitoefenen.
Als het jou niet aanstaat kunt gij nog altijd verhuizen, he.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 05:31   #68
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zeg ik ook de hele tijd, in de tropen is het altijd donker omstreeks 18.30 u - 19.00 u. 's avonds zitten de mensen daar ook nog buiten.
Maar in het Noorden is het licht tot 23.30 en fleuren de mensen op, leven veel intenser, in vergelijking met de winter als het om 15.00 alweer donker is.
Het aantal depressies en zelfmoorden stijgt daar met het korten van de dagen om in de (pool)winter te pieken.
Waarom zouden we hier dan de lichtperiode verschuiven naar een ogenblik waarop de meesten nog liggen te slapen?
Nu jij weer.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 05:32   #69
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Waarom ? die hoeven toch nog niet te werken van bij het ochtendgloren ? Ik erger mij rot aan die Kempische boerkens die hier vanaf 6.00 u 's ochtends hun bouwmachines laten draaien. Dat ze op een normaal uur beginnen !
Daarom wil je het winteruur behouden in de zomer? Om ze nog vroeger te laten beginnen?
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 05:33   #70
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zorgt dus voor meer ongevallen, net zoals we in de winter met de ochtendspits een nog groter probleem gaan hebben, want met invoering van permanente zomertijd zal deze van november tot februari geheel in het donker verlopen. Gevolg: meer ongevallen met schoolgaande kinderen en dergelijke.
Maar ze kunnen wel bij daglicht naar huis....terwijl het anders in de winter al donker is tijdens de avondspits.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 07:40   #71
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Laat dat nu net een normaal uur zijn voor normale mensen die hun normale rurale job uitoefenen.
Als het jou niet aanstaat kunt gij nog altijd verhuizen, he.
Rurale jobs maken niet zoveel lawaai. Het gaat hier over de bouw.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2018, 07:50   #72
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Rurale jobs maken niet zoveel lawaai. Het gaat hier over de bouw.
Die moeten op tijd op café kunnen zitten.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 08:10   #73
regor
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 oktober 2015
Berichten: 233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ik ben geneigd zomertijd te volgen, maar op zich is het systeem niet zo slecht voor de bouw bvb, mocht het constant wintertijd zijn moeten die dan om 3u30 s'ochtends lawaai gaan maken ?
De zomertijd hier bij ons is een grote afwijking van de stand van de zon.
We lopen dan bij ons omtrent 1h50 voor op de zon.
De wintertijd is onze normale tijd met de kleinste afwijking .
Rekening houdend met de stand van de zon en onze inwendige klok, zouden we moeten de zelfde tijd hebben als de Engelsen.
regor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 09:05   #74
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Waarom ? die hoeven toch nog niet te werken van bij het ochtendgloren ? Ik erger mij rot aan die Kempische boerkens die hier vanaf 6.00 u 's ochtends hun bouwmachines laten draaien. Dat ze op een normaal uur beginnen !
er is niks mis met proberen leven en werken volgens het natuurlijke lichtritme hoor, kom wat vroeger uit uw nest, luilak!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 09:16   #75
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Daarom wil je het winteruur behouden in de zomer? Om ze nog vroeger te laten beginnen?
Zelfs het winteruur is fout. Elke vierkante centimeter van België bevindt zich volledig in GMT+0 tijd. Winteruur is GMT+01 en zomeruur is GMT+02.

Kijk even naar volgende afbeelding:



De blauwe kader omvat heel België, zoals je kan zien zit deze volledig in de Greenwich tijdzone.

Er is sowiso een kleine afwijking op Greenwich omdat we per uur werken. In theorie is het als je naar het noorden kijkt later aan je rechterarm dan aan je linkerarm. Dus een polshorloge aan je rechterarm zou dan een x-aantal nanoseconden verder moeten tikken, maar kom, we werken met hele uren in Europa.

Volgens mij is het dan ook logisch dat we de tijd adopteren van de tijdzone die het dichtst bij ons ligt. Zoals we op de afbeelding zien is dat Greenwich. De paarse lijn is het kortst, dus de afwijking op die tijd is het kleinst. (De geometrische tijd is ongeveer een kwartier later dan Greenwich) De wintertijd is echter iets meer dan een half uur afwijking op de geometrische tijd in het oosten van België en bijna 3 kwartier aan de kust. In zomertijd zitten we op hetzelfde uur als Sint-Petersburg en wijken we maximaal een uur en drie kwartier af.

Dan is het toch logischer om GMT+00 te nemen? Maar goed... Het is nu zo ingedeeld op GMT+01. GMT +01 lijkt me dan ook logischer te kiezen dan zomertijd, want zo blijft het toch nog iets langer licht 's avonds dan met GMT maar ook niet extreem. Ik vind licht tot 21u voldoende in juni. En de zon mag van mij om 7 of 8u al opkomen in januari.


Verder vind ik het uitermate ridicuul om de tijd (wat gewoon een getal is) te gaan afstemmen op onze levensstijl, misschien moeten we onze levensstijl afstellen op de tijd. Ook bij de werkgevers ligt die verantwoordelijkheid. We moeten afstappen van heel het "we eten om 12u en 18u dus we passen de tijd in de zomer aan." Dat is complete borderline-autistische onzin. Eet dan gewoon op een ander uur.

De argumenten van mensen die zomertijd willen houden slaan voor mij nergens op en ze zijn niet wetenschappelijk noch biologisch verantwoord.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 16:39   #76
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Het overschakelen van de ene tijd op de andere gebeurde uitsluitend uit economische motieven. Die motieven zijn niet alleen allang achterhaald, ze zijn bewezen slecht voor mens en dier. Het enige dat de EU al JAREN bewijst is dat ze haar eigen zotternijen nauwelijks of niet meer krijgt afgeschaft.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 16:49   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door regor Bekijk bericht
De zomertijd hier bij ons is een grote afwijking van de stand van de zon.
We lopen dan bij ons omtrent 1h50 voor op de zon.
De wintertijd is onze normale tijd met de kleinste afwijking .
Rekening houdend met de stand van de zon en onze inwendige klok, zouden we moeten de zelfde tijd hebben als de Engelsen.
Inderdaad, in de jaren 1946-1976 kenden geen winter- en zomertijd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 16:54   #78
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Ze gaan nu de mensen in de Benelux bevragen daaromtrent.

Maar zal er een optie zijn "liefst dezelfde beslissing als Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje" ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 17:03   #79
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ze gaan nu de mensen in de Benelux bevragen daaromtrent.

Maar zal er een optie zijn "liefst dezelfde beslissing als Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje" ?
Wie zijn "ze"?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2018, 17:36   #80
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Vergeet dat referendum maar. Michel zal de beslissing Luxemburg volgen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be