Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 december 2017, 15:16   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nochtans kan iedere eerstejaars burg. ir. een kraan veilig ontwerpen.

vakwerkconstructies is basis.

Dus, wat vertel je me, dat die mannen geen echte ingenieurs waren ?
Tavek, je weet even goed als ik dat je verschillende kwalificaties hebt tussen de IR's.

Klopt, de meeste inspecties op de werven worden niet gedaan door IR's.

Ook de hoofdverantwoordelijken van de technische diensten zijn vaak geen IR's.

De IR's zijn te zeldzaam en te duur voor de meeste bedrijven.
Een bekwame IR in de mechanica zal je al helemaal niet snel vinden bij een bouwbedrijf.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 15:34   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Een industrieel ir kan dat ook, maar als de kraan x jaar later omvalt zal hij niet weten waarom.
Een burgerlijk ir wel. Die zal haarfijn kunnen uitleggen waar in zijn oorspronkelijke berekeningen een foutje geslopen was.
Hoe slecht vertelt gij die joke !! Jongens toch.
Het moet zijn:

de ing (industrieel ingenieur) bouwt een brug. Ze blijft staan. Maar hij kan niet bewijzen waarom.
de ir bouwt een brug. Ze zakt in. Maar daarna kan hij wel bewijzen waarom ze inzakte.
Brug, kraan, ... blijft eender.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 15:38   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We hebben het hier wel over kranen die op een huis of appartement kunnen vallen hé zeg.
Geen keukenweegschalen of zo.
Weet je dat een bouwlift al snel een massa heeft van enkele honderden kilo's
en vaak meer dan 20meter hoog opgebouwd word.
De muren en het dak van je woning slechts berekend is op hun neerwaardse draagkracht en niet op het vermogen om een zijdelinkse slag van enkele 100kilo's op te vangen?
Een kleine bouwkraan met 1500kilo hefvermogen kan een woning vernielen.
Een verhuislift met een heftvermogen van 250kg kan een woning vernielen.
Zelfs de hoogwerkers die je vaak ziet gebruiken met slechts een heftvermogen van 2personen & materiaal kunnen een woning vernielen.
Die keukenweegschalen of zo, die jij als verwaarloosbaar beschouwd, zijn zeer gevaarlijke werktuigen, juist omdat de impackt en gevolgen van problemen bij deze toestellen onderschat worden.
Om je een idee te geven. De arm van een betonpomp weegt +5 ton als de buizen gevuld zijn met beton. Dagelijks gaat men met die dingen over dakken van woningen om er de vloer van een terras of tuinhuis te gieten.
Je geeft hier duidelijk blijk van gebrek aan kennis en inzicht over de gevaren waar men dagelijks aan bloot gesteld word in de bouw en renovatie sector.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 15:54   #24
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Er wordt nogal hard gefocust op die gigantische contragewichten daar bovenop die kraan terwijl die volgens mij niet de oorzaak zijn.

Punt is dat zo'n kraan best veel wind vangt en om daar problemen mee te voorkomen moet zo'n kraan 's nachts en in het weekend 'los' gezet worden. Dit wil zeggen dat de kraan dan vrij kan draaien en dat op dat moment de arm 'met de wind mee' kan gaan staan. Vergelijk de arm op dat moment met een vlag. Die hangt met de wind mee en vangt zelf dus amper wind. Staat de kraan vast en kan ze niet draaien wordt zo'n arm geen vlag maar een zeil en vangt hij alle wind.

Met de kranen waar ik ooit mee werkte moest zo'n kraan met de hand los gezet worden. Overdag, tijdens de werkzaamheden, staat die arm vast om te voorkomen dat de kraan met een last aan de haak ongecontroleerd zou gaan draaien. Daar zorgt een rem voor. Die staat standaard 'op' en springt 'af' als iemand de kraan bediend en zorgt er op dat moment voor dat de kraan kan draaien. Op sommige kranen stond een windmeter die zorgde dat bij bepaalde windsnelheden de rem sowieso 'af' stond.

Probleem bij deze kraan is dus volgens mij ofwel;
1) de rem werkt enkel handbediend en men vergat ze na de werkdag af te zetten. Menselijke fout dus.
2) de rem werkt automatisch (al naargelang de windsnelheid) bv maar dat systeem faalde.

Omdat het een kraan van een behoorlijke grootte betrof denk ik eerder aan optie 2.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 16:02   #25
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe slecht vertelt gij die joke !! Jongens toch.
Het moet zijn:

de ing (industrieel ingenieur) bouwt een brug. Ze blijft staan. Maar hij kan niet bewijzen waarom.
de ir bouwt een brug. Ze zakt in. Maar daarna kan hij wel bewijzen waarom ze inzakte.
Brug, kraan, ... blijft eender.
Zelfs een goede bachelor kan de fouten in een berekening achteraf terug vinden.
Maar een IR bouw, is geen IR stabiliteit, noch een IR mechanica.

En zoals ik reeds heb aangebracht, IR's zijn afhankelijk van de lager geschoolden die hun ontwerpen daarna moeten maken, onderhouden, herstellen en er mee moeten werken.
En ik weet het, ik loop niet hoog op met IR's, maak er zelfs bijna dagelijks ruzie mee.
Noem hen bijna wekelijks achterlijke tekenrobots zonder inzicht en kennis van de werkvloer.
Maar zonder hen zouden we vandaag nog achter paard en kar lopen, hout sprokkelen om ons te verwarmen, kaarsen gebruiken om licht maken, enz...

Onze levensstandaard is te danken aan de goede samenwerking tussen de theoriemannen en de vakmannen.
En ja soms gebeuren er fouten en ongelukken, zowat, neem alles weg uit je leefomgeving dat te danken is aan deze groepen mensen en zie wat je over houd.
begin met je woning, want die is ontworpen door een IR bouwkunde en gebouwd door metsers, timmermannen, elektriekers, vloerders, enz..
Alles is aan gebracht door chauffeurs, kraanmannen, heftruckbestuuurders, logistiekers, enz...
En al deze mensen werden aangestuurd door administratieve mensen. Want zonder die administratieve mensen weat de rest niet waar, wanneer, wat of hoe.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 16:25   #26
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Probleem bij deze kraan is dus volgens mij ofwel;
1) de rem werkt enkel handbediend en men vergat ze na de werkdag af te zetten. Menselijke fout dus.
2) de rem werkt automatisch (al naargelang de windsnelheid) bv maar dat systeem faalde.

Omdat het een kraan van een behoorlijke grootte betrof denk ik eerder aan optie 2.
3) kraan doet foute windmeting (in de lijzijde van een flatgebouw) en krijgt dan de volle (snel van richting veranderde) windvlaag.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2017, 22:34   #27
XenApp
Parlementslid
 
XenApp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2016
Berichten: 1.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Geld belangrijker voor aannemer dan veiligheid, verzekering mag opdraaien voor de doden en gewonden van zijn omgevallen kraan
Dat is de enige realiteit waar rekening met gehouden wordt.
XenApp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be