Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 mei 2021, 15:23   #1
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.590
Standaard Insecten eten is MILIEU REDDEN OK absoluut denk ik

miaauw miaauw namastiaauw,

zou jij als diner vanavond een bordje vers gegrilde sprinkhanen willen eten??
Vertel waarom wel of niet???

Milieu kan echt gered worden als gewoon 99 % vd hele mensaapachtige wereldbevolking 7 dagen per week dus gewoon insecten, wormen, eetbare rupsen, enz gaat eten, en ook eventueel insecten uit de ZEE, want daar zitten miljoenen soorten voedzame insectachtigen in het zoute zeewater en dat is super goed om te consumeren en zo het milieu te redden. 70 % aarde is bedekt met zout zeewater dus insecten uit de zee eten kan alles oplossen, hieronder wat google resultaten, als kort onderzoekje.

ik heb zelf nooit een worm of sprinkhaan of insect gegeten, excl garnalen, en kreeften. Garnalen zijn insecten uit het zoete en zoute water dus feitelijk eten wij al insecten, zonder het bewust te benoemen als insecten op de verpakkingen.

Onder wat citaten, ja milieu redden lijkt mij een plicht van hele mensapendom nu. Ik wil hier ook aktief aan gaan werken als ik ooit heel rijk ben en vrij ben. Nu ben ik toch straatarm, minder valide, schizofrene patient, verstoten.

Wieroe helpt mij nu om geen zelfmoord te plegen, sociaal niets meer over in feite, alles is kapot voorgoed.

Wieroe & Waldo Dewanand D. & CO


------------------------- 1

'Krekels smaken lekker notig, wormen zijn romiger'

17-04-2018 11:04
Geld en werk
Redactie: Chaja d'Olivat


Insecten staan op het menu van de toekomst. We horen dit al jaren, maar tot op heden hebben de kleine diertjes nog niet op grote schaal de weg naar ons menu gevonden. Klaarblijkelijk vinden we het toch een beetje te eng om insecten te eten. Dat moet veranderen, dachten twee ondernemers uit Rotterdam. Zij bedachten 'de krekelburger'.

Insecten zijn voedzaam en gezond. Ze zitten vol met eiwitten, mineralen, vitamines en vetten. Daarnaast kunnen ze duurzamer gekweekt worden dan de meeste bekende vleessoorten, zoals rund en kip. Een ideaal voedingsmiddel dus, maar toch is er maar een klein percentage Nederlanders dat de dieren ook daadwerkelijk wel eens heeft gegeten. "Dat heeft voornamelijk met de perceptie te maken", zegt Sander Peltenburg van Burgsfoods. "We vinden het eng en vies om kleine beestjes te eten. En dat snap ik ook wel. Daarom leek het mij en mijn compagnon George Brandenburg een goed idee om ze wat minder herkenbaar te maken."
Rauwe wormen smaken heel romig

De mannen van Burgsfoods besloten om van de insecten burgers te maken. Peltenburg: "We zijn domweg in onze eigen keukens begonnen. De insecten bestelden we in Azie en toen zijn we gaan experimenteren aan de hand van recepten die we op internet vonden." Om te kijken welk dier zich het beste leende voor verwerking aten ze er veel: "We hebben rauwe wormen geproefd, die smaken heel romig. Sprinkhanen zijn wat voller van smaak en krekels zijn een beetje notig. Die krekels bleken het beste geschikt om burgers van te maken."




https://eenvandaag.avrotros.nl/item/...-zijn-romiger/

------------------------- 2
EETBARE INSECTEN BIJ DELIBUGS

Entomofagie, offtewel: insecten eten. Hoewel het in Europa nog geen alledaagse kost is, staan insecten in ruim 100 andere landen gewoon op de menukaart. Bij DeliBugs vind je diverse eetbare insecten, zowel in de gevriesdroogde variant als poeders. Maar ook sportvoeding, snoep en snacks komen aan bod. Sprinkhanen, krekels en wormen; stuk voor stuk insecten die boordevol goede, belangrijke voedingsstoffen zitten. Toepasbaar op vrijwel ieder dieet. Dus waarom brengen we deze niet nóg meer aan de man?

https://delibugs.nl/
------------------------- 3
foto's google wormen eten afrika griezelig ok

https://www.google.com/search?source...w=1920&bih=910



------------------------- 4


Insecten eten voor de beginner: zo doe je dat! Plus: 3 recepten met insecten.
insecten-eten-voor-beginners

Insecten eten: het is duurzaam, goed voor de spijsvertering en zal vast en zeker een deel van je schijf-van-vijf voor de dag vullen. En wie wordt er nu niet vrolijk van een lekkere meelworm salade, een broodje Kees met sprinkhaan of een lekkere klassieke pesto met een snufje kakkerlak? Insecten eten is nu eenmaal helemaal hip!

Maar welke insecten zijn nu eigenlijk het knapperigst, waar haal je ze, wat doen ze voor je gezondheid en hoe bereid je ze? We hebben het natuurlijk met liefde en plezier voor je uitgezocht (en onze marketingmanager Matthijs heeft alle recepten natuurlijk voor je voorgeproefd én ons van geweldige foto’s voorzien)!
Welke insecten kun je eten?

Naast de Nederlandse huis kakkerlak en tuinmier zijn er een totaal van ruim 1.900 insectensoorten die wereldwijd gegeten worden. Denk hierbij aan sprinkhanen, rupsen en kevers, maar ook aan wespen, termieten en zelfs vlinders (ahw). Sterker nog: niet alleen de volwassen insecten zijn eetbaar, ook de larven kunnen gewoon lekker door de salade gedaan worden.

Hoewel er duizenden verschillende eetbare insecten te vinden zijn, kun je in Nederland vooral sprinkhanen, meelwormen en kevers kopen. Poten en vleugels verwijderen, het pannetje in, en genieten maar!
Is insecten eten gezond?

De voedingsstoffen die insecten bevatten zijn vergelijkbaar met de voedingsstoffen die je in vlees tegenkomt; en dat maakt dat ook de bereidingswijze op veel manieren overeenkomt. Zo kun je jouw portie meelwormen koken, bakken, wokken, roosteren of zelfs frituren. Hoewel het eten van insecten in Nederland nog niet zo heel populair is, zijn er in de rest van de wereld ruim 2 miljard mensen die de biefstuk zonder problemen omruilen voor een aantal knapperige sprinkhanen. Die sprinkhanen (en andere insecten trouwens ook) zitten dan ook bomvol gezonde eiwitten, vitamines, mineralen en vetten.

De hoeveelheid specifieke voedingsstoffen hangt natuurlijk af van het insect. Zo zijn meelwormen met een vetpercentage van 43% natuurlijk wel heel vet, maar bevat de stinksprinkhaan bijvoorbeeld maar een kleine 9% vet (perfect voor dat Sonja Bakker dieet).

Maakt dat ieder insect even gezond? Helaas niet. Zo bevat de Nederlandse huisvlieg bijvoorbeeld maar heel weinig gezonde voedingsstoffen (zoals B12 bijvoorbeeld). Hoewel je deze nog altijd van de mepper rechtstreeks in de pan kunt gooien, doe je er in dit geval wel verstandig aan om je vitaminen en mineralen ergens anders vandaan te halen (uit een lekkere kabeljauw ovenschotel met Keesgratin bijvoorbeeld).
Hoe smaken insecten?

Maar hoe smaken die insecten dan? Volgens velen is de smaak vergelijkbaar met de smaak van noten. Wist je trouwens dat we al regelmatig insecten (vooruit, delen van) eten? Veel van de bekende E-nummers vinden hun oorsprong namelijk bij een insect. De rode kleurstof E120 komt bijvoorbeeld uit de schildluis, E904 is een uitscheidingsproduct van Indiase luizen en E901 is een uitscheidingsproduct van bijen!
Is insecten eten veilig?

Wanneer je ze goed afgesloten in de koelkast bewaart (vergelijk het met vlees en vis) en ze altijd goed bereid zou het eten van insecten veilig moeten zijn. Wel brengt het risico’s met zich mee voor mensen met bijvoorbeeld een schaal- of schelpdieren allergie, een huismijt allergie of een allergie voor specifieke insecten (wie had dat nou gedacht?). Sommige mensen letten wel op dat ze niet meer dan 45 gram per keer. Insecten bevatten namelijk chitine; een stof die in grote hoeveelheden licht giftig kan zijn.


https://keesmakers.nl/blog/insecten-...-met-insecten/
------------------------- 5


-------------------------
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2021, 22:11   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Als het eten van insecten zo interessant is waarom doet onze soort dat dan al niet veel langer?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2021, 22:26   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als het eten van insecten zo interessant is waarom doet onze soort dat dan al niet veel langer?
Maar we doen dat al veel langer als soort hoor.
Wijngaardslakjes met lookboter bijvoorbeeld.
Of in de meer exotische regio's, gefrituurde sprinkhaan, of geroosterde rupsen.


Maar ik moet toegeven, ik ga het zo laten. Dat prutsen om een stukje kauwgomachtig vlees uit een schelp te plukken en te verzuipen in knoflook, of om veel te veel poten aan een stukje vlees te zien.

Maar als ik moet kiezen tussen een veggieburger, of een wespenlarvenhamburger, dan vreet ik de wespenlarvenburger wel.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 29 mei 2021 om 22:29.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2021, 22:55   #4
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Maar als ik moet kiezen tussen een veggieburger, of een wespenlarvenhamburger, dan vreet ik de wespenlarvenburger wel.
Veggie. "Je proeft het verschil niet". Ze durven ver gaan met hun propaganda/leugens.

Sowieso zouden we open moeten staan jegens insecten als voedsel. We eten tenslotte ook schaal- en weekdieren he? Die eerste zijn zelfs evenzeer geleedpotigen en een ware delicatesse.

Laatst gewijzigd door Weyland : 29 mei 2021 om 22:57.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2021, 23:02   #5
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als het eten van insecten zo interessant is waarom doet onze soort dat dan al niet veel langer?
Bijna alle etenswaren waarop “natuurlijke eiwitten” staan zijn reeds aangevuld met insecten.
Ik denk dan aan pindakaas en choco bv.
Natuurlijke kleurstoffen is vaak insectenbloed, rood snoep bv.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2021, 23:30   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Bijna alle etenswaren waarop “natuurlijke eiwitten” staan zijn reeds aangevuld met insecten. Ik denk dan aan pindakaas en choco bv.
Citaat:
Natuurlijke kleurstoffen is vaak insectenbloed, rood snoep bv.
Klepel zien liggen, en weten waar de klok hangt. Maar die 2 liggen op andere locaties. Hemel en hel voor u.

Natuurlijke kleurstoffen...

De kleurstof waar u naar refereert is de rode kleurstof "Karmijn". Gewonnen uit de Cochenilleluis.

Maar er zijn er nog veel meer.
Uiteindelijk bitter weinig "dierlijke" kleurstoffen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2021, 23:31   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Veggie. "Je proeft het verschil niet". Ze durven ver gaan met hun propaganda/leugens.

Sowieso zouden we open moeten staan jegens insecten als voedsel. We eten tenslotte ook schaal- en weekdieren he? Die eerste zijn zelfs evenzeer geleedpotigen en een ware delicatesse.
Bingo.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2021, 23:35   #8
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klepel zien liggen, en weten waar de klok hangt. Maar die 2 liggen op andere locaties. Hemel en hel voor u.

Natuurlijke kleurstoffen...

De kleurstof waar u naar refereert is de rode kleurstof "Karmijn". Gewonnen uit de Cochenilleluis.

Maar er zijn er nog veel meer.
Uiteindelijk bitter weinig "dierlijke" kleurstoffen.
Zoek dit eens op: E120
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 01:21   #9
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.590
Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Klepel zien liggen, en weten waar de klok hangt. Maar die 2 liggen op andere locaties. Hemel en hel voor u.

Natuurlijke kleurstoffen...

De kleurstof waar u naar refereert is de rode kleurstof "Karmijn". Gewonnen uit de Cochenilleluis.

Maar er zijn er nog veel meer.
Uiteindelijk bitter weinig "dierlijke" kleurstoffen.

haha hahah wat moeten dan vegetarische Hindoes doen en moslims??
insecten zijn dierlijk en NIET Halal geslacht hhahah de Cochenilleluis haha nog erger HARAM hahha haha zijn deze cochenillleluizen erger dan varkensluizen

Maar die Grote Rode bloedwormen lijken mij wel smakelijk, GHAH vd Klingons he hah levend eten.

ze moeten het sneller doen denk ik:

kroketten met 80 % sprinkhanen en krekelmeel erin.
idem dito bitterballen, hamburgers, Frikandellen, 80 % Insecten erin enz mixen met garnalen en gewone vis kan ook goed.

Keverlarven zijn vaak groter, groeien razendsnel en goed eetbaar, in alle palmen en kokosbomen groeien die heel goed.

Verplichten ok, Wie het weigert krijgt enkeltje RETOUR oprotten uit MOderne Wereld naar een schatrijke HI Tech Zeestad voor de veiligste, warme tropische kust van Shri Rama Ka Desh ok. Ja dit kan technisch gezien al gebouwd worden, en het is geen ULtra HI TEch


Ja hahah ik zti in Platform Energie Transitie Delft en zal de zaak eens gaan opblazen, pb mij asl je mee wil doen met deze cyber aanvallen in delft
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 06:59   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Zoek dit eens op: E120
Dat is dus die rode kleurstof Karmijn. Gewonnen uit die luis. So?

Daar moet ik echt niet lang op zoeken, stond al in die eerder genoemde lijst.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 07:04   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
haha hahah wat moeten dan vegetarische Hindoes doen en moslims??
Die moeten van mij niks.
Citaat:
insecten zijn dierlijk en NIET Halal geslacht
Een insekt kelen zoals een schaapje is niet bepaald een economische methode om insekten tot voedsel te verwerken.
Citaat:
hhahah de Cochenilleluis haha nog erger HARAM hahha haha zijn deze cochenillleluizen erger dan varkensluizen
Citaat:
Maar die Grote Rode bloedwormen lijken mij wel smakelijk, GHAH vd Klingons he hah levend eten.
Niet echt een verwijzing naar de realiteit.

Citaat:
ze moeten het sneller doen denk ik:

kroketten met 80 % sprinkhanen en krekelmeel erin.
idem dito bitterballen, hamburgers, Frikandellen, 80 % Insecten erin enz mixen met garnalen en gewone vis kan ook goed.
Ik zie het probleem niet, uitgezonderd de reclame ervoor en de terughoudendheid van het kiesvee.
Citaat:
Keverlarven zijn vaak groter, groeien razendsnel en goed eetbaar, in alle palmen en kokosbomen groeien die heel goed.
Smakelijk eten.
Citaat:
Verplichten ok
Gaan we ook Soylent Green verplichten?
Citaat:
, Wie het weigert krijgt enkeltje RETOUR oprotten uit Mederne Wereld naar een schatrijke HI Tech Zeestad voor de veiligste, warme tropische kust van Shri Rama Ka Desh ok. Ja dit kan technisch gezien al gebouwd worden, en het is geen ULtra HI TEch
Enkeltje Retour... Ik vraag me af welke tuinkruiden u verwerkt...
Citaat:
Ja hahah ik zit in Platform Energie Transitie Delft en zal de zaak eens gaan opblazen, pb mij als je mee wil doen met deze cyber aanvallen in Delft
Kan je dan niet beter dreigen met het opblazen van de kleine kernreactor van Delft? Dan krijg je alle groentjes op hun achterste poten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 07:28   #12
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat is dus die rode kleurstof Karmijn. Gewonnen uit die luis. So?

Daar moet ik echt niet lang op zoeken, stond al in die eerder genoemde lijst.
Niet zoveel insecten als kleurstof is waar.
Maar wel genoeg insecten in ons eten dat ze weergeven als “natuurlijke eiwitten”.
Dat is geen E nummer vermoed ik.

Ze gebruiken nu zelfs menselijke groeihormonen in gewassen die wellicht transgenders en erger veroorzaken. Pharmakia.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 30 mei 2021 om 07:30.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 07:39   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Niet zoveel insecten als kleurstof is waar.
Maar wel genoeg insecten in ons eten dat ze weergeven als “natuurlijke eiwitten”.
Dat is geen E nummer vermoed ik.

Ze gebruiken nu zelfs menselijke groeihormonen in gewassen die wellicht transgenders en erger veroorzaken. Pharmakia.
Natuurlijke dierlijke eiwitten voor de voedsel en farma-industrie worden gewonnen uit slachtafval.
Er zijn geen insectenkwekerijen voor de winning van natuurlijke dierlijke eiwitten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 07:41   #14
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Natuurlijke dierlijke eiwitten voor de voedsel en farma-industrie worden gewonnen uit slachtafval.
Er zijn geen insectenkwekerijen voor de winning van natuurlijke dierlijke eiwitten.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/gkf2qd5qm

Toch wel...
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 07:42   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dewanand Bekijk bericht
miaauw miaauw namastiaauw,

zou jij als diner vanavond een bordje vers gegrilde sprinkhanen willen eten??
Vertel waarom wel of niet???

Milieu kan echt gered worden als gewoon 99 % vd hele mensaapachtige wereldbevolking 7 dagen per week dus gewoon insecten, wormen, eetbare rupsen, enz gaat eten, en ook eventueel insecten uit de ZEE, want daar zitten miljoenen soorten voedzame insectachtigen in het zoute zeewater en dat is super goed om te consumeren en zo het milieu te redden. 70 % aarde is bedekt met zout zeewater dus insecten uit de zee eten kan alles oplossen, hieronder wat google resultaten, als kort onderzoekje.

ik heb zelf nooit een worm of sprinkhaan of insect gegeten, excl garnalen, en kreeften. Garnalen zijn insecten uit het zoete en zoute water dus feitelijk eten wij al insecten, zonder het bewust te benoemen als insecten op de verpakkingen.

Onder wat citaten, ja milieu redden lijkt mij een plicht van hele mensapendom nu. Ik wil hier ook aktief aan gaan werken als ik ooit heel rijk ben en vrij ben. Nu ben ik toch straatarm, minder valide, schizofrene patient, verstoten.

Wieroe helpt mij nu om geen zelfmoord te plegen, sociaal niets meer over in feite, alles is kapot voorgoed.

Wieroe & Waldo Dewanand D. & CO


------------------------- 1

'Krekels smaken lekker notig, wormen zijn romiger'

17-04-2018 11:04
Geld en werk
Redactie: Chaja d'Olivat


Insecten staan op het menu van de toekomst. We horen dit al jaren, maar tot op heden hebben de kleine diertjes nog niet op grote schaal de weg naar ons menu gevonden. Klaarblijkelijk vinden we het toch een beetje te eng om insecten te eten. Dat moet veranderen, dachten twee ondernemers uit Rotterdam. Zij bedachten 'de krekelburger'.

Insecten zijn voedzaam en gezond. Ze zitten vol met eiwitten, mineralen, vitamines en vetten. Daarnaast kunnen ze duurzamer gekweekt worden dan de meeste bekende vleessoorten, zoals rund en kip. Een ideaal voedingsmiddel dus, maar toch is er maar een klein percentage Nederlanders dat de dieren ook daadwerkelijk wel eens heeft gegeten. "Dat heeft voornamelijk met de perceptie te maken", zegt Sander Peltenburg van Burgsfoods. "We vinden het eng en vies om kleine beestjes te eten. En dat snap ik ook wel. Daarom leek het mij en mijn compagnon George Brandenburg een goed idee om ze wat minder herkenbaar te maken."
Rauwe wormen smaken heel romig

De mannen van Burgsfoods besloten om van de insecten burgers te maken. Peltenburg: "We zijn domweg in onze eigen keukens begonnen. De insecten bestelden we in Azie en toen zijn we gaan experimenteren aan de hand van recepten die we op internet vonden." Om te kijken welk dier zich het beste leende voor verwerking aten ze er veel: "We hebben rauwe wormen geproefd, die smaken heel romig. Sprinkhanen zijn wat voller van smaak en krekels zijn een beetje notig. Die krekels bleken het beste geschikt om burgers van te maken."




https://eenvandaag.avrotros.nl/item/...-zijn-romiger/

------------------------- 2
EETBARE INSECTEN BIJ DELIBUGS

Entomofagie, offtewel: insecten eten. Hoewel het in Europa nog geen alledaagse kost is, staan insecten in ruim 100 andere landen gewoon op de menukaart. Bij DeliBugs vind je diverse eetbare insecten, zowel in de gevriesdroogde variant als poeders. Maar ook sportvoeding, snoep en snacks komen aan bod. Sprinkhanen, krekels en wormen; stuk voor stuk insecten die boordevol goede, belangrijke voedingsstoffen zitten. Toepasbaar op vrijwel ieder dieet. Dus waarom brengen we deze niet nóg meer aan de man?

https://delibugs.nl/
------------------------- 3
foto's google wormen eten afrika griezelig ok

https://www.google.com/search?source...w=1920&bih=910



------------------------- 4


Insecten eten voor de beginner: zo doe je dat! Plus: 3 recepten met insecten.
insecten-eten-voor-beginners

Insecten eten: het is duurzaam, goed voor de spijsvertering en zal vast en zeker een deel van je schijf-van-vijf voor de dag vullen. En wie wordt er nu niet vrolijk van een lekkere meelworm salade, een broodje Kees met sprinkhaan of een lekkere klassieke pesto met een snufje kakkerlak? Insecten eten is nu eenmaal helemaal hip!

Maar welke insecten zijn nu eigenlijk het knapperigst, waar haal je ze, wat doen ze voor je gezondheid en hoe bereid je ze? We hebben het natuurlijk met liefde en plezier voor je uitgezocht (en onze marketingmanager Matthijs heeft alle recepten natuurlijk voor je voorgeproefd én ons van geweldige foto’s voorzien)!
Welke insecten kun je eten?

Naast de Nederlandse huis kakkerlak en tuinmier zijn er een totaal van ruim 1.900 insectensoorten die wereldwijd gegeten worden. Denk hierbij aan sprinkhanen, rupsen en kevers, maar ook aan wespen, termieten en zelfs vlinders (ahw). Sterker nog: niet alleen de volwassen insecten zijn eetbaar, ook de larven kunnen gewoon lekker door de salade gedaan worden.

Hoewel er duizenden verschillende eetbare insecten te vinden zijn, kun je in Nederland vooral sprinkhanen, meelwormen en kevers kopen. Poten en vleugels verwijderen, het pannetje in, en genieten maar!
Is insecten eten gezond?

De voedingsstoffen die insecten bevatten zijn vergelijkbaar met de voedingsstoffen die je in vlees tegenkomt; en dat maakt dat ook de bereidingswijze op veel manieren overeenkomt. Zo kun je jouw portie meelwormen koken, bakken, wokken, roosteren of zelfs frituren. Hoewel het eten van insecten in Nederland nog niet zo heel populair is, zijn er in de rest van de wereld ruim 2 miljard mensen die de biefstuk zonder problemen omruilen voor een aantal knapperige sprinkhanen. Die sprinkhanen (en andere insecten trouwens ook) zitten dan ook bomvol gezonde eiwitten, vitamines, mineralen en vetten.

De hoeveelheid specifieke voedingsstoffen hangt natuurlijk af van het insect. Zo zijn meelwormen met een vetpercentage van 43% natuurlijk wel heel vet, maar bevat de stinksprinkhaan bijvoorbeeld maar een kleine 9% vet (perfect voor dat Sonja Bakker dieet).

Maakt dat ieder insect even gezond? Helaas niet. Zo bevat de Nederlandse huisvlieg bijvoorbeeld maar heel weinig gezonde voedingsstoffen (zoals B12 bijvoorbeeld). Hoewel je deze nog altijd van de mepper rechtstreeks in de pan kunt gooien, doe je er in dit geval wel verstandig aan om je vitaminen en mineralen ergens anders vandaan te halen (uit een lekkere kabeljauw ovenschotel met Keesgratin bijvoorbeeld).
Hoe smaken insecten?

Maar hoe smaken die insecten dan? Volgens velen is de smaak vergelijkbaar met de smaak van noten. Wist je trouwens dat we al regelmatig insecten (vooruit, delen van) eten? Veel van de bekende E-nummers vinden hun oorsprong namelijk bij een insect. De rode kleurstof E120 komt bijvoorbeeld uit de schildluis, E904 is een uitscheidingsproduct van Indiase luizen en E901 is een uitscheidingsproduct van bijen!
Is insecten eten veilig?

Wanneer je ze goed afgesloten in de koelkast bewaart (vergelijk het met vlees en vis) en ze altijd goed bereid zou het eten van insecten veilig moeten zijn. Wel brengt het risico’s met zich mee voor mensen met bijvoorbeeld een schaal- of schelpdieren allergie, een huismijt allergie of een allergie voor specifieke insecten (wie had dat nou gedacht?). Sommige mensen letten wel op dat ze niet meer dan 45 gram per keer. Insecten bevatten namelijk chitine; een stof die in grote hoeveelheden licht giftig kan zijn.


https://keesmakers.nl/blog/insecten-...-met-insecten/
------------------------- 5


-------------------------
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als het eten van insecten zo interessant is waarom doet onze soort dat dan al niet veel langer?
De westerse mens voelt zich verheven boven de natuur.
En economische is het telen van insecten als voedselbron niet rendabel.

Maar ja, ik verkies insecten boven vegie rommel als maaltijd.
Heb die dan ook leren eten tijdens mijn wereldreizen.

Laatst gewijzigd door Jantje : 30 mei 2021 om 07:43.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 07:50   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.290
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De westerse mens voelt zich verheven boven de natuur.
En de hele wereld wil naar hier komen....
Citaat:
En economische is het telen van insecten als voedselbron niet rendabel.
Omdat er nog geen grootschalige pogingen zijn geweest?
Citaat:
Maar ja, ik verkies insecten boven vegie rommel als maaltijd.
Heb die dan ook leren eten tijdens mijn wereldreizen.
Smakelijk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 07:53   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Je weet toch dat er geen EU-toelating is voor het gebruik van insecten in voeding?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2021, 07:58   #18
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je weet toch dat er geen EU-toelating is voor het gebruik van insecten in voeding?
Huh? Hier zijn dus insectenkwekers he.
Een Vlaming die krekels voor menselijke consumptie kweekt deed zelfs eens mee aan Komen Eten en gaf dat aan zijn gasten te eten.

Ook zag ik het in de diepvries van supermarkten, maar nu niet meer.
Ze vermommen het gewoon en voegen dat toe aan chocolade etc als “natuurlijk eiwit”.

Wie is er nu fout ingelicht? Gij of ik en indien ik: hoezo?
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 06:11   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Huh? Hier zijn dus insectenkwekers he.
Een Vlaming die krekels voor menselijke consumptie kweekt deed zelfs eens mee aan Komen Eten en gaf dat aan zijn gasten te eten.

Ook zag ik het in de diepvries van supermarkten, maar nu niet meer.
Ze vermommen het gewoon en voegen dat toe aan chocolade etc als “natuurlijk eiwit”.

Wie is er nu fout ingelicht? Gij of ik en indien ik: hoezo?
Er zijn kleinschalige pogingen geweest en er zijn nog steeds kleinschalige bedrijfjes.
Maar die hun belangrijkste verkoop is als voedsel voor exotische dieren, niet voor de mens.
En er is een periode geweest dat het werd gebruikt als natuurlijke eiwitten in voeding en hoewel sommige lidstaten een gedoogbeleid voerden, mocht en mag dat niet van de Europa.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2021, 07:57   #20
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 20.962
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er zijn kleinschalige pogingen geweest en er zijn nog steeds kleinschalige bedrijfjes.
Maar die hun belangrijkste verkoop is als voedsel voor exotische dieren, niet voor de mens.
En er is een periode geweest dat het werd gebruikt als natuurlijke eiwitten in voeding en hoewel sommige lidstaten een gedoogbeleid voerden, mocht en mag dat niet van de Europa.
Maar toch voegen ze het al toe aan ons eten en schrijven ze op het label “natuurlijke eiwitten”. In snoep gebruiken ze al heel lang luizenbloed als kleurstof voor rood. Dat is dan een “natuurlijke kleurstof”.

Ik vind dat niet koosjer, letterlijk.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be