Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2021, 17:45   #81
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.420
Standaard

Met het Nederlands blijft onze taaleigenheid nog intact hoor en ik volg je daarom ook niet. Ik ben immers geletterd en ken de Nederlandse literatuur goed genoeg ervoor.
Het Waals is met het Frans een oude bijna uitgestorven taal. Al denk ik niet dat Walen ooit het Frans als vreemd hebben beschouwd, maar dat is wel een aparte taal i.t.t. het 'Vlaams' (dat nu nog goed gesproken wordt, maar ook evolueert en eeuwen voorheen sprak men ook in eigen taal met elkaar in de Nederlanden onderling en nu nog is de literatuur vlot leesbaar sinds de 16de eeuw tot nu).

Ik heb nochtans ook Antwerps-sprekende familieleden en ben zeker geen elitaire burgerman of ingeweken Hollander, die trouwens ook recht hebben van spreken als ze hier wonen. Zeker in Antwerpen, dat geen museumbokrijk is, maar een open stad.

Wat mij betreft is 'het Vlaams als aparte taal van het Nederlands' zonder succes opgedrongen aan ons tot ergernis van sommigen in België (soms zelfs de elite). Ik zou zelfs niet weten hoe je een andere taal kan verzinnen voor ons zonder op het terein van het geforceerde te komen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 9 januari 2021 om 18:00.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 18:13   #82
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Met het Nederlands blijft onze taaleigenheid nog intact hoor en ik volg je daarom ook niet. Ik ben immers geletterd en ken de Nederlandse literatuur goed genoeg ervoor.
Het Waals is met het Frans een oude bijna uitgestorven taal. Al denk ik niet dat Walen ooit het Frans als vreemd hebben beschouwd, maar dat is wel een aparte taal i.t.t. het 'Vlaams' (dat nu nog goed gesproken wordt, maar ook evolueert en eeuwen voorheen sprak men ook in eigen taal met elkaar in de Nederlanden onderling en nu nog is de literatuur vlot leesbaar sinds de 16de eeuw tot nu).

Ik heb nochtans ook Antwerps-sprekende familieleden en ben zeker geen elitaire burgerman of ingeweken Hollander, die trouwens ook recht hebben van spreken als ze hier wonen. Zeker in Antwerpen, dat geen museumbokrijk is, maar een open stad.

Wat mij betreft is 'het Vlaams als aparte taal van het Nederlands' zonder succes opgedrongen aan ons tot ergernis van sommigen in België (soms zelfs de elite). Ik zou zelfs niet weten hoe je een andere taal kan verzinnen voor ons zonder op het terein van het geforceerde te komen.
Inderdaad, het Nederlands kent veel streektalen ,waaronder ook het Vlaams ,Brabant en Limburgs.

http://taal.phileon.nl/kaart/hoppenbrouwers.php

Ook dit boek van Sijs is zeer de moeite waard om te lezen

https://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/...het-nederlands

Laatst gewijzigd door cato : 9 januari 2021 om 18:21.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 18:16   #83
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als je wil poepen heb je meteen afgedaan bij een Hollandse of zelfs Nederlandse vrouw. Grootste afknapper ooit. "Daar is de deur!" zou ze zeggen. Ik zou zelfs oppassen met het gebruik van 'gij' als persoonlijk voornaamwoord. Dat wordt immers verbogen tot 'u/uw' en dat vinden Hollandse vrouwen ook weinig flatterend. Immers, zo spreek je enkel oude dames aan. Voor de rest valt het allemaal mee. In Holland pas ik me aan, in België hoeft het niet bij bezoekende Hollanders. Al pas ik me altijd wel wat aan aan mijn gesprekspartners. Doen we allemaal natuurlijk.

Ik wil wel één ding opmerken. 'Aardig' betekent in ons Antwerps dialect eerder 'raar'. Wij zeggen 'arige mannen daar' als we bedoelen 'rare mannen daar'. In het Afrikaans betekent dat woord ook enkel dat.
Als ze in Tilburg zeggen "dat is 'n aardige" dan bedoelen ze, die spoort niet.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 18:19   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Met het Nederlands blijft onze taaleigenheid nog intact hoor en ik volg je daarom ook niet. Ik ben immers geletterd en ken de Nederlandse literatuur goed genoeg ervoor.
Het Waals is met het Frans een oude bijna uitgestorven taal. Al denk ik niet dat Walen ooit het Frans als vreemd hebben beschouwd, maar dat is wel een aparte taal i.t.t. het 'Vlaams' (dat nu nog goed gesproken wordt, maar ook evolueert en eeuwen voorheen sprak men ook in eigen taal met elkaar in de Nederlanden onderling en nu nog is de literatuur vlot leesbaar sinds de 16de eeuw tot nu).

Ik heb nochtans ook Antwerps-sprekende familieleden en ben zeker geen elitaire burgerman of ingeweken Hollander, die trouwens ook recht hebben van spreken als ze hier wonen. Zeker in Antwerpen, dat geen museumbokrijk is, maar een open stad.

Wat mij betreft is 'het Vlaams als aparte taal van het Nederlands' zonder succes opgedrongen aan ons tot ergernis van sommigen in België (soms zelfs de elite). Ik zou zelfs niet weten hoe je een andere taal kan verzinnen voor ons zonder op het terein van het geforceerde te komen.
De autochtone Walen beschouwen het Frans weldegelijke als een vreemde taal.
Het Waals heeft niet eens dezelfde getallen uitspraak als het Frans.
En een openbeleid leid enkel tot de neergang van de cultuur en maatschappij.
Dat is nu net wat de Sid Lukkassen probeert aan te tonen in zijn essay.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 19:40   #85
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, eigenlijk niet.
Want hoewel de Francofonie meer Belgisch gezind lijken te zijn, zijn het vooral Vlamingen die de Belgische nationale feestdag vieren, niet de Francofonie.
Vele zien niet dat de Francofonie vooral bestaat uit Franstalige Vlamingen en allochtonen, niet uit Walen en Brusselaars.
Je hoort dan ook weinig van de Walen, want die zijn een onderdrukt volk, onderdrukt door de Francofonische Vlamingen en allochtonen.
Dat hebben ze er toch zelf van gemaakt...
Verder komen ze inderdaad niet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2021, 19:45   #86
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenlijk is dat helemaal niet gek.
Want de waarheid is dat de Walen dezelfde strijd voeren als de Vlamingen.
Maar protestbewegingen en partijen zoals de N-VA en het VB hebben daar geen kansen om zich te ontwikkelen, gewoon omdat de Walen reeds lang onderdrukt zijn en een minderheid vormt in Walonnië.

Maar inderdaad weinig inwoners van België kennen hun eigen juiste geschiedenis en begrijpen het niet.
België is echter het voorbeeld waarop de EU is opgebouwd.
Het Waals is in de Walen volkomen uitgeroeid...
Hier nog het Vlaams komen promoten terwijl er een Nederlandse taal die de dialecten overstijgt en verbond bestaat en door een grote meerderheid van de Vlaamse bevolking aanvaard was en is, is voor de volle honderd procent in het plan van de francofonie spelen die zo het Vlaams nog veel vlugger in de vergeetput zullen kieperen..., waar ze het Waals zonder noemelijk tegenstand van de Walen al lang in gekieperd hebben...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 9 januari 2021 om 19:46.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 14:38   #87
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Het bruto nationaal geluk wordt vooralsnog niet berekend.
Zelfs daarover zijn lijstjes te vinden !
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 14:44   #88
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er is anders wel een volksverhuizing bezig.
Vele wijken in de Europese steden zijn al voor 75% bevolkt door inwijkelingen.
In sommige gebieden moet je zelfs hard en lang zoeken om nog een autochtone Europeaan te vinden.
De meerderheid van de bevolking woont niet eens in de grote steden, en nog minder in die specifieke wijken.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 14:48   #89
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu, ik heb nergens gesproken over Islamieten.
Maar binnen de Arabische wereld, waar Islamieten het bewind voeren, zijn er geen politieke partijen.
En een samenleving haal je niet van bovenuit, maar van benedenuit neer.
Je begint met haar voetstuk weg te knabbelen, stukje bij beetje.
Je verdrukt het volk, de rest volgt vanzelf.
Een islamitisch complot ?
Hier zijn wel politieke partijen , en ik zie niet in hoe 6% van de bevolking dat gaat veranderen.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 14:57   #90
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het is een simpele kwestie van demografie.
In de afgelopen 10 jaar is het aandeel moslims in Nederland niet gegroeid. Bron CBS
Alle paranoïde waanbeelden ten spijt.

Ontkerkelijking neemt ook onder islamieten toe overigens. + het feit wat altijd weggelaten wordt door de populisten , dat er veel moslims zijn die de toestanden in hun thuisland ontvlucht zijn en het beleid daar helemaal niet hier ook willen !
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2021, 15:11   #91
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
In de afgelopen 10 jaar is het aandeel moslims in Nederland niet gegroeid. Bron CBS
Alle paranoïde waanbeelden ten spijt.

Ontkerkelijking neemt ook onder islamieten toe overigens. + het feit wat altijd weggelaten wordt door de populisten , dat er veel moslims zijn die de toestanden in hun thuisland ontvlucht zijn en het beleid daar helemaal niet hier ook willen !
Elio gaat uit van Belgische cijfers ,zoals de meeste Belgen,
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 09:16   #92
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Een islamitisch complot ?
Hier zijn wel politieke partijen , en ik zie niet in hoe 6% van de bevolking dat gaat veranderen.
Nee, want die gaan ons niets verwijten uit het verleden.
België en Nederland hebben geen Arabische landen bezet gehad.
Nee, de problemen worden door onze politici veroorzaakt door gebrek aan respect voor onze cultuur.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 12:14   #93
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
In de afgelopen 10 jaar is het aandeel moslims in Nederland niet gegroeid. Bron CBS
Alle paranoïde waanbeelden ten spijt.

Ontkerkelijking neemt ook onder islamieten toe overigens. + het feit wat altijd weggelaten wordt door de populisten , dat er veel moslims zijn die de toestanden in hun thuisland ontvlucht zijn en het beleid daar helemaal niet hier ook willen !
Moslims vallen ten prooi aan dezelfde westerse consumptiepatronen en andere gewoontes, waardoor het aantal kinderen per vrouw afneemt.

Uiteindelijk gaan die op in de autochtone bevolking en zal je de "grote mosliminvasie" enkel nog kunnen traceren via hun J haplogroep....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 12:25   #94
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.420
Standaard

Pas op, in de Arabische wereld consumeren ze ook gretig en met Shari'a-dictatuur erbovenop.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2021, 15:31   #95
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Moslims vallen ten prooi aan dezelfde westerse consumptiepatronen en andere gewoontes, waardoor het aantal kinderen per vrouw afneemt.

Uiteindelijk gaan die op in de autochtone bevolking en zal je de "grote mosliminvasie" enkel nog kunnen traceren via hun J haplogroep....
Dat zijn wetten die gelden voor een geleidelijke invasie met een langzame integratie niet bij een omvolking waarmee we nu opgescheept zijn...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2021, 02:54   #96
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Elio gaat uit van Belgische cijfers ,zoals de meeste Belgen,
Maar dit topic gaat wel over Nederland
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2021, 02:58   #97
atmosphere
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
atmosphere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2009
Berichten: 19.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Pas op, in de Arabische wereld consumeren ze ook gretig en met Shari'a-dictatuur erbovenop.
Voor zover de Sharia er wordt toegepast.
__________________
“It's only terrorism if they do it to us. When we do much worse to them, it's not terrorism.”
atmosphere is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2021, 09:21   #98
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Maar dit topic gaat wel over Nederland
Inderdaad.
En de problemen daar zijn anders dan die in België.
Want integenstelling tot België, speelt Nederland niet voor het OCMW van heel de wereld.
In Nederland kan men sinds 01/01/2015 uitkeringsgerechtigden (werklozen) en bijstandsontvanger (Leefloners) verplichten gemeenschapsdienst te doen.
De Nederlandse gemeenten kunnen hen dus verplichten de parken, straten en pleinen proper en mooie te houden, want in Nederland schijnt enkel de zon gratis.
Asielzoekers mijden daardoor Nederland.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2021, 09:23   #99
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Maar dit topic gaat wel over Nederland
En het zijn Belgische reacties op Nederland met weinig kennen van zaken.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2021, 11:16   #100
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Een islamitisch complot ?
Hier zijn wel politieke partijen , en ik zie niet in hoe 6% van de bevolking dat gaat veranderen.
Dat is iets dat al vaststaat van na de slag bij Wenen. Ondertussen zijn de eerste stappen van hun plan al een tijdje , en me succes, in werking. Over de volgende stap gaat nog een tijdje gedaan worden maar hij komt er vast en zeker. Als je het vervolg wilt kennen moet je eens buiten onze grenzen naar landen kijken waar ondertussen de burgeroorlog al in verschillende stadia gevorderd is. Einddoel;;;;;;de totale overheersing van de Islam.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be