Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2020, 13:39   #21
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Daar zit het hem ook. Men moest zien dat de geboorte van Jezus plaatsgreep. Bethlehem. Bethlehem, de stad van David.

Nog zoiets. Bij Marcus staat dat ze (M+J) na de geboorte van Jezus met hun eerstgeborene naar Jeruzalem gaan om hun kind aan God op te dragen. Bij Mattheus staat dat ze naar Egypte vluchten. Wat zal het zijn?
Om dit te beantwoorden moet men eerst bepalen wanneer Jezus geboren is. Herodes de Grote is in 4 v.C. overleden. Hij zou de opdracht hebben gegeven voor de kindermoord volgens het evangelie. Hij heeft wel opdracht gegeven om kinderen om te brengen, zijn eigen kinderen; Alexander en Aritobulus, zonen van zijn vrouw Mariamne, een Hasmonese. Dit was in 7 v.C. En als we lezen in de evangelies dat elk kind tot 2 jaar moeten sterven is dat een verwijzing naar Jezus' geboorte. Ook toevallig toch ? In 4 v.C. komt Antipas aan de macht en laat alle tegenstanders ombrengen. Dit is het ogenblik waarop Jezus' familie, samen met nog geviseerden naar de Joodse tempel van Leontopolis ( Nijldelta ) vluchten, die was gebouwd door de verbannen Joodse priester Onias IV. Deze tempel werd gebouwd onder Ptolemaeus VI en stond er volgens Flavius Josephus tot in de eerste eeuw en was ze gesloten kort na de Joodse opstand in 70 n.Chr.. Van toen af verdwijnt Jozef van het toneel en vallen er bij de opstand bij de aanstelling van Antipas naar schatting 8000 doden. Dit was ook de start van de zelotenbeweging.

Laatst gewijzigd door Aton : 8 augustus 2020 om 13:40.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 13:45   #22
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Om dit te beantwoorden moet men eerst bepalen wanneer Jezus geboren is. Herodes de Grote is in 4 v.C. overleden. Hij zou de opdracht hebben gegeven voor de kindermoord volgens het evangelie. Hij heeft wel opdracht gegeven om kinderen om te brengen, zijn eigen kinderen; Alexander en Aritobulus, zonen van zijn vrouw Mariamne, een Hasmonese. Dit was in 7 v.C. En als we lezen in de evangelies dat elk kind tot 2 jaar moeten sterven is dat een verwijzing naar Jezus' geboorte. Ook toevallig toch ? In 4 v.C. komt Antipas aan de macht en laat alle tegenstanders ombrengen. Dit is het ogenblik waarop Jezus' familie, samen met nog geviseerden naar de Joodse tempel van Leontopolis ( Nijldelta ) vluchten, die was gebouwd door de verbannen Joodse priester Onias IV. Deze tempel werd gebouwd onder Ptolemaeus VI en stond er volgens Flavius Josephus tot in de eerste eeuw en was ze gesloten kort na de Joodse opstand in 70 n.Chr.. Van toen af verdwijnt Jozef van het toneel en vallen er bij de opstand bij de aanstelling van Antipas naar schatting 8000 doden. Dit was ook de start van de zelotenbeweging.
Ja maar het kan onmogelijk dat Herodes nog leefde in de tijd dat Quirinius zijn census 'zou' gehouden hebben. Want het is zo goed als zeker dat die census werd gehouden in 6 of 7 na Chr. .

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2020 om 13:45.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 13:48   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En dat zijn er nogal wat.
Laten we beginnen met de geboorte van J.C. Is die nu geboren onder Herodes de Grote of onder zijn zoon Herodes Antipas? Tussen beide data in het N.T. zit zowat tien jaar. Wat dan wel de vermoedelijke juiste datum zijn? Volgens onze jaartelling zou dit respectievelijk ten minste 4 v.C. en 6 n.C. zijn. Een van beiden zijn fout.
Hoe kan ie 4 jaar voor z'n geboorte geboren zijn?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 14:00   #24
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja maar het kan onmogelijk dat Herodes nog leefde in de tijd dat Quirinius zijn census 'zou' gehouden hebben. Want het is zo goed als zeker dat die census werd gehouden in 6 of 7 na Chr. .
Natuurlijk niet ! Het verhaal van Bethlehem is toch verzonnen, dat moet nu toch al duidelijk zijn.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 14:01   #25
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hoe kan ie 4 jaar voor z'n geboorte geboren zijn?
Omdat de jaartelling die wij gebruiken onjuist is. Dat is ondertussen wel door jan en alleman bekend dacht ik.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 16:29   #26
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Natuurlijk niet ! Het verhaal van Bethlehem is toch verzonnen, dat moet nu toch al duidelijk zijn.
Men kan zich terloops ook afvragen welke nu écht de laatste woorden waren van Jezus aan het kruis.


Was het:
"Eloi, Eloi, lema sabachtani." (Mc)
of
"Eli, Eli, lema sabachtani." (Mt)
of
"Vader in uw handen beveel ik mijn geest." (Lc)
of
"Het is volbracht."(Joh)


Wat zal het zijn?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2020 om 16:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 17:50   #27
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Men kan zich terloops ook afvragen welke nu écht de laatste woorden waren van Jezus aan het kruis.


Was het:
"Eloi, Eloi, lema sabachtani." (Mc)
of
"Eli, Eli, lema sabachtani." (Mt)
of
"Vader in uw handen beveel ik mijn geest." (Lc)
of
"Het is volbracht."(Joh)


Wat zal het zijn?
Geen van allen, enkel nog wat gekreun.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 18:04   #28
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Geen van allen, enkel nog wat gekreun.

Ik denk inderdaad niet dat de volledig murf geslagene uiterst gekwetste Jezus, gekweld en zeer verzwakt door groot bloedverlies en helse pijnen (een onherkenbaar verworden homp vlees eigenlijk) in staat was om dat gezapig gesprek te voeren met zijn moeder en Johannes aan de voet van het kruis. Gesprek dat vermeld wordt in het evangelie. Da’s waar.

Maar misschien zal ik me maar vergissen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2020 om 18:34.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 20:06   #29
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk inderdaad niet dat de volledig murf geslagene uiterst gekwetste Jezus, gekweld en zeer verzwakt door groot bloedverlies en helse pijnen (een onherkenbaar verworden homp vlees eigenlijk) in staat was om dat gezapig gesprek te voeren met zijn moeder en Johannes aan de voet van het kruis. Gesprek dat vermeld wordt in het evangelie. Da’s waar.

Maar misschien zal ik me maar vergissen.

En nu je toch al zo snel aan het eind van dit verhaal bent gekomen, nog één vraag: In welk jaar van onze telling zitten we dan, en op welke dag was dit ? Zou hier ook een foutje aan vastzitten ( wat de kerk ons laat geloven ) ?

Laatst gewijzigd door Aton : 8 augustus 2020 om 20:09.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 20:16   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht

En nu je toch al zo snel aan het eind van dit verhaal bent gekomen, nog één vraag: In welk jaar van onze telling zitten we dan, en op welke dag was dit ? Zou hier ook een foutje aan vastzitten ( wat de kerk ons laat geloven ) ?
Ik ben nog niet op het einde van mijn verhaal. Belange niet. Ik overloop rustig de evangelies. En pik er af en toe een ongerijmdheid uit. Keuze in overvloed. Het zijn er zoveel. Eigenlijk is het nog maar het begin van de onthulling der ongerijmdheden der evangelies.

Datum. Het is toch evident dat 2020 van geen kanten klopt. Daar ga ik mijn energie niet meer in steken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2020 om 20:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 20:40   #31
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Datum. Het is toch evident dat 2020 van geen kanten klopt. Daar ga ik mijn energie niet meer in steken.
Hier kan ik je niet volgen : 2020 ???
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2020, 21:01   #32
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Hier kan ik je niet volgen : 2020 ???

Het hangt nochtans samen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 augustus 2020 om 21:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 08:28   #33
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En dat zijn er nogal wat.
Laten we beginnen met de geboorte van J.C. Is die nu geboren onder Herodes de Grote of onder zijn zoon Herodes Antipas? Tussen beide data in het N.T. zit zowat tien jaar. Wat dan wel de vermoedelijke juiste datum zijn? Volgens onze jaartelling zou dit respectievelijk ten minste 4 v.C. en 6 n.C. zijn. Een van beiden zijn fout.
Blijkbaar is de meest aanvaarde theorie nu dat Jezus vroeger geboren is en dat hij een flinke veertiger was toen hij in het openbaar kwam.

Verder zijn die NT’s ook dikwijs later bewerkt. Het volledig einde van Marcus bijvoorbeeld is van latere datum.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 10:13   #34
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Jezus verrezen??

Op zijn minst twijfelachtig gezien de Romeinse geplogenheden. Want het zou betekenen dat Jezus zou zijn begraven. En dat laatste strookt niet met de gewoonte van de Romeinen bij een kruisiging. De Romeinen lieten namelijk de afgestorven gekruisigden in de regel een hele poos hangen om anderen af te schrikken. Het lijk van de gekruisigde werd dan de prooi van allerlei aasgieren. En bijgevolg, als Jezus niet werd begraven in een graf kan hij ook niet opstaan zijn uit zijn graf. En zeker niet op de derde dag na zijn dood.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2020 om 10:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 10:26   #35
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is dan spijtig voor u. Maar dat wil nog niet zeggen dat u dan andere draden met uw theorie moet komen vullen.
Kun je dan geen kritiek verdragen?
Bovendien doe ik je nog een extra plezier door tegenstrijdigheden te noemen naar de wens van het topic.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 10:38   #36
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Blijkbaar is de meest aanvaarde theorie nu dat Jezus vroeger geboren is en dat hij een flinke veertiger was toen hij in het openbaar kwam.

Verder zijn die NT’s ook dikwijs later bewerkt. Het volledig einde van Marcus bijvoorbeeld is van latere datum.
Zijn geboorte kan men tot op 1 jaar nauwkeurig bepalen, nl. doordat Herodes de Grote in 4 v.C overleden is en voor zijn overlijden ( volgens het N.T. )de opdracht had gegeven tot de kindermoord. Dit is onmogelijk dat dit sloeg op joodse kinderen, gezien de Joodse Oorlog toen reeds had plaatsgehad. Zoals ik al schreef zou het eerder gaan op de moord van zijn eigen kinderen, en dat was in 7 v.C. We kunnen gerust aannemen dat Jezus toen dat jaar is geboren.
Wat betreft het overlijden van Jezus heeft dit in 30 n.C plaats gehad. Het pesach feest valt steeds op 15 Nisan. In 30 n.C. viel dit op vrijdag 5 april ( start op donderdagavond en eindigt dit op vrijdagavond. Hierdoor had men een Grote Sabbat. In de originele Griekse tekst bij Mattheüs staat sabbat in meervoudsvorm. De enige datum rond deze periode waar men een Grote Sabbat had was in 30 n.C. We mogen dus aannemen dat Jezus 36 of 37 jaar geworden is.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 10:42   #37
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zijn geboorte kan men tot op 1 jaar nauwkeurig bepalen, nl. doordat Herodes de Grote in 4 v.C overleden is en voor zijn overlijden ( volgens het N.T. )de opdracht had gegeven tot de kindermoord. Dit is onmogelijk dat dit sloeg op joodse kinderen, gezien de Joodse Oorlog toen reeds had plaatsgehad. Zoals ik al schreef zou het eerder gaan op de moord van zijn eigen kinderen, en dat was in 7 v.C. We kunnen gerust aannemen dat Jezus toen dat jaar is geboren.
Wat betreft het overlijden van Jezus heeft dit in 30 n.C plaats gehad. Het pesach feest valt steeds op 15 Nisan. In 30 n.C. viel dit op vrijdag 5 april ( start op donderdagavond en eindigt dit op vrijdagavond. Hierdoor had men een Grote Sabbat. In de originele Griekse tekst bij Mattheüs staat sabbat in meervoudsvorm. De enige datum rond deze periode waar men een Grote Sabbat had was in 30 n.C. We mogen dus aannemen dat Jezus 36 of 37 jaar geworden is.
De zogenaamde ‘kindermoord door Herodes’ is gewoon fictie.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 10:43   #38
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Jezus verrezen??

Op zijn minst twijfelachtig gezien de Romeinse geplogenheden. Want het zou betekenen dat Jezus zou zijn begraven. En dat laatste strookt niet met de gewoonte van de Romeinen bij een kruisiging. De Romeinen lieten namelijk de afgestorven gekruisigden in de regel een hele poos hangen om anderen af te schrikken. Het lijk van de gekruisigde werd dan de prooi van allerlei aasgieren. En bijgevolg, als Jezus niet werd begraven in een graf kan hij ook niet opstaan zijn uit zijn graf. En zeker niet op de derde dag na zijn dood.
Laten we ernstig blijven. Jezus is niet verrezen. Wat jij schrijft gaat enkel op voor gevluchte slaven en opstandelingen tegen het Rijk. Gewoon gepeupel dus. Hier had men te doen met een troonpretendent met een grote achterban. Om een opstand te vermijden heeft de familie blijkbaar toestemming gekregen zijn lijk te bergen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 10:44   #39
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De zogenaamde ‘kindermoord door Herodes’ is gewoon fictie.
Ja dat zeg ik toch !!
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2020, 10:51   #40
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Laten we ernstig blijven. Jezus is niet verrezen. Wat jij schrijft gaat enkel op voor gevluchte slaven en opstandelingen tegen het Rijk. Gewoon gepeupel dus. Hier had men te doen met een troonpretendent met een grote achterban. Om een opstand te vermijden heeft de familie blijkbaar toestemming gekregen zijn lijk te bergen.

Indien dit zo is hetgeen u stelt, dan zullen de Romeinen de dode Jezus zeker hebben laten hangen aan zijn kruis. Voor een hele poos zelfs. Als voorbeeld en onder het motto: "probeer vooral niet u voor te doen als de te verwachten Joodse troonpretendent, want anders komt u aan als deze man hier op het kruis." Dat staat overigens in zoveel woorden op het titulum.


Toemaatje.
Kruisigingen verliepen niet altijd op dezelfde wijze. De filosoof Seneca beschreef in een van zijn dialogen dat hij ooit een bonte verzameling van kruisen zag, grote, kleine en ingenieus geconstrueerde. Sommige slachtoffers waren met het hoofd naar beneden gekruisigd, anderen waren met hun schaamdelen vastgespijkerd. Gekruisigden werden niet begraven, wat in die tijd verlies van de identiteit betekende. Het lichaam bleef aan het kruis hangen als voedsel voor honden en gieren. Om te voorkomen dat verwanten het lijk van het kruis zouden halen om het toch te begraven werd er een wachtpost bij gezet.


De Romeinen zouden wel gek zijn geweest en Pilatus nog gekker om toe te laten dat een pretendent op de troon van David zou worden begraven. Dat zou pas dom zijn. Want zijn graf zou vroeg of laat bekend worden en zou leiden tot een bedevaartsoord. Kortom, Pilatus heeft nooit toestemming gegeven om Jezus te begraven. Dat is het meest waarschijnlijk. Dit natuurlijk, voor zover er een kruisiging is geweest. Meer dan één bron zegt dat Jezus werd opgehangen. Ook dat is nog maar de vraag.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 augustus 2020 om 11:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be