Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 mei 2019, 10:41   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard Huawei P30 Pro: spionage?

Het nieuwe topmodel van Huawei krijgt nogal wat aandacht omwille van zijn zoom.
Nu lees ik: optische zoom van 10x. Mijn 'gewone' camera heeft een optische zoom van 20x. Wat is daar dus zo speciaal aan?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190501_04366888
Citaat:
Ideaal voor vakantiefoto’s, maar ook voor spionage: experts waarschuwen voor nieuwe telefoon
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2019, 18:06   #2
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Huawei is niet meer gelinkt aan spionage dan een Apple iphone of een Samsung. Wat Huawei bereikt heeft is een technologische voorsprong. Het spionageverhaal bestaat omdat de VS de concurrentie vreest van Huawei en dus dat bedrijf van de markt wil weren. Dat is 'vrije markt' op zijn Amerikaans. Vrij als je kan winnen en sancties als je de concurrent het beter dreigt te doen.

De VS poogt ook extra territoriaal haar vazallen te dwingen Huawei (en China in het algemeen) te boycotten. Europa weet dat een handelsoorlog met China ook Europa zal treffen. Ik hoop dat Europa eindelijk eens leert op te komen voor zichzelf. Meestal blijft het bij wat stoerdoenrij met woorden en uiteindelijk doet men toch wat de VS wil, zelfs tegen de eigen (economische) belangen in. Er zijn geen echt pro Europese leiders meer.

Op geen enkel moment heeft men kunnen bewijzen dat Huawei aan spionage zou doen trouwens.

Ik zou trouwens eerder spionage van de VS dan van China vrezen als Europeaan. Regelmatig plegen bedrijven als Facebook of Google politiek gekleurde censuur. In Europa worden we overheerst door die VS bedrijven, niet door de Chinese varianten (jammer dat er geen Europese varianten van de grond komen).

China heeft herhaaldelijk officieel gezegd dat het haar bedrijven niet vraagt achterpoortjes in te bouwen in haar telefoons. Dat is een duidelijke verwijzing naar de VS die dat niet hardop kunnen zeggen...veelzeggend.

Ik heb juist trouwens een Chinese telefoon gekocht. Geen Huawei maar een ander merk. Toptechnologie tegen een derde van de prijs. En net zoals de meeste Europeanen gebruik is Whatssapp en niet de Chinese variant Wechat. Ik ga ervan uit dat alle gegevens opgeslagen worden in computers in de VS. Het verhaal van Snowden maakt dat duidelijk.

Laatst gewijzigd door Bach : 3 mei 2019 om 18:12.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2019, 18:33   #3
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Over de Huawei p30 camera

Citaat:
How good is the Huawei P30 Pro camera?

The Huawei P30 Pro has three cameras on the back: a main 40-megapixel with an f/1.6 lens and a RYYB rather than RGB pixel arrangement. An ultra-wide 20-megapixel unit, and a telephoto 8-megapixel for zooming.
The 8-megapixel camera uses a periscope design for incredible zooming. This is the best phone for zooming in on shots.
It also shoots incredible night shots and can grab more detail in low light than anything we’ve used before.

The P30 Pro is the most multi-talented, versatile camera phone around, knocking the Google Pixel 3 off its perch to become our new number-one for smartphone snapping....
https://www.trustedreviews.com/revie...p30-pro-camera
Hoe durven ze de Chinezen?!

Een telefoon met een optische zoom. Zoom was zowat het enige dat gewone camera's nog duidelijk onderscheidde van smartphones.

Laatst gewijzigd door Bach : 3 mei 2019 om 18:40.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2019, 18:39   #4
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Nu lees ik: optische zoom van 10x. Mijn 'gewone' camera heeft een optische zoom van 20x. Wat is daar dus zo speciaal aan?
Het zou me niet verwonderen indien de P30 een vergelijkbare kwaliteit geeft dan een 1700 euro kostende Sony RX10 IV camera.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2019, 18:53   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het zou me niet verwonderen indien de P30 een vergelijkbare kwaliteit geeft dan een 1700 euro kostende Sony RX10 IV camera.
Ik heb een Powershot van 300 euro of zo. 20x optische zoom en 12 megapixels. Stukken beter dan de zoom van de Huawei.
Maar het is een feit dat de Huawei als camera de andere smartphones de broek afdoet.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2019, 19:02   #6
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb een Powershot van 300 euro of zo. 20x optische zoom en 12 megapixels. Stukken beter dan de zoom van de Huawei.
Maar het is een feit dat de Huawei als camera de andere smartphones de broek afdoet.
Wat doet je denken dat dubbel zo groot zoombereik je camera zoveel beter maakt dan de P30, terwijl hij tegelijkertijd minder als een derde van de resolutie heeft van de P30 met zijn 40 megapixels?

Zo'n groot zoombereik dat gaat ook gepaard met een kleine censor en dus met slechte prestaties in weinig licht, weinig dynamic range en geen separatie van achtergrond.

De P30 kan ook RAW formaat fotograferen. Kan uw camera dat? Indien niet geef mij dan maar de P30.

Een groot zoombereik dat is iets voor de marketingmensen om daar de aandacht op te trekken.

Laatst gewijzigd door Bach : 3 mei 2019 om 19:02.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2019, 19:03   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat doet je denken dat dubbel zo groot zoombereik je camera zoveel beter maakt dan de P30, terwijl hij tegelijkertijd minder als een derde van de resolutie heeft van de P30 met zijn 40 megapixels?

Zo'n groot zoombereik dat gaat ook gepaard met een kleine censor en dus met slechte prestaties in weinig licht, weinig dynamic range en geen separatie van achtergrond.

De P30 kan ook RAW formaat fotograferen. Kan uw camera dat? Indien niet geef mij dan maar de P30.

Een groot zoombereik dat is iets voor de marketingmensen om daar de aandacht op te trekken.
Op zoom lees ik 8 megapixels. De Huawei heeft ook geen echte zoom, wel 3 verschillende camera’s.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2019, 19:15   #8
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Op zoom lees ik 8 megapixels. De Huawei heeft ook geen echte zoom, wel 3 verschillende camera’s.
Zoombereik op zich is niet zoveel zeggend. Je dient ook te kijken naar de censorgrootte (megapixels). Van een grote censor kan je een crop nemen die uiteindelijk nog gedetailleerder kan zijn dan je groot zoombereik gecombineerd met een kleine censor.

Laatst gewijzigd door Bach : 3 mei 2019 om 19:15.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2019, 19:18   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Zoombereik op zich is niet zoveel zeggend. Je dient ook te kijken naar de censorgrootte (megapixels). Van een grote censor kan je een crop nemen die uiteindelijk nog gedetailleerder kan zijn dan je groot zoombereik gecombineerd met een kleine censor.
Ik ga er niet over discussieren, mijn kennis over fotografie is belabberd. Ik wou enkel zeggen dat er weer wat overdreven wordt in de pers.

En die Huawei is uiteraard een fantastisch machien (als je er behoefte aan hebt).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2019, 23:02   #10
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Voor wie wil lezen dat zelfs op professionele fotografie websites de mond open valt van de capaciteiten van de P30 pro volgende link

https://m.dpreview.com/reviews/one-m...huawei-p30-pro

Lees ook de comentaren op het artikel. De P30 steekt zelfs de laatste versie van de Canon 5D professionele camera naar de kroon (overtreft zelfs) op sommige gebieden (bv nachtfotografie).

Huawei laat ook de iPhone ver achter zich. Gedaan met de Chinezen van 'clonen' te verwijten. Dit is innovatie waar de Amerikanen en Japanners zenuwachtig van worden. Gezonde concurrentie waar de fotografie enkel mee gediend kan zijn...

Als Trump zich niet te veel moeit tenminste. Hij kan moeilijk alle Chinezen opsluiten zoals hij met de CFO van Huawei deed.

Laatst gewijzigd door Bach : 13 mei 2019 om 23:09.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2019, 11:39   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Al die foto's altijd.
Ik word er soms wat zenuwachtig van.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2019, 18:10   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Geen Android updates en geen Youtube videos meer op Huawei.

Citaat:
https://www.tijd.be/ondernemen/techn.../10128548.html

Google blokkeert Huawei na Trump-ban
20 mei 2019
Trump heeft nu echt een China oorlog ontketend.

China zal wel reageren.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 09:50   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Huawei mag blij zijn dat ze van Google vanaf zijn want dat is een hoop rommel geworden de Google.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 17:48   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Het zou fantastisch zijn mocht er een tweede playstore komen van een andere dan google voor android. Immers, het is het enige werkelijk noodzakelijke "monopolie" van google. Al de rest kan vervangen worden. Maar de playstore is moeilijk te vervangen, gezien het de repository is van android applicaties.

Er is geen reden waarom de applicatie auteurs hun applicatie ook niet ergens anders zouden verdelen. Maar communautaire versies geraken niet echt van de grond, zoals F-droid.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2019, 17:56   #15
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.628
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Huawei mag blij zijn dat ze van Google vanaf zijn want dat is een hoop rommel geworden de Google.
Kan inderdaad een blessing in disguise zijn voor Huawei.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 11:52   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Kan inderdaad een blessing in disguise zijn voor Huawei.
Ze gaan wel een eigen platform moeten oprichten. Gaat niet zo simpel zijn, zie maar Tizen.

Maar als de Chinezen iets willen, dan gaat er weinig zijn dat hen tegendoudt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 13:01   #17
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Sommigen zitten in ieder geval al te hopen op een telefoon zonder google en NSA spyware.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 13:29   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Sommigen zitten in ieder geval al te hopen op een telefoon zonder google en NSA spyware.
Trouwens heel hypocriet van Trump. Alle Microsoft prullen zitten vol NSA achterpoortjes.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 15:36   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Trouwens heel hypocriet van Trump. Alle Microsoft prullen zitten vol NSA achterpoortjes.
Ik denk dat die zever langs twee kanten is. Dit is puur commercieel oorlog voeren.

https://www.bloomberg.com/opinion/ar...cies-is-flimsy
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2019, 17:47   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.684
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik denk dat die zever langs twee kanten is. Dit is puur commercieel oorlog voeren.

https://www.bloomberg.com/opinion/ar...cies-is-flimsy
Ik weet het niet. Er zijn al diverse eigenlijk onverklaarbare glitches in MS Win opgedoken. En nu die ‘programmeerfout’ in de Intel processoren. Dat is toch eigenlijk onverklaarbaar.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be