Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 augustus 2008, 13:40   #41
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ge zijt nog jong hé.
Mooi compliment, maar het is niet echt een antwoord op hetgeen ik hier zeg natuurlijk.
Hoeft ook niet hoor, vrijheid blijheid
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 13:48   #42
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Allee het feit dat internationaal de dingen stilgevallen zijn is dus de schuld van de mensen dat ze niet willen betalen wat men hun vraagt.

Tja als je het zo bekijkt....vrees ik het ergste.
Wat vrees je dan?
Of wat verwacht je? Iedereen een hoger loon? Je weet toch zelf ook wel wat dat in gang zet?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 13:49   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Mooi compliment, maar het is niet echt een antwoord op hetgeen ik hier zeg natuurlijk.
Hoeft ook niet hoor, vrijheid blijheid
Wil ik maar zeggen, over vraag en aanbod en lege olie bronnen is al veel water naar de zee gebracht.

Het één verhaaltje na het andere.
Ik hoor al gans mijn leven dat de putten ver leeg zijn en waarom de prijzen daarvan stijgen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 13:52   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Wat vrees je dan?
Of wat verwacht je? Iedereen een hoger loon? Je weet toch zelf ook wel wat dat in gang zet?
Iedereen een hoger loon is wat de mensen nu vragen. En terecht.
Want men kan de dingen niet meer betalen zoals het moet en daarom valt de economie stil.

Maar met een hoger loon en terug hogere prijzen voor alles, zijn we weer bij af. Dus dat is geen oplossing.

Ondernemers, handelaars en al wat bezig is moet hun prijzen richting beneden bij zetten.
Dat is de enige manier.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 13:58   #45
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Iedereen een hoger loon is wat de mensen nu vragen. En terecht.
Want men kan de dingen niet meer betalen zoals het moet en daarom valt de economie stil.
Ieder een hoger loon, lost niets op; ieder een hoger loon, zorgt gewoon voor een loonspiraal.

Citaat:
Maar met een hoger loon en terug hogere prijzen voor alles, zijn we weer bij af. Dus dat is geen oplossing.
Dat is echter wel wat je veroorzaakt. Er is immmrs geen reden om minder return on investement en wints te verwachten als investeerder.

Citaat:
Ondernemers, handelaars en al wat bezig is moet hun prijzen richting beneden bij zetten.
Dat is de enige manier.
Goed, dan vliegen er ook een extra hoop mensen buiten... Als de prijzen naar beneden moeten, dan moet alles goedkoper gemaakt worden. Uitwijken naar goedkopere landen dus, of hier goedkoper produceren (meer automatisatie of hogere productiviteit).
Je denkt toch echt niet dat een investeerder zijn verwachtingen gaan bijstelen? Als mijn aandelen niet genoeg opbrengen, dan duurt dat ook geen 5 minuten, vooraleer ze verhuist zijn naar beter renderende markten.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 14:03   #46
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ieder een hoger loon, lost niets op; ieder een hoger loon, zorgt gewoon voor een loonspiraal.
Dat is echter wel wat je veroorzaakt. Er is immmrs geen reden om minder return on investement en wints te verwachten als investeerder.
Ik zeg toch dat het niks oplost.
Maar dat wil niet zeggen dat mensen niet terecht meer geld willen en eisen.



Citaat:
Goed, dan vliegen er ook een extra hoop mensen buiten... Als de prijzen naar beneden moeten, dan moet alles goedkoper gemaakt worden. Uitwijken naar goedkopere landen dus, of hier goedkoper produceren (meer automatisatie of hogere productiviteit).
Je denkt toch echt niet dat een investeerder zijn verwachtingen gaan bijstelen? Als mijn aandelen niet genoeg opbrengen, dan duurt dat ook geen 5 minuten, vooraleer ze verhuist zijn naar beter renderende markten.
Dat zal de slechte van de goede zaken scheiden.
Hoe dan ook, als we niks doen gaan ze toch de laan uit van zodra we van stilstand naar negatieve groei gaan. (kantel mechanisme)
U weet dat beter dan een ander neem ik aan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 14:15   #47
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wil ik maar zeggen, over vraag en aanbod en lege olie bronnen is al veel water naar de zee gebracht.

Het één verhaaltje na het andere.
Ik hoor al gans mijn leven dat de putten ver leeg zijn en waarom de prijzen daarvan stijgen.
Een leven duurt 100 jaar als je geluk hebt.
Als je rond de 50 zit hoor je dat verhaal dus ongeveer 50 jaar.
Men is ook maar 50 jaar geleden begonnen met serieus naar olie te pompen.
De mens zelf, bestaat enkele 10-duizenden jaren.
Op een halve eeuw heeft ie er de helft van de olie doorgedraait.
Laten we een termijn van een eeuw nemen voordat quasi alles op is.
Nog enkele 10-tallen jaren dus.
Of het nu 20 jaar of 40 jaar is, heeft enkel belang voor het aantal slachtoffers dat het zal veroorzaken. (Dat is natuurlijk niet onbelangrijk, wel integendeel.)
Maar de grond van de zaak is dat we zoals een olifant in porceleinkast tekeer zijn gegaan.
Op een eeuw er alles doorjagen, je moet het maar doen
Het heeft alles te maken met onze aantallen en de manier waarop we verbruiken.

Laatst gewijzigd door satiper : 24 augustus 2008 om 14:19.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 15:45   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Een leven duurt 100 jaar als je geluk hebt.
Als je rond de 50 zit hoor je dat verhaal dus ongeveer 50 jaar.
Men is ook maar 50 jaar geleden begonnen met serieus naar olie te pompen.
De mens zelf, bestaat enkele 10-duizenden jaren.
Op een halve eeuw heeft ie er de helft van de olie doorgedraait.
Laten we een termijn van een eeuw nemen voordat quasi alles op is.
Nog enkele 10-tallen jaren dus.
Of het nu 20 jaar of 40 jaar is, heeft enkel belang voor het aantal slachtoffers dat het zal veroorzaken. (Dat is natuurlijk niet onbelangrijk, wel integendeel.)
Maar de grond van de zaak is dat we zoals een olifant in porceleinkast tekeer zijn gegaan.
Op een eeuw er alles doorjagen, je moet het maar doen
Het heeft alles te maken met onze aantallen en de manier waarop we verbruiken.
Ik ben bijna 50 en ik hoor al bijna 50 jaar dat de olie ver op is.
Dus ja, het is al ver op vanaf men begonnen is. Kijk eens aan. Inclusief alle verhaaltjes waarom het zo duur is tot op de dag van vandaag.

Maar goed, economie is wel nog wat meer dan olie alleen nietwaar?

Dit weekend in de krant, ook de winkels aan het strand vallen nu stil.
Als je hun prijzen eens bekijkt voor een go-cart te huren en wat plastieken brol voor de kleintjes is dat geen wonder trouwens.
Uiteraard zonder die winkeltjes vallen ook de fabrieken stil want ze hebben geen afnemers meer.

Zie je...zo zit dat in elkander.

Te duur...en nog wat slechte zomers ook natuurlijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 16:40   #49
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zeg toch dat het niks oplost.
Maar dat wil niet zeggen dat mensen niet terecht meer geld willen en eisen.
Er is niets terecht aan die eis, als ze daar niets concreet tegenover zetten.
Het is niet omdat dingen duurder worden, dat de werkgevers dat automatisch moeten gaan compenseren.

Citaat:
Dat zal de slechte van de goede zaken scheiden.
Hoe dan ook, als we niks doen gaan ze toch de laan uit van zodra we van stilstand naar negatieve groei gaan. (kantel mechanisme)
U weet dat beter dan een ander neem ik aan.
Tuurlijk, alleen ga je dat proces nog wat bespoedigen als je bedrijven gaat verplichen naar beneden te gaan met hun prijs.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 17:37   #50
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ben bijna 50 en ik hoor al bijna 50 jaar dat de olie ver op is.
Dus ja, het is al ver op vanaf men begonnen is. Kijk eens aan. Inclusief alle verhaaltjes waarom het zo duur is tot op de dag van vandaag.

Maar goed, economie is wel nog wat meer dan olie alleen nietwaar?

Dit weekend in de krant, ook de winkels aan het strand vallen nu stil.
Als je hun prijzen eens bekijkt voor een go-cart te huren en wat plastieken brol voor de kleintjes is dat geen wonder trouwens.
Uiteraard zonder die winkeltjes vallen ook de fabrieken stil want ze hebben geen afnemers meer.

Zie je...zo zit dat in elkander.

Te duur...en nog wat slechte zomers ook natuurlijk.
Mambo, ik denk dat je er met de neus wat te dicht op zit en daardoor het overzicht verliest.
Afgeleide producten van aardolie zijn tot nu toe (en in feite nog steeds) spotgoedkoop (als je beziet wat hun equivalent in spierkracht betekend)
Wat men echter de laatste jaren meemaakt is het begin van een evolutie die niet zal stoppen, tenzij er ineens een alternatief gevonden wordt dat aardolie kan compenseren (goedkope en quasi onuitputtelijke energie)
Als we er van uitgaan dat dit niet gevonden zal worden kunnen de prijzen alleen maar stijgen.
De prijs van aardolie zit verkend alles wat ons omringt.
De banaan in je fruitmand is tot hier geraakt dankzij aardolie.
Het is moeilijker een vb te vinden waar aardolie of energie in het algemeen niets mee te maken heeft dan andersom.
Daar de prijzen van aardolieproducten in enkele jaren verdubbeld zijn heeft dat zijn impact op de rest.
Niks aan te doen, op is op, hadden we wat eerder moeten bij silstaan.
We kozen er echter voor om masaal onze kop in het zand te steken.
De rekening zal navenant zijn vrees ik.

Laatst gewijzigd door satiper : 24 augustus 2008 om 17:40.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 18:06   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Er is niets terecht aan die eis, als ze daar niets concreet tegenover zetten.
Het is niet omdat dingen duurder worden, dat de werkgevers dat automatisch moeten gaan compenseren.



Tuurlijk, alleen ga je dat proces nog wat bespoedigen als je bedrijven gaat verplichen naar beneden te gaan met hun prijs.
het alternatief is niks doen.
Maar...u kent de gevolgen dan.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 18:08   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Mambo, ik denk dat je er met de neus wat te dicht op zit en daardoor het overzicht verliest.
Afgeleide producten van aardolie zijn tot nu toe (en in feite nog steeds) spotgoedkoop (als je beziet wat hun equivalent in spierkracht betekend)
Wat men echter de laatste jaren meemaakt is het begin van een evolutie die niet zal stoppen, tenzij er ineens een alternatief gevonden wordt dat aardolie kan compenseren (goedkope en quasi onuitputtelijke energie)
Als we er van uitgaan dat dit niet gevonden zal worden kunnen de prijzen alleen maar stijgen.
De prijs van aardolie zit verkend alles wat ons omringt.
De banaan in je fruitmand is tot hier geraakt dankzij aardolie.
Het is moeilijker een vb te vinden waar aardolie of energie in het algemeen niets mee te maken heeft dan andersom.
Daar de prijzen van aardolieproducten in enkele jaren verdubbeld zijn heeft dat zijn impact op de rest.
Niks aan te doen, op is op, hadden we wat eerder moeten bij silstaan.
We kozen er echter voor om masaal onze kop in het zand te steken.
De rekening zal navenant zijn vrees ik.
Ik zie de dingen scherper dan menig ander. Enfin die dingen dan toch.
De prijs van olie stijgt omdat men alternatieve producten in de pijplijn hebben zitten.
Niet andersom.

Het omgekeerde zou dwaas zijn van hun immers.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 19:14   #53
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Tuurlijk, alleen ga je dat proces nog wat bespoedigen als je bedrijven gaat verplichen naar beneden te gaan met hun prijs.
Als enkel de bedrijven moeten zakken zonder dat men de loonkosten doet zakken of/en andere bedrijven/leveranciers...gans de keten dus, niet doet zakken gaan ze op de fles ja.
En vermits niemand geneigd is iets te doen, gaan we sowieso binnen de kortste keren op de fles.
Tegen eind 2008 is de helft van alle bedrijven weg.
Daarna is herstel niet meer mogelijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 augustus 2008 om 19:15.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 19:57   #54
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik zie de dingen scherper dan menig ander. Enfin die dingen dan toch.
De prijs van olie stijgt omdat men alternatieve producten in de pijplijn hebben zitten.
Niet andersom.

Het omgekeerde zou dwaas zijn van hun immers.
Alternatieven voor olie?
Er zijn er, maar met dezelfde mogelijkheden?
Welke?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 20:01   #55
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als enkel de bedrijven moeten zakken zonder dat men de loonkosten doet zakken of/en andere bedrijven/leveranciers...gans de keten dus, niet doet zakken gaan ze op de fles ja.
En vermits niemand geneigd is iets te doen, gaan we sowieso binnen de kortste keren op de fles.
Tegen eind 2008 is de helft van alle bedrijven weg.
Daarna is herstel niet meer mogelijk.
Onlangs in één of ander tv-programma.
Een nieuwe kleuren-tv goedkoper dan een bezoek aan de kapper.
We zijn er nog niet, maar idd, het geeft te denken.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 20:59   #56
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als enkel de bedrijven moeten zakken zonder dat men de loonkosten doet zakken of/en andere bedrijven/leveranciers...gans de keten dus, niet doet zakken gaan ze op de fles ja.
En vermits niemand geneigd is iets te doen, gaan we sowieso binnen de kortste keren op de fles.
Tegen eind 2008 is de helft van alle bedrijven weg.
Daarna is herstel niet meer mogelijk.
Er zijn massa's doemprofeten voor je geweest, en er zullen er nog massa's na jou komen. Geen van allen heeft tot hiertoe gelijk gehad

Er zullen heus wel bedrijven op de fles gaan, maar naar een volledige crash ben je heus niet op weg. Daarvoor is het gegeven Europa net iets te onbeduidend binnen de wereldcontext, en zijn er net iets teveel groeimarkten actief, waarbinnen je de EU-resultaten kan rechtrekken.

De lokale, kleine bedrijfjes, die gaan het moeilijk krijgen als die geen strategie hebben. Die ga je nog sneller om zeep helpen, als je hen gaat verplichten om meer uit te betalen en/of om minder voor hun product te vragen.

Feit blijft: je zit in niet meer of niet minder dan de zoveelste economische slingerbeweging. Na een periode van voorspoed, waarbinnen het niet mooier en niet groter kon, gaat de rem er nu terug wat op. Daaraan moet je je gewoon kunnen aanpassen, ipv te schreeuwen dat staat en werkgevers alles moeten gaan compenseren.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 21:27   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Alternatieven voor olie?
Er zijn er, maar met dezelfde mogelijkheden?
Welke?
Gas, steenkool, synthetische brandstoffen, stoom, nucleair, bio...
Men verzint wel wat als de tijd daar is.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 21:41   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Er zijn massa's doemprofeten voor je geweest, en er zullen er nog massa's na jou komen. Geen van allen heeft tot hiertoe gelijk gehad

Er zullen heus wel bedrijven op de fles gaan, maar naar een volledige crash ben je heus niet op weg. Daarvoor is het gegeven Europa net iets te onbeduidend binnen de wereldcontext, en zijn er net iets teveel groeimarkten actief, waarbinnen je de EU-resultaten kan rechtrekken.

De lokale, kleine bedrijfjes, die gaan het moeilijk krijgen als die geen strategie hebben. Die ga je nog sneller om zeep helpen, als je hen gaat verplichten om meer uit te betalen en/of om minder voor hun product te vragen.

Feit blijft: je zit in niet meer of niet minder dan de zoveelste economische slingerbeweging. Na een periode van voorspoed, waarbinnen het niet mooier en niet groter kon, gaat de rem er nu terug wat op. Daaraan moet je je gewoon kunnen aanpassen, ipv te schreeuwen dat staat en werkgevers alles moeten gaan compenseren.
We moeten niet onnozel doen en zoals een struisvogel onze kop in de grond steken en doen alsof het probleem vanzelf wel weggaat. Dat zal niet gebeuren.
Het zal nog veel vergroten.
Want sta me toe, behalve te weinig koopkracht en stilvallende economie hollen we ook in sneltempo achteruit wat betreft vaktechnologie. Dat is nog een ander maar ook dringend probleem.

Nu oké uw visie volgend; wat gaat u doen als bedrijfsleider als uw producten niet voldoende meer verkocht geraken?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 22:56   #59
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
We moeten niet onnozel doen en zoals een struisvogel onze kop in de grond steken en doen alsof het probleem vanzelf wel weggaat. Dat zal niet gebeuren.
Het zal nog veel vergroten.
Want sta me toe, behalve te weinig koopkracht en stilvallende economie hollen we ook in sneltempo achteruit wat betreft vaktechnologie. Dat is nog een ander maar ook dringend probleem.
Als je 1000km verderop een hoop geschoolden hebt, is dat geen issue. Hoogstens een logistieke uitdaging.

Citaat:
Nu oké uw visie volgend; wat gaat u doen als bedrijfsleider als uw producten niet voldoende meer verkocht geraken?
Een ietwat degelijk bedrijfsleider heeft dat al ingeschat, en heeft al maatregelen getroffen; door de diversifiëren in aanbod, markten, resources en ga zo maar verder.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2008, 13:52   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als je 1000km verderop een hoop geschoolden hebt, is dat geen issue. Hoogstens een logistieke uitdaging.
Vergeet dat maar.



Citaat:
Een ietwat degelijk bedrijfsleider heeft dat al ingeschat, en heeft al maatregelen getroffen; door de diversifiëren in aanbod, markten, resources en ga zo maar verder.
Idd, zoals bv de grootste luchtvaartmaatschappijen die vandaag al aankondigen dat ze kortingen tot circa 35% gaan geven, omdat er te weinig ticket verkoop was. Letterlijk zelfs!

Het is altijd buigen of breken...nooit anders.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be