Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 mei 2020, 15:37   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard Ben Weyts wil leerkrachten na 1 jaar vast benoemen - pensioenfaktuur doorsturen

Het gaat over de begroting/staatsschuld, dus zet ik het maar in deze draad.

Nogal verrassend nieuws. Het lijkt een vakbondsaktie zoals Lachaert zegt:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...bond~acb790a7/

Citaat:
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dat leerkrachten in de toekomst na één schooljaar al vastbenoemd worden. Dat schrijft De Morgen. In ruil eist Weyts wel dat de leerkrachten strenger geëvalueerd worden. “Dit is een voorstel dat je eerder vanuit vakbondszijde verwacht”, reageerde Open Vld-fractieleider Egbert Lachaert.
Maar dan komt de aap uit de mouw.

https://www.demorgen.be/nieuws/weyts...emen~bd502070/

Citaat:
De snellere benoeming moet niet enkel de job van leerkracht aantrekkelijker maken, maar zou ook voor een besparing op de Vlaamse financiën zorgen. “De pensioenen van ambtenaren, ook die van gewesten en gemeenschappen, zijn volledig ten laste van de federale staat”, zegt professor Ambtenarenrecht Alexander De Becker (UGent). “Voor de niet-vastbenoemden moet Vlaanderen een soort van pot aanleggen om later die pensioenen te betalen.”

Eigenlijk schuift de Vlaamse regering de pensioenfactuur op die manier dus sneller door naar het federale niveau. Een maatregel die de Vlaamse begroting volgens Weyts jaarlijks 26 miljoen euro zou kunnen opleveren.
Ze schuiven dus de pensioenfactuur gewoon door van Vlaanderen naar het Federale niveau.

Zo kan ik ook ‘besparen’.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 15:38   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

VLD zal dit wel blokkeren in de Vlaamse regering vermoed ik.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 16:18   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Ik houd me dus aan wat er geschreven is en beschouw dus "vast benoemd" als inderdaad die pest van de administratie,de kanker van onze sociale zekerheid...het betonblok waardoor onze overheid blijft zitten met teveel onaantastbaren met een pretpakket-diploma,terwijl de besten(met een ECHT diploma) ,ambtenaar of niet,vrijwillig weer vertrekken...


En dan nog een voorstel van een N-VA-er....die toch beter zou moeten weten...


In plaats van te doen als elders en iemand een "contract van onbepaalde duur" aanbieden na een wettelijke proefperiode.......in de vrijwel zekerheid ook dat procentueel steeds meer werknemers na enkele jaren toch de onderwijssector zullen verlaten om in hun carriere eens andere jobs te doen en,wie weet,ooit weer naar het lerarenkorps terug te keren....


Dit voorstel gaat tegen alle modernisering in.JA er zijn tekorten aan bepaalde klasses leraars,maar als straks de economie weer draait na het verwerken van dat virusje,zal het ganse "tewerkstellingswezen" weer schreeuwen naar werknemers en de lijst van "knelpuntberoepen" zo lang zijn dat men ze ook zal dumpen wegens.....quatch...

Neen Ben,dat trekt op NIKS,de beste en de gewensten KUN je niet binden met een ambtenarenbenoeming ,maar "de rest" beslist wel,ganse administraties vol.......

Laatst gewijzigd door kelt : 5 mei 2020 om 16:23.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 16:21   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
VLD zal dit wel blokkeren in de Vlaamse regering vermoed ik.
En ze zouden,eindelijk,weer eens iets nuttigs doen daarmee....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 16:26   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Je kan natuurlijk ook de focus leggen op de keerzijde van de medaille, namelijk de strengere evaluatie, die het moet mogelijk maken om leerkrachten die het te bont maken, te ontslaan.

En je kan het bekijken als kaakslagflamingantisme.

Vorige ministers van onderwijs, en ook deze van ambtenarenzaken hebben ook al de tanden stuk gebeten op dit dossier.
Als iemand het echt wil oplossen, dan is de voorwaarde om dat te kunnen bereiken, door iedereen toch gekend: een stevige ruk naar een onafhankelijk Vlaanderen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 16:29   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
“Dit is een voorstel dat je eerder vanuit vakbondszijde verwacht”, reageerde Open Vld-fractieleider Egbert Lachaert.
Lastichaert zijn kleurke zit volop in de federale regering. Jank niet op Vlaanderen, zorg dat je voorzitter wordt, en zorg voor een gemoderniseerd ambtenarenstatuut.
En voor een betere financiële verdeling tussen het federale en de deelstaten: maak de deelstaten zelf bevoegd voor de pensioenen van hun ambtenaren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 16:37   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Lastichaert zijn kleurke zit volop in de federale regering. Jank niet op Vlaanderen, zorg dat je voorzitter wordt, en zorg voor een gemoderniseerd ambtenarenstatuut.
En voor een betere financiële verdeling tussen het federale en de deelstaten: maak de deelstaten zelf bevoegd voor de pensioenen van hun ambtenaren.
Ik vind het STOPPEN (dus: laten uitsterven) van dat statuut "ambtenaar" VEEL belangrijker dan enige communautaire beschouwing hieromtrent..

Straks mag ik,ondanks aanhoudend afdragen van 40 a 50 procent van mijn bruto loon (verhoogd naar 108%) en het betalen van 21% BTW op beijna alles,NOG EENS een schuldbrief invullen.Ik WEET dus waarom ik dit schrijf.(en neen,de recent ontvangen werkloosheidsuitkeringen zijn de inwerkingsstelling van mijn "verzekeringscontract",dus men moet daar niet mee afkomen...)

Laatst gewijzigd door kelt : 5 mei 2020 om 16:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2020, 16:39   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Lastichaert zijn kleurke zit volop in de federale regering. Jank niet op Vlaanderen, zorg dat je voorzitter wordt, en zorg voor een gemoderniseerd ambtenarenstatuut.
En voor een betere financiële verdeling tussen het federale en de deelstaten: maak de deelstaten zelf bevoegd voor de pensioenen van hun ambtenaren.
Over dat laatste zijn we het eens.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 19:58   #9
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.585
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Over dat laatste zijn we het eens.
Vraag is maar waarom men daar niet over eens geworden is, tijdens al die staatshervormingen. Dat hij die het weet, het ons zegge. Maar dat het de logica zelf is, dat is nogal duidelijk.
Trouwens het verhaal van overheden die pogingen doen om de pensioenlast van hun ambtenaren te verschuiven naar een ander niveau, is al enkele decennia aan de orde.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 22:30   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
VLD zal dit wel blokkeren in de Vlaamse regering vermoed ik.
Niet onmiddellijk, maar heeft de nieuwe benoemingsregeling ook niet afgeblokt. Die had ook een besparingsdoel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2020, 22:32   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je kan natuurlijk ook de focus leggen op de keerzijde van de medaille, namelijk de strengere evaluatie, die het moet mogelijk maken om leerkrachten die het te bont maken, te ontslaan.
Is perfect mogelijk binnen de huidige regeling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 05:54   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het gaat over de begroting/staatsschuld, dus zet ik het maar in deze draad.

Nogal verrassend nieuws. Het lijkt een vakbondsaktie zoals Lachaert zegt:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...bond~acb790a7/



Maar dan komt de aap uit de mouw.

https://www.demorgen.be/nieuws/weyts...emen~bd502070/



Ze schuiven dus de pensioenfactuur gewoon door van Vlaanderen naar het Federale niveau.

Zo kan ik ook ‘besparen’.
Goede beslissing van Weyts.

De fed overheid bespaart trouwens ook op dopgeld.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 05:58   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik vind het STOPPEN (dus: laten uitsterven) van dat statuut "ambtenaar" VEEL belangrijker dan enige communautaire beschouwing hieromtrent..

Straks mag ik,ondanks aanhoudend afdragen van 40 a 50 procent van mijn bruto loon (verhoogd naar 108%) en het betalen van 21% BTW op beijna alles,NOG EENS een schuldbrief invullen.Ik WEET dus waarom ik dit schrijf.(en neen,de recent ontvangen werkloosheidsuitkeringen zijn de inwerkingsstelling van mijn "verzekeringscontract",dus men moet daar niet mee afkomen...)
Uw brutoloon wordt enkel verhoogd voor de RSZ.
De reden hiervoor is dat de RSZ voor het vakantiegeld door het jaar (jaar voor het vakantiegeld uitbetaald wordt) betaald wordt. Hierdoor hebben de mensen een hoger netto vakantiegeld.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2020, 06:00   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is perfect mogelijk binnen de huidige regeling.
Komaan seg.
Hoeveel jaar duurt het voor men iemand kan ontslaan?

In de privé lig je op enkele weken buiten bij twee negatieve evaluaties.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be