Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2018, 07:52   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard Gsm-rekening niet betaald? Dan geen lening

Gsm-rekening niet betaald? Dan geen lening ...

Citaat:
Wie zijn telefoon- of internetrekening niet betaalt, zal straks geen lening meer kunnen afsluiten. CD&V heeft daarover een wetsvoorstel klaar. “Zo voorkomen we dat wanbetalers zich steeds dieper in de schulden werken.”
Volgens cijfers van het Vlaams Centrum Schuldenlast zijn onbetaalde telecomfacturen de derde meest voorkomende soort schulden bij Vlaamse gezinnen.

De bedragen van de telecom diensten swingen in ons land dan ook de pan uit ten opzichte van de ons omringende landen de EU in het algemeen.

Kan nog 'leuk' worden.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 08:22   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Ik dacht eerst ook: wat een tsjevenstreek is dat hier weer.
Dat klinkt als het geven van een bijzondere macht aan de telefoonoperatoren.

Maar als je gans het artikel leest, dan moet je toegeven dat er iets heel sociaals achter zit.

Wie zijn gewoon telefoonabonnement niet betaalt, zal wel rap afgesloten worden. En dan neemt men een prepaid abonnement, en alles is ok.

Maar wat met wie enkele maanden achter staat met zijn 'pack' aan televisie-internet-telefoon ?
Dat blijken vogels voor de kat te zijn. Want die mensen zijn geneigd om leningen aan te gaan, die ze vanzelfsprekend niet kunnen afbetalen, zodat ze pas echt in een diepe put terecht komen.

Het moet, als maatschappij, de bedoeling zijn om mensen die in de put dreigen te komen, zo vlug als mogelijk tot de orde te roepen. Om orde op zaken te stellen.
Om uit die put te geraken.
Als er vroegdetectie is, dan zullen ze op een paar jaar uit die put zijn.
Als er laattijdig opgetreden wordt, dan kan het langer dan tien jaar miserie aan een stuk zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 09:15   #3
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.619
Standaard

Eigenlijk zouden de telecommonopolisten + Orange ook omgekeerd dienen te werken. Ze zouden potentiële klanten dienen te screenen bij de de Nationale Bank of ze niet op de zwarte lijst staan. Als een potentiële klant een duur telecom-abbo wenst zouden ze ook dienen na te kijken of deze geen persoonlijke leningen heeft lopen voor allerlei doeleinden.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 11:12   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Lijkt me heel logisch.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 11:15   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar wat met wie enkele maanden achter staat met zijn 'pack' aan televisie-internet-telefoon ?
Wordt zoiets niet verplicht via een domicilering betaald?

Hebben die mensen geen bankrekening ofzo?

Of gaan ze altijd dieprood (dikwijls) en botsen aan hun kredietlimiet?

Tja... lijkt me normaal dat die geen lening krijgen van eenderwelke bank als ze hun normale behoeften nog niet eens kunnen betalen binnen redelijke termijn.

Of ze ergens anders bij uitzondering nog (sociaal) geld kunnen lenen om mss uit de put te geraken na ... ... ... beloofd te hebben is een andere discussie.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 augustus 2018 om 11:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 11:25   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik dacht eerst ook: wat een tsjevenstreek is dat hier weer.
Dat klinkt als het geven van een bijzondere macht aan de telefoonoperatoren.

Maar als je gans het artikel leest, dan moet je toegeven dat er iets heel sociaals achter zit.

Wie zijn gewoon telefoonabonnement niet betaalt, zal wel rap afgesloten worden. En dan neemt men een prepaid abonnement, en alles is ok.

Maar wat met wie enkele maanden achter staat met zijn 'pack' aan televisie-internet-telefoon ?
Dat blijken vogels voor de kat te zijn. Want die mensen zijn geneigd om leningen aan te gaan, die ze vanzelfsprekend niet kunnen afbetalen, zodat ze pas echt in een diepe put terecht komen.

Het moet, als maatschappij, de bedoeling zijn om mensen die in de put dreigen te komen, zo vlug als mogelijk tot de orde te roepen. Om orde op zaken te stellen.
Om uit die put te geraken.
Als er vroegdetectie is, dan zullen ze op een paar jaar uit die put zijn.
Als er laattijdig opgetreden wordt, dan kan het langer dan tien jaar miserie aan een stuk zijn.
Laatst hoorde ik nog van iemand die een kaartje zonder abbo van een warenhuis dat er een bericht verschenen was op zijn toestel dat blokletterde:

Citaat:
Volgens onze algemene voorwaarden zullen we uw mobile nummer moeten deactiveren indien u geen betalende oproep of SMS verstuurd binnen de 30 dagen.
Ik heb er geen idee van hoe ik dat moet inschatten daar ik er zelf geen gebruik van maak.

p.s.

De persoon in kwestie waar ik het van vernomen heb, daar weet ik van dat hij raar of zelden zijn telefoon ter hand zal nemen.

Hij gebruikt die gsm, maar mocht hij op de baan of thuis in een noodsituatie geraken toch maar iemand te kunnen opbellen dan. (hulpdienst, pechhulp)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 6 augustus 2018 om 11:26.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 11:32   #7
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Brood en spelen gaan voor op verantwoord leven.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 12:31   #8
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.076
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wordt zoiets niet verplicht via een domicilering betaald?

Hebben die mensen geen bankrekening ofzo?

Of gaan ze altijd dieprood (dikwijls) en botsen aan hun kredietlimiet?

Tja... lijkt me normaal dat die geen lening krijgen van eenderwelke bank als ze hun normale behoeften nog niet eens kunnen betalen binnen redelijke termijn.

Of ze ergens anders bij uitzondering nog (sociaal) geld kunnen lenen om mss uit de put te geraken na ... ... ... beloofd te hebben is een andere discussie.
Neen, dat is niet verplicht met domiciliering. Ik ben ooit eens een maand vergeten te betalen en los van de 10 euro aanmaningskosten, werd mij ook duidelijk gemaakt dat de diensten zouden opgeschort worden bij niet betaling binnen de 2 weken. Je kan dus helemaal geen maanden achter staan op uw telecomfactuur. Hoogstens 1 maand.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 12:34   #9
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Ik zou ook geen honderdduizenden euro's lenen aan iemand die er nog niet in slaagt gsm-rekeningen te betalen.

Dat is verdorie €15 per maand.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 12:46   #10
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.619
Standaard

.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 6 augustus 2018 om 12:53.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 15:31   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Eigenlijk zouden de telecommonopolisten + Orange ook omgekeerd dienen te werken. Ze zouden potentiële klanten dienen te screenen bij de de Nationale Bank of ze niet op de zwarte lijst staan. Als een potentiële klant een duur telecom-abbo wenst zouden ze ook dienen na te kijken of deze geen persoonlijke leningen heeft lopen voor allerlei doeleinden.
Ik betaal 80 euro voor mijn pack.
Als elk bedrijf dat iets van 80 euro per maand wil verkopen, eerst langs die dienst in Brussel moet passeren ... dat wordt administratief zwaar.

Met dit voorstel zouden de operatoren enkel moeten seinen aan die dienst dat deze mr. of mevr. voor x maanden schulden heeft openstaan.
En die mr. of mevr. heeft daar alleen maar last van als hij/zij een nieuwe lening wil afsluiten.
Lijkt me niet direct een asociale maatregel te zijn waar ik voor naar Straatsburg zou trekken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 15:34   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wordt zoiets niet verplicht via een domicilering betaald?

Hebben die mensen geen bankrekening ofzo?

Of gaan ze altijd dieprood (dikwijls) en botsen aan hun kredietlimiet?
...
Lol. Jij hebt niet veel ervaring met kanslozen of met zware sociale gevallen.
(ik maar een klein beetje: tijdje soort van vrijwilligerswerk gedaan, dossiers voorbereiden voor financiële hulp .. bla bla ..)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 15:38   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Laatst hoorde ik nog van iemand die een kaartje zonder abbo van een warenhuis dat er een bericht verschenen was op zijn toestel dat blokletterde:
...
Ik heb een jaar of tien een prepaid nummer bijgehouden, alleen maar om de nummer niet kwijt te spelen.
Ik meen me te herinneren dat iets van 5 euro per jaar spenderen, genoeg was.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 15:43   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik zou ook geen honderdduizenden euro's lenen aan iemand die er nog niet in slaagt gsm-rekeningen te betalen.

Dat is verdorie €15 per maand.
Mochten de banken, kredietinstellingen en handelszaken waar je op afbetaling iets kunt kopen, werken zoals jij het je voorstelt, dan zouden er inderdaad geen mensen zijn met schulden die moeten afbetaald worden met nieuwe leningen, omdat daarvoor leningen niet afbetaald konden worden dan door nieuwe leningen ... bla bla ...

De realiteit is rauw man. Zeer rauw.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 16:28   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mochten de banken, kredietinstellingen en handelszaken waar je op afbetaling iets kunt kopen, werken zoals jij het je voorstelt, dan zouden er inderdaad geen mensen zijn met schulden die moeten afbetaald worden met nieuwe leningen, omdat daarvoor leningen niet afbetaald konden worden dan door nieuwe leningen ... bla bla ...

De realiteit is rauw man. Zeer rauw.
U schuift de verantwoordelijkheid af naar de banken.

Het is de klant die ervoor kiest een lening aan te gaan die hij niet kan afbetalen.

De consument wordt al erg hard beschermd. Elk beetje eigen verantwoordelijkheid is blijkbaar uit den boze.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 16:45   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Lol. Jij hebt niet veel ervaring met kanslozen of met zware sociale gevallen.
(ik maar een klein beetje: tijdje soort van vrijwilligerswerk gedaan, dossiers voorbereiden voor financiële hulp .. bla bla ..)
Ik neem aan dat ik niets gemist heb.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 17:58   #17
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik betaal 80 euro voor mijn pack.
Als elk bedrijf dat iets van 80 euro per maand wil verkopen, eerst langs die dienst in Brussel moet passeren ... dat wordt administratief zwaar.
Welkom in 2018.

Je moet niet naar Brussel om de zwarte lijst te raadplegen:

https://aci.nbb.be/my.policy
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 19:44   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Welkom in 2018.

Je moet niet naar Brussel om de zwarte lijst te raadplegen:

https://aci.nbb.be/my.policy
Site die al iets ouder is? '2014 National Bank of Belgium. All rights reserved'

Misschien is deze 'leuker'

'Zwarte lijst' van wanbetalers

Raadpleging via het Internet (wel met eID in de aanslag)

Do have FUN!
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 19:58   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
U schuift de verantwoordelijkheid af naar de banken.

Het is de klant die ervoor kiest een lening aan te gaan die hij niet kan afbetalen.

De consument wordt al erg hard beschermd. Elk beetje eigen verantwoordelijkheid is blijkbaar uit den boze.
Dat is een volledig verkeerde voorstelling van zaken zoals ik ze zie.
Je schuift helemaal het omgekeerde in mijn schoenen.

Ga dus maar gauw met een andere zijn kloten spelen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2018, 19:59   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik neem aan dat ik niets gemist heb.
Elke ervaring maakt je rijker.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be