Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 september 2014, 20:43   #221
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
Catalonië is niet Vlaanderen noch viceversa. De taalgrenzen in Vlaanderen zijn heel goed gedelimiteerd, want ze zijn etnische en taal grenzen tegelikertijd.
Totaal onjuist. Ze zijn helemaal niet etnisch en in werkelijkheid zijn ze ook naar taalaanhorigheid heel poreus. Als je alleen al weet dat er in een Waalse gemeente als Vloesberg tegenwoordig 30% Vlamingen woont... Of een Franstalige meerderheid in een Vlaamse gemeente als Sint-Genesius-Rode.

Wat valt er dan nog te zeggen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 20:45   #222
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
In Catalonië integendeel, er bestaan van ouds grote streken waar Spaanse/castillans wordt overal gesproken, en dat is het geval zelfs in de ene of de andere buurt van Barcelona. Er zijn erg veel familiën, ‘t is waar, die thuis Spaans/Castillans spreken in Catalonië, veeel meer dan diegenen die Frans thuis spreken in Vlaanderen, et dat is zo vanwege het grote porcentaje van de bevolking van geëmigreërde (binnelandse) afkomst et ook van diegene van Catalaanse stam die van ouds Spaans/Castillaans spreken, en die, vooral, het Spaans/Castillans (uitsluitend) gebruiken in het dagelijkse leven op geschriftelijke vlak. Het Spaans/Castillans was altjd de ge-me-ne taal –lengua madre- in Catalonië geweest, zoals de Britse (van Birmaanse afkomst) en van ouds zich in Catalonië gevestigd historicus Henry Kamen het in zin recent boek over Catalonië heeft erkend. En dat blijkt het zo altijd te zijn, alhoewel ze nu zich bedreigd vindt en nota bene ter dood veroordeeld –wat niet het geval is nota ben van het Nederlands noch in Vlaanderen noch in Wallonië- door de talnormalisering –t.t.z. de verplichte onderdompeling in het catalaans- die de Generalitat doorvoert al decennia lang in het onderwijs. En dat is zo en Wordt geïlustreerd door de in het Spaanse bloiende boekhandel industrie, grondig in Catalonië gebaseerd. Symptomatishc genoeg ook, het controversiële boek “Viktus” over de val van Barcelona tijdens de Sucsessie Oorlog (1714) die voor en (serieuse) rel tussen Spanje en de Nerdelanden nu heeft bezorg is door en Catalaanse schrijver van geborte –van Barcelona- in het Spaans geschreven, en dan, dankzij een subsidie van tien duizend euros (10000)(¡) van de catalaniste burgmeester van Barcelona (Tr?*as), naar het Catalaans vertaald en nog weer door een hollandse vertaler –professionnele vertaler van het Spaans en van Het Catalaans- weer herverteeld –voor een bedrag van hoeveel nog?- waarschinlijk vanaf zin oorspronkelijke castillanse versie. Niet erg voor een grap! Tot wanner die Catalaanse kluchtzangerij? Niet zo lang dat te verduren, mijns inziens. Het –boven enkele verdenking verheffen- Nobel Prijs Mario Vargas Llosa heeft pas het Catalaans binnen de stervende talen geclasseerd –een zeshonderduidenztal in de gaanse wereld, zestig duizend per jaar-, samen met andere Indiaanse Amerikaanse talen en spraken. Het Catalaans –en taal onder artificiële behandeling van chemoterapië en orthopedie en luctballonnen et orhopedië e.z.w.- zal eindelijk sterven et het leven van de Catalanen zal voortduren, met minde rof minder autoniomie. Mythisch verhaal het Catalaan! Het mythe van zijn oorsprong, van zijn « seny » -zoals een Catalaanse Graal (…)- van zijn Stichter, Ausias March, een minder belangrijke dichter, die zijn gedichten groteendels in Frans/Provençaals heeft gescreheven, en vermoedelijk van joodse afkomst (converso) was, zoals ik het in een van min lastte artikels heeft geconsigneerd, gelijk Luis Vives, adoptif staatsburger van Brugge tot zijn dood, die de catalanisten voegen ook tussen de (heilige) stichters van het Catalaans bij. Vivir para ver fantamas m?*os!
Dit lijkt wel op wat de Turken over de Koerden schrijven. Dat zouden ook geen Koerden zijn, maar Bergturken.

Ik geloof dat u nog iedere dag van Franco droomt, nietwaar?! En ergens in uw huis hangt ongetwijfeld de leuze "España, una, grande y libre".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 21:03   #223
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit lijkt wel op wat de Turken over de Koerden schrijven. Dat zouden ook geen Koerden zijn, maar Bergturken.

Ik geloof dat u nog iedere dag van Franco droomt, nietwaar?! En ergens in uw huis hangt ongetwijfeld de leuze "España, una, grande y libre".
Franco was nochtans een groot zeer rechtse katholiek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 september 2014 om 21:03.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 21:37   #224
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
In Catalonië spreekt ongeveer een derde tot de helft van de Catalanen Spaans als eerste taal. Dat is niet te vergelijken met een willekeurige minderheidstaal in Vlaanderen exclusief Brussel. System heeft dus in dit geval wel een punt.
Maar de grote meerderheid spreekt en begrijpt Catalaans
en de kennis van het Catalaans gaat er op vooruit.

http://www.axl.cefan.ulaval.ca/europ...ecatalogne.htm

"
2.3 La connaissance du catalan

Les données d’un sondage (1998) sur le catalan révèlent que la connaissance du catalan s’est améliorée par rapport ?* 1991.

Le nombre de gens qui affirment comprendre le catalan a augmenté de 93,76 % ?* 94,97 %; "
.
Dus volgens de laatste cijfers begrijpt ongeveer 95 % der inwoners van Catalonië ,Catalaans.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 20 september 2014 om 21:38.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 22:42   #225
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Franco was nochtans een groot zeer rechtse katholiek.
Ongeacht voor wie Franco knielde of tot wie hij bad, hij was een dictator.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2014, 22:43   #226
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar de grote meerderheid spreekt en begrijpt Catalaans
en de kennis van het Catalaans gaat er op vooruit.
Speciaal dankzij het onderwijs!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 10:23   #227
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Speciaal dankzij het onderwijs!

Inderdaad juist zoals bij ons in Vlaanderen
waar de kinderen van de anderstalige nieuwkomers ook Nederlands leren in het Nederlandstalige onderwijs
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 12:06   #228
krohn
Partijlid
 
Geregistreerd: 15 september 2005
Berichten: 213
Standaard Genoeg van anti-Francoïsten alibis!

Zo doen ze ontwortelde mensen die zich van hun taal van geboorte uiteindeilijk vervreemden. Vreemndelingen in eigen thuis. Dat heeft historiche redenen in Vlaanderen, in de Vlaamse migratie naar Wallonië in de negentiende eeuw die hun taalwortels kwijt warent geweest (bvd. de voorouders van mev. Onkelinckx) Maar de Catalaanse migratie naar andere Spaanse streken -behalve de overzeese migratie van de negentiende eeuw- was bijna onbeduidend geweest. Bovendien, met die Vlaamse nieuwkomers gaat het om een echte heel kleine minderheid, in het geval van Spaanse/Castillaanse sprekende bij thuis in Catalonie intengendeel, gaat het rondom om de helft van de bevolking. Wat Franco betreft, ik denk hem niet in die post nergens te hebben genoemd. Trouwens de centralisatie politiek ten aanzien van Catalonië was geen Franco voorrecht, de Borbonen centraliseerden nog meer, zols de Katolieke Konings en nog dieper in het verleden, zoals des tijd der Wisigoths. Genoeg van anti-Francoïsten alibis!
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 12:22   #229
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongeacht voor wie Franco knielde of tot wie hij bad, hij was een dictator.
Uw kerk had anders niet al te veel moeite met een persoon zoals dictator Franco.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 september 2014 om 12:23.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 20:21   #230
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Uw kerk had anders niet al te veel moeite met een persoon zoals dictator Franco.
U maakt de fout bepaalde geestelijke leiders te vereenzelvigen met die "uw Kerk". Ik doe dat alvast niet. Op geen enkele wijze ben ik als katholiek gebonden door de politieke keuzes of voorliefdes van bepaalde prelaten. Of welke keuzes dan ook trouwens. Als Danneels graag chocomousse eet, hoef ik dat nog niet na te volgen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 20:23   #231
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
Zo doen ze ontwortelde mensen die zich van hun taal van geboorte uiteindeilijk vervreemden. Vreemndelingen in eigen thuis. Dat heeft historiche redenen in Vlaanderen, in de Vlaamse migratie naar Wallonië in de negentiende eeuw die hun taalwortels kwijt warent geweest (bvd. de voorouders van mev. Onkelinckx) Maar de Catalaanse migratie naar andere Spaanse streken -behalve de overzeese migratie van de negentiende eeuw- was bijna onbeduidend geweest. Bovendien, met die Vlaamse nieuwkomers gaat het om een echte heel kleine minderheid, in het geval van Spaanse/Castillaanse sprekende bij thuis in Catalonie intengendeel, gaat het rondom om de helft van de bevolking. Wat Franco betreft, ik denk hem niet in die post nergens te hebben genoemd. Trouwens de centralisatie politiek ten aanzien van Catalonië was geen Franco voorrecht, de Borbonen centraliseerden nog meer, zols de Katolieke Konings en nog dieper in het verleden, zoals des tijd der Wisigoths. Genoeg van anti-Francoïsten alibis!
Zie je wel dat u in het diepste van uw gedachten met Franco dweept. De dictator van het "España, una, grande, y libre". U bent ontmaskerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2014, 22:46   #232
krohn
Partijlid
 
Geregistreerd: 15 september 2005
Berichten: 213
Standaard Vreselijk koud, geloof me

En de Belgische Kerk -vooral aan Vlaamse kant- is niet ontmaskeerd? Al die bende pedofielen en beschermers van pedofielen zoals de vroegere bischoop van Brugge, Vangheluwe, grote vriend van Joannes Paulus de Twede, die hem bischop benoemde, en die nog altijd op vrije voeten zit, vloeiende in de natuur, zonder in het minst -noch of burgerlijke noch of kerkelijke vlak- gesanctionneerd te zin geworden. Die katho's van links zijn grappig! Mits goeie zondebokken, Spanjaarden -niet Catalanen- bij voorkeur, alles prima. Overleden Frans Verleyen kende ze goed. En ik herinner me nog goed van zijn gedenkwaardige artikel in de Knack, "Buiten, het is koud" Vreselijk koud, grote spook, geloof me
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 11:44   #233
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Laat Madrid en de Belgicisten maar roepen en dreigen,

de Catalanen gaan stemmen op 9 november,
wees daar maar zeker van .

Voor de twijfelaars,bekijk dit filmpje maar

https://www.youtube.com/watch?v=r56P...wbjuvseWxnUxDg
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 11:53   #234
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
de Catalanen gaan stemmen op 9 november,
Is de uitslag bindend?
Zoniet, dan verspeel ik mijn tijd en aandacht hier niet langer aan.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 12:08   #235
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Is de uitslag bindend?
Zoniet, dan verspeel ik mijn tijd en aandacht hier niet langer aan.
Voor de Catalanen is de uitslag bindend.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 12:24   #236
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U maakt de fout bepaalde geestelijke leiders te vereenzelvigen met die "uw Kerk". Ik doe dat alvast niet. Op geen enkele wijze ben ik als katholiek gebonden door de politieke keuzes of voorliefdes van bepaalde prelaten. Of welke keuzes dan ook trouwens. Als Danneels graag chocomousse eet, hoef ik dat nog niet na te volgen.
Helemaal niet. Ik heb nooit gelezen dat de paus als hoofd van de/uw kerk en morele gids van de Rooms-katholieken, ook maar ooit iets negatiefs heeft gezegd over dictator Franco. Ik heb eerder de indruk dat hij er zoete broodjes mee bakte.


Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 september 2014 om 12:28.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 13:32   #237
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Is de uitslag bindend?
Zoniet, dan verspeel ik mijn tijd en aandacht hier niet langer aan.
Neen.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 14:57   #238
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Neen.
Voor Madrid niet ,maar voor de Catalanen wel.

En het gaat hier over de onafhankelijkheid van Catalonië,
niet over de onafhankelijkheid van Madrid.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 15:04   #239
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Voor Madrid niet ,maar voor de Catalanen wel.

En het gaat hier over de onafhankelijkheid van Catalonië,
niet over de onafhankelijkheid van Madrid.
Inderdaad. Zoals dat voor pakweg Transnistrië geldt.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2014, 15:15   #240
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welk punt dan wel? Ik zou trouwens een beetje voorzichtig zijn om wat u schrijft bijvoorbeeld door te trekken naar de Vlaamse gemeenten rond Brussel. De internationalisering gaat daar heel snel. Dat merken ze maar al te goed in het onderwijs.
Het aantal mensen dat Spaans als moedertaal heeft in Catalonië is zowel relatief als absoluut gezien veel hoger dan de hoeveelheid mensen met een andere moedertaal dan het Nederlands in Vlaanderen. Bovendien vindt er veel code switching plaats. Overigens is de Vlaamse Rand van oudsher Nederlandstalig, terwijl Catalonië in zijn geheel tweetalig is.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be