Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april Fraihi is filosoof en docent aan de EHSAL. Hij werkt tevens voor de studiedienst van de sp.a. Schreef het boek 'De smaak van de ongelijkheid' waarin hij het minderhedenbeleid op de korrel neemt. En niet te vergeten: de interculturele website 'Kif Kif' waarvan hij voorzitter is.

 
 
Discussietools
Oud 10 april 2005, 12:10   #41
malinois
Gouverneur
 
malinois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2005
Berichten: 1.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
WOW. Ik ben atheïst hoor, maar Marx... ik dacht het niet.
Vele atheïsten zijn christelijk opgevoed. Zelf behoor ik daar ook toe.
Het verbaast mij ook dat er zo weinig islamitisch opgevoede intellectuelen (leren) inzien - door zelfstudie en grondig nadenken - dat god en godsdienst uitvindingen van de mens zijn. Dat er dus geen scheppende of wakende, laat staan gelukbrengende goden bestaan of bestaan hebben.
Tot de 18de eeuw was het ook in de westerse christelijke beschaving levensgevaarlijk om atheïst te zijn. Hoe lang zal het duren eer de islamitische beschaving tolerant wordt tegenover atheïsten?

Laatst gewijzigd door malinois : 10 april 2005 om 12:13.
malinois is offline  
Oud 10 april 2005, 15:00   #42
Wreker
Staatssecretaris
 
Wreker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 november 2004
Berichten: 2.752
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tarik Fraihi
Wat heeft angst (bang zijn) daarmee te maken?
Het is gewoon niet correct. Wij, zijn moslims omdat wij God (Allah) aanbidden en niet Mohamedaan, want moslims aanbidden Mohamed niet, wel God.
Christus is als 'zoon van God' een goddelijke figuur, de profeet Mohamed is geen godheid.

Verder. Je benadert de islam te exceptionalistisch.Als uitzonderlijk slecht. Probeer elke religie te benaderen als een gewone religie, terwijl elke religie juist haar eigen specifieke kenmerken heeft. Wat -toegegeven- niet altijd makkelijk is.
Je probeert weer om de hete brij heen te fietsen.

Een moslim is wel degelijk iemand die de leer van Mohammed volgt. Je moet niet trachten om het anders voor te stellen. Moslims doen er trouwens veel aan om zich te onderscheiden van niet-moslims, zoals dat trouwens expliciet in de Koran wordt voorgeschreven.

Wat Jezus betreft heb ik tevens duidelijk gesteld dat je zijn leer perfect kan volgen, zelfs als "niet-gelovige", als je hem helemaal geen "goddelijke" eigenschappen toedicht. Je kan je dus perfect christelijk gedragen zonder persé in God te geloven. Tot zover Christus en wie zich christen noemt.

Een Mohammedaan is iemand die de leer van Mohammed volgt, met andere woorden: de Koran, de schepping van Mohammed. En ik ken geen enkele moslim die beweert dat hij de authoriteit van de Koran in twijfel trekt. Eigenlijk is dus elke persoon die zich een moslim noemt per definitie een mohammedaan.

Dat we elke religie op gelijke voet moeten beschouwen is volgens mij nonsens. Dan zouden we immers ook de religies van bvb de oude Feniciers of uit Zuid-Amerika moeten accepteren als gelijkwaardig, terwijl in die religies mensenoffers gewone zaak waren. Mohammed zelf gaf trouwens blijk van religieuze onverdraagzaamheid: toen hij Mekka gewapenderhand innam, vernielde hij eigenhandig de beelden van de oudere religies in en om de Kaaba en verbood er voortaan elke andere godsdienst behalve de islam.

De islam is dus zeer slecht geplaatst om anderen religieuze intolerantie te verwijten. Zijn stichter was immers een van de meest religieus intolerante personen.
Wreker is offline  
Oud 10 april 2005, 17:29   #43
la_Principessa
Banneling
 
 
la_Principessa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Locatie: Antwerpen, België
Berichten: 2.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door malinois
Vele atheïsten zijn christelijk opgevoed. Zelf behoor ik daar ook toe.
Het verbaast mij ook dat er zo weinig islamitisch opgevoede intellectuelen (leren) inzien - door zelfstudie en grondig nadenken - dat god en godsdienst uitvindingen van de mens zijn. Dat er dus geen scheppende of wakende, laat staan gelukbrengende goden bestaan of bestaan hebben.
Tot de 18de eeuw was het ook in de westerse christelijke beschaving levensgevaarlijk om atheïst te zijn. Hoe lang zal het duren eer de islamitische beschaving tolerant wordt tegenover atheïsten?
Lang denk ik hoor. Zelfs hier en nu worden atheïsten soms als minderwaardig bekeken.
la_Principessa is offline  
Oud 12 april 2005, 16:27   #44
malinois
Gouverneur
 
malinois's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 januari 2005
Berichten: 1.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Lang denk ik hoor. Zelfs hier en nu worden atheïsten soms als minderwaardig bekeken.
Ik vrees het ook, maar ik vind het jammer dat Tarik Fraihi hier niet meer op geantwoord heeft.
malinois is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be