Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 januari 2017, 09:53   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als uw kind beslist om naar de unversiteit te gaan, en dan niet naar Hasselt maar Leuven of Gent (wat ik zou aanmoedigen), of nog beter, het buitenland, dan vind ik het niet gepast dat je als vader van 50 jaar zegt: zoon, je mag niet op kot gaan. Papa kan dat niet betalen, want hij is op brugpensioen. Studeert maar iets dat ze hier in de buurt hebben.

Ik zou me dood schamen. De studiekeuze laten afhangen van uw financiele situatie kan soms niet anders, maar als 50 jarige gezonde man, thuis gaan zitten en het leven van uw kind daardoor negatief beinvloeden, vind ik schandalig.

En voor degenen die denken dat je met 1400 euro iemand kan laten studeren: een kotstudent kost u gemiddeld 600-700 euro per maand.


Stop eens met opleidingen in vakjes te plaatsen. Waarom zou een arts die zijn opleiding in Antwerpen kreeg slechter zijn dan die met een opleiding in Leuven?
Waarom zou een IR met een opleiding in Hasselt slechter zijn dan die met een opleiding in Leuven?
Ik heb trouwens een kind dat in Gent en een kind dat in Leuven school loopt. Hun wiskunde staat achter op die van mijn jongste die in Antwerpen school loopt, terwijl ze wel dezelfde richtingen doen.

En nee, ik bepaalde niet wat mijn kinderen willen studeren, die keuze is aan hen, zij moeten het hun hele leven blijven doen.
En ook de school en/of unif hebben ze zelf gekozen.
Ik weet dat ik op dat vlak een luxe probleem heb, ik heb namelijk een zeer grote familie waardoor studenten binnen de familie niet op kot moeten, maar bij familie kunnen verblijven.
En om je enkele zaken duidelijk te maken, mijn kinderen moeten dankzij de wettelijke wegen, geen inschrijvingsgeld betalen in de hoge scholen, terwijl mijn ex-schoonzuster die minder inkomsten heeft dan mij, in dezelfde school wel inschrijvingsgeld moet betalen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 10:02   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb enkel ervaring met KULeuven. Om een gesubsidieerd kot van de universiteit te huren moest je zelfs geen beursstudent zijn. En de huurprijs was afhankelijk van het inkomen van de ouders.
Ik heb die discussie ook eens met een van mijn klanten gehad. Maar op het moment dat ik hem dat vertelde ging zijn zoontje wel een stap achteruit staan. Want zoontje lief was niet tevreden met zo een kot van de unief op de campus. Zoontje had liever een studio met eigen douche in plaats van een kot met gemeenschappelijke douches, toiletten en eetruimte voor 14 studenten per etage.
En zoontje kookte liever niet zelf zijn eigen potje.

Op dat moment waar ik van spreek, konden mijn kinderen met een gewoon delijnabo op zondagavond de snelbus nemen. Ttz de 3e van het gezin kreeg dat zelfs gratis. De vrijdagavond was wel een probleem want de laatste bus was al weg voordat de laatste les om 18u beëindigd was.

Die klant wist niet welke de mogelijkheden waren, en de zoon zweeg wijselijk. Zo zijn er veel mensen. Dat krijg je als die ouders/studenten zich niet de moeite getroosten om in het voorjaar naar de infodagen te gaan. Dat is ook de reden dat oud klasgenoten van mijn kinderen op een veel duurder privékot zaten. Alhoewel hun ouders een lager (dop+laag loon) inkomen hadden.
Eigen schuld.

PS in de kleuterklas en lagere school krijg je al een indicatie van het potentieel van je kinderen. Als verantwoordelijke ouder begin je dan al te sparen om de studies van je kinderen later te kunnen betalen. Voor ons was betekende dat bv geen vakantie in een duur hotel.
Een mens moet keuzes maken in het leven. En als je voor kinderen kiest is het je taak je best te doen om ze zo goed mogelijk hun talenten te laten ontplooien. Op welk niveau dat ook mag zijn.
Schrijf je kind in als werkzoekende bij de RVA enkele dagen voor de inschrijvingen en het inkomen van de ouders blijven uit het dossier, enkel het inkomen van de student zelf telt dan.
De student geniet dan van alle sociale voordelen, zelfs al hebben de ouders een belastbaar inkomen van +100.000€/jaar.

Je moet dus enkel je wegen en de wetgeving kennen om kosten te besparen.

Laatst gewijzigd door Jantje : 26 januari 2017 om 10:03.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 10:11   #63
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Het is mogelijk dat dit een legale constructie is.
Maar ze doet me toch maar denken aan die andere constructie: je geeft aandelen uit, maar je zegt dat het spaarcenten zijn, zodat ze buiten de fiscus vallen. Tot het potje breekt ...

Verder nog iemand iets zinnigs te zeggen over pensioenrechten? Iets dat nog niet gezegd is ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 11:10   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is mogelijk dat dit een legale constructie is.
Maar ze doet me toch maar denken aan die andere constructie: je geeft aandelen uit, maar je zegt dat het spaarcenten zijn, zodat ze buiten de fiscus vallen. Tot het potje breekt ...
Het is inderdaad volledig legaal en zelfs speciaal door de voorgaande regeringen ontworpen om iedereen een kans op gratis onderwijs te gunnen. Ook de kinderen van rijke ouders die het geld niet krijgen om verder te studeren.

Citaat:
Verder nog iemand iets zinnigs te zeggen over pensioenrechten? Iets dat nog niet gezegd is ?

.
Ja, werk als student niet als jobstudent maar als werkende student, dan tellen je gewerkte periodes tijdens je opleiding mee.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 12:20   #65
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
https://www.kuleuven.be/studentenvoo...e-tabel-16.pdf

Zoals ge ziet moet ge al lang geen schooier meer zijn voor gesubsidieerde woningen van de KUL. Die gezamelijke inkomens zijn normaal voor een arbeider tweeverdiener bvb.
Zoals ik hoger schreef. Maar mensen moeten wel de moeite doen om zich eerst te informeren in plaats van aan de klaagmuur te staan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En veel zelfstandigen "arrangeren" dat door slim hun inkomen te tunen in de jaren dat noodzakelijk zijn. Lang leve de vennootschappen.
Ik ben ook van mening dat met die vennootschappen er vele misbruiken zijn. Maar blijkbaar doet/deed de overheid toch een inspanning om die te verminderen. Gelukkig.
In het verleden waren er trouwens wel meer misbruiken. Zoals hoger al aangehaald. Goed verdienende ambtenaren waarvan de kinderen apart gingen wonen (zogezegd ruzie met familie) en met maximale studiebeurs, en op kosten van het OCMW studeerden. Gelukkig heeft men dat ok ingeperkt zodat er meer geld kan gaan naar studenten die het echt nodig hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 12:29   #66
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zoals ge ziet moet ge al lang geen schooier meer zijn voor gesubsidieerde woningen van de KUL. Die gezamelijke inkomens zijn normaal voor een arbeider tweeverdiener bvb.
.
FF bij vermelden: ik weet niet of dat nu nog geldt. Maar kinderen ten laste telden dubbel als ze in het hoger onderwijs zaten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 12:32   #67
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
FF bij vermelden: ik weet niet of dat nu nog geldt. Maar kinderen ten laste telden dubbel als ze in het hoger onderwijs zaten.

dat heb ik nog nooit gehoord!!!

wanneer en in welk land was dat mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 13:55   #68
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

dat heb ik nog nooit gehoord!!!

wanneer en in welk land was dat mss?
Citaat:
Goed om weten
• De leerling of student waarvoor je een aanvraag doet, krijgt een extra punt. Personen met een handicap of studenten in het hoger onderwijs kunnen dubbel tellen.
bron: http://ebl.vlaanderen.be/publications/documents/84892

Blijkbaar bestaat voor studiebeurzen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2017, 13:57   #69
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
bron: http://ebl.vlaanderen.be/publications/documents/84892

Blijkbaar bestaat voor studiebeurzen.
ah ok, ik dacht dat je het had over dubbel tellen voor de fiscus !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 21:21   #70
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.992
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nu krijgt iedereen dat na 45 jaar gewerkt te hebben, maar dankzij het beleid van de PS en SP.a, onder druk van de vakbonden, vooral die van de openbare diensten, zijn er vandaag nog weinig mensen die 45 jaar werken. Vele halen zelfs de 40 jaar niet. Met het brugpensioen konden mensen die tot hun 23 bleven studeren op hun 56ste al op pensioen gaan. In sommige gevallen zelfs op hun 50ste. Zij komen dus maar aan 33 of zelfs 27 jaren voor hun loopbaan, maar krijgen toch een volwaardig pensioen.


Voor iedereen hetzelfde bedrag als pensioen is niet fair.
Voor iedereen dezelfde berekening is iets heel anders en is wel fair.
Als je weinig hebt bijgedragen en veel in het zwart hebt gewerkt, moet je niet komen klagen dat je een klein pensioen hebt.
Als je veel hebt bijgedragen, heb je recht op een hoog pensioen.
akkoord.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2022, 16:09   #71
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Iedereen die hier klaagt had ook bij de overheid kunnen gaan werken maar ze hebben anders beslist.
Spijt van beslissingen komt te laat.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2022, 22:03   #72
Den beer van b
Partijlid
 
Geregistreerd: 17 februari 2020
Berichten: 216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Iedereen die hier klaagt had ook bij de overheid kunnen gaan werken maar ze hebben anders beslist.
Spijt van beslissingen komt te laat.
Overheid en werken in 1 zin ????
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 07:30   #73
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.262
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Iedereen die hier klaagt had ook bij de overheid kunnen gaan werken maar ze hebben anders beslist.
Spijt van beslissingen komt te laat.
De mensen die werken bij de overheid, die zitten in de laagste loonklasse, en daar kan ik niet in terecht, door opleidingen en ervaring.

En om na 33 jaar op de werkvloer gestaan te hebben, nu een bureaupiloot te worden en 6 keer per dag de krant te lezen, neen, dan ga ik nog liever bij een firma zoals Jacobs Cleaning of Lathouwers werken. (die altijd technisch bekwam personeel zoeken, en niet slecht betalen.)

Ook is de laagste loonklasse bij de overheid een verkapte werkloosheidsuitkering.
Er zijn beroepsdoppers die officieel meer per maand binnenhalen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 07:58   #74
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.992
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den beer van b Bekijk bericht
Overheid en werken in 1 zin ????
En dan nog van iemand van Het Spoor.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 08:37   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Iedereen die hier klaagt had ook bij de overheid kunnen gaan werken maar ze hebben anders beslist.
Spijt van beslissingen komt te laat.
Ik heb 4 schoonbroers die voor de overheid hebben gewerkt, hun pensioen ligt meer dan 400€ per maand netto lager dan mijn opruststelling.
Hoewel, ik heb zelfs het dubbele aan pensioen dan 2 van mijn schoonbroers-ambtenaars.
Mijn dochter heeft na 4 jaar haar job als ambtenaar opgegeven, omdat ze in de privé meer verdient en meer sociale voordelen heeft en gek genoeg ook meer pensioen krijgt op het einde van de rit.

Mijn ex-schoonmoeder heeft nu nog minder weduwe pensioen dan mijn moeder had 10 jaar geleden, terwijl mijn ex-schoonvader een ambtenaar was en mijn vader in de privé werkte.
1 van mijn zusters heeft als weduwe evenveel als 1 van schoonbroers, terwijl haar man in de privé werkte en die schoonbroer een hogere functie had bij de RVA.

Een vriendin van mij, heeft na 40 jaar bij de RVA/VDAB te werken minder pensioen, dan mijn zuster die in een fabriek werkte.

Ik moet natuurlijk ook bekennen dat sommige van mijn schoonbroers en zusters zelfs nog niet aan de 1400€ pensioen komen, maar als je dan naar hun loopbaan kijkt, dan ben je daar ook niet verwonderd over.

Ken zo een hoofdverzekeringsagent van een grote verzekeringsmaatschappij, die zijn hele leven werkte aan een minimuum loon en de rest in premies en extra legale voordelen kreeg.
En nu is de sukkelaar verbaasd dat hij amper 1300€ pensioen trekt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 08:40   #76
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.262
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zoals ik schreef, als je echt werkt bij de overheid, en geen bureaupiloot bent, dan is de verloning eigenlijk laag, met weinig kansen op verbetering.

En zelfs met de voordelen die de overheid bied qua pensioenopbouw, de opbouw met weinig blijft weinig, dan haalt een hoger plafond niets uit.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 08:51   #77
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.992
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Zoals ik schreef, als je echt werkt bij de overheid, en geen bureaupiloot bent, dan is de verloning eigenlijk laag, met weinig kansen op verbetering.

En zelfs met de voordelen die de overheid bied qua pensioenopbouw, de opbouw met weinig blijft weinig, dan haalt een hoger plafond niets uit.
Ik moet wel zeggen dat de ziekenkas van Het Spoor bij de betere is.
Wat die allemaal terugbetalen ...

Toevallig of niet.

Mijn schoonbroer werkte bij het spoor en kreeg een herseninfarct.
Iedere week 3 keer naar Lanaken voor revalidatie.
Taxi betaald door de ziekenkas.

Schoonmoeder van m'n zoon kreeg een herseninfarct, gewone ziekenkas (Rooi).
Iedere week drie keer naar Lanaken voor revalidatie.
Ze moet maar maken dat ze daar komt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 10:42   #78
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En dan nog van iemand van Het Spoor.
Juist, zeker iemand van het spoor.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 10:43   #79
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.992
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Juist, zeker iemand van het spoor.
U begrijpt het sarcasme niet?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2022, 10:47   #80
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Iedereen die hier klaagt had ook bij de overheid kunnen gaan werken maar ze hebben anders beslist.
Spijt van beslissingen komt te laat.
Hetzelfde non-argument wanneer kritiek wordt gegeven op zelfstandigen.

"was dan zelf zelfstandige geworden"?


Tja...


Onze economie zou trouwens volledig ineen storten als iedereen bij de overheid zou werken. Overheidsdiensten kunnen maar bestaan indien ze worden gefinancieerd door een goed draaiende economie.

Het is dus in het belang van de overheid om de privésector zo aanlokkelijk mogelijk te maken in plaats van elke kritiek af te weren met het argument 'kom dan voor de overheid werken'.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be