Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2017, 16:30   #61
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oftewel, BMW is bucht, Tesla is goddelijk.
Hyundai Ioniq is bovengoddelijk dan?

Citaat:
https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=5&powerunit=2

Stromverbrauch: Hyundai - IONIQ

Anzahl Kraftstoff min Ø max

34 Elektrizität 8,42 13,27 20,90
Is maar een gemiddelde, daarom ook naar de EPA-cijfers kijken.

Of voor de Duitsers naar de ADAC test met alle details, waar hij betere punten krijgt dan de BMW i3, das ist Landesverrat, lol
https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...ktro_Style.pdf

Wordt druk gediscussieerd op Duitse fora:
https://www.goingelectric.de/forum/h...t23660-70.html

Er zal wel iets van waar zijn, want ook de Nederlanders vinden dat:
https://imotion.hyundai.nl/hyundai-i...test-autoweek/

Bovendien komt volgend jaar de Ioniq met #groter batterijpack, namelijk 46 kWh, ze hebben het begrepen:
https://www.goingelectric.de/forum/h...t23732-50.html
Maar ook # BMW i3 gaat eindelijk naar 43 kWh, maar de prijs is afwachten...

ook Be: https://www.egear.be/hyundai-ioniq-electric-rijtest/
Spijtig van het neusdesign dat kan zeker beter.

Voor de liefhebbers: de belangrijkste E-wagens van 2018 met hun #groter batterijpack#:

Citaat:
http://pushevs.com/2017/08/17/import...ric-cars-2018/
Most important electric cars for 2018
De keus wordt steeds moeilijker, goed zo!

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2017 om 16:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 18:22   #62
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat interesseert mij niet. Veel te vaag, welke banden? Breedte 155 of 255 ? welk merk, welke bandendruk? Hoogteverhouding van de band 70 of 35 bandafdruk lang en smal of breed en kort, welk negatief profiel enz... zelfs het wegdek speelt een rol... ruwe beton, gladde asfalt, temperatuur enz...

Ik kijk naar de echte metingen, EPA is zeker geloofwaardig.

Ik kijk naar echte (record)testen. Banden zijn zeker belangrijk bij een E-wagen, maar maak het niet te belangrijk. Tenzij je natuurlijk maar korte afstanden aan snelheden aflegt die nooit of amper boven de 70 kmh uitkomen. Dan neem de BMW i3 met zijn smalle bandjes 155 en lichtgewicht, verbruikt een pak meer dan een Hyundai met normale bandenbreedte.

Zelfs een Tesla model 3 verbruikt minder in city-cyclus of FTP-75



naja hoog kan men die snelheden niet noemen hé:


FTP-75
The "city" driving program of the EPA Federal Test Procedure is identical to the UDDS plus the first 505 seconds of an additional UDDS cycle.[5][6]
FTP-75
EPA FTP-75 driving cycle
Then the characteristics of the cycle are:

Distance travelled: 17.77 km (11.04 miles)
Duration: 1874 seconds
Average speed: 34.1 km/h (21.2 mph)


Aja, dat interesseert jou niet.
Neen dat interesseert mij niet.

Jij stelt de vraag: vanaf wanneer is de aerodynamica dominant. En je komt af met vanalle links en fotokes van online dinges.

Heb je ooit een les mechanica gehad ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 19:20   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jij stelt de vraag: vanaf wanneer is de aerodynamica dominant.
En ik heb krijg nog steeds geen onderbouwd antwoord.

Dus kan ik alleen maar afgaan op onderbouwde metingen, zelfs in de praktijk. EPA is geloofwaardig genoeg.

Weerleg die metingen maar eens.

Wat je niet kunt, dus interesseert het jou niet? Zo kan ik het ook.

Gewicht heeft al minder invloed op een E-wagen als aangenomen (dat is dit *topic), het recupereert zelfs een deel meerverbruik - vooral - in de city-cyclus, dus net bij lage snelheden waar het gewicht van de auto significant invloed heeft op de rolweerstand, tja hoeveel blijft er dan nog over van de dynamische last en hogere rolweerstand bij lage snelheden in de praktijk - dus redelijk veel stop and go op gewone drukke wegen met kruispunten, rode lichten, links afdraaiend verkeer, enz...? EPA FTP-75 simuleert een stadscyclus, NEDC doet dat voor 2/3 van zijn cyclus ook, de gemiddeldes liggen dan amper bij 34 kmh. Die beide cyclussen zijn alom gekend en geweten. EPA past zelfs een correctie toe om meer real world te zijn. NEDC is veel minder waard.

Citaat:
* Dit illustreert wel hoe vluchtig hype rond lichte materialen is. Een recente studie toont aan waarom. Onderzoekers van het CAR Instituut aan de Universiteit Duisburg-Essen ontdekten dat het gewicht van een elektrische auto niet bepalend is voor het bereik, aldus Welt am Sonntag.
voor alle zekerheid neem ik de Duitse tekst en vertaal ik die:

Citaat:
Lange galt: Elektroautos müssen so leicht wie möglich sein, damit sie eine große Reichweite haben. Doch das Gewicht hat kaum Auswirkungen, belegt jetzt eine Studie. Die Forscher kennen auch den Grund.

Forscher sind in einer neuen Studie zu dem Ergebnis gekommen, dass das Gewicht bei Elektrofahrzeugen keine entscheidende Rolle für die Reichweite spielt. Die Untersuchung des Center Automotive Research (CAR), die der WELT AM SONNTAG vorliegt, stellte fest, dass Elektrofahrzeuge teilweise sogar weniger Energie verbrauchen, wenn sie zusätzliches Gewicht transportieren. Die Ergebnisse stellen damit auch den Leichtbau mit Karosserien aus Karbon infrage.

Algemeen geldde: elektrische auto's moesten zo licht mogelijk zijn, daarmee ze zoveel mogelijk rijbereik halen. Maar het gewicht heeft weinig effect, zoals uit een onderzoek blijkt. De onderzoekers weten ook de reden.

Onderzoekers zijn in een nieuwe studie tot de conclusie gekomen dat het gewicht in elektrische voertuigen geen doorslaggevende rol speelt in het rijbereik. De studie van het Center Automotive Research (CAR), die WELT AM SONNTAG in handen kreeg, vond dat elektrische voertuigen soms zelfs minder energie verbruiken bij het vervoer van extra gewicht. De resultaten stellen dan ook de lichtbouwconstructies uit carbon in vraag.
Citaat:
Heb je ooit een les mechanica gehad ?
Natuurlijk, jij niet?
Zouden de wetenschappers van CAR en EPA ooit mechanica gehad hebben?

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2017 om 19:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 20:10   #64
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Jongens dat is allemaal machtig interessant,die Moffenwetenschap over aanhoudende hoge snelheden waarvoor je alhier snachts de autostrade op moet.

Maar we zien hier in Vlaanderen ,waar de gemiddelde snelheid stelselmatig zakt en zal blijven zakken ,dat een Lada 2104-vormgeving voldoende aerodynamisch zal blijken te zijn.......

Ondergetekende zal heus de enige niet zijn die tijdens zijn verplaatsing naar en van het werk nooit meer 90 km per uur kan rijden en eerder 20km/uur gedurende steeds langere afstanden

EEn goedkoop Aziatisch e-bakje wordt steeds logischer,maar wordt vakkundig uit onze markt gehouden...
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 19 december 2017 om 20:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2017, 23:51   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen dat interesseert mij niet.

Jij stelt de vraag: vanaf wanneer is de aerodynamica dominant. En je komt af met vanalle links en fotokes van online dinges.
Is een online dingske van een online-leerinsituut voor fysica ook goed?
Is voor hoge middelbare... vraag en antwoord mag je aanklikken:
Citaat:
https://www.leifiphysik.de/mechanik/...tand-beim-auto onderaan



a) Im innerstädtischen Verkehr muss sehr oft abgebremst und wieder angefahren werden. Daher fallen die Trägheitskräfte stark ins Gewicht, während die aerodynamischen Kräfte aufgrund der Geschwindigkeitsbeschränkung keine Rolle spielen.

c) Auf der Autobahn fährt man überwiegend mit konstanter Geschwindigkeit (kleiner Anteil der Trägheitskräfte). Aufgrund der hohen Geschwindigkeiten spielen hier die aerodynamischen Kräfte die größte Rolle.

b) Der außerstädtische Verkehr liegt zwischen diesen beiden Extremen.
vertaald:
a) In het stadsverkeer is het vaak nodig om te vertragen en opnieuw te versnellen. Daarom vallen de inertiekrachten zwaar, terwijl de aerodynamische krachten als gevolg van de snelheidslimiet geen rol spelen.

c) Op de snelweg rijd je meestal met constante snelheid (klein aandeel van de traagheidskrachten). Vanwege de hoge snelheden spelen hier de aerodynamische krachten de grootste rol.

b) Het verkeer buiten de stad ligt tussen deze twee uitersten.

Eens buiten de bebouwde kom of buiten de stad b) gaan de aerodynamische krachten (geel = ~41 %) op het voertuig duidelijk meer domineren dan de rolweerstand (rood = ~25 %), dit voor het verbruik van de klassieke voertuigen (fossiel), maar bij E-voertuigen zal het niet veel anders zijn, behalve dat regeneratief vertragen een deel van het verbruik recupereert.
Snelweg is c)
Binnen de bbk of stad is a)

Ik nam de dominerende rol van aerodynamica>rolweerstand pakweg vanaf 70 kmh, en zal er dus zeker niet ver naast liggen, b) is rekenkundig wel geen gemiddelde van (a) + c)) /2 voor geel.

a) In de bebouwde kom is in de regel een Vmax van 50 kmh.

b) Buiten bbk >50 kmh tot ? limiet, maar altijd op gewone wegen.

c) Snelweg is in de regel boven 100 kmh.

Indien je de pianist wilt afschieten ga je gang: https://de.wikipedia.org/wiki/LEIFIphysik

Dit bevestigt eigenlijk de cijfers van EPA -buiten de bebouwde kom of highway- bij de vier getoonde E-wagens, waarvan 2 een duidelijk betere Cd hebben dan de 2 andere.

Indien je iets hebt wat beter en preciezer is of die uw stelling aerodynamica is pas dominerend bij >100 kmh of quasi snelweg onderbouwd, laat maar komen.

Vergeet ook niet dat de rolweerstand ook enorm verbeterd is van de banden tov van pakweg 15 jaar geleden, banden moeten sinds november 2012 ook een EU-label hebben waar duidelijk staat hoe zuinig ze zijn, qua rolweerstand dus:
https://www.goodyear.eu/nl_be/consum...explained.html
in verbruikscijfers uitgelegd, de verschillen van A tot G:
https://www.vcd.org/themen/auto-umwe...ollwiderstand/

ADAC gebruikt ook dat online dingske :


Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2017 om 00:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 10:30   #66
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En ik heb krijg nog steeds geen onderbouwd antwoord.

Dus kan ik alleen maar afgaan op onderbouwde metingen, zelfs in de praktijk. EPA is geloofwaardig genoeg.

Weerleg die metingen maar eens.

Wat je niet kunt, dus interesseert het jou niet? Zo kan ik het ook.

Gewicht heeft al minder invloed op een E-wagen als aangenomen (dat is dit *topic), het recupereert zelfs een deel meerverbruik - vooral - in de city-cyclus, dus net bij lage snelheden waar het gewicht van de auto significant invloed heeft op de rolweerstand, tja hoeveel blijft er dan nog over van de dynamische last en hogere rolweerstand bij lage snelheden in de praktijk - dus redelijk veel stop and go op gewone drukke wegen met kruispunten, rode lichten, links afdraaiend verkeer, enz...? EPA FTP-75 simuleert een stadscyclus, NEDC doet dat voor 2/3 van zijn cyclus ook, de gemiddeldes liggen dan amper bij 34 kmh. Die beide cyclussen zijn alom gekend en geweten. EPA past zelfs een correctie toe om meer real world te zijn. NEDC is veel minder waard.



voor alle zekerheid neem ik de Duitse tekst en vertaal ik die:




Natuurlijk, jij niet?
Zouden de wetenschappers van CAR en EPA ooit mechanica gehad hebben?
Ik heb nochtans een goede 80 ECTS aan mechanica vakken gehad in der tijd.

Ik heb mijn antwoord en onderbouwing in deze draad al gepost. Simpele rekemsommen geven aan dat op 120-130 km/h bij een Model 3 de aerodynamica pas dominant wordt.

Laatst gewijzigd door Tavek : 20 december 2017 om 10:31.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 10:37   #67
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En dat is uiteraard dankzij de Cd van 0.23.

Bij de leaf of de bolt gaat dat sneller zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 12:07   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb nochtans een goede 80 ECTS aan mechanica vakken gehad in der tijd.

Ik heb mijn antwoord en onderbouwing in deze draad al gepost. Simpele rekemsommen geven aan dat op 120-130 km/h bij een Model 3 de aerodynamica pas dominant wordt.
Helaas heb ik literatuur en 2 links gegeven die dat niet bevestigen. Aerodynamica kan al dominerend worden op wegen buiten de bebouwde kom, dat hoeven helemaal geen snelwegen of autowegen te zijn. Die literatuur heeft het alvast over de gemiddelde wagen en de gemiddelde banden. De max snelheid op zulke wegen buiten bbk zijn in D 100 kmh, indien geen lagere beperking.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2017 om 12:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 13:43   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Helaas heb ik literatuur en 2 links gegeven die dat niet bevestigen. Aerodynamica kan al dominerend worden op wegen buiten de bebouwde kom, dat hoeven helemaal geen snelwegen of autowegen te zijn. Die literatuur heeft het alvast over de gemiddelde wagen en de gemiddelde banden. De max snelheid op zulke wegen buiten bbk zijn in D 100 kmh, indien geen lagere beperking.
D = 1/2rhoV2SCd
R = Cr*W met Cr de rolling resistance coefficient, die heeft een vaste component en een variabele compontent (bandendruk, snelheid)

De voorstuwingskracht van de motor T = D + R op constante snelheid. Indien je accelereert is T > D+R, als je vertraagt T < D+R

Resultaat voor een model 3:
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 13:47   #70
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik vertrouw mijn formules meer dan shady websites Micele, sorry.

Voor een Bolt zal dat overschakelpunt lager liggen, wegens een hogere Cd en een vergelijkbaar gewicht.

En ik neem een paar dingen aan: geen airco, geen andere verliezen. Maar in alle realiteit zijn die ook niet groot ivg met de rolweerstand en de drag.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2017, 13:56   #71
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is een online dingske van een online-leerinsituut voor fysica ook goed?
Is voor hoge middelbare... vraag en antwoord mag je aanklikken:

vertaald:
a) In het stadsverkeer is het vaak nodig om te vertragen en opnieuw te versnellen. Daarom vallen de inertiekrachten zwaar, terwijl de aerodynamische krachten als gevolg van de snelheidslimiet geen rol spelen.

c) Op de snelweg rijd je meestal met constante snelheid (klein aandeel van de traagheidskrachten). Vanwege de hoge snelheden spelen hier de aerodynamische krachten de grootste rol.

b) Het verkeer buiten de stad ligt tussen deze twee uitersten.

Eens buiten de bebouwde kom of buiten de stad b) gaan de aerodynamische krachten (geel = ~41 %) op het voertuig duidelijk meer domineren dan de rolweerstand (rood = ~25 %), dit voor het verbruik van de klassieke voertuigen (fossiel), maar bij E-voertuigen zal het niet veel anders zijn, behalve dat regeneratief vertragen een deel van het verbruik recupereert.
Snelweg is c)
Binnen de bbk of stad is a)

Ik nam de dominerende rol van aerodynamica>rolweerstand pakweg vanaf 70 kmh, en zal er dus zeker niet ver naast liggen, b) is rekenkundig wel geen gemiddelde van (a) + c)) /2 voor geel.

a) In de bebouwde kom is in de regel een Vmax van 50 kmh.

b) Buiten bbk >50 kmh tot ? limiet, maar altijd op gewone wegen.

c) Snelweg is in de regel boven 100 kmh.

Indien je de pianist wilt afschieten ga je gang: https://de.wikipedia.org/wiki/LEIFIphysik

Dit bevestigt eigenlijk de cijfers van EPA -buiten de bebouwde kom of highway- bij de vier getoonde E-wagens, waarvan 2 een duidelijk betere Cd hebben dan de 2 andere.

Indien je iets hebt wat beter en preciezer is of die uw stelling aerodynamica is pas dominerend bij >100 kmh of quasi snelweg onderbouwd, laat maar komen.

Vergeet ook niet dat de rolweerstand ook enorm verbeterd is van de banden tov van pakweg 15 jaar geleden, banden moeten sinds november 2012 ook een EU-label hebben waar duidelijk staat hoe zuinig ze zijn, qua rolweerstand dus:
https://www.goodyear.eu/nl_be/consum...explained.html
in verbruikscijfers uitgelegd, de verschillen van A tot G:
https://www.vcd.org/themen/auto-umwe...ollwiderstand/

ADAC gebruikt ook dat online dingske :
Micele,

Dit is sterk afhankelijk van voertuig tot voertuig. Een Model 3 met een zeer lage Cd en een relatief klein frontaal oppervlak zal zich anders gedragen als een duitse luxebak.

Ik wil gerust thuis nog eens de berekening doen voor een grotere wagen met een Cd van 0.35, dan ga je zien dat de aerodynamica reeds vanaf lagere snelheden een grote rol speelt.

Maar voor die Huyundai en de Model 3 is dit niet het geval.

Vergeet niet dat de drag zich quadratisch verhoudt met de snelheid.

Laatst gewijzigd door Tavek : 20 december 2017 om 13:57.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be