Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 mei 2018, 10:33   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard Gemakkelijke manier om roetdeeltjes op te sporen en te meten.

Ook in het menselijk lichaam.
Tijd dat daar eens grenswaarden van komen...

Deze morgen gedetailleerd in de papieren krant.

Ontdekt door een Limburgse uit Neerpelt.

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180507_...-zeker-niet-in

HASSELT - Nog tot 31 mei is het nagelbijten voor Hannelore Bové. Dan weet de 27-jarige Neerpeltse of ze zichzelf de talentvolste jonge onderzoeker uit Nederland en Vlaanderen mag noemen. Met haar baanbrekende techniek om roetdeeltjes op te sporen in het menselijk lichaam schopte ze het tot een kopgroep van 25 jonge wetenschappers die kans maken op de onderscheiding van wetenschapsmagazine New Scientist.

De winnaar wacht behalve eeuwige roem ook een geldprijs van 2.500 euro. “Het is heel fijn dat ik bij de genomineerden ben”, zegt Hannelore Bové. “Winnen zou natuurlijk helemaal geweldig zijn, ook al omdat ik dan de kans zou krijgen om de resultaten van mijn onderzoek bekend te maken bij een groot publiek.”

Wat heb je onderzocht?

“Bij onvolledige verbranding, bijvoorbeeld door automotoren of houtkachels, komen roetdeeltjes vrij. We weten dat die kankerverwekkend en toxisch zijn. Het normaal functioneren van de longen wordt verstoord en er is meer en meer bewijs dat ze een negatieve impact hebben op de hersenen. We worden dagelijks blootgesteld aan die roetdeeltjes, maar tot voor kort was er geen goede techniek om ze op te sporen in ons lichaam. Tijdens mijn doctoraatsonderzoek, dat in oktober vorig jaar is afgerond, ben ik erin geslaagd om zo’n techniek te ontwikkelen.”


Hoe werkt die techniek?

“We hebben gemerkt dat als je met een speciale laser snelle en korte pulsen afvuurt op de roetdeeltjes, dat die dan wit oplichten. In een urinestaal gaan ze schijnen als gloeilampjes, waardoor je ze kunt tellen. Die vaststelling was echt wel een eureka-moment. Serendipity noemen ze dat in het Engels: een samenloop van toeval en denkwerk.”

Je kan die aanwezigheid van roetdeeltjes nu voor het eerst meten. Ben je geschrokken?

“Het is wel schrikwekkend om het resultaat zwart op wit te zien, maar niet echt verbazingwekkend als je weet wat we elke dag inademen. Door mijn werk heb ik daar zelf meer aandacht voor gekregen. Een kachel komt er thuis niet in en al zeker geen houtkachel, want die uitstoot is nog 150 keer slechter dan van een aardgasketel. En als ik met de auto in de file beland, zal ik de airco zo instellen dat er geen buitenlucht meer in de auto kan. Ik krijg wel eens de opmerking: ‘Er zijn al zo veel ongezonde dingen, moeten we ons daar ook nog zorgen over maken?’ Wel, als wetenschapper vind ik het wel belangrijk dat we weten wat de effecten zijn.”

Je meettechniek is ongetwijfeld interessant voor verder onderzoek. Zijn er nog toepassingen?

“Ik denk dat veel bedrijven er baat bij kunnen hebben. Bijvoorbeeld bedrijven waar autobanden verwerkt worden, want hun werknemers worden blootgesteld aan grote hoeveelheden roetdeeltjes. De arbeidsgeneeskunde zal zeker geïnteresseerd zijn. En dankzij onze techniek kunnen we ook meten wat de concrete impact is van maatregelen zoals roetfilters en mondmaskertjes.”

Moeten we lessen trekken uit je onderzoek?

“Nu we de techniek hebben, kunnen we bewijzen verzamelen over de nadelige effecten van roetdeeltjes en daarmee naar de beleidsmakers stappen. De logische stap zou zijn om blootstellingsnormen in te voeren. Die bestaan al voor fijn stof, maar niet specifiek voor roetdeeltjes. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om mensen bewust te maken. Je kunt ze niet verbieden om hun kachel aan te steken, zoals je ze ook niet kunt verbieden om te roken. Maar ze moeten wel beseffen dat het een negatief effect heeft op de luchtkwaliteit, niet alleen in hun eigen huis maar zelfs bij hun buren.”

Hannelore Bové

27 jaar
Neerpelt
Postdoctoraal onderzoeker aan de UHasselt en de KU Leuven, verbonden aan de vakgroep biofysica
Ontwikkelde een techniek om roetdeeltjes op te sporen in menselijke stalen zoals bloed of urine
Door wetenschapsmagazine New Scientist opgenomen in de top 25 van de grootste wetenschapstalenten uit België en Nederland
Schoolcarrière: Boseind Neerpelt, Sint-Maria Instituut Neerpelt, Biomedische Wetenschappen UHasselt
Getrouwd met Martijn Peters
Dochter van Brigitte Van den Rul en Patric Bové
Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...nten~a5f4e4df/

UHasselt-onderzoekster dr. Hannelore Bové is door het internationaal wetenschapsmagazine New Scientist opgenomen in de top 25 van de grootste wetenschapstalenten uit België en Nederland.

In haar onderzoek slaagde ze erin roetdeeltjes in menselijke stalen zoals bloed of urine te detecteren.
New Scientist bekroont al sinds 2015 ieder jaar 25 jonge wetenschappers die met baanbrekend onderzoek bezig zijn. Voor Bové, postdoctoraal onderzoekster bij UHasselt, is het een hele eer om in de lijst te worden opgenomen. “Dit is een unieke kans om mijn onderzoek aan een breed publiek te kunnen voorstellen in België en Nederland”, zegt ze.

Tijdens haar doctoraat ontwikkelde ze een nieuwe techniek om roetdeeltjes in menselijke stalen te detecteren, op het niveau van het individu. Iedere dag ademen we immers roetdeeltjes in door luchtvervuiling van bijvoorbeeld dieselwagens of houtkachels. “Via bloed- of urinestalen kunnen wij nu bepalen in welke mate ons lichaam die vervuiling opneemt. Daarnaast kunnen we kijken naar wat de effecten daarvan zijn op onze gezondheid”, aldus Bové.

Het onderzoek werd recent verder uitgewerkt voor het VRT-programma ‘Pano’, waarna de UHasselt-onderzoekers concludeerden dat kinderen uit grote steden meer roet in hun urine hebben dan kinderen die wonen op het platteland.
Het grote publiek kan de komende twee weken stemmen op hun topkandidaat. De top vijf mag zijn onderzoek voorstellen aan een professionele jury op het New Scientist festival in het Nederlandse Utrecht.
nog kanshebbers om die prijs New Scientist Wetenschapstalent:
Citaat:
https://www.engineersonline.nl/bedri...s-geopend.html

De New Scientist verkiest op 31 mei het New Scientist Wetenschapstalent 2018. De titel wordt vergeven op basis van een combinatie van publieksstemmen en de mening van een vakjury. Bekijk hier een aantal interessante kandidaten:

Laatst gewijzigd door Micele : 8 mei 2018 om 10:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be