Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2004, 19:22   #21
Trajanus
Banneling
 
 
Trajanus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Temse
Berichten: 542
Stuur een bericht via MSN naar Trajanus
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anonymous
U schreef:
Citaat:
Turkije is geen Europees land. Volgens de huidige teksten komen alleen Europese landen in aanmerking. Turkije kan bijgevolg niet toetreden.
Ik ben ook voor een seculiere staat, nog een reden om Turkije niet te laten toetreden. Als er opeens 100 miljoen arme islamieten bij de Unie komen, dan is dat het einde van de Unie als economische 'grootmacht'.
Ik zelf stel wel dat Europa een Christelijke traditie heeft (ik kijk niet alleen naar België) en daar mag naar verwezen worden in de grondwet omdat sommige aspecten door zeer vele Europeanen gedeeld worden. Waarden die door de Islam niet gedeeld worden.
Steven de Jong schrijft:
Turkije tot aan de Bosporus is Europees. Maar de geografisch ligging is niet het enige discussiepunt of Turkije wel of niet toetreedt. Zeer waarschijnlijk vangt de Europese Commissie over een paar maanden aan met onderhandelingen. Voor-onderhandelingen zijn al jaren bezig.

Je zegt dat Turkije geen seculiere staat is. Officieel is het dat wel, maar opmerkelijk is dat 99% van de bevolking islamiet is. Dat gaat problemen geven. Zeker omdat je wilt dat Europa's christelijke traditie doorgezet wordt en grondwettelijk vastgelegd wordt. De toekomstige Turkse Europarlementariers (als Turkije toetreedt) gaan zich dan ook hard maken voor het vastleggen van Islamitisch gedachtengoed.

Zelf vind ik dat Turkije best mag toetreden, maar dan moeten de mensenrechten in acht genomen worden en moet het de Westerse waarden onderschrijven. Die waarden komen in de Grondwet, maar daar mogen geen religeuze aspecten in zitten zoals ik al zei.

Als dat wel gebeurt moeten we ook zeggen: geen Islamitische landen erbij. Dus het levert hoe dan ook problemen op als we het niet seculier houden. Want ik wil er wel Islamitische landen bij, omdat dat de verhouding met de Arabische wereld ten goede komt.

Geen Fort Europa dus, maar een unie die als doel heeft vrede te verwezenlijken en de levensstandaard van al haar onderdanen te verbeteren.]
Fort Europa bestaat niet. integendeel, Europa is een papieren tijger. Europa is meer dan een vehikel om ierdereen meer levensstandaard te geven, onze levensstandaard hoort bij de hoogste ter wereld. Ook onze belastingdruk is de hoogste.
Eén van de belangrijkste doelen van Europa moet ook zijn: Veiligheid bieden aan haar onderdanen. En net dat wordt compleer op de helling gezet met a) de immigratie b) culturele verval c) islamitische landen te laten aansluiten omdat dat net a en b versterkt.

Over Turkije: Erdogan is premier en tevens voorzitter van zijn Islamistsische partij die al 3 keer verboden werd! Het is geen democratisch land en het is een arm land (met straks 100 miljioen inw.!) Dat zijn ernstige bezwaren die niet met demagogische uitlatingen gaan veranderen zoals ik er soms wel hoor.
Trajanus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 19:36   #22
Max
Gouverneur
 
Max's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2003
Locatie: London, UK
Berichten: 1.102
Standaard

Neen , ik ben geen voorstander van dit in de grondwet te zetten.

Ik ben meer voorstander van een clausule die de Godsdienstvrijheid beperkt indien deze in strijd is met de secularisatie van het openbaar leven en met andere grondwetten. Dwz dat Godsdienstvrijheid ondergeschikt is aan bepaalde andere grondwetten.

Daar kunnen we alle kanten mee op. Plaats genoeg voor rechtspraak
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 19:55   #23
Trajanus
Banneling
 
 
Trajanus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Temse
Berichten: 542
Stuur een bericht via MSN naar Trajanus
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Neen , ik ben geen voorstander van dit in de grondwet te zetten.

Ik ben meer voorstander van een clausule die de Godsdienstvrijheid beperkt indien deze in strijd is met de secularisatie van het openbaar leven en met andere grondwetten. Dwz dat Godsdienstvrijheid ondergeschikt is aan bepaalde andere grondwetten.

Daar kunnen we alle kanten mee op. Plaats genoeg voor rechtspraak
Referendum nu!
Trajanus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 10:25   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik heb zo direct niets gevonden rond de taalrechten in Europa. Weet iemand daar iets van?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 17:02   #25
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Zonder twijfel: de democratie in de grondwet.

Er is maar 1 garantie tegen een dictatuur, en dat is secessierecht (hoofdtuk I, artikel 59).

Zo heeft enkel de Europese Commissie initiatiefrecht. De Europese parlementariërs hebben dat niet, en het volk al helemaal niet.

Het volk heeft enkel petitierecht... bij de EC. Een vreselijk zwak beestje...

Deze grondwet legt wat mij betreft de basis voor een autoritaire staat, en als het referendum er komt, stem ik neen.

Niet dat het wat uitmaakt: het referendum is niet bindend, en al zou het dat toch zijn, ze zullen het ons door de strot rammen tot we "ja" zeggen, want de beslissing is al genomen. We staan gewoon voor een voldongen feit, en nu moet een Hitleriaans plebisciet schijnlegitimiteit bieden aan die reeds genomen beslissing.

Wat een poppenkast!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2004, 19:36   #26
Nathan
Burger
 
Nathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Locatie: Europa
Berichten: 103
Standaard

Citaat:
Zonder twijfel: de democratie in de grondwet.

Er is maar 1 garantie tegen een dictatuur, en dat is secessierecht (hoofdtuk I, artikel 59).

Zo heeft enkel de Europese Commissie initiatiefrecht. De Europese parlementariërs hebben dat niet, en het volk al helemaal niet.

Het volk heeft enkel petitierecht... bij de EC. Een vreselijk zwak beestje...

Deze grondwet legt wat mij betreft de basis voor een autoritaire staat, en als het referendum er komt, stem ik neen.

Niet dat het wat uitmaakt: het referendum is niet bindend, en al zou het dat toch zijn, ze zullen het ons door de strot rammen tot we "ja" zeggen, want de beslissing is al genomen. We staan gewoon voor een voldongen feit, en nu moet een Hitleriaans plebisciet schijnlegitimiteit bieden aan die reeds genomen beslissing.

Wat een poppenkast!
Ik ben het volledig met je eens, steun daarom de ERC (Europese Referendum Campagne) www.eu04.com . Ik ben eigenlijk voorstander van twee referenda, één of we een grondwet voor EU willen en indien het een positief antwoord is, willen we deze grondwet. Ik heb de neiging om op die tweede vraag neen te zeggen. Hoewel heel wat EU parlementsleden vinden dat het eigenlijk al verder gaat dan dat ze hadden durven hopen.

Groeten Nathan

Groeten Nathan
__________________
Aantekeningen, Webschrift voor kritische politiek.
Nathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 16:08   #27
BBPartners
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 januari 2013
Locatie: Bulgarije
Berichten: 5
Stuur een bericht via Skype™ naar BBPartners
Standaard

als we de christelijke roots zouden opnemen in de europese grondwet zou dat betekenen dat we niet slimmer of beter zijn dan de moslimlanden. europa moet hoe dan ook pluralistisch zijn en blijven.
BBPartners is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2013, 18:13   #28
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies Bekijk bericht
Ik ben er trouwens hoogst ongelukkig mee dat men dit ding een grondwet heeft willen noemen. Het document bulkt van de (concrete) doelstellingen en kan bijgevolg nog maar moeilijk een echte grondwet worden genoemd.
²

Het houdt in dat de Europese grondwet het Verdrag in Lissabon gesplitst dient te worden. Een klein deel bestaat dan uit essentiële punten, die een vrij vaste kern vormen. De rest moet in 'gewone wetten' vervat worden, die door het Europees Parlement te veranderen zijn, naar gelang de omstandigheden dat nodig maken. Net zoals dat in democratische staten gebeurt.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 16:59   #29
Roderik
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 december 2010
Berichten: 1.490
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
²

Het houdt in dat de Europese grondwet het Verdrag in Lissabon gesplitst dient te worden. Een klein deel bestaat dan uit essentiële punten, die een vrij vaste kern vormen. De rest moet in 'gewone wetten' vervat worden, die door het Europees Parlement te veranderen zijn, naar gelang de omstandigheden dat nodig maken. Net zoals dat in democratische staten gebeurt.
Het verdrag en de grondwet moeten aangepast worden aan de twee soorten binnen de EU.
1. de vaste kern van de landen met de euro
2. de geassocieerde landen zonder euro

Zo kan het niet verder, want alle belangen zijn niet gelijk.

Laatst gewijzigd door Roderik : 13 januari 2013 om 16:59.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be