Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2013, 14:09   #1
poekieJ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Berichten: 2.164
Standaard Hoe ontwikkelt 'leiderschap' over de EU?

Theoretisch zou de EU een verbond van (momenteel) 27 soevereine staten zijn, waar beslissingen unaniem genomen worden. Dat niet elke staat evenveel zeggenschap heeft moge wel duidelijk zijn. Sommige landen zijn nu eenmaal kleiner, hebben een kleinere economie, etc.

Tot midden vorig jaar was er altijd sprake van de tandem Merkozy. De twee sterke landen Frankrijk en Duitsland trokken de Europese kar. Al moet ik zeggen dat ik nooit echt het gevoel heb gehad dat Sarkozy op dezelfde trede stond als Merkel, maar bon.
Sinds Hollande verkozen is, is er van deze zogenaamde tandem zelfs geen schaduw meer te zien. Hollande tracht in zijn Frankrijk vanalles door te voeren, of ongedaan te maken (wat die man eigenlijk exact doet is me niet duidelijk) maar op Europees niveau heeft de man zich nog niet duidelijker geprofileerd dan de president van Estland of Slowakije.

Het lijkt erop dat Duitsland zich nu solo als de locomotief van de EU en de Eurozone heeft opgeworpen. Groot-Brittanië lijkt enkel nog maar verder weg te groeien van Europa en Frankrijk zie ik persoonlijk niet meteen op zijn stappen terugkeren. Hoe zien jullie dit in de toekomst ontwikkelen?
poekieJ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 14:59   #2
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Theoretisch zou de EU een verbond van (momenteel) 27 soevereine staten zijn, waar beslissingen unaniem genomen worden. Dat niet elke staat evenveel zeggenschap heeft moge wel duidelijk zijn. Sommige landen zijn nu eenmaal kleiner, hebben een kleinere economie, etc.

Tot midden vorig jaar was er altijd sprake van de tandem Merkozy. De twee sterke landen Frankrijk en Duitsland trokken de Europese kar. Al moet ik zeggen dat ik nooit echt het gevoel heb gehad dat Sarkozy op dezelfde trede stond als Merkel, maar bon.
Sinds Hollande verkozen is, is er van deze zogenaamde tandem zelfs geen schaduw meer te zien. Hollande tracht in zijn Frankrijk vanalles door te voeren, of ongedaan te maken (wat die man eigenlijk exact doet is me niet duidelijk) maar op Europees niveau heeft de man zich nog niet duidelijker geprofileerd dan de president van Estland of Slowakije.

Het lijkt erop dat Duitsland zich nu solo als de locomotief van de EU en de Eurozone heeft opgeworpen. Groot-Brittanië lijkt enkel nog maar verder weg te groeien van Europa en Frankrijk zie ik persoonlijk niet meteen op zijn stappen terugkeren. Hoe zien jullie dit in de toekomst ontwikkelen?
Wel goede opmerkingen en vragen. Goede voornemens voor het nieuwe jaar gemaakt, poekieJ?

Ik denk dat Malta de nieuwe locomotief van de EU wordt.

Dat de soevereiniteit van lidstaten alleen in theorie bestaat, wordt met het voorbeeld van Malta bevestigd.

Iets serieuzer.
Hollande lijkt op een schildpad. Hij trekt zich terug in zijn Franse schild en bemoeit zich liefst niet met de EU. Dat laat hij aan Merkel over; hij is niet voor, noch tegen.

Merkel doet voorlopig niet te veel aan de EU. Alleen het hoogstnoodzakelijke, opdat de EU niet uiteen valt. Haar voornaamste bezigheid in 2013 zal de verkiezingsstrijd in september worden.
Als Merkel wint, zal ze zeker stapsgewijs de verdere integratie van de EU afdwingen. Duitsland heeft de Europese afzetmarkt nodig. Het land profiteert het meest van alle lidstaten van de EU.

Het Verenigd Koninkrijk kent een grote eurosceptische beweging. De Britten hebben nog tijd nodig om het verlies van hun 'Empire' te verwerken. Het duurt even langer voordat ze zich realiseren dat ze een gewoon Europees land zijn. Die spelen voorlopig niet mee in Europa.

In 2014 zijn er verkiezingen voor het Europees Parlement. Ik verwacht dat de Europeanen van hun politici vragen dat ze oplossingen aandragen voor de eurocrisis. Ze zullen verlangen om Europabrede oplossingen in samenwerking met partners in andere landen aan te reiken en niet alleen hun nationale riedeltje af te draaien, zoals in het verleden het geval was. Dat kan voor een doorbraak zorgen van de impasse in de huidige, het woord democratie nauwelijks waardige EU.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2013, 13:24   #3
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
D'ARTOIS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2006
Berichten: 11.569
Standaard

UK Europees?
Laat me nou helemaal niet lachen.

Het enige land dat links rijdt. Geen euro heeft en het verdrag van Schengen niet heeft ondertekend. Het is ook het EU-land dat zich wellicht als 1e gaat afscheiden van de rest van Europa.

Het vernieuwen van een Brits paspoort is een langdurige aangelegeneheid. Als ex-pat heb ik er 9 maanden op moeten wachten. De Britse consulaten en ambassades binnen de EU zijn uitgezonderd van het afgeven van paspoorten. Dit is nu een centraal orgaan, gevestigd in Parijs (niet in Brussel) waarmee wordt aangegeven hoe men in in Whitehall over Brussel denkt.

Engeland heeft weinig met continentaal Europa van doen behalve het zich losweken van de EU-meseillance. Dat het in Nederland een zelfde trend ziet mag blijken uit het feit dat het verzet tegen Brussel groeiende is en Cameron derhalve zijn speech in NL zal houden.

Ondanks alle historische banden met Frankrijk zijn Duitsland en Frankrijk de historische vijanden van het VK - en ook nu komt die animositeit opnieuw uit de verf, getuige de houding t.o. van het VK.
__________________
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert.
Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 15 januari 2013 om 13:25.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be