Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2020, 22:24   #441
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik sta verbaasd. U beschikt blijkbaar over een alziend oog en u het daardoor beter weet dan de metingen die werden uitgevoerd.

Maar, ach, wat baten... U kent wel het vervolg.
Geachte heer van den Berghe

Op het wereldwijde web kan u ongetwijfeld een opstel aantreffen waarin wordt vermeld dat Vlamingen tijdens het weekeinde graag wielrennen maar tijdens de werkweek de wagen blijven verkiezen. Er heerst nog steeds een minachtige houding jegens het rijwiel als gewoon vervoermiddel. Er bestaat ook een grote schare aan bedorven mensen die met de wagen naar een zaal rijden om aan lichaamsbeweging te doen en meer bepaald standrijwielen...te gek voor woorden!

Hoe dan ook de zeer lichte vooruitgang van het rijwiel tijdens de werkweek is gestaafd door de metingen in uw aangehaald opstel. Eerlijkheidshalve, merk ik met mijn alziend oog daar als verwoed rijwieler niet veel van. Ik heb vandaag tijdens mijn woon-werk afstand slechts enkele rijwielen gezien in tegenstelling tot de honderden wagens. Het weer bepaalt ook veel. Bij regen of sneeuw ben ik als rijwieler dikwijls alleen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar dus wel. U ziet die "ongezondere of luie jonge mensen" liever achter het stuur dan op een elektrische fiets... En dan maar klagen over die "lompe, gevaarlijke stinkbakken"...
Er zijn er nog die stroomrijwielen een wijze van valsspelen vinden en daarom zelf niet doen. Rijwielen is trappen zonder ondersteuning. Een beetje echte beweging mag nog wel hoor want bijna de helft van de Vlamingen is nog steeds te dik. (Hogesnelheids)stroomrijwielen zijn eigenlijk brommers zonder lawaai en onmiddellijke vervuiling. Bovendien dienen stroomrijwielers niet bij ons te klagen over bergop of tegenwind en ons niet op te jagen op een aan beide zijden met struiken ontsloten rijpad. Ik voel me niet (nauw) verwant met hen.

Er zijn ook nadelen aan het stroomrijwiel verbonden:

- heel duur
- dient meer binnen gebracht te worden voor onderhoud en ook meer stoornissen
- beperkt rijbereik
- te dikke banden voor een stalrek zoals een bergrijwiel
- niet zo vriendelijk voor de leefomgeving als blijkt


Het zou misschien wel een goede zaak zijn om alle brommers door stroomrijwielen in te wisselen maar dit is ook werk voor onze beleidsmannen.

Tot slot: er was ook nog een gestalde wagen die stonk omdat er een vervloekt rokertjes inzat. Twee keer verbranden, tweevoudige pret!

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 22:58   #442
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Die Vlaamse inwijkelingen MOETEN zich wel schikken naar de gevoerde taalpolitiek in hun nieuwe woonplaats. Er werden namelijk geen faciliteiten voor Nederlandstaligen ingevoerd in het Waalse industriebekken.
Dat betekent dat er geen Nederlandstalige scholen werden opgericht en dat de (klein)kinderen van vader Cools - (zijn zoon André) - van vader Onkelinx - (zijn dochter Laurette) - van vader Van Cauwenberghe - (zijn zoon André) - en van vader Vanderbiest - (zijn zoon Alain) - enz, enz.... mooi Frans leerden op school en dat zodoende Frans de moedertaal werd van hun kinderen.

Ik wist niet dat Luik een noemenswaardige Duitse minderhied kende....
Dat is niet het gevolg van de slappe houding van "de Vlaming" maar wel van de Vlaamse politici die aan de onderhandelingstafel hebben toegestemd met faciliteiten voor Franstaligen in de Rand.
En Brussel kreeg een officieel tweetalig statuut, en werd zelfs een ééntalig in het Frans bestuurde stad toen het VKN werd ontbonden ten tijde van de Belgische kutrevolutie.
Men kan het dus de Franstaligen niet echt kwalijk nemen dat ze gebruik maken van de faciliteiten die Vlaamse politici hen hebben toegestaan. ...

Wat is mijn punt ? Een taalminderheid kan slechts ergens gedijen indien hun aanwezigheid wordt geschraagd door een in hun voordeel gevoerde taalpolitiek.

Wat betekent dat voor Brussel ? Wordt dat een Arabischssprekende stad ?
Ja, indien het Arabisch er wettelijk een bestuurstaal wordt en - heel belangrijk - er scholen worden worden opgericht waar de voertaal Arabisch is.
Indien dat niet gebeurt, zullen alle Arabischsprekenden zich willens nillens schoontjes assimileren zoals de Vlamingen dat deden in het Waalse industriebekken. Op termijn, uiteraard.
En waarin bestaat in deze de opgave van de Vlaamse gemeenschap ? Dat ze zich er assimileren tot Nederlandstaligen ipv Franstaligen. En dat is iets wat ik zeer somber inzie.
Dat de Nederlandstalige gemeenschap zich herdoopte tot Vlaamse gemeenschap zegt in dat op zicht alles !
Men benadrukt daarbij de etniciteit, maar niet de taal. Jammer én helaas!
Geachte heer Van Artevelde

Er zijn genoeg Vlaamse gemeenten zonder voorzieningen (faciliteiten) die verwaalst zijn of in stijgende mate verwaalsen/vervreemden. Wat dienen onze beleidsmannen in deze gevallen te doen?

Ik heb ooit gelezen dat een eeuw geleden Luik weldegelijk een aanzienlijke Duitstalige minderheid telde. Na het bekijken van de uitslagen der talentellingen valt daar niet onmiddellijk iets van op te merken.

Bij de eerste talentelling van 1846 waren er weinig of geen Duitstaligen te Luik en in de omringende gemeenten. Vervolgens bij de tweede talentelling in 1866 was er een groei aan Duitstaligen op te merken (inwijking). Bij de hierop volgende talentellingen bleef het tal van Duitstaligen lichtjes stijgen maar vooral de tweetaligen (Duits-Waals). De ingeweken Duitstalige bevolking schikte zich naar de Waalse aard van de streek en leerden Waals of Vrankrijks (Frans) spreken. Bij de talentelling van 1920 net na de Eerste Wereldoorlog lijkt de Duitstalige minderheid bijna geheel verdwenen...

Twee Luikse voorsteden telden evenwel een aanzienlijke Nederlandstalige minderheid:

- Tilleur (uit het Latijn: "Teguletum", Nederlandse klankontwikkeling: Teilt*): 16,6 / 23,7 ten honderd enkel Nederlandstaligen in 1846 / 1866

- Sint-Niklaas (= Saint-Nicolas-en-Glain): 17,1 ten honderd enkel Nederlandstaligen in 1880

* Het Latijnse woord tegula "dakpan" is in drie verschillende tijdperken in het Nederlands ontleend: teil (oudst, met Middelnederlandse samentrekking van -ege-), tichel (jonger) en tegel (jongst). De eerste in de betekenis van "bak" en de twee laatsten van "vloersteen" of "dakpan".

Verrassende vaststelling: Een tal van Nieuwe Belgen, die het Arabisch machtig zijn en in het Vlaams Gewest woonachtig zijn, kunnen slecht of meestal geen Vrankrijks spreken. Geen veralgemening!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als taalminnaar en -purist deel ik uw ergernis om de alsmaar meer om zich heen grijpende taalverloedering en -verbastering.
We zouden we beter het voorbeeld van de Franstaligen volgen met hun télécharger.
Misschien kunnen we hier samenwerken voor een zuiverdere Nederlandse taal en Nederlandstalige tegenhangers bedenken voor vreemde woorden.

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 23:08   #443
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Er zijn genoeg Vlaamse gemeenten zonder voorzieningen (faciliteiten) die verwaalst zijn of in stijgende mate verwaalsen/vervreemden. Wat dienen onze beleidsmannen in deze gevallen te doen?
Bijvb ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Verrassende vaststelling: Een tal van Nieuwe Belgen, die het Arabisch machtig zijn en in het Vlaams Gewest woonachtig zijn, kunnen slecht of meestal geen Vrankrijks spreken. Geen veralgemening!
En dat bevestigt natuurlijk wat ik in mijn vorige post uit de doeken deed. Die gaan schoon naar 't school in het Nederlands en assimileren daardoor in ons voordeel en niet ten voordele van de Francité.....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 mei 2020 om 23:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2020, 23:17   #444
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Misschien kunnen we hier samenwerken voor een zuiverdere Nederlandse taal en Nederlandstalige tegenhangers bedenken voor vreemde woorden.
Om u te dienen: https://forum.politics.be/showthread...06#post9333906

__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 16:17   #445
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom dan wel? Ik ken mensen die dagelijks iets meer dan 50 km afleggen. De ene met een ligfiets, de ander met een speedelec. Waar zit volgens u dan wel het probleem? Ziet u liever diezelfde mensen in de wagen dan op een elektrische fiets?
Waarom gebruikt u niet de benaming 'snelfiets'? Dat is tenminste Nederlands.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 17:41   #446
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Waarom gebruikt u niet de benaming 'snelfiets'? Dat is tenminste Nederlands.
Ik geef u graag de eer om het woord als eerste te gebruiken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 23:21   #447
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Bijvb ?
Geachte heer Van Artevelde

Hierop kan zeer uitgebreid geantwoord worden.

Daarom zal ik me bij dit eerste antwoord beperken tot de Vlaamse Rand om Brussel om zo ook de redetwist verder te volgen.

In 2013 heeft een "buitenstaander", meer bepaald een naar Parijs verhuisde Lotharinger, een opstel gemaakt inzake de ontwikkeling der scheidingslijnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

http://limites-de-bruxelles.blogspot...bruxelles.html

In dit opstel worden de zes Vlaamse gemeenten met voorzieningen (faciliteiten) als hoofdzakelijk Vrankrijkstalig gebied beschouwd.

Doch wordt het noordoosten van Wemmel (verwaalste benaming in een middeleeuwse oorkonde: Wamblines) met de gehuchten "Boechout", "Bos", "Oude Molen" en "Zijp" zo ook de oude dorpskom van Rode (verwaalste benaming: Roux) als hoofdzakelijk Nederlandstalig gebleven gebied aangegeven. De spoorweg zou vroeger de scheiding geweest zijn tussen het "Rode van de Vlamingen" en het "Rode van de Vrankrijkstaligen". De westelijk gelegen gehuchten Tenbroek en Terkluizen (= l'Ermite, vroeger: Dudinsart) zouden nu als verwaalst gelden. Bovendien stijgt op zijn beurt de Vrankrijkstalige inwijking in de oude dorpskom.



De hoofdzakelijk Vrankrijkstalige gehuchten in de Vlaamse gemeenten zonder voorzieningen zijn volgens het opstel (zie bovenstaande afbeelding):

1 Ingendaal te Alsemberg (middeleeuwse verwaalste benaming: 1251 Hasenbert)
2 Schavei te Beersel (middeleeuwse verwaalste benaming: Berselles vgl. Brussel/Bruxelles, Elsene [eertijds: Elsele]/Ixelles, Elzele/Ellezelles,...)
3 Dachelenberg te Beersel
4 Beersel ten noorden van de Danislaan
5 Dilbeek ten noorden van de Goede Lucht (= Bon Air) met het gehucht Koudenaarde
6 Moortebeek, gedeelte in Dilbeek met Eikelenberg en Kattebroek
7 Groot-Bijgaarden (= Grand-Bigard, vgl. Hoegaarden, Waalse uitspraak: (H)ougard) ten oosten van de Ring
8 Mutsaart, gedeelte in Strombeek-Bever
9 Voor (= Beauval) met Koningslo te Vilvoorde (= Vilvorde, middeleeuwse verwaalste benamingen: 1154 Filfort, 1201 Villefort, 1375 Filfordes, Hoogduits: 1122 Filfurt)
10 Woluwe-ten-Voorde ofte Sint-Stevens-Woluwe (= Woluwé-Saint-Etienne) ten noorden van de A3 met de vreemdtalige gehuchten Hockey en Hortensia
11 Woluwe-ten-Voorde ten zuiden van de A3 met het vreemdtalig gehucht Acacia (Deze bloemnaam wordt in het Ndl. ook "schotendoorn" geheten)
12 Sterrebeek (Tramlaan-Normandylaan) met de vreemdtalige gehuchten Armendy en Normandy
13 Tervuren (verwaalste benaming: La Fure vgl. Terhulpen/La Hulpe, Ternat, 1253 la Natte) ten noorden van de Tervurenlaan met het gehucht Hoogvorst
14 Jezus Eik (= Notre-Dame-au-Bois) te Overijse (= Isque, oude Waalse uitspraak te Rozieren: Yousque)
15 Maleizen (= Malaise) te Overijse
16 Hoeilaart (= Houlay, Holez) ten westen van de spoorweg met de gehuchten Pittoresk en 't Rot

Uit navraag aan de Hoeilaartse heemkundige kring "Glazen Dorp" blijkt 't Rot daarentegen nog hoofdzakelijk Nederlandstalig te zijn. In 1963 werd dit Hoeilaarts gehucht met de aansluitende doch voormalig Terhulpse Hazendreef (= Drève du Lièvre) verrijkt.
Het gehucht Pittoresk (Pittoresque) is eerst in de vorige eeuw ontstaan. De eerste (land)huizen werden na 1930 gebouwd. Dit gehucht telt niet enkel veel Vrankrijks -en anderstaligen maar ook enkele Bekende Vlamingen. De nieuw uitgevonden benaming heeft geen Nederlandstalige tegenhanger. Er zijn geen andere oude veldnamen waarop teruggegrepen kan worden.

De gehuchten Negenmanneke en Zuun zouden een sterke Vrankrijkstalige minderheid kennen en werden bijgevolg nog niet in de voorafgaande lijst opgenomen.
Deze gehuchten kwamen echter ter sprake bij de onderhandelingen van de Egmontovereenkomst in 1977 en bevinden zich in het grondgebied van de gemeente Leeuw ofte Sint-Pieters-Leeuw (= Leeuw-Saint-Pierre, verwaalste benaming: Lewes, Leves, Léau-Saint-Pierre, vgl. Zoutleeuw/Léau, Leeuw-Saint-Léonard en Gors-Opleeuw/Gorslieux, Suslewa).

Verder wordt in dit opstel ook voorgesteld om heel wat verbeteringen aan de bestaande scheidingslijnen te brengen. Deze verbetering houdt een gebiedsruil in. De Brusselaars krijgen ten eerste enkele Vlaamse toegangsgebieden met stalplekken tot de Ring, ten tweede twee Brusselse begraafplekken op Vlaams grondgebied (Schaarbeek, Koekelberg) en ten derde noodzakelijk geacht grondgebied voor het Avondlandse Leerhuis (Europese School) en het ziekenhuis van de Heilige Lukas.

De Vlamingen krijgen op hun beurt heel wat landelijk en bosgebied:

Brussels gebied ten noorden van de Ring
Hallerbos (uitloper gelegen te Woutersbrakel)
Klabbeekbos (Klabbeek, eertijds: Glabbeke)
Laarbeekbos (Jette)
Neerpede (Anderlecht, in een middeleeuws Waalse oorkonde: "Andrelet")
Veroost (Ganshoren)
Vogelenzang (Anderlecht)
Zevenborren (Eigenbrakel)
Zoniënwoud (Watermaal-Bosvoorde en Oudergem, in een middeleeuws Waalse oorkonde: Audrenghien vgl. Edingen [Adengem] = Enghien, Gellingen [Gislengem] = Ghislenghien en Odegem = Oeudenghien)

De Walen verliezen zoals hierboven aangegeven heel wat bosgebied. Dit verlies wordt vergoed met het gedeelte van het Zoniënwoud te Hoeilaart en meer bepaald met Groenendaal (= Valvert, Vauvert)





Zoals u hierboven reeds opgemerkt zal hebben heb ik waar mogelijk ook de oude/minder bekende Vrankrijkstalige of Waalse benaming bijgevoegd. Waarom? Heel eenvoudig! De Walen houden zich dikwijls krampachtig aan de oude Nederlandstalige spelling vast. Bovendien eisen ze deze Nederlandstalige spelling op buitgewoon dwaze wijze als de hunne op, bv. Crainhem, Groenendael, Hoeylaert, Overyssche, Rhode, Tervueren, Zuen…

De betrouwbaarheid van de gegevens in dit opstel zijn, dient aan Vlaamse zijde verder nagegaan worden.

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2020, 19:18   #448
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenaard Depuydt Bekijk bericht
Geachte heer Van Artevelde

Hierop kan zeer uitgebreid geantwoord worden.

Daarom zal ik me bij dit eerste antwoord beperken tot de Vlaamse Rand om Brussel om zo ook de redetwist verder te volgen.
Mooie post. Heeft Wemmel thans geen Vlaamse meerderheid? Ik herinner me dat N-VA de grootste partij was met de laatste verkiezingen?

U doet mij eigenlijk denken aan Essevee_VL. Die had ook een ongelooflijke kennis inzake de taalgrens en bijhorende gebeurtenissen.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2020, 12:24   #449
Koenaard Depuydt
Staatssecretaris
 
Koenaard Depuydt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2020
Locatie: niet Herstapel, Luik, Kortrijk, Antwerpen of Vilvoorde
Berichten: 2.844
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Mooie post. Heeft Wemmel thans geen Vlaamse meerderheid? Ik herinner me dat N-VA de grootste partij was met de laatste verkiezingen?

U doet mij eigenlijk denken aan Essevee_VL. Die had ook een ongelooflijke kennis inzake de taalgrens en bijhorende gebeurtenissen.
Geachte heer Devos

De Nieuw Vlaamse Alliantie (beter ware: Verbond) zal wellicht de grootste beleidsvereniging geweest zijn onder de … Nederlandstalige Wemmelaars. Bij de Avondlandse (Europese) verkiezingen was de vrijzinnige beweging MR de grootste...

Naast de verkiezingsuitslagen zou de belastingafrekening een betrouwbare aanwijzing zijn inzake de taalverhoudingen van de Vlaamse gemeenten met voorzieningen. In 2015 was de verhouding te Wemmel: 3268 Nederlandstalige (34 ten honderd) tegenover 6368 Vrankrijkstalige aangiftes (66 ten honderd).

zie: http://splits.be/aantal-vlamingen-ze...ot-dieptepunt/

De taalachterstand van de schare Niet Werkende Werk Zoekenden (NWWZ) bedraagt te Wemmel meer dan 50 ten honderd. Dus meer dan de helft van deze Wemmelaars zijn Nederlandsonkundig. Ongeveer één op vier van deze Nederlandsonkundigen heeft het Vrankrijks als vadertaal.

zie:https://www.vdab.be/trendsdoc/ontcij...rt2011nr24.pdf

Het tal van Nederlandstalige geboortes is (niet enkel) te Wemmel (maar ook in de overige randgemeenten) bedroevend laag: 16 ten honderd Nederlandstalige tegenover 56 ten honderd Vrankrijkstalige geboortes (28 ten honderd zijn "vreemden"). Wemmel en de hele Rand dreigt voor de Vlaamse zaak heel snel geheel verloren te gaan!

zie: https://www.ringtv.be/nieuws/vlaamse...g-vlaamse-rand

In het hierboven opgegeven opstel zou ongeveer 60 ten honderd van de Wemmelaars Vrankrijkstalig zijn. De opsteller ervan Franck Oster heeft zich waarschijnlijk ook gegrond op de uitslag van het onderzoek Didier Willaert (2010), bevolkingskunde aan het Vrije Brusselse Grootleerhuis (Universiteit)



In het onderzoek werden heel wat Waalse gehuchten in de Vlaamse randgemeenten zonder voorzieningen vastgesteld: Beersel (3), Dilbeek (3), Grimbergen (1), Hoeilaart (1), Overijse (2), Tervuren (1) en Zaventem (2)

Ik heb "onze vrienden" van het Verbond der Vrankrijkstaligen (UF) inzake dit beeld vorig jaar benaderd met de vraag om de rechte lijn te volgen en dus alle Waalse benamingen voor al deze Vlaamse gemeenten te gebruiken. Ik kreeg zoals geheel verwacht geen antwoord.

Bever = Biévène
Galmaarden = Gammerages
Herne = Hérinnes-lez-Enghien of Hérinnes-sur-Warcoing tegenover Hérinnes-lez-Pecq of Hérinnes-sur-Escaut, in het Spieres: "Ereine"
Halle = Hal, ouder Waals: Haulx of Hâ
Kapelle-op-den-Bos = Chapelle-au-Bois

Oude verwaalste benamingen die hier nog niet vermeld werden:

Affligem = Afflenghien, Affligien
Asse = Asque (vgl. Overijse = Isque)
Dilbeek = Dilbecq
Gooik = Goy (1112) vgl. Ghoy/Gooike (Gaudiacum) en Tourna-i/ Doorn-ik (Torn-acum) in Henegouwen
Grimbergen = Grimbierges vgl. Bierges bij Waver (ouder Ndl. Bergen), Bierk/Bierghes (ouder Ndl. Bergen, Berksem)
Kampenhout = Campenehot (1180)
Liedekerke = Liedekerque, Lie(de)querque
Londerzeel = Londreselles
Meise = Mence (1223)
Merchtem = Martines (1117)
Pepingen = Papingien (1223) vgl. Edingen (Enghien), Gellingen (Ghislenghien)
Steenokkerzeel = Ockezelles
Ternat = La Natte vgl. Terhulpen (La Hulpe), Tervuren (La Fure)
Zaventem = Sauentines (1220, u = v)

Hoogachtend
Koenaard Depuydt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be