Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2020, 06:40   #61
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.862
Standaard

Op de website van defensie is wat te lezen over de omschakeling....Het is uiteraard ex-herc personeel die de eerste generatie A400 bemanningen vormen.Daartoe volgen ze (de piloten ,de load master,techniekers...) opleidingen bij de Airbus assemblagefabriek bij Sevilla(Spanje) en vervolgens stage bij andere Europese luchtmachten die het toestel reeds in dienst hebben....

https://www.mil.be/nl/evolutie-van-d...van-de-aankoop

Laatst gewijzigd door kelt : 3 december 2020 om 06:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2020, 08:10   #62
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
300 m en MINDER: zie # 50.
Na 65 jaar nog in productie: Belgie zou met de verkoop v.d. oude hercs een 2 tal nieuwe kopen !!!
De hercs zijn nog altijd in gebruik bij de Poolse luchtmacht.
De VS koopt zelfs nog steeds nieuwe aan.
Van de aankoop van nieuwe door belgië heb ik nog niets gehoord.
Maar dat zou wel eens kunnen en dan heeft het te maken met het feit dat het Internationale Rode Kruis ze wil inhuren en de prestatie in moeilijke omstandigheden van de A400M minder goed zijn dan die van de C130.
Vergeet niet dat voor droppingen niet de topsnelheid, maar de minimuum snelheid belangrijk is om de DZ niet te missen. Para's droppen tegen 200km/u veroorzaakt een veel grotere sprijding dan droppen tegen 150km/u.
Ik ga dus wel naar Schaffen kijken bij de eerste droppingen met de A400M, denk dat er veel naast de DZ gaan terecht komen en dat men zal moeten leren in 2 keer te droppen.
Alleen te hopen dat er niet te veel droppingen van materiaal op de huizen terecht komen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2020, 08:12   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Op de website van defensie is wat te lezen over de omschakeling....Het is uiteraard ex-herc personeel die de eerste generatie A400 bemanningen vormen.Daartoe volgen ze (de piloten ,de load master,techniekers...) opleidingen bij de Airbus assemblagefabriek bij Sevilla(Spanje) en vervolgens stage bij andere Europese luchtmachten die het toestel reeds in dienst hebben....

https://www.mil.be/nl/evolutie-van-d...van-de-aankoop
Opleidingen zijn allang bezig.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2020, 08:51   #64
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hij kan niet zo kort landen & opstijgen als een Hercules.
In ontwikkelingslanden waar de Herculessen ontelbare malen hulp brachten, is dit absoluut noodzakelijk.
Euh, wat schrijf ik hierboven.

Citaat:
Een max geladen C-130, 70 ton, heeft ongeveer evenveel afstand, 1000 meter, nodig als een A400M met een gewicht van 100 ton.(max 140 ton)
Dus voor ongeveer hetzelfde gewicht in lading is de benodigde lengte hetzelfde.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2020, 09:23   #65
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De VS koopt zelfs nog steeds nieuwe aan.
Van de aankoop van nieuwe door belgië heb ik nog niets gehoord.
Maar dat zou wel eens kunnen en dan heeft het te maken met het feit dat het Internationale Rode Kruis ze wil inhuren en de prestatie in moeilijke omstandigheden van de A400M minder goed zijn dan die van de C130.
Vergeet niet dat voor droppingen niet de topsnelheid, maar de minimuum snelheid belangrijk is om de DZ niet te missen. Para's droppen tegen 200km/u veroorzaakt een veel grotere sprijding dan droppen tegen 150km/u.
Ik ga dus wel naar Schaffen kijken bij de eerste droppingen met de A400M, denk dat er veel naast de DZ gaan terecht komen en dat men zal moeten leren in 2 keer te droppen.
Alleen te hopen dat er niet te veel droppingen van materiaal op de huizen terecht komen.
Er kan wel in 4 rijen gesprongen worden, 2x via de ramp en 2x via de zijdeuren. Er zijn ook aerodynamische aanpassingen om het springen te vergemakkelijken.
Cargo dropping gebeurt volledig computergestuurd geloof ik.
Ik denk dat er trouwens dat de A400M nog getest moet worden voor veel certificaten dus de mogelijkheden zijn nog niet echt gekend.

De VS heeft een arsenaal van de C-5M, C-17 en C-130, dat valt niet te vergelijken.
Dat België C-130's gaat aankopen enkel voor het Rode Kruis lijkt me nogal ver gezocht, laat staan betaalbaar.

Laatst gewijzigd door sbe4kdr : 3 december 2020 om 09:25.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2020, 20:51   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Er kan wel in 4 rijen gesprongen worden, 2x via de ramp en 2x via de zijdeuren. Er zijn ook aerodynamische aanpassingen om het springen te vergemakkelijken.
Cargo dropping gebeurt volledig computergestuurd geloof ik.
Ik denk dat er trouwens dat de A400M nog getest moet worden voor veel certificaten dus de mogelijkheden zijn nog niet echt gekend.

De VS heeft een arsenaal van de C-5M, C-17 en C-130, dat valt niet te vergelijken.
Dat België C-130's gaat aankopen enkel voor het Rode Kruis lijkt me nogal ver gezocht, laat staan betaalbaar.
Met de C130 kan met ook in 4 rijen springen, maar dat kan niet als men met een automatische parachutes springt, enkel bij vrije val.
Dit voor de veiligheid van de springers.
En men springt NOOIT langst de ramp en de deuren tegelijk.
Dit om veiligheidsreden.

Hoe het juist zit met het Rode Kruis weet ik niet, weet enkel dat die onderhandelingen aangingen, om enkele C130 in dienst te houden.

En over betaalbaar gaan we niet spreken, onze krijgsmacht voert wel meer humanitaire en civile opdrachten uit tegen betaling.
Zo voert het beveiligingsopdrachten uit in België tegen betaling door de steden en gewesten, niet op kosten van defensie.
Zo huren de douane regelmatig dones in van de Belgische en Nederlandse krijgsmachten.
De kust en territoriale wateren worden dan weer bewaakt en beveiligd op kosten van de kustwacht, een Vlaamse gewestelijke instelling.
Reddingsacties, ook die van de HN90, zijn op kosten van de verzekeringen.
Mali is een opdracht die voor het grootste deel door de EU word bekostigd en een deel door Frankrijk, een deel door het Rode Kruis.
Libanon word bekostigd door Libanon en Israël.
Soudan word ook door derde bekostigd.
Niger word bekostig door Niger, de VS en de EU.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 11:58   #67
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Met de C130 kan met ook in 4 rijen springen, maar dat kan niet als men met een automatische parachutes springt, enkel bij vrije val.
Dit voor de veiligheid van de springers.
En men springt NOOIT langst de ramp en de deuren tegelijk.
Dit om veiligheidsreden.

Hoe het juist zit met het Rode Kruis weet ik niet, weet enkel dat die onderhandelingen aangingen, om enkele C130 in dienst te houden.

En over betaalbaar gaan we niet spreken, onze krijgsmacht voert wel meer humanitaire en civile opdrachten uit tegen betaling.
Zo voert het beveiligingsopdrachten uit in België tegen betaling door de steden en gewesten, niet op kosten van defensie.
Zo huren de douane regelmatig dones in van de Belgische en Nederlandse krijgsmachten.
De kust en territoriale wateren worden dan weer bewaakt en beveiligd op kosten van de kustwacht, een Vlaamse gewestelijke instelling.
Reddingsacties, ook die van de HN90, zijn op kosten van de verzekeringen.
Mali is een opdracht die voor het grootste deel door de EU word bekostigd en een deel door Frankrijk, een deel door het Rode Kruis.
Libanon word bekostigd door Libanon en Israël.
Soudan word ook door derde bekostigd.
Niger word bekostig door Niger, de VS en de EU.
Er is wel een groot verschil tussen gebruik en laten betalen van voorzien materiaal dan extra materiaal voorzien met inbegrip van onderhoud, logistiek en piloten opleiding.
Trouwens België maakt deel uit van de EATC in Eindhoven en die coördineren de vluchten van de aangesloten landen en daaronder zijn er nog C-130, C-160... aanwezig, dus waarom zou België dan 2 versleten C-130's aanhouden.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 14:00   #68
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.862
Standaard

Ik lees met veel genoegen de schrijfsels hier over met hoeveel rijen er kan gesprongen worden uit de A400....

Ach...
Voor efficiency zal het leren springen "en masse" nog lange tijd deel uitmaken van het curriculum van troepen waarvoor men dat nodig acht....Anders moeten ze per 10 of zo mee in een klein vliegerke,en dat zal DUUR zijn.Dat laatste is iets voor gasten van de SF hé.

Maar het is al van sedert de laatste golfoorlog geleden dat luchtlandingstroepen (let wel luchtlandings-troepen,dat zijn geen commando's of zo) nog eens in groot aantal op deze manier,in risicogebied ontplooid zijn (het waren Amerikanen van een "Airborne-brigade",en die kerels worden eigenlijk vooral opgeleid om met helikopters ergens afgezet te worden maar kijk,ze moesten eens een "combat jump" doen....


Het is gewoon ,militair,een te problematische manier om grote hoeveelheden troepen waar veel opleidingstijd en geld in gestoken is ergens te proberen te ontplooien...

Laatst gewijzigd door kelt : 4 december 2020 om 14:08.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2020, 23:46   #69
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Er is wel een groot verschil tussen gebruik en laten betalen van voorzien materiaal dan extra materiaal voorzien met inbegrip van onderhoud, logistiek en piloten opleiding.
Trouwens België maakt deel uit van de EATC in Eindhoven en die coördineren de vluchten van de aangesloten landen en daaronder zijn er nog C-130, C-160... aanwezig, dus waarom zou België dan 2 versleten C-130's aanhouden.
Als Belgie z'n goed onderhouden C-130's verkoopt, is het mogelijk om 2 up-to-date Herculessen te kopen.
Die kunnen voor de Unesco & het Rode Kruis nog onschatbare diensten bewijzen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 09:11   #70
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Als Belgie z'n goed onderhouden C-130's verkoopt, is het mogelijk om 2 up-to-date Herculessen te kopen.
Die kunnen voor de Unesco & het Rode Kruis nog onschatbare diensten bewijzen.
Zoals ik al vermeldt hebben zijn de belgische, versleten, toestellen nog max 20 miljoen euro waard.
Een nieuw toestel kost minstens 50 miljoen, als je er twee wilt kopen dan kom je 80 miljoen te kort.
En ook al vermeldt zijn er via het EATC genoeg C130 of andere vliegtuigen beschikbaar.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 09:28   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik lees met veel genoegen de schrijfsels hier over met hoeveel rijen er kan gesprongen worden uit de A400....

Ach...
Voor efficiency zal het leren springen "en masse" nog lange tijd deel uitmaken van het curriculum van troepen waarvoor men dat nodig acht....Anders moeten ze per 10 of zo mee in een klein vliegerke,en dat zal DUUR zijn.Dat laatste is iets voor gasten van de SF hé.

Maar het is al van sedert de laatste golfoorlog geleden dat luchtlandingstroepen (let wel luchtlandings-troepen,dat zijn geen commando's of zo) nog eens in groot aantal op deze manier,in risicogebied ontplooid zijn (het waren Amerikanen van een "Airborne-brigade",en die kerels worden eigenlijk vooral opgeleid om met helikopters ergens afgezet te worden maar kijk,ze moesten eens een "combat jump" doen....


Het is gewoon ,militair,een te problematische manier om grote hoeveelheden troepen waar veel opleidingstijd en geld in gestoken is ergens te proberen te ontplooien...
Ik weet niet of er tijdens de golfoorlogen massa droppingen zijn geweest.
Dacht dat dat mechanische stormloopoorlogen waren.

De laatste massa dropping waarvan ik op de hoogte ben was in 1978, tijdens de opstand in Katanga, door het Franse Legion.
Tegelijk werd er een stormlanding uitgevoerd door de Belgische para's op het vliegveld.
En denk dat toen de laatste massaal luchtlanding plaats had.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 09:33   #72
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Zoals ik al vermeldt hebben zijn de belgische, versleten, toestellen nog max 20 miljoen euro waard.
Een nieuw toestel kost minstens 50 miljoen, als je er twee wilt kopen dan kom je 80 miljoen te kort.
En ook al vermeldt zijn er via het EATC genoeg C130 of andere vliegtuigen beschikbaar.
Dat klopt.
Het zal voor het Rode Kruis dus vooral om het personeel draaien.
De Belgen staan immers wereldwijd heel hoog aangeschreven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 10:17   #73
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat klopt.
Het zal voor het Rode Kruis dus vooral om het personeel draaien.
De Belgen staan immers wereldwijd heel hoog aangeschreven.
Dat is zo qua vliegend en je punt dat we nog moeten afwachten of de A400M gelijkaardige prestaties gaat kunnen voorleggen is correct en het zal niet aan de piloten liggen als het toestel het niet kan.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 10:26   #74
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Zoals ik al vermeldt hebben zijn de belgische, versleten, toestellen nog max 20 miljoen euro waard.
Een nieuw toestel kost minstens 50 miljoen, als je er twee wilt kopen dan kom je 80 miljoen te kort.
En ook al vermeldt zijn er via het EATC genoeg C130 of andere vliegtuigen beschikbaar.
Zijt ge de dt-freak in Boduo hier aan 't kittelen, ofwa?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 11:03   #75
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Zijt ge de dt-freak in Boduo hier aan 't kittelen, ofwa?
Nee, laptop gesneuveld en heb er nu eentje met een duits toetsenbord geloof ik.
Zeer vervelend.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 11:40   #76
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.862
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik weet niet of er tijdens de golfoorlogen massa droppingen zijn geweest.
Dacht dat dat mechanische stormloopoorlogen waren.

De laatste massa dropping waarvan ik op de hoogte ben was in 1978, tijdens de opstand in Katanga, door het Franse Legion.
Tegelijk werd er een stormlanding uitgevoerd door de Belgische para's op het vliegveld.
En denk dat toen de laatste massaal luchtlanding plaats had.
Even opgezocht....in 2003 deden 900+ soldaten van 173ste Airborne een "combat jump" boven Irak.

https://en.wikipedia.org/wiki/173rd_...raqi_Freedom_I


Dat was ,voor zover ik kan nagaan de laatste keer dat een strijdmacht van meer dan een bataljon groot middels parachutespringen op een potentieel slagveld neergelaten werd...



Dit is het soort klussen waarvoor de A400 eventueel ook nog geschikt zou zijn....maar het is zelfs bij de Amerikaanse strijdkrachten ,die C17's en Hercs gebruiken daarvoor,een grote zeldzaamheid geworden....

Laatst gewijzigd door kelt : 5 december 2020 om 11:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 16:05   #77
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.920
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Even opgezocht....in 2003 deden 900+ soldaten van 173ste Airborne een "combat jump" boven Irak.

https://en.wikipedia.org/wiki/173rd_...raqi_Freedom_I


Dat was ,voor zover ik kan nagaan de laatste keer dat een strijdmacht van meer dan een bataljon groot middels parachutespringen op een potentieel slagveld neergelaten werd...



Dit is het soort klussen waarvoor de A400 eventueel ook nog geschikt zou zijn....maar het is zelfs bij de Amerikaanse strijdkrachten ,die C17's en Hercs gebruiken daarvoor,een grote zeldzaamheid geworden....
Het ziet er niet naar uit dat er ooit Belgische para's uit A-400's zullen gedropt worden.
Een echte oorlog in de toekomst zal waarschijnlijk gevoerd worden m.b.v informatica, hackers & satellieten.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 23:04   #78
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De VS koopt zelfs nog steeds nieuwe aan.
Van de aankoop van nieuwe door belgië heb ik nog niets gehoord.
Maar dat zou wel eens kunnen en dan heeft het te maken met het feit dat het Internationale Rode Kruis ze wil inhuren en de prestatie in moeilijke omstandigheden van de A400M minder goed zijn dan die van de C130.
Vergeet niet dat voor droppingen niet de topsnelheid, maar de minimuum snelheid belangrijk is om de DZ niet te missen. Para's droppen tegen 200km/u veroorzaakt een veel grotere sprijding dan droppen tegen 150km/u.
Ik ga dus wel naar Schaffen kijken bij de eerste droppingen met de A400M, denk dat er veel naast de DZ gaan terecht komen en dat men zal moeten leren in 2 keer te droppen.
Alleen te hopen dat er niet te veel droppingen van materiaal op de huizen terecht komen.
Maar hoe lang nog gaan ze para's droppen? Eigenlijk is België alleen maar geïnteresseerd in een soort van humanitair leger: lekker de pacifist uithangen, en zeker geen "casualties" riskeren. Dit gezegd zijnde: hoe vaak zijn para-landingen voor ons nog nodig? Moet van Stanleystad in 1964 geleden zijn of zo.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 5 december 2020 om 23:07.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2020, 23:50   #79
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Maar hoe lang nog gaan ze para's droppen? Eigenlijk is België alleen maar geïnteresseerd in een soort van humanitair leger: lekker de pacifist uithangen, en zeker geen "casualties" riskeren. Dit gezegd zijnde: hoe vaak zijn para-landingen voor ons nog nodig? Moet van Stanleystad in 1964 geleden zijn of zo.
De C-130 was wel een onvermoeibaar werkpaard. In Niamey (Niger) ben ik nog Belgische piloten en ander personeel tegen het lijf gelopen op de lokale markt in de 70-er jaren. Blijkbaar waren ze toen heel actief in Afrika.

Ik heb zelf op de privé-markt ooit een C-130 afgehuurd om een lading van circa 25 ton vanuit België in Maleisië te laten bezorgen. Dat was een VS-firma, die dat uitvoerde. De radio viel wel uit boven de Indische oceaan maar verder waren er geen problemen.
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2020, 05:49   #80
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Maar hoe lang nog gaan ze para's droppen? Eigenlijk is België alleen maar geïnteresseerd in een soort van humanitair leger: lekker de pacifist uithangen, en zeker geen "casualties" riskeren. Dit gezegd zijnde: hoe vaak zijn para-landingen voor ons nog nodig? Moet van Stanleystad in 1964 geleden zijn of zo.
Hebben ze eigenlijk wel geld voor de brandstof van die dingen?
Nog niet zo lang geleden kon de rivierpolitie niet uitvaren op de Oude Leie door gebrek aan benzine.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be