Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 maart 2012, 03:08   #381
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Het je-zal-wel-zien-als-je-niks-doet-doemscenario argument.... dat mocht naturlijk niet ontbreken
Het is aanwezig in alles wat je doet.
Beslissen om te gaan werken vandaag in plaats van pff laat maar want ik ga een andere job zoeken, en in feite: alles.

Niet vergeten; een beslissing nemen hangt samen met hoop en vrees, en ik daag u uit om uit de praktijk een voorbeeld te noemen waarbij je niet zo werkt. Noem 's iets en vertel waarom je het beslist.

Laatst gewijzigd door porpo : 4 maart 2012 om 03:08.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 03:12   #382
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Logisch nadenken ipv dogmatisch denken en slikken wat je met de paplepel ingegeven is zou ook al kunnen helpen, daar heb je geen 1000 of 5000 jaar voor nodig, enkel gezond verstand.

'n Straffende god, waar haal je 't, wie verzint 't?

Waarom zou 'n schepper z'n schepselen straffen, om welke reden?

Om welke reden zou 'n oppermachtig wezen aanbidding nodig hebben, en dan nog met zoveel uiterlijk vertoon, voor wie is dat uiterlijk vertoon bedoeld, voor dat almachtig wezen dat alles weet, ziet, op voorhand beslist heeft, welke zin heeft 't om je leven zo volkomen in te richten op 1000 en 1 regeltjes als alles toch al op voorhand vaststaat?

etc etc....zo heb ik nog 1000'en vragen waar geen logisch antwoord op te geven is.
Schatje, niet veel discussiëren want dan val je in onnodige twistgesprekken. Een god die er moet zijn zoals je wilt is er niet, die wil bestaat in jouw kop. Je moet met de realiteit omgaan, en realiteit bestaat uit fenomenen, het zijn dingen die je kan zien en horen en doen. Dus geen twistgesprekken maar doen en doen is praktisch redeneren.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 03:22   #383
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Schatje, niet veel discussiëren want dan val je in onnodige twistgesprekken. Een god die er moet zijn zoals je wilt is er niet, die wil bestaat in jouw kop. Je moet met de realiteit omgaan, en realiteit bestaat uit fenomenen, het zijn dingen die je kan zien en horen en doen. Dus geen twistgesprekken maar doen en doen is praktisch redeneren.
Lieverd, ik deed niet aan 'twistgesprekken', ik stelde 'n paar vragen, waar je blijkbaar geen antwoord op hebt.

De dingen die ik kan zien, horen en doen, daar valt geen god onder.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 03:41   #384
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Lieverd, ik deed niet aan 'twistgesprekken', ik stelde 'n paar vragen, waar je blijkbaar geen antwoord op hebt.

De dingen die ik kan zien, horen en doen, daar valt geen god onder.
In praktische rede interesseert mij niet waarom God al dan niet straft en beloont. Wat mij interesseert is dat echt bestaat als fenomeen in de vorm van levende religies die ervan uitgaan dat God openbaart, straft en beloont. Dus wat doe ik? Ik handel, net als met alle fenomenen zoals eten en drinken en werken, praktisch naar waarschijnlijkheid, belang en kosten.

Dat is echt zéér simpel.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 09:34   #385
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het is geen discussie. Je discussieert over zaken die gevoelig zijn voor meningsverschillen.

De praktische rede oftewel handelen naar waarschijnlijkheid, belang en kosten is een realiteit. Punt uit.
Ik erken dat we bewust handelen op grond van de praktische rede porpo. Dat is het probleem niet. Maar je geeft dus toe dat jouw enige criterium voor het uitfilteren van de ware religie gevoelig is voor meningsverschillen:

2) "Religies die niet vanuit een beloning/straf in het leven na de dood gaan, moet je uitsluiten."

Dan moeten we dat criterium natuurlijk schrappen. Heb je nog een ander en meer betrouwbaar criterium?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 10:29   #386
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Piero, ik reageer later verder in rationalistisch vs dogmatisch denken; nu moe k verder werken/ laters.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 19:47   #387
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het is aanwezig in alles wat je doet.
Beslissen om te gaan werken vandaag in plaats van pff laat maar want ik ga een andere job zoeken, en in feite: alles.

Niet vergeten; een beslissing nemen hangt samen met hoop en vrees, en ik daag u uit om uit de praktijk een voorbeeld te noemen waarbij je niet zo werkt. Noem 's iets en vertel waarom je het beslist.
Vergeefse moeite. Alles wat men zal aandragen zal je zo buigen dat 'vrees' medebepalend is.
Het zijn 'onderwerping' en 'vrees' die centraal staan in het Mohammedaanse wereldbeeld. Je zal je niet kunnen indenken dat dit voor andere wereldbeschouwingen anders is.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 20:24   #388
Marxmannetje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Locatie: Vlamderen!
Berichten: 2.725
Standaard

..

Laatst gewijzigd door Marxmannetje : 4 maart 2012 om 20:31.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 20:30   #389
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Nee. Hoe meer je bezig bent met zulke zaken, hoe meer en hoe beter dingen je opvallen, waardoor je die dingen ziet als iets erg groot in vergelijking met hetgeen wat daarover staat.

Jij houdt je bezig met allochtone criminaliteit in Vlaanderen. Je bent er zodanig mee bezig dat je enkel oog daarop hebt waardoor je het ziet als iets dat zodanig veel voorkomt dat het geen naam heeft. Uiteindelijk trek je dan de conclusie dat alle allochtonen zo zijn, met als gevolg, en dat is men al eeuwen gewoon van jullie, dat jullie ze over een kam scheren.

Maarjah, is het niet zo, Joris, dat alleen maar allochtonen criminele daden verrichten en de blanken daar te superieur voor zijn?

Ik wil niet weten wat jij allemaal in je brievenbus krijgt of wat jij allemaal gaarne leest, maar het heeft je niet echt versiert.
't Gaat over de hongersnood in Afrikaanse landen, grotendeels veroorzaakt door extreme islamitische bendes, meestal verzwegen door de media, er wordt enkel gesproken over de droogte, dat de droogte de veroorzaker is van die hongersnood, sterfgevallen etc...

De vraag was of de media dit zouden mogen verzwijgen of verdoezelen ipv de hele waarheid aan 't licht te brengen.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 20:31   #390
Marxmannetje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Locatie: Vlamderen!
Berichten: 2.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
't Gaat over de hongersnood in Afrikaanse landen, grotendeels veroorzaakt door extreme islamitische bendes, meestal verzwegen door de media, er wordt enkel gesproken over de droogte, dat de droogte de veroorzaker is van die hongersnood, sterfgevallen etc...

De vraag was of de media dit zouden mogen verzwijgen of verdoezelen ipv de hele waarheid aan 't licht te brengen.


Bij deze trek ik mij terug. Ik heb te impulsief gereageerd. Excuses.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 20:33   #391
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht


Bij deze trek ik mij terug. Ik heb te impulsief gereageerd. Excuses.
Je hoeft je niet terug te trekken, ik heb liever dat je blijft.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 20:33   #392
Marxmannetje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Locatie: Vlamderen!
Berichten: 2.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Je hoeft je niet terug te trekken, ik heb liever dat je blijft.
Ik bedoelde daar mee dat ik die post terug neem en mij terugtrek van deze discussie
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 20:36   #393
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Ik bedoelde daar mee dat ik die post terug neem en mij terugtrek van deze discussie
Waarom, dat hoeft toch niet, jouw mening is net zo waardevol als 'n andere!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 22:52   #394
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het is aanwezig in alles wat je doet.
Beslissen om te gaan werken vandaag in plaats van pff laat maar want ik ga een andere job zoeken, en in feite: alles.

Niet vergeten; een beslissing nemen hangt samen met hoop en vrees, en ik daag u uit om uit de praktijk een voorbeeld te noemen waarbij je niet zo werkt. Noem 's iets en vertel waarom je het beslist.
Gaan slapen doe ik omdat ik moe ben en dus niet meer of moeilijk functioneer ... er is geen vrees dat ik morgen niet meer zal wakker worden al bestata die kans uiteraard.
Er is ook geen hoop in de zin dat ik morgen weer verder kan of een berg kan verzetten dat er vandaag weer niet van gekomen zou zijn.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 23:02   #395
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Schatje, niet veel discussiëren want dan val je in onnodige twistgesprekken. Een god die er moet zijn zoals je wilt is er niet, die wil bestaat in jouw kop. Je moet met de realiteit omgaan, en realiteit bestaat uit fenomenen, het zijn dingen die je kan zien en horen en doen. Dus geen twistgesprekken maar doen en doen is praktisch redeneren.
goed dan wordt het toch eens tijd dat je dat geloof overbord gaat gooien, niet ?

Btw wat ik ook niet goed vat is dat je zelf beweert dat je 1000 a 5000 jaar nodig zou hebben voor iemand dat met zekerheid zou te weten kunnen komen... vanuit die optiek is het uit praktisch redeneren de moeite niet getroost om nog maar een fractie ervan te bestuderen om wat meer zekerheid ivm die ene kans ( die specifieke godsdienst ) te maken.

Zoals Piero al zei :
Jij laat je helemaal niet leiden door het praktische redeneren of wat dan ook ... enkel vanuit wat je traditioneel hebt meegekregen uit je groep met de selectieve gedachte dat de voorouders en de grote getale ervan garant staan voor dat zij dat vóór en voor jou al deftig hebben uitgezocht.
Dat verschilt in niets in wat andere gelovigen _die hun geloof meekrijgen_ doen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 23:18   #396
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het is aanwezig in alles wat je doet.
Beslissen om te gaan werken vandaag in plaats van pff laat maar want ik ga een andere job zoeken, en in feite: alles.

Niet vergeten; een beslissing nemen hangt samen met hoop en vrees, en ik daag u uit om uit de praktijk een voorbeeld te noemen waarbij je niet zo werkt. Noem 's iets en vertel waarom je het beslist.


Als ik de beslissing neem om wanneer dan ook wat op mijn gitaar te zitten tokkelen of een beetje te zingen heb ik niet de indruk dat ik 'hoop' dat ik daar plezier aan ga beleven: ik WEET uit ervaring dat ik daar plezier aan ga beleven, en ik ben er zelfs achter gekomen hoe ik dat plezier kan maximaliseren.

Ik heb evenmin de indruk dat ik 'vrees' dat ik me zonder op mijn gitaar te spelen of zonder te zingen zou vervelen, want sinds ik geleerd heb dat ik zelfs aan gewoon ademen enorm véél plezier kan beleven heb ik me NOOIT meer verveeld.

Ik zie met de beste wil van de wereld niet hoe (= op welke manier) de beslissing om mijn gitaar vast te nemen en daar wat op te tokkelen of anders wel een beetje te zingen met 'hoop' en 'vrees' samenhangt.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 19:11   #397
Marxmannetje
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2011
Locatie: Vlamderen!
Berichten: 2.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Waarom, dat hoeft toch niet, jouw mening is net zo waardevol als 'n andere!
Ben blij dat er iemand hier is die dat nog eens zegt.
Marxmannetje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 22:52   #398
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Vergeefse moeite. Alles wat men zal aandragen zal je zo buigen dat 'vrees' medebepalend is.
Het zijn 'onderwerping' en 'vrees' die centraal staan in het Mohammedaanse wereldbeeld. Je zal je niet kunnen indenken dat dit voor andere wereldbeschouwingen anders is.
Vrees hangt, onder belang en kosten, samen met hoop. Het ene is er niet zonder het andere, en zo is het in de praktijk ook.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 22:55   #399
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Gaan slapen doe ik omdat ik moe ben en dus niet meer of moeilijk functioneer ... er is geen vrees dat ik morgen niet meer zal wakker worden al bestata die kans uiteraard.
Er is ook geen hoop in de zin dat ik morgen weer verder kan of een berg kan verzetten dat er vandaag weer niet van gekomen zou zijn.
Ik zei een voorbeeld uit de praktijk en niet uit je verbeeldingen. In de praktijk slaap je omdat je rust hoopt en (moeilijk of helemaal niet kunnen functioneren) vreest. Zo simpel is dat.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 23:00   #400
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
goed dan wordt het toch eens tijd dat je dat geloof overbord gaat gooien, niet ?

Btw wat ik ook niet goed vat is dat je zelf beweert dat je 1000 a 5000 jaar nodig zou hebben voor iemand dat met zekerheid zou te weten kunnen komen... vanuit die optiek is het uit praktisch redeneren de moeite niet getroost om nog maar een fractie ervan te bestuderen om wat meer zekerheid ivm die ene kans ( die specifieke godsdienst ) te maken.

Zoals Piero al zei :
Jij laat je helemaal niet leiden door het praktische redeneren of wat dan ook ... enkel vanuit wat je traditioneel hebt meegekregen uit je groep met de selectieve gedachte dat de voorouders en de grote getale ervan garant staan voor dat zij dat vóór en voor jou al deftig hebben uitgezocht.
Dat verschilt in niets in wat andere gelovigen _die hun geloof meekrijgen_ doen.
Los van ouders en omgeving en zuivere of praktische ethische rede. Wij spreken hier over praktische rede dus omgaan met fenomenen zoals (moe worden), (als je dood gaat is er een God die jou gaat veroordelen, je wordt gestraft en/of beloond) en (stemmen) en (zij was jouw zus).

Zonder te veel zever want er is echt geen nood aan twistgesprekken.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be