Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 september 2019, 17:08   #361
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U tilt hier allemaal veel te zwaar aan.We wisselen gewoon standpunten uit. Het gaat om waarheidsvinding. En sommige hypotheses kunnen heel extravagant overkomen, inderdaad. Zolang als men ze ergens onderbouwt, mag het voor mij. Hetgeen daarom nog niet wil zeggen dat ik me er bij aansluit natuurlijk.
Deze extravagante hypothese is nodig omdat de wetenschappers er veel te gemakkelijk van uitgaan dat het NT grotendeels op waarheid berust en ze zich voornamelijk inspannen om van de fictie een redelijke historie te maken. Ik pleit voor een radicaal andere benadering van de verzameling geschriften en zie mij gesteund door Richard Carrier nl dat zulke geschriften het werk zijn van 1 auteur. En dan is het een goede werkhypothese dat die auteur zijn proto-evangelie stapsgewijs heeft aangevuld en verbeterd en aangepast voor verschillende doelgroepen in plaats van te veronderstellen dat concurrerende stromingen die versies hebben ontwikkeld. Mijn hypothese veronderstelt een divergerende ontstaansgeschiedenis terwijl algemeen wordt geloofd in een convergerende ontstaansgeschiedenis (?). Dat convergeren begon pas in de tweede eeuw. Dat is de kerkgeschiedenis.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2019, 18:50   #362
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U tilt hier allemaal veel te zwaar aan.We wisselen gewoon standpunten uit. Het gaat om waarheidsvinding. En sommige hypotheses kunnen heel extravagant overkomen, inderdaad. Zolang als men ze ergens onderbouwt, mag het voor mij. Hetgeen daarom nog niet wil zeggen dat ik me er bij aansluit natuurlijk.
Dan kan er ook eens onderzocht worden of Ceasar en Jezus een en dezelfde persoon geweest is. Er is een heel boek over geschreven als onderbouw. Kijk, in zulke vergelijkbare onzin ga ik me niet mee bezig houden, maar iedereen is vrij daar zijn latijn in te steken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2019, 21:34   #363
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dan kan er ook eens onderzocht worden of Ceasar en Jezus een en dezelfde persoon geweest is. Er is een heel boek over geschreven als onderbouw. Kijk, in zulke vergelijkbare onzin ga ik me niet mee bezig houden, maar iedereen is vrij daar zijn latijn in te steken.
Bedankt voor de vergelijking; ook al betreft het een boek dat u niet eens heeft gelezen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2019, 22:17   #364
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Jamaar, ofwel wordt een tekst volledig door dezelfde auteur in het koinê geschreven ofwel in het Attisch. Maar niet in een mix van beiden. Dat zou wat onlogisch zijn.
Zeker. Maar beste Het Oosten, in de eerste eeuw en later schreef geen enkele Jood of Griek in het Attische dialect. Aton beweert iets anders maar geeft geen referentie om dat te staven. We hebben dus geen letter tekst, waarom spreekt u dan van logica?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 06:32   #365
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Omdat Athene in de klassieke periode als het belangrijkste economische en culturele centrum van de Griekse wereld gold, verspreidde het lokale Ionisch-Attische dialect -de taal van Xenophon, Sophocles, Plato en Demosthenes- zich buiten zijn oorspronkelijke grenzen en groeide het uit tot een soort algemene omgangstaal in de Griekssprekende gebieden. Dit is dan ook de reden dat in onze scholen hoofdzakelijk de Attische grammatica wordt onderwezen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 07:34   #366
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Omdat Athene in de klassieke periode als het belangrijkste economische en culturele centrum van de Griekse wereld gold, verspreidde het lokale Ionisch-Attische dialect -de taal van Xenophon, Sophocles, Plato en Demosthenes- zich buiten zijn oorspronkelijke grenzen en groeide het uit tot een soort algemene omgangstaal in de Griekssprekende gebieden. Dit is dan ook de reden dat in onze scholen hoofdzakelijk de Attische grammatica wordt onderwezen.
Kunt u me een tekst aanhalen uit een evangelie of uit de brieven van Paulus waarin Attisch en koinê door mekaar wordt gebruikt?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 09:28   #367
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Omdat Athene in de klassieke periode als het belangrijkste economische en culturele centrum van de Griekse wereld gold, verspreidde het lokale Ionisch-Attische dialect -de taal van Xenophon, Sophocles, Plato en Demosthenes- zich buiten zijn oorspronkelijke grenzen en groeide het uit tot een soort algemene omgangstaal in de Griekssprekende gebieden. Dit is dan ook de reden dat in onze scholen hoofdzakelijk de Attische grammatica wordt onderwezen.
wikipediea.
... Het Koinè stamde van het?*Attisch?*af, een van de?*Oudgriekse?*dialecten, en het verschilde hier weinig van. Door de?*hegemonie?*in de?*5e eeuw v.Chr.?*van het?*oude Athene?*in het Griekenland van toen, maar ook door de invloed van een groot aantal schrijvers uit Athene uit de 5e en?*4e eeuw v.Chr.?*was het Attisch het belangrijkste dialect. Het Koinè werd desondanks in de oudheid als een minder edele variant van het Grieks van die klassieken ervaren. Het werd door?*Alexander de Grote?*in de tweede helft van de 4e eeuw de eerste taal die over het hele gebied, dat door Griekenland werd gedomineerd, verspreid raakte.

Nieuwtestamentisch GrieksBewerken

Hoewel het Bijbelse Koinè over het algemeen correct Grieks is, heeft het toch eigen trekken, die uit het feit voortvloeien, dat het vaak door mensen werd gebruikt, die de taal als tweede taal spraken. Zo is er een duidelijke tendens tot het vermijden van ingewikkelde grammatica en zinsbouw. In het Bijbelse Grieks komen nogal wat?*Semitische?*zinsconstructies voor*Hij sprak, zeggende..., die erop wijzen dat de auteurs van de betrokken boeken in het dagelijks leven waarschijnlijk?*Aramees?*spraken.
Semmitische zinsconstructies kunnen ook wijzen op een transcriptie van een oorspronkelijke tekst in het Aramees.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2019, 10:18   #368
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kunt u me een tekst aanhalen uit een evangelie of uit de brieven van Paulus waarin Attisch en koinê door mekaar wordt gebruikt?
Ik zal je één voorbeeld geven:

Corintiërs
1: 1-7 Briefhoofd vanwege de redactie
1: 8 en 2: 13 Begin van een verslag van Paulus
2: 14 en 6: 2 Onderbroken door een redactionele inlas
7: 5 Vervolg van het verslag van Paulus

Wil je meer en in detail : https://www.damon.nl/book/geschreven-en-toegeschreven
Vergeer verwijst veelvuldig naar :
https://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCnther_Zuntz

Ben nu begonnen aan het boek ' Niet te geloven ' van W. van Peer. Ik ben benieuwd wat zijn mening hierover is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scient..._of_Literature
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be