Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2018, 06:54   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard Importverpleegkunde moet tekort opvangen

Importverpleegkunde moet tekort opvangen

Citaat:
Buitenlandse krachten om het Vlaamse tekort aan verpleegkundigen op te vangen: het idee botst op scepticisme, maar de praktijk bewijst dat het kan.
Het beste plan lijkt mij, probeer gezond te leven, zodat u géén vaste klant moet worden in een ziekenhuizen/andere, blijf er buiten als het even kan.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 26 oktober 2018 om 06:54.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 06:58   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.633
Standaard

Als je het artikel leest bewijst de praktijk dat het niet kan. Met de zuid-Europeanen lukt het niet en zelfs bij de Roemenen waarmee het wel lukt vertrekt de helft. En dat na zo'n investering ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 07:04   #3
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Importverpleegkunde moet tekort opvangen



Het beste plan lijkt mij, probeer gezond te leven, zodat u géén vaste klant moet worden in een ziekenhuizen/andere, blijf er buiten als het even kan.
Zou je met Vlaamse verpleegsters wel vrolijk lachend in het ziekenhuis gaan liggen?
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 07:43   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Zou je met Vlaamse verpleegsters wel vrolijk lachend in het ziekenhuis gaan liggen?
Wel de paar keer dat ik wat jaren geleden eens in het ziekenhuis 'geschoven' (auto-ongeval) ben mag ik van die Vlaamse verpleegsters niet klagen.

Die kwam zelf bij mij zitten in de kamer als ze niet veel omhanden had de verpleegster.

Ik ben later te weten gekomen dat het eigenlijk een zus was van iemand die ik vrij goed kende.

Die heeft zich ook plat gelachen toen ik dat vertelde.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 26 oktober 2018 om 07:43.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 07:59   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Zou je met Vlaamse verpleegsters wel vrolijk lachend in het ziekenhuis gaan liggen?
Je moet al een bepaald gevoel van humor hebben om als patiënt lachend in een hospitaalbed te liggen.

Ik heb dat soort van gevoel.

Verplegend personeel merkt dat ook, en da's geen slechte zaak.

En wat betreft vanwaar dat het verplegend personeel komt of geslacht, zolang deze mensen competent zijn, maakt dat weinig uit.

Maar met competent bedoel ik "thuis in de 21ste eeuw van modern West Europa".
Je bent vrij weinig met de beste toverdokter uit de koninklijke kraal van Chef Dikl'pd'dklop van Westelijk zuidoost An'spentrstan. Tenzij je een extreem linksmeloengroene antivax homeopathieverslaafde bent.
Maar ook deze lastige patiënten verdienen de zorgen die ze wensen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 26 oktober 2018 om 08:10.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 09:43   #6
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Importverpleegkunde moet tekort opvangen



Het beste plan lijkt mij, probeer gezond te leven, zodat u géén vaste klant moet worden in een ziekenhuizen/andere, blijf er buiten als het even kan.
Misschien zijn het net die die alles gezond willen die in het ziekenhuis belanden. Net zoals met de meeste aspecten in het leven moet je met gezondheid geluk hebben. Sommigen mogen zich een pak meer veroorloven dan anderen.De bruine kroegen zitten vol oude rokende knarren die nog nooit een glas water hebben gedronken in hun leven laat staan een stuk fruit hebben gegeten.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 26 oktober 2018 om 09:44.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:15   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Misschien zijn het net die die alles gezond willen die in het ziekenhuis belanden. Net zoals met de meeste aspecten in het leven moet je met gezondheid geluk hebben. Sommigen mogen zich een pak meer veroorloven dan anderen.De bruine kroegen zitten vol oude rokende knarren die nog nooit een glas water hebben gedronken in hun leven laat staan een stuk fruit hebben gegeten.
Binnen mijn vriendenkring zijn het net zij die alles gezond willen en die in een sterilie omgeving leven die het snelste in het ziekenhuis belanden en halen vaak zelfs hun pensioen niet.
De oude knarren, die regelmatig zand tussen hun eten vonden, zich soms een week niet konden was, pinten dronken als water en rookte als een schoorsteen, lopen nu nog rond en zijn over de 80 jaar.
Immers door gezond en sterilie te leven, bouw je minder weerstand op en krijgen ziektes vrij spel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:27   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Als je het artikel leest bewijst de praktijk dat het niet kan. Met de zuid-Europeanen lukt het niet en zelfs bij de Roemenen waarmee het wel lukt vertrekt de helft. En dat na zo'n investering ...
Zelfs een Limburger verstaat een Oost-Vlaming amper.
Voor een Sinjoor of Manenblusser spreekt een Ket Chinees.
Een Amsterdammer of Rotterdammer heeft een woordenboek nodig om een Antwerpaar te begrijpen en omgekeerd.
Hoe wil je dan dat iemand die zelfs amper Nederlands kent en dus niets begrijpt van de plaatselijke uitdrukkingen en zegwijzes, hier behaarden en zieken kan ondersteunen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 10:40   #9
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Misschien zijn het net die die alles gezond willen die in het ziekenhuis belanden. Net zoals met de meeste aspecten in het leven moet je met gezondheid geluk hebben. Sommigen mogen zich een pak meer veroorloven dan anderen.De bruine kroegen zitten vol oude rokende knarren die nog nooit een glas water hebben gedronken in hun leven laat staan een stuk fruit hebben gegeten.
Dat is wel waar wat u daar schrijft.

Meegemaakt zelfs in een ver verleden toen ik de duistere donkere kroegen nog al wel eens binnenliep.

Aardig wat passief meegerookt heb ik toen ook.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 11:26   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Ik twijfel ook of het sop (kosten e.d.m. van opleiding en integreren) de kool (extra verpleegkundigen) wel waard is.

Poetsvrouwen vb. zou wel moeten lukken.

Maar wie weet een deftig alternatief voor verplegenden?
Zou het volstaan om hen een deftige loonopslag te geven, zodat er meer zij-instromers hun kans zouden wagen?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 12:55   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik twijfel ook of het sop (kosten e.d.m. van opleiding en integreren) de kool (extra verpleegkundigen) wel waard is.

Poetsvrouwen vb. zou wel moeten lukken.

Maar wie weet een deftig alternatief voor verplegenden?
Zou het volstaan om hen een deftige loonopslag te geven, zodat er meer zij-instromers hun kans zouden wagen?
Een beter loon zou misschien een klein verschil kunnen maken, maar niet het grootste probleem.

Het probleem zit hem meer in het feit dat verpleegkundige-diensten 24/24-7/7 bemand moeten zijn.
Zij in de weekends en nachten vaak overbemand zijn op de rustige dagen, maar onderbemand zijn als er zich grote of meerdere problemen tegelijk voor doen.
Verpleegkundigen en verzorgenden voeren immers een zware moeilijke ingewikkelde stresserende job uit.
Een job die veel lichter en makkelijker kan gemaakt worden met technische hulpmiddelen.
Maar die hulpmiddelen kosten geld en vragen vrije doorgangen.
Daarnaast zijn voor veel van die hulpmiddelen brevetten nodig om ze te mogen gebruiken.
En dan zit je nog met de verschillende onderverdelingen binnen de verpleegkunde.
Een algemene verpleegkundige mag je niet op spoed inzetten.
Een spoedverpleegkundige mag je niet in het opperatiekwartier inzetten.
Een verpleegkundige heelkunde, mag je niet op de kraamafdeling inzetten.
Men spreekt wel steeds over verpleegkundigen in één noemer, maar binnen de verpleeg en zorgkunde heb je evenveel onderverdelingen als binnen de technische beroepen.
Men zit binnen de medische sector met hetzelfde probleem als binnen de technische sector.
Maar binnen de medische sector heeft men ook nog eens het taalprobleem tussen hulpverlener en hulpbehoevende.
Binnen de ziekenhuis verzorging heeft men het probleem van bevoegd en bekwaam personeel opgelost door centralisatie.
Doch, er is een wildgroei aan rusthuizen, waardoor die centralisatie teniet word gedaan. Zo zijn er kleine gemeenten waar 3 en zelfs 5 rusthuizen zijn, die elk hun verpleegkundigen moeten hebben.
Breng die rusthuizen samen onder 1 dak en je hebt direct al een hele ondersteunig voor de zorg en verpleegkundigen, die elkaar kunnen bijspringen en de hulpmiddelen moet slechts 1 maal aangekocht worden, geen 5 maal.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 12:58   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

het lijkt mij veel kost efficiënter van onze ouderlingen naar ginder te exporteren.

in Bulgarije of Roemenië gaan alle kosten van zo'n tehuis veel lager liggen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 13:24   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het lijkt mij veel kost efficiënter van onze ouderlingen naar ginder te exporteren.

in Bulgarije of Roemenië gaan alle kosten van zo'n tehuis veel lager liggen.
Er zitten er al redelijk veel.
Voornamelijk in Spanje en redelijk geconcentreerd in het grootste bejaardentehuis van Europa: Benidorm.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 13:47   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het lijkt mij veel kost efficiënter van onze ouderlingen naar ginder te exporteren.

in Bulgarije of Roemenië gaan alle kosten van zo'n tehuis veel lager liggen.
Ja, maar dan klagen de familieleden dat ze niet gemakkelijk op bezoek kunnen en zelfs dan gaat een groot deel van die ouderlingen klagen over het gebrekkig Nederlands van het verzorgend en verplegend personeel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 15:22   #15
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik twijfel ook of het sop (kosten e.d.m. van opleiding en integreren) de kool (extra verpleegkundigen) wel waard is.

Poetsvrouwen vb. zou wel moeten lukken.

Maar wie weet een deftig alternatief voor verplegenden?
Zou het volstaan om hen een deftige loonopslag te geven, zodat er meer zij-instromers hun kans zouden wagen?
Wie wil nu nog een job waar je geen dikke bedrijfswagen krijgt ? Geen enkele jongere meer. Dat is 1000 euro netto per maand meer zo een dikke Audi levenslang onder je kont uiteraard met tankkaart.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 15:25   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een beter loon zou misschien een klein verschil kunnen maken, maar niet het grootste probleem.

Het probleem zit hem meer in het feit dat verpleegkundige-diensten 24/24-7/7 bemand moeten zijn.
Zij in de weekends en nachten vaak overbemand zijn op de rustige dagen, maar onderbemand zijn als er zich grote of meerdere problemen tegelijk voor doen.
Verpleegkundigen en verzorgenden voeren immers een zware moeilijke ingewikkelde stresserende job uit.
Een job die veel lichter en makkelijker kan gemaakt worden met technische hulpmiddelen.
Maar die hulpmiddelen kosten geld en vragen vrije doorgangen.
Daarnaast zijn voor veel van die hulpmiddelen brevetten nodig om ze te mogen gebruiken.
En dan zit je nog met de verschillende onderverdelingen binnen de verpleegkunde.
Een algemene verpleegkundige mag je niet op spoed inzetten.
Een spoedverpleegkundige mag je niet in het opperatiekwartier inzetten.
Een verpleegkundige heelkunde, mag je niet op de kraamafdeling inzetten.
Men spreekt wel steeds over verpleegkundigen in één noemer, maar binnen de verpleeg en zorgkunde heb je evenveel onderverdelingen als binnen de technische beroepen.
Men zit binnen de medische sector met hetzelfde probleem als binnen de technische sector.
Maar binnen de medische sector heeft men ook nog eens het taalprobleem tussen hulpverlener en hulpbehoevende.
Binnen de ziekenhuis verzorging heeft men het probleem van bevoegd en bekwaam personeel opgelost door centralisatie.
Doch, er is een wildgroei aan rusthuizen, waardoor die centralisatie teniet word gedaan. Zo zijn er kleine gemeenten waar 3 en zelfs 5 rusthuizen zijn, die elk hun verpleegkundigen moeten hebben.
Breng die rusthuizen samen onder 1 dak en je hebt direct al een hele ondersteunig voor de zorg en verpleegkundigen, die elkaar kunnen bijspringen en de hulpmiddelen moet slechts 1 maal aangekocht worden, geen 5 maal.
Het probleem is dat verplegend personeel alsook de zorgsector nog steeds geen bedrijfswagen krijgen. Geef ze morgen net als in andere sectoren alle twee jaar een nieuwe luxe kar en binnen het jaar is het probleem binnen die sector van de baan.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2018, 17:34   #17
uwagan
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 juni 2003
Berichten: 379
Standaard

volgens mij is het niet enkel omwille van de bedrijfswagen. Ambtenaren op de ministeries hebben ook geen bedrijfswagen en daar zijn toch genoeg kandidaten voor te vinden.

- 4 jaar hogeschool om een bachelor verpleegkunde te halen vanaf 2019, daarna minder dan 2000€ netto verdienen om iemand zijn gat af te vegen.
- 3 shiften en weekendwerk.
__________________
Kritiek op politieke correctheid is vandaag politiek correct.

Laatst gewijzigd door uwagan : 26 oktober 2018 om 17:35.
uwagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 08:33   #18
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het probleem is dat verplegend personeel alsook de zorgsector nog steeds geen bedrijfswagen krijgen. Geef ze morgen net als in andere sectoren alle twee jaar een nieuwe luxe kar en binnen het jaar is het probleem binnen die sector van de baan.
Er zijn verpleeg en zorgkundigen die een bedrijfswagen hebben.
Maar denk niet dat daar het probleem zit.
Poetsdiensten geven ook geen bedrijfswagens, de haven geeft geen bedrijfswagens, de grootwarenhuisketens geven geen bedrijfswagens, gemeenten geven geen bedrijfswagen,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "uwagan'
- 4 jaar hogeschool om een bachelor verpleegkunde te halen vanaf 2019, daarna minder dan 2000€ netto verdienen om iemand zijn gat af te vegen.
- 3 shiften en weekendwerk.
3 jaar voor een graduaat en 4 jaar voor een bachelor en dat is al langer zo.
een beginnende A1 verpleegkunde heeft 2.228€ bruto per maand of 13.5€ per uur.
Volgens de CAO van 2012.


http://www.vso.be/_Xvso/Vso/Document...H-2012.12w.pdf

Citaat:

Verbond Sociale Ondernemingen vzw
-
PC 330
-
Loonbarema's 01/12/2012
II
.
Gewaarborgd minimum maandloon
Het gewaarborgd minimum maandloon bedraagt € 1.724,17 (leeftijd 21 jaar).
Toeslagen voor onregelmatige prestaties
Bij onregelmatige prestaties worden voor bepaalde personeelcategorieën volgende toeslagen toegekend:
?
toeslag avonddienst: 20,00 %
?
toeslag zaterdag dagdienst: 26,00 %
?
toeslag gewone nachtdienst: 35,00 %
?
toeslag onderbroken dienst: 50,00 %
?
toeslag zondag nachtdienst: 56,00 %
?
toeslag zondag dagdienst: 56,00 %
Dit gewaarborg minimuum maandloon is voor de laagste scholingsgraad. Verzorgende zonder attest.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 08:46   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uwagan Bekijk bericht
volgens mij is het niet enkel omwille van de bedrijfswagen. Ambtenaren op de ministeries hebben ook geen bedrijfswagen en daar zijn toch genoeg kandidaten voor te vinden.

- 4 jaar hogeschool om een bachelor verpleegkunde te halen vanaf 2019, daarna minder dan 2000€ netto verdienen om iemand zijn gat af te vegen.
- 3 shiften en weekendwerk.
Ik vind sowieso dat die mensen een heel goed salaris verdienen. Het gaat tenslotte om ons aller welzijn. Ze zouden beter de voetballisten wat minder loon geven of die tenminste belasten zoals iedereen . Het zijn verdomme de grootste luilakken van allemaal.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2018, 08:49   #20
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Zou je met Vlaamse verpleegsters wel vrolijk lachend in het ziekenhuis gaan liggen?
Kweetnie. Op dat vlak was ik nogal verwend in The States.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be