Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2018, 10:54   #361
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Of... de modale Zwitser is van nature uit meer begenadigd met logica en pragmatisme? ...Zeg maar intelligenter, quoi.
Nee, dat is gewoon omdat ze daar veel langer ervaring mee hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 10:56   #362
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er zijn nog altijd mensen die niet willen begrijpen dat "de gele hesjes" geen organisatie, beweging, of wat dan ook is. "De gele hesjes" bestaat uit mensen die de zaterdag een geel hesje aandoen, andere gele hesjes gaan opzoeken, en dan in groepjes beslissen waar ze keet kunnen schoppen omdat ze niet tevreden zijn.

Ik zie mij moeilijk sommige gele hesjes zomaar het initiatief nemen om andere van die mensen, die ook een geel hesje hebben aangetrokken, plots "in de pas" doen te lopen. Er zijn dan ook geen specifieke eisen van de "gele hesjes". De enige specifieke eis was aanvankelijk de extra belasting op diesel. Die is ondertussen ingetrokken. Gele hesjes zijn nu zo divers als mensen die het hoofd van Macron willen, anderen die het minimum loon omhoog willen, nog anderen die vinden dat ze te weinig verdienen en dat Macron er maar moet voor zorgen dat ze meer verdienen, maar het is hun job niet om te zeggen HOE dat moet gebeuren, en nog vele andere eisen.

Maar elk van die gele hesjes heeft een ander motief, en wil gewoon enkele gelijkgezinden vinden over het onderwerp "waar en hoe gaan we keet schoppen". Sommigen willen gewoon vreedzaam zeggen dat ze niet content zijn, anderen vinden dat ze het verkeer moeten belemmeren, nog anderen vinden dat ze winkels moeten stuk slaan, nog anderen vinden dat ze op de vuist moeten met de politie, en er zijn er ook een paar die het Elysee hadden willen bestormen om daar "iets" te doen - wat is niet duidelijk, we kunnen het ons wel inbeelden.

Het enige wat de "gele hesjes" bindt, is dat er een soort van groepsdynamiek is ontstaan, op dezelfde wijze dat er een "buzz" op internet ontstaat, een modeverschijnsel. En zij die eraan deel namen/nemen/willen deelnemen stellen vast dat ze met zoveel niet moeten zijn om "succes" te hebben, ttz, de politici in hun broek doen doen: dat stimuleert om het nog eens te doen, om het te doen.

Uiteindelijk merken we dat een goeie 100 000 man/vrouw in staat zijn om bijzonder veel kosten te veroorzaken, de regering van een land in de problemen te brengen, zelfs radeloos te maken, en gans het staatsgeweld (politie en dergelijke) de rekker tot het uiterste laten rekken, voor eigenlijk redelijk weinig eigen risico. Dat is plezant, dat geeft een zin aan je bestaan, dat maakt dat je iemand bent, en dus onderhoudt dat de groepsdynamiek, om het nog te doen.

De mythe van het machtsmonopolie van de staat is aan het wankelen.
Daar ben ik het volledig mee eens. De links geïnspireerde media (VRT op kop) idealiseren maar al te graag dit verschijnsel. De klachten van de hesjes zijn op zichzelf wel gegrond, maar gans het zaakje is snel ontaard in een ordeloze troep relschoppers. Het is voor de regering erg moeilijk zoniet onmogelijk om daar een gefundeerde dialoog mee te hebben.

Terloops: je dikt de woordenschat van deze oude man aan met een mij tot op heden onbekende term. Buzz op het internet.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 11:03   #363
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.607
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar ben ik het volledig mee eens. De links geïnspireerde media (VRT op kop) idealiseren maar al te graag dit verschijnsel. De klachten van de hesjes zijn op zichzelf wel gegrond, maar gans het zaakje is snel ontaard in een ordeloze troep relschoppers. Het is voor de regering erg moeilijk zoniet onmogelijk om daar een gefundeerde dialoog mee te hebben.

Terloops: je dikt de woordenschat van deze oude man aan met een mij tot op heden onbekende term. Buzz op het internet.
Steekt uw ouw vingerkes maar es in de pries:
Ge zult direct nen "Buzz van 't trikkenet" ondervinden!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 11:53   #364
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.328
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Daar ben ik het volledig mee eens. De links geïnspireerde media (VRT op kop) idealiseren maar al te graag dit verschijnsel. De klachten van de hesjes zijn op zichzelf wel gegrond, maar gans het zaakje is snel ontaard in een ordeloze troep relschoppers. Het is voor de regering erg moeilijk zoniet onmogelijk om daar een gefundeerde dialoog mee te hebben.

Terloops: je dikt de woordenschat van deze oude man aan met een mij tot op heden onbekende term. Buzz op het internet.
Er is daar geen 'ordeloze troep', zou ik zeggen.

Er is eerder een 'natuurlijke orde'.

De softie's onder de hesjes zullen de ultra's uit principe niks in de weg leggen, en de ultra's zullen de softie's in elk geval met plezier helpen als er last komt met de flikken.

Zo werken hooligans ook.

De club waar de hesjes voor supporteren, heet "RF", en het clublied is "La Marseillaise".
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 12:04   #365
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
... Maar elk van die gele hesjes heeft een ander motief, en wil gewoon enkele gelijkgezinden vinden over het onderwerp "waar en hoe gaan we keet schoppen". ...
Een ander motief met hetzelffde onderwerp? En het oorspronkelijke motief was niet 'keet schoppen'. Het ging over belastingverhoging op brandstof, een heel eenvoudige kwestie die niet geregeld kan worden op straat. Kennelijk een onhandige maatregel van de regering omdat een deel van de bevolking zich daardoor benadeeld voelt. Zij denken dat zij zwaarder belast worden dan anderen en dat wekt wrok en afgunst. Dat is een normaal verschijnsel bij hoger ontwikkelde zoogdieren. Bij honden en apen is het ook vastgesteld. De regering heeft vele manieren om haar inkomsten en uitgaven in balans te brengen of om millieukwesties te regelen. De CO2 uitstoot verminderen door een belastingverhoging op dieselolie is blijkbaar erg onrechtvaardig.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 13:11   #366
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Een ander motief met hetzelffde onderwerp? En het oorspronkelijke motief was niet 'keet schoppen'.
Het onderwerp van eensgezindheid is "keet schoppen". Het motief om keet te schoppen kan verschillend zijn. Aanvankelijk was dat "belastingsverhoging op brandstof".

Citaat:
De CO2 uitstoot verminderen door een belastingverhoging op dieselolie is blijkbaar erg onrechtvaardig.
Die maatregel werd ondertussen ingetrokken, dus die kan het motief niet meer zijn he. Vandaar dat er dus andere motieven zijn om voort te doen. Maar het onderwerp waarover groepjes gele hesjes het wel eens moeten over geraken (in kleine of grotere groepjes), is gewoon: "waar en hoe keet schoppen ?" Het motief om dat te doen kan voor elk van die deelnemers totaal anders (en soms misschien zelfs radicaal tegengesteld) zijn.

Ik kan volgende zaterdag een geel hesje aandoen, omdat ik vind dat ik vrije wapendracht zou moeten bekomen. Als ik een ander geel hesje tegenkom die vindt dat het minimum loon omhoog moet en afschuw heeft van wapendracht, dan stoort dat niet. Als wij het allebei eens zijn dat we zin hebben om die winkel daar zijn vitrines in te kloppen, volstaat dat als eensgezindheid om keet te schoppen. Ik denk dat ik daarmee mijn frustraties over wapendracht uit, hij denkt dat hij daarmee het minimum loon omhoog zal krijgen, en wij denken alletwee van elkaar dat we dezelfde zaak steunen. Als wij rondom ons nog veel andere gele hesjes zien, die daar allemaal hun eigen motief hebben om daar te zijn, en die op verschillende manieren "uiting geven aan hun ontevredenheid", dan voelen wij ons sterk, en denken dat wij deel uitmaken van een grote beweging. Dat geeft ons moed om die tweede winkelruit ook in te slaan. En 's avonds komen wij voldaan en fier van onszelf thuis, en gaan dat volgende keer nog eens doen "zolang de beweging stand houdt".

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 december 2018 om 13:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 13:19   #367
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Er is daar geen 'ordeloze troep', zou ik zeggen.

Er is eerder een 'natuurlijke orde'.

De softie's onder de hesjes zullen de ultra's uit principe niks in de weg leggen, en de ultra's zullen de softie's in elk geval met plezier helpen als er last komt met de flikken.

Zo werken hooligans ook.

De club waar de hesjes voor supporteren, heet "RF", en het clublied is "La Marseillaise".
Inderdaad, goeie vergelijking. Het is zelfs zo dat de ultra's graag hebben dat er veel softies zijn ook, dat maakt de aantallen groter, het beeld sympathieker voor de toeschouwer, en maakt het de flikken moeilijker om tussen te komen.

De vraag is maar wanneer het einde van de match zal gefloten worden...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 13:35   #368
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.754
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar 1 keer in mijn leven een boete gehad voor verkeerd parkeren, terwijl ik in mijn auto zat. Weet dus niet echt goed waar je het over hebt.
Welja, dat bedoel ik. Ikzelf kijk ook erg goed uit en heb weinig boetes en deze die ik krijg zijn meestal een WTF moment. Heel veel mensen zijn zoals wij.

Toch worden er jaarlijks 1 miljard aan boetes uitgeschreven, bijna 100 euro per persoon per jaar, inclusief kinderen en ouderen. Een gigantisch bedrag.

Die boetes komen dus voor verschillende redenen disproportioneel veel terecht bij een bepaalde groep mensen, rijk en arm, zo'n gezin komt dus vlug aan 1000 euro boetes per jaar of zelfs meer.

Boetes zijn gemuteerd in extra taxen, pestgedrag, ze zijn niet meer random of toevallig. Door de camera's zijn ze constant en instant, er is geen ontkomen meer aan, er is geen redelijkheid meer. Steden schrijven zoveel GAS-boetes uit dat ze firma's moeten inhuren voor de administratie. Parkeerfirma's staan te springen om je ala seconde een boete te geven.

Beeld je eens een wereld in waar je voor elke kleine misstap, elke vloek automatisch een boete in je bus krijgt.

Dan zijn we in 1984
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 13:52   #369
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Beeld je eens een wereld in waar je voor elke kleine misstap, elke vloek automatisch een boete in je bus krijgt.

Dan zijn we in 1984
Ja, juist. Doet denken aan dat Chinese systeem van supervisie en sociale punten. Universeel, he.

Dan kan je ergens begrijpen dat als je niet veel MEER boetes krijgt als je keet gaat schoppen met een geel hesje aan, dat een aantrekkelijk tijdverdrijf lijkt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 december 2018 om 13:53.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 13:59   #370
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Welja, dat bedoel ik. Ikzelf kijk ook erg goed uit en heb weinig boetes en deze die ik krijg zijn meestal een WTF moment. Heel veel mensen zijn zoals wij.

Toch worden er jaarlijks 1 miljard aan boetes uitgeschreven, bijna 100 euro per persoon per jaar, inclusief kinderen en ouderen. Een gigantisch bedrag.

Die boetes komen dus voor verschillende redenen disproportioneel veel terecht bij een bepaalde groep mensen, rijk en arm, zo'n gezin komt dus vlug aan 1000 euro boetes per jaar of zelfs meer.

Boetes zijn gemuteerd in extra taxen, pestgedrag, ze zijn niet meer random of toevallig. Door de camera's zijn ze constant en instant, er is geen ontkomen meer aan, er is geen redelijkheid meer. Steden schrijven zoveel GAS-boetes uit dat ze firma's moeten inhuren voor de administratie. Parkeerfirma's staan te springen om je ala seconde een boete te geven.

Beeld je eens een wereld in waar je voor elke kleine misstap, elke vloek automatisch een boete in je bus krijgt.

Dan zijn we in 1984
bedoel je zulke boetes : http://www.standaard.be/cnt/dmf20181210_04023517

o wacht, zij krijgt er geen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 16:05   #371
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het onderwerp van eensgezindheid is "keet schoppen". Het motief om keet te schoppen kan verschillend zijn. Aanvankelijk was dat "belastingsverhoging op brandstof".



Die maatregel werd ondertussen ingetrokken, dus die kan het motief niet meer zijn he. Vandaar dat er dus andere motieven zijn om voort te doen. Maar het onderwerp waarover groepjes gele hesjes het wel eens moeten over geraken (in kleine of grotere groepjes), is gewoon: "waar en hoe keet schoppen ?" Het motief om dat te doen kan voor elk van die deelnemers totaal anders (en soms misschien zelfs radicaal tegengesteld) zijn.

Ik kan volgende zaterdag een geel hesje aandoen, omdat ik vind dat ik vrije wapendracht zou moeten bekomen. Als ik een ander geel hesje tegenkom die vindt dat het minimum loon omhoog moet en afschuw heeft van wapendracht, dan stoort dat niet. Als wij het allebei eens zijn dat we zin hebben om die winkel daar zijn vitrines in te kloppen, volstaat dat als eensgezindheid om keet te schoppen. Ik denk dat ik daarmee mijn frustraties over wapendracht uit, hij denkt dat hij daarmee het minimum loon omhoog zal krijgen, en wij denken alletwee van elkaar dat we dezelfde zaak steunen. Als wij rondom ons nog veel andere gele hesjes zien, die daar allemaal hun eigen motief hebben om daar te zijn, en die op verschillende manieren "uiting geven aan hun ontevredenheid", dan voelen wij ons sterk, en denken dat wij deel uitmaken van een grote beweging. Dat geeft ons moed om die tweede winkelruit ook in te slaan. En 's avonds komen wij voldaan en fier van onszelf thuis, en gaan dat volgende keer nog eens doen "zolang de beweging stand houdt".

Fijne draad!
Hoe 'gele hesjes' een verzamelterm wordt voor 'wat is er mis in onze maatschappij'.

Hetgeen je boven beschrijft is zo'n beetje het 'ik heb er genoeg van' gevoel.

Als voldoende mensen in een samenleving dat gevoel krijgen ontstaat er wel eens een dynamiek die tot revoluties leidt.

Na de revolutie is het dan vaak een ander paar mouwen.

Dan merkt men pas dat de schijnbare eensgezindheid er helemaal geen was.

Maar men is dan meestal toch al in de juiste stemming om nog even door te gaan.

Vroegere vrienden worden dan vrij snel nieuwe vijanden.

Het geheel valt uit mekaar in verschillende fracties die mekaar te lijf kunnen gaan.
Zonder rekening te moeten houden met de vervelende regels uit een reguliere oorlog.

Ik denk (en hoop) dat het nog wat vroeg is om hier in Europa al zo ver te escaleren.
Ik denk dat ook heel veel hesjes (mocht het wel zo ver komen) wel eens met heel veel heimwee zouden kunnen terugblikken op die goeie ouwe Macron waaronder het toch zoveel beter was

Laatst gewijzigd door satiper : 10 december 2018 om 16:07.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 16:15   #372
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Fijne draad!
Hoe 'gele hesjes' een verzamelterm wordt voor 'wat is er mis in onze maatschappij'.

Hetgeen je boven beschrijft is zo'n beetje het 'ik heb er genoeg van' gevoel.

Als voldoende mensen in een samenleving dat gevoel krijgen ontstaat er wel eens een dynamiek die tot revoluties leidt.

Na de revolutie is het dan vaak een ander paar mouwen.

Dan merkt men pas dat de schijnbare eensgezindheid er helemaal geen was.

Maar men is dan meestal toch al in de juiste stemming om nog even door te gaan.

Vroegere vrienden worden dan vrij snel nieuwe vijanden.

Het geheel valt uit mekaar in verschillende fracties die mekaar te lijf kunnen gaan.
Zonder rekening te moeten houden met de vervelende regels uit een reguliere oorlog.

Ik denk (en hoop) dat het nog wat vroeg is om hier in Europa al zo ver te escaleren.
Ik denk dat ook heel veel hesjes (mocht het wel zo ver komen) wel eens met heel veel heimwee zouden kunnen terugblikken op die goeie ouwe Macron waaronder het toch zoveel beter was
Inderdaad, dat is ergens waar ik ook voor vrees. Na de Franse revolutie was het ook niet fraai he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 16:34   #373
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, dat is ergens waar ik ook voor vrees. Na de Franse revolutie was het ook niet fraai he.
Idd, ik denk dat er niet zo veel revoluties zijn, waar alles onmiddellijk netjes in de plooi valt.
Naweeën zijn eerder regel dan uitzondering vrees ik

Laatst gewijzigd door satiper : 10 december 2018 om 16:36.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 16:37   #374
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad, dat is ergens waar ik ook voor vrees. Na de Franse revolutie was het ook niet fraai he.
En toch, ondanks alle geweld nog steeds de meest positieve omwenteling in de laatste 500 jaar in Europa...de gele hesjes verdienen dus nog wat krediet.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 16:56   #375
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
En toch, ondanks alle geweld nog steeds de meest positieve omwenteling in de laatste 500 jaar in Europa...de gele hesjes verdienen dus nog wat krediet.
Omwenteling van niks naar nergens.
Een opstand van de papkinderen van de verzorgingsstaat.
Ze dachten dat Macron Sinterklaas was.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 17:04   #376
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Omwenteling van niks naar nergens.
Een opstand van de papkinderen van de verzorgingsstaat.
Ze dachten dat Macron Sinterklaas was.
Tiens, ik wist niet dat Macron in de Franse revolutie al meespeelde.
Jij bent duidelijk helemaal mee!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 17:15   #377
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
En toch, ondanks alle geweld nog steeds de meest positieve omwenteling in de laatste 500 jaar in Europa...
Ik zie het verschil niet echt heel goed tussen de slachtpartij van de Terreur, en de slachtpartij van de tweede wereldoorlog hoor.

Vergeet ook niet dat de Franse revolutie de koning zijn hoofd had afgehakt, en geëindigd is met een dictator die zichzelf tot keizer uitriep, begonnen is met een bloederige periode van schoonmaak, een expansionistische militaire campagne. De echte "revolutie" naar een electieve aristocratie is er eigenlijk pas in de loop van de 19de eeuw gekomen, nadat ze Napoleon de keizer eindelijk klein hadden gekregen.

De Bolsjevistische revolutie is niet veel fraaier verlopen.

Revoluties hebben het voordeel van een totaal uitgemergeld systeem totaal te vernietigen, maar het vacuum wordt altijd ingevuld door iets verschrikkelijk dictatoriaals. Het is pas als die tweede constructie, die vaak bijzonder dom is opgezet, OOK ineen stuikt, dat het echte verbeterende werk kan beginnen.

Ik hoop ergens enerzijds ook dat de "gele hesjes" revolutie ergens zou leiden tot een ineenstorten van de mediocratische weldenkendheid, maar dat is ook een beest dat niet meteen zal dood gaan ; het gaat spartelen en de enige manier zal erin bestaan om tot een zwaar bloedvergieten te komen, gevolgd door een of andere radikale dictatuur van het proletariaat in een of andere vorm, alvorens daar, binnen 50 of 100 jaar, iets zinvoller uit voort komt. Tenzij de Chinezen vinden dat wij bestuurlijke hulp nodig hebben en ons komen "helpen" zoals wij soms een onderontwikkeld land met bommen de democratie in hebben willen "helpen".

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 december 2018 om 17:18.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 17:35   #378
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Tiens, ik wist niet dat Macron in de Franse revolutie al meespeelde.
Jij bent duidelijk helemaal mee!
Ha, ik miste de context? Wat ik schreef blijft gezegd. En verder zie ik de republiek der Nederlanden als grootste omwenteling in de laatste 500 jaar. Een oorlog van 80 jaar was er voor nodig.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 17:44   #379
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zie het verschil niet echt heel goed tussen de slachtpartij van de Terreur, en de slachtpartij van de tweede wereldoorlog hoor.

Vergeet ook niet dat de Franse revolutie de koning zijn hoofd had afgehakt, en geëindigd is met een dictator die zichzelf tot keizer uitriep, begonnen is met een bloederige periode van schoonmaak, een expansionistische militaire campagne. De echte "revolutie" naar een electieve aristocratie is er eigenlijk pas in de loop van de 19de eeuw gekomen, nadat ze Napoleon de keizer eindelijk klein hadden gekregen.

De Bolsjevistische revolutie is niet veel fraaier verlopen.

Revoluties hebben het voordeel van een totaal uitgemergeld systeem totaal te vernietigen, maar het vacuum wordt altijd ingevuld door iets verschrikkelijk dictatoriaals. Het is pas als die tweede constructie, die vaak bijzonder dom is opgezet, OOK ineen stuikt, dat het echte verbeterende werk kan beginnen.

Ik hoop ergens enerzijds ook dat de "gele hesjes" revolutie ergens zou leiden tot een ineenstorten van de mediocratische weldenkendheid, maar dat is ook een beest dat niet meteen zal dood gaan ; het gaat spartelen en de enige manier zal erin bestaan om tot een zwaar bloedvergieten te komen, gevolgd door een of andere radikale dictatuur van het proletariaat in een of andere vorm, alvorens daar, binnen 50 of 100 jaar, iets zinvoller uit voort komt. Tenzij de Chinezen vinden dat wij bestuurlijke hulp nodig hebben en ons komen "helpen" zoals wij soms een onderontwikkeld land met bommen de democratie in hebben willen "helpen".
Zo ver zal het niet komen. Als dit verder escaleert zal er snel niet alleen een gebrek zijn aan brandstof maar aan alles. Momenteel is het een revolutie van de zaterdagen. Een nieuwe vorm van vrijetijdsbesteding. Het moest maar eens gaan vriezen en sneeuwen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2018, 18:20   #380
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
bedoel je zulke boetes : http://www.standaard.be/cnt/dmf20181210_04023517

o wacht, zij krijgt er geen.
Niemand "geeft" u boetes; Boetes "koop je zelf" en vrijwillig dan nog. Later zeur je wel over je slechte aankoop, maar die kun je binnen de 7 dagen niet terugdragen.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be