Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2023, 08:10   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard Eerste hydro-bufferbekken (energieheuvel) gepland in Zutendaal.

Zoals ik vroeger al zei: met die ‘onregelmatige’ groene energie hebben we nood aan buffering. Dat kan al via thuisbatterijen en nu komt er het eerste (nieuwe) bufferbekken (type Coo) bij.
Goede zaak.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230512_92384988

Citaat:
Momenteel ligt op het meest zuidelijke bedrijfsterrein al 200.000 ton zuivere grond. Het is de bedoeling dat daar nog 600.000 ton bijkomt. Bovenop de heuvel van 30 meter boven het maaiveld (93 meter boven de zeespiegel) wordt een waterbassin aangelegd. Onderaan, op 60 meter boven de zeespiegel, ligt al een waterreservoir dat met buizen verbonden wordt met het bekken op de top. Met wind- en zonne-energie vanuit de buurt zal het water omhoog gepompt worden. Wanneer er stroom nodig is, laat men het water door de buizen via een hydroturbine lopen die stroom opwekt. Er komt ook een batterijpark om de stroom op te slaan.

“We kunnen met de energieheuvel ongeveer 1 megawattuur produceren. Hierdoor slaan we energie op van wind- of zonneparken. Het is eigenlijk een soort van natuurlijke batterij die nooit verslijt.” De aanleg van de heuvel wordt bekostigd door de prijs die C-ground krijgt voor de aanvoer van de gronden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 09:50   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard Heel klein maar fijn.

Wereldpremiere van een kunstmatig aangelegde energieheuvel met gronden - van de grote Belgische werven - die via het kanaal naar Genk Zuid verscheept worden.

De aanleg van de heuvel wordt bekostigd door de prijs die C-ground krijgt voor de aanvoer van de gronden.

Het is wel een mini-mini Coo want de energieheuvel an sich kan maar tot 1 MW leveren, Coo-Trois-Ponts kan tot 1.164 MW leveren...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/12/energieheuvel/

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230511_95698431

Wereldprimeur in Zutendaal: C-ground bouwt Energieheuvel op Genk-Zuid

Zutendaal/Bilzen/Genk - Het bedrijf C-ground vraagt een vergunning voor een Energieheuvel op industrieterrein Genk-Zuid in Zutendaal. Door het hoogteverschil kan er elektriciteit opgewekt worden uit waterkracht. Na een demoproject in Temse, wordt dit de eerste volwaardige Energieheuvel ter wereld.

“Er bestaan in bergachtige gebieden wel waterkrachtprojecten waar men gebruikmaakt van het hoogteverschil tussen meren. Maar onze aangelegde Energieheuvel is uniek in de wereld”, zegt Herman Backaert, innovatiemanager van C-Ground.

Het is de bedoeling om in het grensgebied van Bilzen, Zutendaal en Genk een kunstmatige heuvel aan te leggen met schone gronden die afkomstig zijn van grote werven in het land. “Ook van de Oosterweelwerken in Antwerpen en de nieuwe tunnel onder Brussel-Noord”, bevestigt Backaert. “Maar het gaat wel degelijk om gronden zonder PFAS. Ze worden over het water aangevoerd, ons bedrijf ligt aan het Albertkanaal.”

Batterijen

Op dit moment ligt er op het meest zuidelijke bedrijfsterrein al 200.000 ton zuivere grond. Het is de bedoeling dat daar nog 600.000 ton bijkomt. Bovenop de heuvel van 30 meter boven het maaiveld (93 meter boven de zeespiegel) wordt een waterbassin aangelegd. Onderaan, op 60 meter boven de zeespiegel, ligt al een waterreservoir dat met buizen verbonden wordt met het bekken op de top. Met wind- en zonne-energie vanuit de buurt zal het water omhoog gepompt worden. Wanneer er stroom nodig is, laat men het water door de buizen via een hydroturbine lopen die stroom opwekt. Er komt ook een batterijpark om de stroom op te slaan.

“We kunnen met de Energieheuvel ongeveer 1 megawattuur produceren. Hierdoor slaan we energie op van wind- of zonneparken. Het is eigenlijk een soort van natuurlijke batterij die nooit verslijt.” De aanleg van de heuvel wordt bekostigd door de prijs die C-ground krijgt voor de aanvoer van de gronden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 mei 2023 om 09:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2023, 10:58   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is beter dan niets.

En "meer van dit".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2023, 15:12   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zoals ik vroeger al zei: met die ‘onregelmatige’ groene energie hebben we nood aan buffering. Dat kan al via thuisbatterijen en nu komt er het eerste (nieuwe) bufferbekken (type Coo) bij.
Goede zaak.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230512_92384988
Tof...

Maar wat ik me afvraag:

-hoeveel m2 aan oppervlakte beslaat zo'n 'energieheuvel'? Want je hebt natuurlijk niet enkel de oppervlakte van de heuvel maar daarnaast ook nog de oppervlakte van het onderste waterbassin.

-is het, die m2 in rekening genomen, een efficiente manier van energie opslaan? Op hoeveel plaatsen in het land is er die hoeveelheid 'vrije' grond beschikbaar?

-geen idee hoe het zit met de omgeving maar gaat dit niet op veel protest kunnen rekenen als men zo'n dingen her en der in't land wil gaan inplanten? Er komt al protest tegen windmolens in de achtertuin, laat staan tegen heuvels van +/-30m hoog...

-ik lees over 'een batterij die nooit verslijt... Moet die heuvel niet onderhouden worden? Moeten die pompen niet onderhouden (en ooit vervangen) worden? Moeten de generatoren die middels het naar beneden stromende water electriciteit opwekken niet onderhouden en (van tijd tot tijd) vervangen worden?

Dus wat ik me afvraag is; is deze manier van energie opslaan de beste die er gevonden kan worden als je zoveel m2 grond ter beschikking hebt? En is de hoeveelheid opgewekte electriciteit (1megawattuur) een beetje in overeenstemming met de omvang van het project?

Ik ben niet sowieso tegen dit project maar ik stel me er toch wel wat vragen bij...
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 13 mei 2023 om 15:13.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2023, 16:20   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Tof...

Maar wat ik me afvraag:

-hoeveel m2 aan oppervlakte beslaat zo'n 'energieheuvel'? Want je hebt natuurlijk niet enkel de oppervlakte van de heuvel maar daarnaast ook nog de oppervlakte van het onderste waterbassin.

-is het, die m2 in rekening genomen, een efficiente manier van energie opslaan? Op hoeveel plaatsen in het land is er die hoeveelheid 'vrije' grond beschikbaar?

-geen idee hoe het zit met de omgeving maar gaat dit niet op veel protest kunnen rekenen als men zo'n dingen her en der in't land wil gaan inplanten? Er komt al protest tegen windmolens in de achtertuin, laat staan tegen heuvels van +/-30m hoog...

-ik lees over 'een batterij die nooit verslijt... Moet die heuvel niet onderhouden worden? Moeten die pompen niet onderhouden (en ooit vervangen) worden? Moeten de generatoren die middels het naar beneden stromende water electriciteit opwekken niet onderhouden en (van tijd tot tijd) vervangen worden?

Dus wat ik me afvraag is; is deze manier van energie opslaan de beste die er gevonden kan worden als je zoveel m2 grond ter beschikking hebt? En is de hoeveelheid opgewekte electriciteit (1megawattuur) een beetje in overeenstemming met de omvang van het project?

Ik ben niet sowieso tegen dit project maar ik stel me er toch wel wat vragen bij...
Het is te berekenen met
E=m.g.h
In dit geval geeft 1 kubieke meter water met een gemiddeld verval van 15m

1000x9,81x15=147150 Joule
Of
0,041 kWh

Dus om een thuisbatterij van 10 kWh te vervangen heeft men 245 kubieke meter water nodig. Die hoeveelheid kan sterk verminderd worden door het verval te verhogen, maar met heuvels te bouwen is dat lastig. Het is beter om zoiets met een natuurlijke berg te doen.

En de uitbatingskosten zijn zeer laag. Turbines zijn quasi onverslijtbaar en waterpompen met wat onderhoud ook.
Investeringskosten zijn daarentegen hoog.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2023, 16:54   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

900.000 ton grond is pakweg 500.000m3 (bij 1m3=1800kg)

Een piramide van 30m hoog en een inhoud van 500.000m3 heeft een grondvlak van (inh=1/3*opp*hoogte)

500.000m3=1/3*opp*30

Grondvlak van een piramide met inhoud 500.000m3= 50.000m2

De voet van die heuvel heeft dus al een oppervlakte van 5 hectare zonder dat er rekening gehouden wordt met het bassin dat boven op die heuvel gebouwd moet worden en het bassin dat beneden moet komen.

Hoeveel oppervlakte gaat hier in beslag genomen worden voor 1 mWh?
10 hectare ofzo?

Is dat efficient gebruik maken van vrije ruimte??
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2023, 17:58   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
900.000 ton grond is pakweg 500.000m3 (bij 1m3=1800kg)

Een piramide van 30m hoog en een inhoud van 500.000m3 heeft een grondvlak van (inh=1/3*opp*hoogte)

500.000m3=1/3*opp*30

Grondvlak van een piramide met inhoud 500.000m3= 50.000m2

De voet van die heuvel heeft dus al een oppervlakte van 5 hectare zonder dat er rekening gehouden wordt met het bassin dat boven op die heuvel gebouwd moet worden en het bassin dat beneden moet komen.

Hoeveel oppervlakte gaat hier in beslag genomen worden voor 1 mWh?
10 hectare ofzo?

Is dat efficient gebruik maken van vrije ruimte??
Combineer dat met andere dingen, zoals een mountainbike piste en dergelijke infrastructuur.

Andere optie, als je niet omhoog wil of kan, ga naar beneden, niemand verbied je een ondergronds meertje aan te leggen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2023, 18:41   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.709
Standaard

Niet uit het oog verliezen dat dit project in essentie NIET gaat om "electriciteit opwekken" maar om B U F F E R E N...


In dit tijdperk van gecomputeriseerde reactietijden,ook op het electriciteitsnet,kan een gans net in enkele minuten over grote oppervlaktes afgeschakeld worden bij onheil...

Dat is niet om mee te lachen..

Maar mogelijk zijn buffercapaciteiten die,omgerekend,enkele minuten verbruik kunnen opvangen en een reactietijd hebben van ....wel.....enkele minuten,juist het nodige verschil

Want eenmaal men wegens piekproblemen een treintje hoog- en middenspannings-verdeelstations moet afschakelen raakt men het eerste uur niet meer online op een ordentelijke manier...

En "piekproblemen" ,dat is EXACT waar we naar afstevenen...Het europese electriciteitsnet zelf als "absorberende eenheid",de theorie van een kwart eeuw geleden,klopt wel enisgzins,maar de geinstalleerde capaciteit aan renewables ,europawijd precies overal van hetzelfde,noopt ondertussen tot verdere technische maatregelen...

Bemerkt de immense ironie..
Dat afschakelen van het net hebben de meesten van ons al een paar keer in het leven meegemaakt...Dat was bij hevig stormweer of grote koude (met ernstige ijzelvorming op de hoogspanningsleidingen)

Nu stevent ons net af op een situatie dat het bij mooi,zonnig weer met normale wind over grote delen van Europa,onstabiel dreigt te worden...

Laatst gewijzigd door kelt : 13 mei 2023 om 18:49.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2023, 19:17   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Combineer dat met andere dingen, zoals een mountainbike piste en dergelijke infrastructuur.

Andere optie, als je niet omhoog wil of kan, ga naar beneden, niemand verbied je een ondergronds meertje aan te leggen.
Steenkoolmijnen. Sommige zijn 1 km diep, dat is een serieuze ‘h’.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2023, 11:38   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Combineer dat met andere dingen, zoals een mountainbike piste en dergelijke infrastructuur.

Andere optie, als je niet omhoog wil of kan, ga naar beneden, niemand verbied je een ondergronds meertje aan te leggen.
Dat niemand dat verbiedt weet ik niet maar wat ik wel weet (veronderstel) is dat het aanleggen van een ondergronds meertje een dure aangelegenheid is.

En in dit geval gaat het niet over ondergronds maar (voor zo ver ik lees) een compleet bovengrondse installatie.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 14 mei 2023 om 11:44.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2023, 11:44   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Steenkoolmijnen. Sommige zijn 1 km diep, dat is een serieuze ‘h’.
Wel rekening mee houden dat die h even serieus is bij het terug naar boven pompen.

Daarnaast weet ik niet of lege mijnen geschikt zijn om herhaaldelijk water (met een gigantische kracht) in- en uit te laten stromen.
Dat gaat gepaard gaan met immense trillingen in de ondergrond.
Iets waar men in dichtbevolkte streken meestal niet op zit te wachten.

Soit, ik keur dit plan niet op voorhand af maar ik vind het precies niet het meest efficient gebruik van grondoppervlak. Vooral niet als je kijkt naar de eerder beperkte hoeveelheid electriciteit die er opgeslagen kan worden...

Want in principe is dit niet meer dan een mini-stuwmeertje dat op kunstmatige wijze telkens opnieuw gevuld wordt.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2023, 11:56   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.798
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wel rekening mee houden dat die h even serieus is bij het terug naar boven pompen.

Daarnaast weet ik niet of lege mijnen geschikt zijn om herhaaldelijk water (met een gigantische kracht) in- en uit te laten stromen.
Dat gaat gepaard gaan met immense trillingen in de ondergrond.
Iets waar men in dichtbevolkte streken meestal niet op zit te wachten.
Groningen, daar hebben ze dat gezeik met aardgas.


Citaat:
Soit, ik keur dit plan niet op voorhand af maar ik vind het precies niet het meest efficient gebruik van grondoppervlak. Vooral niet als je kijkt naar de eerder beperkte hoeveelheid electriciteit die er opgeslagen kan worden...
Het gaan toch zo'n dingen moeten worden als we veel hernieuwbaar willen gebruiken.

Citaat:
Want in principe is dit niet meer dan een mini-stuwmeertje dat op kunstmatige wijze telkens opnieuw gevuld wordt.
Gepompte waterkrachtcentrale. Je zou elke watertoren zo kunnen gebruiken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2023, 13:00   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Groningen, daar hebben ze dat gezeik met aardgas.
Inderdaad.
En daar wordt, voor zo ver ik weet, nog niet eens water in- en uitgepompt.

Citaat:
Het gaan toch zo'n dingen moeten worden als we veel hernieuwbaar willen gebruiken.
We gaan voor opslag moeten zorgen als we naar veel vernieuwbaar willen gaan ja.
Maar of dit nu de aangewezen manier is?

Ik vraag me ook af of de beweegredenen van de firma die hier achter zitten allemaal wel koosjer zijn.
Die zitten nu eenmaal met een berg grond op overschot.
En hoe 'groen' ze ook mogen zijn; daar vanaf geraken is volgens mij hun eerste bekommernis.
Dus als je daar vanaf kan raken onder het mom van 'groene electriciteit' weet je op voorhand dat er niet al te veel vragen gesteld gaan worden.
En of dat project nu veel of weinig bijdraagt aan de opslagcapaciteit in ons land zal hen volgens mij worst wezen. Ze zijn van hun grond vanaf (en wat daar allemaal in mag zitten, maar das nog een ander verhaal).

Ik blijf het toch een beetje een raar voorstel vinden...


Citaat:
Gepompte waterkrachtcentrale. Je zou elke watertoren zo kunnen gebruiken.
Inderdaad.

Probleem is alleen dat die voor een ander doel gebruikt worden...
Ik veronderstel dat niemand blij is als er op een gegeven moment geen water uit de kraan komt 'omdat de watertoren net leeggelopen is wegens stroomtekort'...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2023, 19:39   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Inderdaad.
En daar wordt, voor zo ver ik weet, nog niet eens water in- en uitgepompt.


We gaan voor opslag moeten zorgen als we naar veel vernieuwbaar willen gaan ja.
Maar of dit nu de aangewezen manier is?

Ik vraag me ook af of de beweegredenen van de firma die hier achter zitten allemaal wel koosjer zijn.
Die zitten nu eenmaal met een berg grond op overschot.
En hoe 'groen' ze ook mogen zijn; daar vanaf geraken is volgens mij hun eerste bekommernis.
Dus als je daar vanaf kan raken onder het mom van 'groene electriciteit' weet je op voorhand dat er niet al te veel vragen gesteld gaan worden.
En of dat project nu veel of weinig bijdraagt aan de opslagcapaciteit in ons land zal hen volgens mij worst wezen. Ze zijn van hun grond vanaf (en wat daar allemaal in mag zitten, maar das nog een ander verhaal).

Ik blijf het toch een beetje een raar voorstel vinden...



Inderdaad.

Probleem is alleen dat die voor een ander doel gebruikt worden...
Ik veronderstel dat niemand blij is als er op een gegeven moment geen water uit de kraan komt 'omdat de watertoren net leeggelopen is wegens stroomtekort'...


Even aanstippen dat de typische watertoren inderdaad dus niet dient om watervoorraad op te slaan,hoewel de inhoud bepaald indrukwekkend is..

Het zijn........buffers.......om de waterdruk te garanderen op een eigenlijk extreem uitgebreid waternetwerk...

dus....Sorrrryyyy.....het ZIJN al "buffers" voor iets anders.....

Wass wohlen Sie,Wasser oder Elektronen?

Laatst gewijzigd door kelt : 14 mei 2023 om 19:41.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2023, 19:48   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Wel rekening mee houden dat die h even serieus is bij het terug naar boven pompen.

Daarnaast weet ik niet of lege mijnen geschikt zijn om herhaaldelijk water (met een gigantische kracht) in- en uit te laten stromen.
Dat gaat gepaard gaan met immense trillingen in de ondergrond.
Iets waar men in dichtbevolkte streken meestal niet op zit te wachten.

Soit, ik keur dit plan niet op voorhand af maar ik vind het precies niet het meest efficient gebruik van grondoppervlak. Vooral niet als je kijkt naar de eerder beperkte hoeveelheid electriciteit die er opgeslagen kan worden...

Want in principe is dit niet meer dan een mini-stuwmeertje dat op kunstmatige wijze telkens opnieuw gevuld wordt.
Dat is juist goed: voor dezelfde hoeveelheid energie heb je minder water nodig en dus een kleiner reservoir. 1 kg op 100 meter hoogte is dezelfde energieinhoud als 10 kg op 10 meter.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2023, 21:58   #16
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Maar of dit nu de aangewezen manier is?

Ik vraag me ook af of de beweegredenen van de firma die hier achter zitten allemaal wel koosjer zijn.
Die zitten nu eenmaal met een berg grond op overschot.
En hoe 'groen' ze ook mogen zijn; daar vanaf geraken is volgens mij hun eerste bekommernis.
Dus als je daar vanaf kan raken onder het mom van 'groene electriciteit' weet je op voorhand dat er niet al te veel vragen gesteld gaan worden.
En of dat project nu veel of weinig bijdraagt aan de opslagcapaciteit in ons land zal hen volgens mij worst wezen. Ze zijn van hun grond vanaf (en wat daar allemaal in mag zitten, maar das nog een ander verhaal).

Ik blijf het toch een beetje een raar voorstel vinden...
Inderdaad!
En veel verkoopspraatjes die niks met de essentie te maken hebben, "grond op overschot", " een uitkijkpunt mee integreren", "uitbreiding natuurgebied", "door gebruik te maken van de gradiënt van vochtig naar droog, waardoor meerdere habitats kunnen gecreëerd worden", etc. Maakt mij altijd achterdochtig, een teveel aan verkoopspraatjes....
En dat voor slechts 1 MW... stelt totaal niks voor in vergelijking met de lopende projecten voor batterijparken (honderden keer meer capaciteit), of Coo en Plate Taille (paar duizend keer meer).
Engie zou beter Coo 3 bassin project (600 MW) terug op tafel leggen.

Maar ja, C-ground is nu toch maar netjes van hun grondoverschot af en dat probleem hebben ze mooi verkocht gekregen door er een grote groene strik rond te binden....
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 10:14   #17
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is juist goed: voor dezelfde hoeveelheid energie heb je minder water nodig en dus een kleiner reservoir. 1 kg op 100 meter hoogte is dezelfde energieinhoud als 10 kg op 10 meter.
Qua druk is hoe hoger natuurlijk altijd beter.

Maar technisch gezien?

Ben geen specialist maar ik veronderstel dat water oppompen naar een hoogte van 30 meter een heel wat simpelere opgave is dan het oppompen naar 1km?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2023, 10:15   #18
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Inderdaad!
En veel verkoopspraatjes die niks met de essentie te maken hebben, "grond op overschot", " een uitkijkpunt mee integreren", "uitbreiding natuurgebied", "door gebruik te maken van de gradiënt van vochtig naar droog, waardoor meerdere habitats kunnen gecreëerd worden", etc. Maakt mij altijd achterdochtig, een teveel aan verkoopspraatjes....
En dat voor slechts 1 MW... stelt totaal niks voor in vergelijking met de lopende projecten voor batterijparken (honderden keer meer capaciteit), of Coo en Plate Taille (paar duizend keer meer).
Engie zou beter Coo 3 bassin project (600 MW) terug op tafel leggen.

Maar ja, C-ground is nu toch maar netjes van hun grondoverschot af en dat probleem hebben ze mooi verkocht gekregen door er een grote groene strik rond te binden....
Nogmaals: ik kan mis zijn maar dat zegt ook mijn buikgevoel ja...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be