Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 april 2023, 10:58   #21
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.451
Standaard

Allé, stoppen met windenergie? Ik ben net aan 't rondkijken om me een molentje van een 5kW piek te zetten in den hof.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 11:02   #22
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Allé, stoppen met windenergie? Ik ben net aan 't rondkijken om me een molentje van een 5kW piek te zetten in den hof.
nog wat meer wind-vervuiling....
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 11:05   #23
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
nog wat meer wind-vervuiling....
Tja kijk, als ze me van vandaag op morgen 3500kWh meer gaan aanrekenen (digitale teller), dan moet ik iets doen hé.
Wind is er in mijn tuin zo goed als altijd.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 11:20   #24
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Maar daar gaat het niet over hé. The proof of concept dat er veel minder verrijkt uranium nodig is om een kerncentrale te laten werken, en dat betekent gewoon efficiëntie-winst. Of zie ik dat verkeerd? In Mol, of all places. De Kempische zandgronden, mijn geboorte-grond.
Ik ken er niets tot maximaal weinig van, maar in een andere zeer interessante draad leerde ik ook over kweekreactoren.

https://forum.politics.be/showthread.php?t=122035

Mijn insteek is niet wetenschappelijk, maar politiek. Er moet voor mij fors, zwaar en snel geïnvesteerd worden in de uitbreiding van de nucleaire capaciteit, en dat BREED Europees gedragen.
Onze Groentjes hebben het dogma van de kernuitstap nog steeds niet afgezworen. Wanneer je hen vraagt wat ze dan voorstellen voor het geval er zich een Dunkelflaute voordoet (geen zon en weinig op of geen wind) is het antwoord: gascentrales. Fossiele brandstof dus.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 13:50   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Onze Groentjes hebben het dogma van de kernuitstap nog steeds niet afgezworen. Wanneer je hen vraagt wat ze dan voorstellen voor het geval er zich een Dunkelflaute voordoet (geen zon en weinig op of geen wind) is het antwoord: gascentrales. Fossiele brandstof dus.
En is dat erg?

En hoeveel keer komt Dunkelflaute gemiddeld voor per jaar?
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221129_95332617
Dinsdag 29 november 2022

Ons land kent vandaag een Dunkelflaute. Op zo’n dagen wordt er door de afwezigheid van zon en wind amper zonne- en windenergie geproduceerd en moet teruggegrepen worden naar andere energiebronnen. “Maar bevoorradingsproblemen levert dit niet op”, klinkt het bij netbeheerder Elia.

Een dunkelflaute komt de jongste jaren steeds vaker voor. Hoe meer er op groene energie gerekend wordt, hoe groter de kans dat de term voorkomt. Vorig jaar was er één, op 16 november, en in januari 2017 duurde die zelfs negen dagen. Als ze zich voordoen, wordt de hoeveelheid energie die van elders geïmporteerd wordt verhoogd. Volgens Nederlandse experts is de verwachting dat een Dunkelflaute zich eens om de twee jaar zal blijven voordoen.

Het gevolg is ook dat elektriciteit duurder wordt. De dunkelflaute heeft een groot effect op de prijzen op de groothandelsmarkt, met prijzen voor levering van stroom de volgende dag die dubbel zo hoog liggen als de voorbije weken. “Terwijl de prijzen de vorige weken rond de 200 euro voor een megawattuur schommelden, mag je dat de laatste dagen verdubbelen. Met avondpieken tot boven 500 euro per megawattuur”, vertelt Matthias Detremmerie, medeoprichter en trader voor energieleverancier Elindus.

Toch valt het al bij al nog mee, merkt de trader op. De prijzen liggen zelfs in de dunkelflaute lager dan in augustus, toen we prijzen van 600 tot 700 euro kenden voor een megawattuur stroom. Dat komt omdat de prijs van aardgas vandaag niet zo hoog ligt als toen. Goedgevulde gasreserves, aanvoer van lng en zacht weer in oktober en november maken dat de prijs van aardgas vandaag rond de 130 euro per megawattuur schommelt. Voor alle duidelijkheid: dat is nog altijd heel veel duurder dan voor de start van de energiecrisis.
Pakweg 0,5% van het jaar ofzo? Dus pakweg gemiddeld 2-3 dagen lang op 365 dagen wordt er veel meer gas verstookt en navenant wat meer elec uit het buitenland ingevoerd.

Sidder en beef.

Duitsland hanteert een definitie van (echte) Dunklflaute, West-Europees gezien trad die maar 0,2 keer op per jaar. Duitsland an sich 2 keer per jaar.

Dunkelflaute is wanneer wind en zon tesamen onder 10% van hun nominale vermogen zitten en dit minstens 48 uren lang.

Citaat:
https://www.dwd.de/DE/presse/pressek...cationFile&v=4
Klimaatpersconferentie 2018 van de Duitse weerdienst

Weergerelateerde risico's van elektriciteitsproductie uit hernieuwbare energiebronnen door het gecombineerde gebruik van windenergie en fotovoltaïsche cellen
[...]

Zo heeft de DWD geëvalueerd hoe vaak in het verleden gedurende een periode van 48 uur in bepaalde gebieden de gemiddelde energieproductie uit wind en zon onder de tien procent van het nominale vermogen bleef. (Afbeelding 1)
De prestatiekenmerken van de hedendaagse windenergie-installaties en fotovoltaïsche systemen werden als uitgangspunt genomen. Bij windturbines op het Duitse vasteland gebeurde dit gemiddeld zo'n 23 keer per jaar. Als ook offshore windturbines in de exclusieve economische zones van Duitsland in de Noordzee en de Oostzee worden meegerekend, moet de energie-industrie 13 gevallen per jaar verwachten. Becker benadrukt: "Deze verbetering toont aan dat de offshore-gebieden vanuit meteorologisch oogpunt een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een betrouwbare stroomvoorziening uit hernieuwbare energiebronnen." De combinatie van windenergie op land en zee met fotovoltaïsche zonne-energie resulteerde toen in een gemiddelde van 2 gevallen voor Duitsland. In heel Europa gezien deed het modelgeval zich slechts 0,2 keer per jaar voor.

Klima-Pressekonferenz 2018 des Deutschen Wetterdienstes
[...]
Exemplarisch hat der DWD ausgewertet, wie oft in der Vergangenheit über einen Zeitraum von 48 Stunden in bestimmten Gebieten die mittlere Energieproduktion aus Wind und Sonne unter zehn Prozent der Nennleistung blieb. (Abbildung 1)
Zugrunde gelegt wurden Leistungsmerkmale heutiger Windkraftwerke und Photovoltaikanlagen. Bei Windkraftanlagen auf dem deutschen Festland trat dieser Fall im Mittel etwa 23 Mal im Jahr auf. Werden auch Offshore Windkraftanlagen in den ausschließlichen Wirtschaftszonen Deutschlands in Nord- und Ostsee hinzugenommen, muss die Energiewirtschaft mit 13 Fällen pro Jahr rechnen. Becker betont: „Diese Verbesserung zeigt, dass die Offshore-Gebiete aus meteorologischer Sicht einen wesentlichen Beitrag zu einer zuverlässigen Stromversorgung aus erneuerbaren Energien leisten können.“ Die Kombination von Windkraft auf Land und See mit Photovoltaik ergab dann im Mittel für Deutschland noch 2 Fälle. Bei einer europaweiten Betrachtung trat der Musterfall schließlich nur noch 0,2 Mal im Jahr auf.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2023 om 14:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 14:21   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Grafiekje vergeten, het gaat over een periode van 20 jaar of 1995 - 2015.



En gascentrales kunnen weldra ook deels op "groene waterstof" stroom produceren, voorlopig tot 50% mengsel:

Citaat:
https://www.change.inc/energie/engie...oorbarig-36607 22 juni 2021

Over twee jaar begint de verbouwing van de Maxima-centrale van Engie. Na de verbouwing heeft de gasgestookte centrale een hoger vermogen en beter rendement. Daarnaast is het vanaf dan mogelijk om waterstof bij te stoken, tot 50 procent. Engie hoopt daarmee klaar te zijn voor een duurzame toekomst. Maar is het niet wat vroeg om in te zetten op waterstof als brandstof voor stroom?

De Maximacentrale in Flevoland heeft nu nog twee eenheden met een vermogen van 440 megawatt, genoeg energie voor 1,6 miljoen huishoudens. Na de verbouwing komt daar 35 megawatt bij. Daarnaast is het rendement 1,5 procent hoger. Het gevolg: de centrale stoot minder CO2 uit dan voorheen; Engie schat dat er 40.000 ton per jaar minder CO2 de lucht in gaat door het hogere rendement. Ter vergelijking: een gemiddeld Nederlands gezin stoot 20 ton CO2 per jaar uit.

Maar de grootste verandering die de verbouwing mogelijk maakt is een gedeeltelijke overstap naar waterstof. Engie zegt dat er na de aanpassingen tot 50 procent waterstof bijgestookt kan worden. Als die waterstof groen gemaakt wordt, met behulp van duurzame stroom, dan kan de centrale hem vervolgens gebruiken om weer CO2 vrij stroom op te wekken.

De Maximacentrale is volgens Engie de eerste ter wereld die een dergelijke upgrade krijgt, uitgevoerd door het bedrijf Ansaldo. Na de update kan de centrale niet alleen waterstof verwerken; het zal ook de eerste gascentrale met een rendement boven de 60 procent zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2023 om 14:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2023, 15:11   #27
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.869
Standaard

Nicolas Sarkozy getuigt in de assemblee over de nucleaire industrie in frankrijk

https://www.youtube.com/watch?v=XMKRbvdcE7A
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2023, 20:36   #28
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Grafiekje vergeten, het gaat over een periode van 20 jaar of 1995 - 2015.



En gascentrales kunnen weldra ook deels op "groene waterstof" stroom produceren, voorlopig tot 50% mengsel:
Ik had dus over de Groenen, die zodanig fanatiek zijn dat ze de kernuitstap nog steeds niet hebben afgezworen. De wet op de kernuitstap hebben ze nog steeds iet teniet gedaan. Nu ze deel uitmaken van Vivaldi hebben ze dus (tegen hun zin) moeten instemmen met de verlenging van de kerncentrales. Het is zoals de Franse koning Henri IV het formuleerde in de 16e eeuw: ”Paris vaut bien une messe”.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2023, 21:05   #29
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ja, dat weet ik. Zelfs de zon is niet "hernieuwbaar." Dat is het hele punt. "hernieuwbare energie" bestaat gewoon niet.
En wind-en-zonne-energie zijn misschien interessant om om te zetten in elektriciteit, maar een batterij is het meest vervuilende ding om die elektriciteit in op te slaan.
De zon is niet sneller 'opgebrand' door haar energie te gebruiken.(definitie van hernieuwbaar)
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2023, 15:36   #30
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
De zon is niet sneller 'opgebrand' door haar energie te gebruiken.(definitie van hernieuwbaar)
De zon brandt niet oneindig.
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2023, 15:37   #31
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik had dus over de Groenen, die zodanig fanatiek zijn dat ze de kernuitstap nog steeds niet hebben afgezworen. De wet op de kernuitstap hebben ze nog steeds iet teniet gedaan. Nu ze deel uitmaken van Vivaldi hebben ze dus (tegen hun zin) moeten instemmen met de verlenging van de kerncentrales. Het is zoals de Franse koning Henri IV het formuleerde in de 16e eeuw: ”Paris vaut bien une messe”.
De klimaatwaanzinnigen zijn aan de macht in Duitsland.

https://palnws.be/2023/04/wetenschap...et-te-sluiten/
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2023, 15:45   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.367
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De zon brandt niet oneindig.
Veel langer dan de soort mens gaat rondhuppelen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2023, 18:31   #33
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.631
Standaard

https://maartenboudry.be/2023/04/hoe...erkavelen.html
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2023, 12:58   #34
gunter5148
Europees Commissaris
 
gunter5148's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2020
Berichten: 7.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Veel langer dan de soort mens gaat rondhuppelen.
Ik hoop van wel ja.

Hier, nog iemand die de "groene" waanzin aankaart.

https://palnws.be/2023/04/pal-cast-m...ktrisch-maakt/
__________________
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 07:51   #35
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.451
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De zon brandt niet oneindig.
Ze zal onze tijd nog wel meegaan.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:24   #36
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En is dat erg?

En hoeveel keer komt Dunkelflaute gemiddeld voor per jaar?


Pakweg 0,5% van het jaar ofzo? Dus pakweg gemiddeld 2-3 dagen lang op 365 dagen wordt er veel meer gas verstookt en navenant wat meer elec uit het buitenland ingevoerd.
En voor die 3 dagen moeten we die waanzinnig dure gascentrales zetten en onderhouden. Hoeveel keer het voorvalt is niet relevant, het enige relevante is dat het voorvalt en dat je dus hoe dan ook backup nodig hebt.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 28 april 2023 om 09:24.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 09:37   #37
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En is dat erg?

En hoeveel keer komt Dunkelflaute gemiddeld voor per jaar?


Pakweg 0,5% van het jaar ofzo? Dus pakweg gemiddeld 2-3 dagen lang op 365 dagen wordt er veel meer gas verstookt en navenant wat meer elec uit het buitenland ingevoerd.

Sidder en beef.

Duitsland hanteert een definitie van (echte) Dunklflaute, West-Europees gezien trad die maar 0,2 keer op per jaar. Duitsland an sich 2 keer per jaar.

Dunkelflaute is wanneer wind en zon tesamen onder 10% van hun nominale vermogen zitten en dit minstens 48 uren lang.
Ja dat is erg, zéér erg. Gas is geen "eerbare" oplossing, het is een CO2 uitbrakende fossiele brandstof. Wind- en zonne-energie zijn onbetrouwbaar omdat het teveel afhangt van weersomstandigheden. Er is slechts één stabiele energieproducent: kernenergie.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 10:09   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dunkelflaute is wanneer wind en zon tesamen onder 10% van hun nominale vermogen zitten en dit minstens 48 uren lang.
Kortom, uw Dunkelflaute telt enkel als we 10 keer meer hernieuwbare capaciteit hebben geinstalleerd dan het maximum vermogen dat we nodig hebben.

DAN is het immers geen probleem als we meer dan 10% van de nominale capaciteit verwekken en dus meer dan 100% van wat we nodig hebben.

Als je echter als Dunkelflaute het punt neemt waarbij hernieuwbaar minder produceert dan het maximaal gevraagde vermogen, zal dat wel wat meer zijn, niewaar, als je geen 10 keer meer capaciteit hebt geinstalleerd.

Kijk, als de capaciteitsfactor van uw installatie 50% is, dan moet je 2 keer het vermogen installeren van uw maximaal verbruik, maar dan heb je een Dunkelflaute (ttz niet genoeg hernieuwbare stroom) TELKENS uw hernieuwbaar onder de 50% zakt. Je hebt dan enkel maar GEMIDDELD voldoende hernieuwbare stroom, maar niet op het juiste moment.

Ga je 4 keer de capaciteit installeren van het maximaal gevraagde vermogen (dus in Belgie, 44 GW installeren), dan heb je een Dunkelflaute telkens je onder de 25% productie valt.

Het is pas als je 10 keer meer installeert (in Belgie dus 110 GW capaciteit) dat die Dunkelflaute van Duitse definitie zinvol wordt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 10:11   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja dat is erg, zéér erg. Gas is geen "eerbare" oplossing, het is een CO2 uitbrakende fossiele brandstof. Wind- en zonne-energie zijn onbetrouwbaar omdat het teveel afhangt van weersomstandigheden. Er is slechts één stabiele energieproducent: kernenergie.
Bovendien is het boerenbedrog. Het is niet omdat de Duitsers Dunkelflaute hebben gedefinieerd als de waanzinnige toestand waar uw hernieuwbaar maar 10% oplevert van haar capaciteit, en dat zelden voorkomt, dat je op andere momenten toekomt met die "wat meer dan 10%", he, tenzij uw installatie met een factor 10 is overgedimensioneerd.

Kortom, er gaat VEEL EN VEEL MEER gas gebruikt worden dan dat Dunkelflaute verhaaltje laat vermoeden. En dat was dan ook de reden waarom de Duitsers WEL een probleempje hadden toen hun smeerpijp met hernieuwbaar Russisch gas de geest gaf
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2023, 11:06   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En voor die 3 dagen moeten we die waanzinnig dure gascentrales zetten en onderhouden. Hoeveel keer het voorvalt is niet relevant, het enige relevante is dat het voorvalt en dat je dus hoe dan ook backup nodig hebt.
Uiteraard maar daavoor moet men idd kijken naar prijs.

Met onder andere grote pompcentrales en batterijparken (die goedkoper worden) kan men die gascentrales overbodig maken, en er zijn nog andere opslagmogelijkheden voor langere duur...
Een link van de Duitse overheid had ik al gegeven, opslag voor dagen tot weken.
Citaat:
https://www.bmwk.de/Redaktion/DE/Tex...hnologien.html
2. Langzeitspeicher (Tage bis Wochen)

- Batteriespeicher
- Pumpspeicher
- Druckluftspeicher
- Power-to-Gas
En als Vlaanderen an sich die plaats niet heeft hebben buurlanden die wel, het is tenslotte een Europees stroomnetwerk met voldoende HVDC-verbindingen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 april 2023 om 11:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be