Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2008, 18:05   #1
kizzy
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 1.237
Standaard Nog steeds status quo in aftrek beroepskilometers

Tegenover de enorme stijging van de brandstofprijzen, de steeds duurder wordende auto's, indexatie van verzekeringspremies en verkeersbelasting staat het feit dat we, anno 2008, nog steeds slechts 0,15 euro (6Bf) mogen afrekken in de personenbelastingsaangifte per gereden kilometer in de bewezen beroepskosten.

Dit is nu al 15 (vijftien!) jaar hetzelfde bedrag en betekent een groot inkomensverlies voor zij die niet anders kunnen dan zich met de wagen naar het werk te begeven.

Inmiddels blijft de overheid beweren dat ze geen maatregelen kan nemen om de koopkracht te verhogen.

Het opvallendste vind ik dat hierover weinig gewag gemaakt wordt op fora en in de media. Misschien wordt het tijd daar verandering in te brengen en luidop te roepen om dat eindelijk eens recht te zetten?

Kijk ook op:
http://www.senaat.be/www/?MIval=/pub...778144&LANG=nl
en zoek onder '6bf' om het stukje van deze aftrek te lezen.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 19:21   #2
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

en een bestelwagen betaalt maar 100 euro verkeerstaks , ook al 15 jaar
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 00:58   #3
kizzy
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
en een bestelwagen betaalt maar 100 euro verkeerstaks , ook al 15 jaar
Ik heb het over de aftrek die o.a. een loontrekkende mag doen per afgelegde km van en naar zijn werk met een personenwagen indien hij geen gebruik maakt van de forfaitaire beroepskostenaftrek. Dat staat los van een bestelwagen, want voor dergelijke voertuigen geldt een totaal andere aftrekregeling. (Niet de aftrek van een forfaitair bedrag van 0,15 euro/km).

Deze aftrek heeft dus NIETS te maken met bestelwagens, vrachtwagens enzoverder.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 10:19   #4
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

ik wil maar zeggen dat (bedrijfs maar ook niet-bedrijfs) bestelwagens een gunsttarief krijgen van ongeveer 100 euro terwijl je voor een wagen met dezelfde motorinhoud minstens 200 zal betalen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 12:58   #5
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Da's juist

Laatst gewijzigd door Garry : 22 augustus 2008 om 12:58.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 12:59   #6
kizzy
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
ik wil maar zeggen dat (bedrijfs maar ook niet-bedrijfs) bestelwagens een gunsttarief krijgen van ongeveer 100 euro terwijl je voor een wagen met dezelfde motorinhoud minstens 200 zal betalen
Klopt. En voor die bestelwagen (en moto of vrachtwagen) geldt de aftrek van de reële kosten, dus verzekering, verkeersbelasting, carwash, onderhoud, nieuwe banden, etc mogen mee ingebracht worden naast de kost van het verbruik (aan gemiddelde brandstofprijs) per km.

Voor die personenwagen kun je slechts een forfaitaire 0,15 euro aftrekken en die wordt verondersteld �*lle kosten (dus verzekering, verkeersbelasting, carwash, onderhoud, nieuwe banden, etc) te dekken. EN DAT AL ZOVELE JAREN AAN EEN ONVERANDERD BEDRAG.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 13:36   #7
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

belgie gaat nog een medaille krijgen voor treuzelen,
ze zijn al door europa op de vingers getikt voor het traag toepassen van europese regels

binnen 5 jaar zal die 15 c/km wel aangepast worden
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2008, 13:45   #8
kizzy
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
belgie gaat nog een medaille krijgen voor treuzelen,
ze zijn al door europa op de vingers getikt voor het traag toepassen van europese regels

binnen 5 jaar zal die 15 c/km wel aangepast worden
Denk je?
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2008, 22:44   #9
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

verhuizen gaat sneller
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 15:36   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Ik zie gans die "aftrek" van kilometers nog afgeschaft worden....In verband met de mobiliteitsproblemen en de milieuproblemen kan niet terzelfdertijd warm en koud geblazen worden....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 17:55   #11
kizzy
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2008
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik zie gans die "aftrek" van kilometers nog afgeschaft worden....In verband met de mobiliteitsproblemen en de milieuproblemen kan niet terzelfdertijd warm en koud geblazen worden....
Ik ben mindervalide en moet met een aangepast voertuig rijden (met inv.kaart natuurlijk). Ik werk tot na 22u en woon op het platteland. Wat kunt u mij als alternatief bieden? Stoppen met werken en op kosten van de sociale zekerheid gaan leven?

Laatst gewijzigd door kizzy : 29 augustus 2008 om 17:55.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 18:29   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Ik ben mindervalide en moet met een aangepast voertuig rijden (met inv.kaart natuurlijk). Ik werk tot na 22u en woon op het platteland. Wat kunt u mij als alternatief bieden? Stoppen met werken en op kosten van de sociale zekerheid gaan leven?
Laat ons niet langer de fout maken een algemeen systeem te "verbouwen om de uitzonderingen te helpen",maar eerder nauwkeurig de uitzonderingen helpen.

Ons sociaal zekerheidsstelsel hangt scheef omdat die fout gemaakt werd.
Er valt dus zeker iets te regelen voor mensen die hun auto ECHT nodig hebben om een minimale vorm van levenscomfort te hebben.....er moet NIKS geregeld worden voor de anderen

I am on Yor Side

Laatst gewijzigd door kelt : 29 augustus 2008 om 18:31.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 22:03   #13
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Ik ben mindervalide en moet met een aangepast voertuig rijden (met inv.kaart natuurlijk). Ik werk tot na 22u en woon op het platteland. Wat kunt u mij als alternatief bieden? Stoppen met werken en op kosten van de sociale zekerheid gaan leven?
Bravo voor Kizzy en ik kan mij volledig inleven in zijn standpunt hier.

Als men de zelfstandigen toelaat beroepskosten en geleasde wagens e.d. af te trekken en men wil niet discrimineren (wat men toch zo hoog in het vaandel draagt tegenwoordig, althans theoretisch) dan moet men de lijn doortrekken en ook de loontrekkenden die mogelijkheid bieden.
Het is cynisch te noem dat men dan werkt met forfaits die zo laag zijn dat de haalbaarheid daarvan onmiddellijk doorprikt kan worden.

Wat is het toch allemaal zo doorzichtig nietwaar ?

Nogmaals het is sneller om te verhuizen naar een ander land dan te wachten op een verandering in de situatie.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 22:03   #14
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Ik ben mindervalide en moet met een aangepast voertuig rijden (met inv.kaart natuurlijk). Ik werk tot na 22u en woon op het platteland. Wat kunt u mij als alternatief bieden? Stoppen met werken en op kosten van de sociale zekerheid gaan leven?
Bravo voor Kizzy en ik kan mij volledig inleven in zijn standpunt hier.

Als men de zelfstandigen toelaat beroepskosten en geleasde wagens e.d. af te trekken en men wil niet discrimineren (wat men toch zo hoog in het vaandel draagt tegenwoordig, althans theoretisch) dan moet men de lijn doortrekken en ook de loontrekkenden die mogelijkheid bieden.
Het is cynisch te noemen dat men dan werkt met forfaits die zo laag zijn dat de haalbaarheid daarvan onmiddellijk doorprikt kan worden.

Wat is het toch allemaal zo doorzichtig nietwaar ?

Nogmaals het is sneller om te verhuizen naar een ander land dan te wachten op een verandering in de situatie.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be