Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 februari 2012, 10:01   #1
De Informant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
Standaard Waarheen met 25.000 euro spaargeld?

Wat moet u met uw spaarcenten doen als zelfs een van de beste beleggers ter wereld stilaan moedeloos wordt van zoveel onheil? We vroegen het aan enkele banken.

Lees hier verder

Laatst gewijzigd door Arnold Layne : 9 februari 2012 om 11:34.
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 10:58   #2
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
Hoe 25.000 euro beleggen... zonder risico?
Dat kunt ge niet. Zo simpel is dat.

Nogal onnozel als vraag eigenlijk, maar misschien dat mensen lang gedacht hebben dat het "veilig" kon.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 11:13   #3
De Informant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat kunt ge niet. Zo simpel is dat.

Nogal onnozel als vraag eigenlijk, maar misschien dat mensen lang gedacht hebben dat het "veilig" kon.
Hierin heb je groot gelijk,daarom dat ik die grafiek met tekst heb geplaatst.
Kijk hoe hypocriet Dexia dit voorsteld (kopen van HUN aandelen -schandalig)
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 13:43   #4
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
Hierin heb je groot gelijk,daarom dat ik die grafiek met tekst heb geplaatst.
Kijk hoe hypocriet Dexia dit voorsteld (kopen van HUN aandelen -schandalig)
Zie dit toch niet staan. Wel kasbons, maar dat zijn bijlange geen aandelen. Kasbons vallen trouwens onder de waarborg van het beschermingsfonds.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 13:48   #5
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
Wat moet u met uw spaarcenten doen als zelfs een van de beste beleggers ter wereld stilaan moedeloos wordt van zoveel onheil? We vroegen het aan enkele banken.

“Dit is de ernstigste en tegelijkertijd moeilijkste situatie die ik tot nu toe in mijn carrière heb meegemaakt. Het is op dit moment enorm moeilijk om het juiste te doen gezien de schade die de afgelopen jaren is aangericht.” Dat zijn de weinig bemoedigende woorden van George Soros, een van de meest succesvolle beleggers en rijkste mensen ter wereld, aan de vooravond van het World Economic Forum in Davos. Nochtans staat de Amerikaan bekend om zijn onfeilbare neus voor beleggingskansen. Maar op zijn 81ste weet ook Soros even niet meer van welk hout pijlen te maken.

Het is het probleem van zowat elke spaarder en belegger. De sfeer op de aandelenmarkten is er nog altijd één tussen hoop en vrees, waarbij het slechte economische bedrijfsnieuws doet vermoeden dat de onweerswolken nog niet zijn overgewaaid. Niet verwonderlijk dus dat veiligheid bij veel spaarders en beleggers nog altijd de voorrang krijgt op hogere rendementen waarvan het risico navenant is.

Hoe 25.000 euro beleggen... zonder risico?
Daarom legden we aan Dexia, Keytrade Bank en Rabobank.be een specifiek profiel voor van een 55-jarige vrouw die door een erfenis 25.000 euro in de schoot geworpen krijgt. Onze vraag: stel voor deze vrouw een spaarportefeuille samen van verschillende spaarproducten zodat ze zich geen zorgen moet maken over kapitaalverlies. Het enige wat ze wil, is een mooi aanvullend spaarpotje voor wanneer ze op haar 65ste op pensioen gaat.

Exact dezelfde vraag hebben we een jaar geleden(1) ook al voorgelegd aan dezelfde banken. Dat leverde toen spaarportefeuilles op waarbij spaarrekeningen telkens een belangrijke hoeksteen waren. Een jaar later zien de voorgestelde portefeuilles er als volgt uit.

http://static.tijd.be/inline/img/preview_3317385.jpg



Waarom deze verdelingen?
"Na een carrière van 30 �* 35 jaar zijn de grootste kosten verwerkt en staat er in normale omstandigheden al iets op een spaarrekening voor ‘noodgevallen’. Een bijstorting op een gewone spaarrekening is niet nuttig. De kans dat de kortetermijnrente in euro dit jaar nog stijgt, is klein. Integendeel, de kans bestaat dat de ECB haar basisrente nog verlaagt. De rente op de spaarboekjes kan dan nog lager gaan", verklaart Alex Clinckx van Dexia.

"Door de recente wijziging van roerende voorheffing van 15 naar 21 procent en de lage rentestand komen termijnrekeningen op vlak van het nettorendement niet in aanmerking", zegt Patricia Boydens van Rabobank.be.

Dexia kiest wel nog voor kasbons, maar beperkt de looptijd ervan wel tot 3 �* 5 jaar. "Door de grote onzekerheid willen we de rentegevoeligheid van onze vastrentende beleggingen beperken. Tegelijk kiezen we ook niet voor te korte looptijden omdat we niet verwachten dat de langetermijnrente snel zal stijgen", zegt Alex Clinckx. Tak21-spaarverzekering

Ook obligaties krijgen een plek in de spaarportefeuille van de banken. "Vooral op de bedrijfsmarkt zijn sterke rendementen te verkrijgen", stipt Olivier Debehogne van Keytrade Bank aan die hiervoor 30 procent van de spaarportefeuille reserveert, evenveel als voor de spaarrekening.

Dexia maakt een onderscheid tussen bedrijfsobligaties (21%) en staatsbons (15%). “Voor wie 100 procent zekerheid wil, komen alleen bedrijfsobligaties met minimum een BBB-rating in aanmerking. Voor dat defensieve profiel beleggen we ook alleen in staatsobligaties van landen met een goede kwaliteit, zoals Belgische staatsbons”, zegt Alex Clinckx.
Allez, een tip:

http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/a...-garantie.aspx

http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20111014_068
Bovenop de wettelijke regeling, die net als bij ons een bescherming biedt van 100.000 euro per spaarder, bestaat er in Duitsland namelijk ook een vrijwillige garantieregeling, waarbij de deelnemende banken elkaars spaartegoeden verzekeren tot 30% van hun gezamenlijke eigen vermogen. Die bijkomende verzekering geldt voor de deposito's die niet gedekt zijn door de wettelijke garantie.

Het stond pertang in de gazet.

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 februari 2012 om 13:52.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 14:36   #6
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat kunt ge niet. Zo simpel is dat.

Nogal onnozel als vraag eigenlijk, maar misschien dat mensen lang gedacht hebben dat het "veilig" kon.
Ik heb een lening lopen op 20 jaar aan 4%. Op dit moment heb ik 25K staan op een spaarrekening die daar maar een beetje aan het verkommeren is. Het lijkt me dan ook opportuun om een vervroegde afbetaling te gaan doen. Een beter rendement kan ik me niet echt indenken en risico is nihil.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 14:55   #7
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

goudklompen kopen. Echt fysiek goud.
Niet dat de waarde gaat stijgen hoor, neenee, de waarde van de papiermunten gaat in mekaar stuiken de volgende jaren
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 14:59   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb een lening lopen op 20 jaar aan 4%. Op dit moment heb ik 25K staan op een spaarrekening die daar maar een beetje aan het verkommeren is. Het lijkt me dan ook opportuun om een vervroegde afbetaling te gaan doen. Een beter rendement kan ik me niet echt indenken en risico is nihil.
Wat ik gewoon wilde zeggen dat de termen "beleggen" en "risicoloos" wederzijds uitsluitend zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen beleggingen bestaan met laag risico. Maar GEEN risico, dat bestaat niet als beleggingsvorm.

Ik zou zelfs kunnen zeggen dat een schuld vervroegd afbetalen misschien geen goeie belegging is, he. Stel dat er zware inflatie komt, dan is het veel beter van nu een auto gekocht te hebben met dat geld en uw schuld te laten wegkwijnen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 15:04   #9
De Informant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
goudklompen kopen. Echt fysiek goud.
Niet dat de waarde gaat stijgen hoor, neenee, de waarde van de papiermunten gaat in mekaar stuiken de volgende jaren
Goud is inderdaad niet slecht
Maar het staat al zo hoog.
Iemand die reeds enkele jaren zijn geld in goud heeft gestoken kan enkel maar hopen dat het nog veel slechter gaat worden in de economie.

Hoe slechter de welvaart, hoe meer het goud waarde krijgt.
Maar ook goud is nu een risico.
Indien er iemand morgen een trukkendoos boven haalt en de economie wordt plots beter zakt je goudwaarde als een duikboot
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 15:07   #10
De Informant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wat ik gewoon wilde zeggen dat de termen "beleggen" en "risicoloos" wederzijds uitsluitend zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen beleggingen bestaan met laag risico. Maar GEEN risico, dat bestaat niet als beleggingsvorm.

Ik zou zelfs kunnen zeggen dat een schuld vervroegd afbetalen misschien geen goeie belegging is, he. Stel dat er zware inflatie komt, dan is het veel beter van nu een auto gekocht te hebben met dat geld en uw schuld te laten wegkwijnen.
Ook weer juist en goed bezien.
Wat ik over al die analyses kan uitmaken is dat wij een teveel aan geld hebben en niet weten wat we er mee moeten doen om het ten minste niet te verliezen.
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 15:15   #11
De Informant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 december 2011
Berichten: 245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb een lening lopen op 20 jaar aan 4%. Op dit moment heb ik 25K staan op een spaarrekening die daar maar een beetje aan het verkommeren is. Het lijkt me dan ook opportuun om een vervroegde afbetaling te gaan doen. Een beter rendement kan ik me niet echt indenken en risico is nihil.
Fox,
Je kan altijd vertvroegd terug betalen, maar normalieter hangt daar steeds een prijskaartje aan.
Ik zou toch eens goed uitrekenen vooraleer je dit doet ( mijn persoonlijke mening)
De Informant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 15:42   #12
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb een lening lopen op 20 jaar aan 4%. Op dit moment heb ik 25K staan op een spaarrekening die daar maar een beetje aan het verkommeren is. Het lijkt me dan ook opportuun om een vervroegde afbetaling te gaan doen. Een beter rendement kan ik me niet echt indenken en risico is nihil.
Heb ik al gedaan en het was de beste belegging ooit. Ik had dan wel een degressieve lening, waarvan de aftrekbaarheid van interesten na 7 jaar al vrijwel niets meer voorstelde.

Intussen een kleine heropname gedaan voor zonnepanelen met een groene lening, die mij serieus opbrengt.
Tegenwaarde staat op de spaarboek.

Laatst gewijzigd door Stingray : 7 februari 2012 om 15:43.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 15:43   #13
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb een lening lopen op 20 jaar aan 4%. Op dit moment heb ik 25K staan op een spaarrekening die daar maar een beetje aan het verkommeren is. Het lijkt me dan ook opportuun om een vervroegde afbetaling te gaan doen. Een beter rendement kan ik me niet echt indenken en risico is nihil.
Moeilijke beslissing: enerzijds <-> anderzijds:
Die 4% dekt nauweljks de inflatie.
U zal binnen x aantal jaren dus noppes terug betalen in vergelijking met uw inkomen. Ondertussen kan u ook een gedeelte recupereren via de belastingen. DWZ dat als alles blijft zoals het is uw huis in waarde stijgt en uw geleend geld spectaculair in waarde daalt.
Nu kan de huizenmakrt instorten op spectaculair opleven...dan is het in ieder geval altijd positief om die 25k langs de kant te hebben om een slag te slaan of om te investeren in iets anders.......
Was het Rockefeller die zei (ongeveer) : als er bloed door de straten loopt koop dan vastgoed...?
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 15:56   #14
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Was het Rockefeller die zei (ongeveer) : als er bloed door de straten loopt koop dan vastgoed...?
Maar in Belgie loopt dan misschien wel bloed door de straten, maar niet op de vastgoedmarkt. Deze is in Belgie overgewaardeerd. Een langzame afkoeling hiervan is voor velen het meest wenselijke scenario.
Een kwisvraag: na hoeveel jaar wordt een eigendom integraal terugbetaalt aan de staat (onder vorm van onroerende voorheffing, btw, erfeniskosten, allerlei taksen, beschrijvingskosten...) ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 15:58   #15
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar in Belgie loopt dan misschien wel bloed door de straten, maar niet op de vastgoedmarkt. Deze is in Belgie overgewaardeerd. Een langzame afkoeling hiervan is voor velen het meest wenselijke scenario.
Een kwisvraag: na hoeveel jaar wordt een eigendom integraal terugbetaalt aan de staat (onder vorm van onroerende voorheffing, btw, erfeniskosten, allerlei taksen, beschrijvingskosten...) ?
In mijn geval : na 253 jaar
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 16:00   #16
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Ik streef in wezen niet het hoogste rendement na, maar wel het meest gelukkige..
mijn vermogen steekt behalve in mijn zelfbewoonde woning in de Triodos-Bank
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 16:02   #17
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
goudklompen kopen. Echt fysiek goud.
Niet dat de waarde gaat stijgen hoor, neenee, de waarde van de papiermunten gaat in mekaar stuiken de volgende jaren
-Brengt geen intrest op
-kost geld om een safe te huren
-ook de goudprijs kan dalen

suggestie: enkele maandinkomens in goud voor worst case scenario

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 februari 2012 om 16:03.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 16:13   #18
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
In mijn geval : na 253 jaar
Het cijfer dat ik tegenkwam, al wel enkele jaren geleden, was wel iets lager. Een tachtig jaar dacht ik. Nu om de vijftig jaar wordt een eigendom verkocht (10% voor de staat), om de vijftig jaar vererft (5% gemiddeld voor de staat), elk jaar onroerende voorheffing (0,5% voor de staat), een nieuwbouwwoning met btw (21% voor de staat)...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 16:43   #19
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat kunt ge niet. Zo simpel is dat.

Nogal onnozel als vraag eigenlijk, maar misschien dat mensen lang gedacht hebben dat het "veilig" kon.
Is het ook onozel te denken dat men andere roerende en onroerende bezittingen veilig kan behouden,of is dat alleen geldig voor geld ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2012, 16:49   #20
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Informant Bekijk bericht
...
En je slaagt er nog altijd niet in om een degelijke link naar het oorspronkelijke artikel te plaatsen?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be