Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 december 2002, 10:28   #1
Kuifje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 88
Standaard

Jaarlijks immigreren er 17.000 (niet-EU)mensen in Vlaanderen via gezinshereniging (+- 8.500) of politiek asiel (ook +- 8.500). Er worden momenteel in Vlaanderen op een jaar zo'n 60.000 kinderen geboren, waarvan +- 20% van vreemde afkomst. Jaarlijks worden er in Vlaanderen dus zo'n 48.000 Vlaamse kindjes geboren, tegenover een allochtone toename (geboortes en immigratie) van 29.000 mensen per jaar. (Wanneer men Brussel meerekent - waar het merendeel van de geboortes nu reeds van vreemde afkomst zijn - zijn de cijfers nog veel nefaster). Dankzij de waanzinnige 'weg met ons'-standpunten van VLD, CD&V, SP.A, Agalev, NV-A, Spirit en tutti quanti zullen de Vlamingen op het einde van de eeuw nog een (kleine) minderheid in eigen land zijn.
Kuifje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2002, 11:48   #2
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Dat noemt men "the survival of the fittest"...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2002, 13:03   #3
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Dat noemt men "the survival of the fittest"...
Jeps, ipv zo te blijven kankeren zouden die vlamingen beter kinderkens maken
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2002, 13:15   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.028
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Dat noemt men "the survival of the fittest"...
Jeps, ipv zo te blijven kankeren zouden die vlamingen beter kinderkens maken
Ik heb er drie Piano. En jij?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2002, 17:32   #5
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje
Jaarlijks immigreren er 17.000 (niet-EU)mensen in Vlaanderen via gezinshereniging (+- 8.500) of politiek asiel (ook +- 8.500). Er worden momenteel in Vlaanderen op een jaar zo'n 60.000 kinderen geboren, waarvan +- 20% van vreemde afkomst. Jaarlijks worden er in Vlaanderen dus zo'n 48.000 Vlaamse kindjes geboren, tegenover een allochtone toename (geboortes en immigratie) van 29.000 mensen per jaar. (Wanneer men Brussel meerekent - waar het merendeel van de geboortes nu reeds van vreemde afkomst zijn - zijn de cijfers nog veel nefaster). Dankzij de waanzinnige 'weg met ons'-standpunten van VLD, CD&V, SP.A, Agalev, NV-A, Spirit en tutti quanti zullen de Vlamingen op het einde van de eeuw nog een (kleine) minderheid in eigen land zijn.
Vreemd, ik dacht dat het Blok was overgestapt van de theorie die Vlaming zijn etnisch zag, naar een theorie die Vlaming zijn cultureel zag? Of heb ik het verkeerd?
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 13:39   #6
Kuifje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 88
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Vreemd, ik dacht dat het Blok was overgestapt van de theorie die Vlaming zijn etnisch zag, naar een theorie die Vlaming zijn cultureel zag? Of heb ik het verkeerd?
Meneer 'weg met ons',

Noch een Marokkaanse vrouw die hier wordt geïmporteerd in het kader van een gedwongen huwelijk, noch een Aghaan die hier asiel vraagt vallen bij mij onder de noemer van 'culturele Vlaming'. U ziet dat wellicht anders? Blijkbaar is elke idiotie tegenwoordig goed om te kunnen kappen op het Vlaams Blok. Als u dat dan toch wenst te doen, dank dan beter eerst even na.
Kuifje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 15:33   #7
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Vreemd, ik dacht dat het Blok was overgestapt van de theorie die Vlaming zijn etnisch zag, naar een theorie die Vlaming zijn cultureel zag? Of heb ik het verkeerd?
Meneer 'weg met ons',

Noch een Marokkaanse vrouw die hier wordt geïmporteerd in het kader van een gedwongen huwelijk, noch een Aghaan die hier asiel vraagt vallen bij mij onder de noemer van 'culturele Vlaming'. U ziet dat wellicht anders? Blijkbaar is elke idiotie tegenwoordig goed om te kunnen kappen op het Vlaams Blok. Als u dat dan toch wenst te doen, dank dan beter eerst even na.
1) 'Meneer weg met ons'? Waar slaagt dat op? Ik stelde gewoon een vraag!
2) Ik kan U verzekeren dat Marokkaanse vrouwen geen goederen zijn.
3) Ik dacht dat het Blok erom ging dat mensen die immigreren zich wensen aan te passen en dat de kleur niet meer van belang was. Mensen met een andere kleur kunnen zich integreren hoor! Dus herhaal ik bij deze mijn vraag: gaat het bij U om de kleur of om de cultuur?
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 09:19   #8
Kuifje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 88
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
3) Ik dacht dat het Blok erom ging dat mensen die immigreren zich wensen aan te passen en dat de kleur niet meer van belang was. Mensen met een andere kleur kunnen zich integreren hoor! Dus herhaal ik bij deze mijn vraag: gaat het bij U om de kleur of om de cultuur?
Gelooft u nu echt dat die tienduizenden immigranten zomaar Vlaming kunnen worden? Op welke planeet bevond u zich de afgelopen decennia? Ziet u dan niet dat de meerderheid van deze vreemdelingen zich helemaal niet aanpassen aan onze cultuur? Het resultaat van de immigratie-invasie is dat onze steden stilaan veranderen in islamitische enclaves. Neen, deze massale immigratie zal resulteren in reusachtige samenlevingsproblemen, waarvan we met de migrantenrellen van dit jaar nog maar een klein 'voorspel' hebben gezien.
Kuifje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 12:03   #9
stijnVL
Provinciaal Statenlid
 
stijnVL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2002
Locatie: Leuven
Berichten: 712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje
Gelooft u nu echt dat die tienduizenden immigranten zomaar Vlaming kunnen worden? Op welke planeet bevond u zich de afgelopen decennia? Ziet u dan niet dat de meerderheid van deze vreemdelingen zich helemaal niet aanpassen aan onze cultuur?
Het geen me stoort aan de visie van menig Vlaams-nationalist (of Belgisch nationalist) is dat men vandaag de enggeestige bloed-en-bodem theorietjes door de 'cultuur' heeft vervangen om het nationalisme een humaan tintje mee te geven naar buiten toe, terwijl men binnenskamers gewoon even reactionair, ethisch-conservatief en soms ronduit xenofoob blijft filosoferen over het Avondtland: blank, blond, hetero en pseudo-Christelijk of Heidens...

Op zich is er niets mis met een gezond cultuur-nationalisme, maar dan enkel wanneer men beseft dat de Vlaams publieke cultuur een dynamisch gegeven is en geen statisch te boek gesteld geheel. Nieuwkomers kunnen immers niet naar DeSleghte lopen om tussen de 'burgermanifesten' van Verafstoot, 'puinhopen' van Bourgeois en 'de tijdbom tikt' van Dewinter, een copytje weg te plukken van de 'Vlaamse cultuur'. Draai het of keer het zoals je wil: behalve onze Taal en een (soms veel te vaag) afgelijnde set basiswaarden en bijpassende normen, is er geen tastbaar abstract van onze publieke cultuur.

Bovendien wordt de heersende publieke cultuur gevormd vanuit het verleden, door het heden. De samenleving vormt mensen en mensen vormen de samenleving. Dus ook nieuwkomers met hun eigenheden bepalen mee het exponent van de heersende cultuur, dat zorgt ervoor dat we met zijn allen evolueren. De Vlaamse cultuur van vandaag is immers gans anders dan de cultuur van de Klauwaerts die de Fransen verjoegen van hun veie velden...

Migranten kunnen dus inderdaad WEL Vlamingen worden!

Maar dankzij de islamvreterij van sommige politieke partijen (niet alleen het Vlaams Blok), de inadequate inburgeringsvoorzieningen en onwil bij sommige allochtonen (Abou GahGah om de belangrijkste spreekbuis maar even te noemen) lijken er meer voorbeelden gevonden te worden van hoe-het-niet-moet, dan voorbeelden van een geslaagde integratie of inburgering zoals dat vandaag populair benoemd wordt...
__________________
stijnVL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 14:38   #10
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stijnVL

Het geen me stoort aan de visie van menig Vlaams-nationalist (of Belgisch nationalist) is dat men vandaag de enggeestige bloed-en-bodem theorietjes door de 'cultuur' heeft vervangen om het nationalisme een humaan tintje mee te geven naar buiten toe, terwijl men binnenskamers gewoon even reactionair, ethisch-conservatief en soms ronduit xenofoob blijft filosoferen over het Avondtland: blank, blond, hetero en pseudo-Christelijk of Heidens...
Dat was m'n hele punt mbt mijn vraag aan Kuifje. Blijkbaar was hij niet op de hoogte van de koerswisseling van het Blok.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 15:45   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stijnVL
Migranten kunnen dus inderdaad WEL Vlamingen worden!
Dat kan inderdaad. Ikzelf ben daar het mooiste bewijs van, daar onze familiewortels (van moederszijde) niet in Vlaanderen liggen. Na zoveel generaties is de familie van moederszijde echter wel Vlaming geworden.

Voorwaarde is echter dat er mogelijkheid tot volledige integratie en, na verloop van tijd, tot assimilatie is. Daartoe is het belangrijk dat de groep vreemdelingen niet te groot, anders ontstaat er een groepsgevoel onder vreemdelingen van eenzelfde afkomst waardoor de assimilatie sterk wordt afgeremd. Ook is het belangrijk dat culturele patronen min of meer gelijk zijn met die van het gastland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 16:40   #12
Pirenne
Burger
 
Geregistreerd: 6 november 2002
Berichten: 137
Standaard

Waarmee moeten migranten zich dan assimileren?

Zoals StijnVL al terecht opmerkte, is cultuur dynamisch en zullen ook de nieuwkomers de Vlaamse cultuur van morgen bepalen. Het gaat dus niet op om migranten te verplichten zich volledig aan te passen aan de huidige Vlaamse cultuur, wat deze cultuur ook moge zijn. Door te stellen dat migranten zich moeten assimileren, ga je er al van uit dat er een ideaalmodel bestaat van de Vlaamse cultuur waaraan nieuwkomers zich moeten spiegelen. Zo'n ideaalmodel bestaat natuurlijk niet, de Vlaamse cultuur wordt gevormd door alle Vlamingen, ook door de nieuwkomers.
Zal DE Vlaming binnenkort uitsterven? Ik denk het niet, alleen zal hij anders gedefinieerd moeten worden. Stel dat binnen enkele honderden jaren de meeste Vlamingen moslim zijn, zijn er dan geen Vlamigen meer? Ik meen van wel en ik meen dat moslim-zijn en tegelijk Vlaming-zijn geen contradictie inhoudt. Honderd jaar geleden waren de meeste Vlamingen nog overtuigd katholiek, nu is het merendeel atheïst, en toch bestaan er nog Vlamingen.
DUS: integratie: Ja maar assimilatie: Neen
Pirenne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 16:41   #13
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Waarom de naam "Pirenne"? Ook een bewonderaar van nazi Leopold III?
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 16:46   #14
Pirenne
Burger
 
Geregistreerd: 6 november 2002
Berichten: 137
Standaard

Het verband tussen Pirenne en Leopold III ontgaat me volledig.
Blijkbaar is reageren op iemands naam gemakkelijker dan reageren op zijn mening.
Pirenne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 16:52   #15
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Hoe moet je je helemaal aanpassen aan de Vlaamse cultuur? Een ironisch stukje uit de campuskrant... http://www.kuleuven.ac.be/ck/2002_03/06.pdf

Uit de lezersbrieven die wij de afgelopen weken mochten ontvangen,blijkt dat Campuskrant ook heel wat allochtone lezers heeft, en dat ook zij met vragen voor De Denktank zitten.Neem nu de familie Güner-El Idrissi,die ons het volgende schreefWij verblijven al zes jaar in België,leerden in die periode beide landstalen enstuurden onze kinderen naar de K.U.Leuven.Toch we t e n wij niet of we ons al echt helemaal ingeburgerd mogen noemen.Kan De Denktank ons hierover duidelijkheid verschaffen??

Een zeer terechte vraagolitici en sociologen hebben de laatste tijd de mond vol over het inburgeren van onze allochtone medemensen,maar wat zij daar nu precies mee bedoelen,blijft voor iedereen een vraagteken.Om dit debat vooruit te helpen,heeft een speciale interculturele werkgroep van De Denktank daarom een checklist samengesteld waarmee iedereen makkelijk de inburgerings graad kan meten.Hoe werkt deze test?Simpel!U antwoordt op de onderstaande vragenlijst,telt de behaalde bonuspunten op en trekt van dat totaal de strafpunten af.Zodra u twintig punten verzameld heeft,mag u zich perfect ingeburgerd noemen.Veel succes!

- Hebt u een familielid dat al eens bij Goedele of in Jambers is opgedoken?Schaamt uw familie zich over die specifieke persoon? Bleken al uw buren en kennissen -die anders nooit naar Goedele of Jambers kijken -net die ene keer het programma toevallig toch gezien te hebben?Spreken ze u er constant over aan?Goed zo,als autochtoon maken we dat soort gênante situaties allemaal weleens mee!(3 bonuspunten )

- Stel:u werd als allochtoon in al uw inburgeringsenthousiasme lid van een plaatselijke politieke partij.Goed zo (u krijgt hiervoor 2 bonuspunten ),maar laat ons nu eens veronderstellen dat u daarbij in een gekke bui voor de Volksunie koos.Zou u zich dan bij de N-VA, Spirit of bij de groep ?Niet Splitsen ? hebben aangesloten??En zou u dan vervolgens naar de CD&V (toen nog CVP),de sp.a (voorheen SP), Agalev of de VLD (ex-PVV)zijn overgelopen,en vanuit welke ideologische overweging?(Als u uit de vraag wijs raakt:4 strafpunten ,want geen enkele weldenkende autochtone kiezer raakt er nog wijs uit!)

- U schept er een pervers genoegen in uw pasgeboren kinderen met namen als Shania,Kenji,Edilbert of Merel op te zadelen?Prima, wij kennen talloze autochtonen die dat ook doen!(6 bonuspunten )

- Voetbalt u bij SK Beveren of bij Lokeren?Fout!Bij Lokeren en Beveren spelen tegenwoordig alleen maar buitenlanders:u kunt dus onmogelijk al de Belgische nationaliteit bezitten.(5 strafpunten )

- Op de vraag wat uw favoriete boek is,kiest u De Nachten van Gerard Reve.Op de vraag wat u van schilder James Ensor vindt,antwoordt u ?Geen Vlaamse subsidies voor Engelse artiesten!? Helemaal niet slecht,,u zou het ooit zelfs nog tot Vlaams cultuurminister kunnen schoppen.(3 bonuspunten )

- U spreekt en schrijft perfect Nederlands??Ja?Dan hebt u pech, want dit is namelijk dé instinker van deze inburgeringstest!Wij moe-
ten de eerste echte Vlaming die perfect Nederlands praat en schrijft nog tegenkomen!(6 strafpunten )

- Er kleeft een VTM--of Radio Donna-sticker op uw wagen.(1bonuspunt )

- U kleedt zich helemaal in het oranje telkens er een sportevenement van enig belang in aantocht is?U zet daarbij een polonaise in? Op culinair vlak houdt u van bitterballen,poffertjes,snert en Heineken?Uw kinderen schaatsen?Proficiat,u bent perfect ingeburgerd,maar helaas IN HET FOUTE LAND!(12 strafpunten )

- U probeerde te frauderen bij het invullen van deze inburgeringschecklist?Goed zo!(7 bonuspunten )

- U probeerde niet alleen te frauderen,,u probeerde dat te doen via een lokale politicus die u beloofde ?het te zullen regelen ??U antwoordde dat u bij de verkiezingen aan hem zou denken ??Prima,u bent er blijkbaar helemaal klaar voor!(10 bonuspunten )
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 16:56   #16
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Die ontgaat je volledig? De naam Pirenne gebruiken en er de achtergrond niet van kennen? Vreemd hoor...

Het gaat om de zoon van Henri Pirenne (de man die beweerde dat Belgiê al van in de Romeinse tijd voorbestemd was om in 1830 één staat te worden ) namelijk Jacques Philippe Pirenne die privé-secretaris van Leopold III was en na WO II het fameuze "witboek" schreef waarin hij Leopold's contacten met Hitler minimaliseerde en diens attentisme en regelrechte collaboratie en vaandelvlucht goedpraatte. Leopold III liep niet hoog op met de democratie en was voorstander van een compromisvrede met de nazi's...

Met je tekst ben ik het eens, daarom vroeg ik mij af waarom je jezelf associeerde met zo'n mensen?
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 17:12   #17
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Hilarische tekst S.

"Integratie" is inderdaad een heikel punt. Persoonlijk denk ik dat het enige waar mensen zich aan dienen ondergeschikt te maken; onze grondwet is. Wetten zijn immers de absolute en enige waardemeter van een "cultuur".

Anderzijds zijn er ook bepaalde "waarden" waar iedereen zich eveneens aan dient ondergeschikt te maken. Deze waarden zijn de waarden van de Verlichting: vrijheid-gelijkheid-broederschap.

Het criminaliseren van homoseksualiteit en het afwijzen van het gelijkheidsbeginsel door bijvoorbeeld bepaalde religieuze gemeenschappen, kan op geen enkel moment worden getolereerd onder het mom van "recht op culturele identiteit"...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 17:16   #18
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Waarom de naam "Pirenne"? Ook een bewonderaar van nazi Leopold III?
Het zijn net uw nazi-vriendjes in de Vlaamssche beweging die gecollaboreerd hebben. Maar dat zijn, uiteraard (hoe dom van mij) idealisten.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2002, 17:32   #19
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Hoe dom, niet de hele Vlaamse beweging heeft gecollaboreerd...

Straf hoe je mij als linkse flamingant een nazi tracht te noemen...
Wat is uw volgende "argument": zeggen dat ik JonaSS De Muynck heet?

Was Leopold III geen anti-democraat, misschien daarom dat de BUB het zo goed kan vinden met hem?
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2002, 14:35   #20
Kuifje
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 13 mei 2002
Berichten: 88
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pirenne
Waarmee moeten migranten zich dan assimileren?

Zoals StijnVL al terecht opmerkte, is cultuur dynamisch en zullen ook de nieuwkomers de Vlaamse cultuur van morgen bepalen. Het gaat dus niet op om migranten te verplichten zich volledig aan te passen aan de huidige Vlaamse cultuur, wat deze cultuur ook moge zijn. Door te stellen dat migranten zich moeten assimileren, ga je er al van uit dat er een ideaalmodel bestaat van de Vlaamse cultuur waaraan nieuwkomers zich moeten spiegelen. Zo'n ideaalmodel bestaat natuurlijk niet, de Vlaamse cultuur wordt gevormd door alle Vlamingen, ook door de nieuwkomers.
Zal DE Vlaming binnenkort uitsterven? Ik denk het niet, alleen zal hij anders gedefinieerd moeten worden. Stel dat binnen enkele honderden jaren de meeste Vlamingen moslim zijn, zijn er dan geen Vlamigen meer? Ik meen van wel en ik meen dat moslim-zijn en tegelijk Vlaming-zijn geen contradictie inhoudt. Honderd jaar geleden waren de meeste Vlamingen nog overtuigd katholiek, nu is het merendeel atheïst, en toch bestaan er nog Vlamingen.
DUS: integratie: Ja maar assimilatie: Neen
Inderdaad, binnenkort zullen de Vlamingen misschien moslims zijn: rekening gehouden met de hoge geboortecijfers van de islamieten en de immigratie is de kans zeer reëel dat zij ons binnenkort hun godsdienst zullen opleggen. Maar om daar nu zo licht over te gaan... Ik wil immers niet gekoloniseerd worden door een onverdraagzame godsdienst die vrouwen beschouwt als minderwaardige 'produkten', die uiterst onverdraagzaam is tegenover wie hun fanatieke regels niet wil toepassen, die er barbaarse praktijken op nahoudt, die de achterlijkheid cultiveert. Nee, ik wil niet opnieuw in de middeleeuwen belanden. Ik heb echt meedelijden met linkse nuttige idioten als u die het uit naam van de verdraagzaamheid opnemen voor de meest barbaarse, onverdraagzame en vrouwonvriendelijke godsdienst die er bestaat.
Kuifje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be