Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2012, 13:40   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard ABVV : sociale verkiezingen

Als wij, ABVV-kandidaten, verkozen worden in onze onderneming, zullen wij: Opkomen voor (het behoud van) kwaliteitsvolle jobs voor iedereen: * niet door contracten van bepaalde duur, verplicht deeltijds werk, opeenvolgende uitzendcontracten, baantjes van 1.000 euro voor jongeren, … * maar door investeringen in onderzoek en ontwikkeling, innovatie, vorming van werknemers en gelijkheid van kansen, zonder discriminatie. De koopkracht van de werknemers verdedigen:


* niet door de automatische indexering in vraag te stellen of loonmatiging te aanvaarden in het kader van de (blinde) besparingsmaatregelen,

* maar door verhogingen te onderhandelen, zeker van het minimumloon, en door overheidssteun te koppelen aan het behoud en de creatie van jobs.

Bijdragen tot een beter evenwicht tussen werk en privéleven en op die manier de loonkloof tussen mannen en vrouwen wegwerken:

* niet door deeltijds werk op te leggen, maar door vrouwen echte jobkansen en carrièremogelijkheden te bieden,

* maar ook door werktijden te versoepelen, opvangmogelijkheden uit te breiden (kinderen, ouderen, zieke kinderen) en te kiezen voor slimmere mobiliteit met respect voor het leefmilieu.

De gezondheid beschermen, stress vermijden en de veiligheid van werknemers verzekeren:

* niet door de werkonzekerheid te verhogen, want dit verhoogt de stress, met alle gevolgen van dien voor de gezondheid,

* maar door een degelijk informatie- en preventiebeleid te voeren, ook naar de eindeloopbanen.

Van leefmilieu en klimaat een strijdpunt maken:

* niet door onbezonnen om te gaan met de uitdagingen waar wij op klimatologisch en milieuvlak voor staan,

* maar door kansen te creëren op economisch vlak (efficiënt omgaan met energie als concurrentiefactor), op sociaal vlak (door het scheppen van kwaliteitsvolle banen) en op

milieuvlak (streven naar meer levenskwaliteit

in en buiten de onderneming).

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:00   #2
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

kortom: door de bedrijven kapot te staken wanneer er een paar aanpassingen nodig zijn
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:17   #3
mkb
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 30 juli 2011
Berichten: 2.492
Standaard

Dat wordt een titanenstrijd: de hefboomfonds vakbond vs. de notionele intrest vakbond.
mkb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:24   #4
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
kortom: door de bedrijven kapot te staken wanneer er een paar aanpassingen nodig zijn
Ben jij werknemer?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:31   #5
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ben jij werknemer?
ja. Point being? Moet ik nu ook staken en alleen aan mezelf denken? Ik heb een iets langere termijnvisie dan velen van het ABVV samen

De belgische vakbonden zouden beter eens kijken naar hun Duitse collega's en hun manier van werken. Kunnen ze nog veel van leren.

Laatst gewijzigd door vrijevlaming : 24 april 2012 om 14:31.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:41   #6
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
ja. Point being?
Dan profiteer jij ook van wat de vakbonden bereiken.
Citaat:
Moet ik nu ook staken en alleen aan mezelf denken? Ik heb een iets langere termijnvisie dan velen van het ABVV samen
Je lange termijnvisie blijkt niet uit je posts.
Citaat:
De belgische vakbonden zouden beter eens kijken naar hun Duitse collega's en hun manier van werken. Kunnen ze nog veel van leren.
Wens jij ook werknemers die in armoede leven?
Jobs aan 400euro loon per maand?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 14:55   #7
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dan profiteer jij ook van wat de vakbonden bereiken.
Zal ik u eens vertellen wat de vakbond voor mij al gedaan heeft? Ervoor gezorgd dat ik onmogelijk nog kan onderhandelen met de baas over mijn arbeidsvoorwaarden (zowel bvb langer werken, op andere uren werken, meer verdienen, ...) . Ja gelijk heb je, ik dank ze nog iedere dag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je lange termijnvisie blijkt niet uit je posts.
Noch uit de acties en daden van de vakbonden (zeker het abvv). Die maken alleen maar kapot. Welke lange termijnvisie zit daar in?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht

Wens jij ook werknemers die in armoede leven?
Jobs aan 400euro loon per maand?
en waar denk je dat te moeten afleiden? Maar het was ongelooflijk voorspelbaar dat je met dergelijke achterlijke reactie zou afkomen. Als ik zeg dat de belgische vakbonden een voorbeeld moeten nemen aan de duitse, dan bedoel ik hun ingesteldheid. Duitse vakbonden komen zelf met haalbare voorstellen om uit een crisis te geraken en het bedrijf te redden. Duitse vakbonden stellen zich constructief op. Wat doen ze hier? Staken staken staken staken staken tot ze hun zin krijgen of het bedrijf failliet gaat. Liever iedereen arm en aan den dop dan een beetje toe te geven en aan te passen. Er zijn bij ons bedrijven zonder vakbond. Zijn er daar lonen van 400 euro per maand? Neen. Waarom? Omdat dat wettelijk niet kan, en maar goed ook.
Die twee zaken staan dus volledig los van elkaar.


In Duitsland hebben vakbonden vaak een minderheidsparticipatie in het bedrijf. Dan moéten ze hun verantwoordelijkheid wel nemen, anders verliezen ze geld als het bedrijf over de kop gaat. Ze kunnen nog veel leren, die palettenstokers hier in Belgie
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 15:14   #8
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Zal ik u eens vertellen wat de vakbond voor mij al gedaan heeft? Ervoor gezorgd dat ik onmogelijk nog kan onderhandelen met de baas over mijn arbeidsvoorwaarden (zowel bvb langer werken, op andere uren werken, meer verdienen, ...) . Ja gelijk heb je, ik dank ze nog iedere dag.
De vakbond kan jou niet verbieden of tegen houden wanneer jij wil gaan onderhandelen met de baas.
Je laat je wat wijsmaken door je baas vrees ik.

Jij hebt geen verlof, vakantiegeld, eindejaarspremie, maaltijdcheques, indexverhoging,....

Citaat:
Noch uit de acties en daden van de vakbonden (zeker het abvv). Die maken alleen maar kapot. Welke lange termijnvisie zit daar in?
Jij beweerde dat jij een langetermijnvisie hebt. Laat maar horen.

Citaat:
en waar denk je dat te moeten afleiden?
Als zelfs de heren van SPA, CD&V en N-VA dit toegeven in de 7de dag, wie ben ik om het bestaan van die jobs te betwijfelen.
Heb jij enig idee welke toestanden er zijn in Duitsland?

Citaat:
Maar het was ongelooflijk voorspelbaar dat je met dergelijke achterlijke reactie zou afkomen. Als ik zeg dat de belgische vakbonden een voorbeeld moeten nemen aan de duitse, dan bedoel ik hun ingesteldheid. Duitse vakbonden komen zelf met haalbare voorstellen om uit een crisis te geraken en het bedrijf te redden. Duitse vakbonden stellen zich constructief op. Wat doen ze hier? Staken staken staken staken staken tot ze hun zin krijgen of het bedrijf failliet gaat. Liever iedereen arm en aan den dop dan een beetje toe te geven en aan te passen. Er zijn bij ons bedrijven zonder vakbond. Zijn er daar lonen van 400 euro per maand? Neen. Waarom? Omdat dat wettelijk niet kan, en maar goed ook.
Die twee zaken staan dus volledig los van elkaar.
Hoe komt het dat we in België wel nog minimumlonen hebben?
Zouden de vakbonden daar voor iets tussen zitten?

Citaat:
In Duitsland hebben vakbonden vaak een minderheidsparticipatie in het bedrijf. Dan moéten ze hun verantwoordelijkheid wel nemen, anders verliezen ze geld als het bedrijf over de kop gaat. Ze kunnen nog veel leren, die palettenstokers hier in Belgie
Ze hebben een minderheidsparticipatie en ze mogen niet piepen over de strategie?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be