Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 april 2015, 18:33   #201
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Doelde als voorbeeld specifiek op een groter Nederland, desnoods een onbewoond eiland.

Hoewel ... er wonen in Denemarken Friezen, kan er prima bij dus
De Friezen in Fryslân. En, West Friezen in Noord Holland. Plus, de Friezen in Duitsland kunnen we ook mooi meepakken.

Mijn idee laten we eerst maar met de Friezen beginnen. De Vlamingen zijn over 200 jaar nog steeds aan het bakkeleien met de Walen.
Als in een huwelijk, knallende ruzie maar kunnen elkaar niet missen
Bij Oost Friesland kan ik mij nog iets voorstellen, net zo Frans Vlaanderen, maar Noord Friesland?
Noord Friesland is een betrekkelijk kleine geïsoleerde enclave, zowel in Duitsland als Denemarken.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 19:33   #202
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Bij Oost Friesland kan ik mij nog iets voorstellen, net zo Frans Vlaanderen, maar Noord Friesland?
Noord Friesland is een betrekkelijk kleine geïsoleerde enclave, zowel in Duitsland als Denemarken.
Sommige Friezen uitsluiten dus? Kunnen ook met Frans Vlaanderen beginnen natuurlijk en over een paar honderd jaar kijken hoe het met de Vlamingen staat vlak over grens

Een antwoord kunnen vinden?
Quote: Een vraag aan u, welk land is binnen Europa, na WOII, lange tijd onze trouwste bondgenoot geweest? Zelfs als nauwelijks een land in de wereld bereid was ons te steunen.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 12 april 2015 om 19:34.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 20:02   #203
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Sommige Friezen uitsluiten dus? Kunnen ook met Frans Vlaanderen beginnen natuurlijk en over een paar honderd jaar kijken hoe het met de Vlamingen staat vlak over grens

Een antwoord kunnen vinden?
Quote: Een vraag aan u, welk land is binnen Europa, na WOII, lange tijd onze trouwste bondgenoot geweest? Zelfs als nauwelijks een land in de wereld bereid was ons te steunen.
Ik sluit niemand uit, maar voor mij is het belangrijkste uitgangspunt de taal.
De originele Friese taal word nauwelijks nog gesproken in Oost en Noord Friesland.
Als er al een andere taal wordt gesproken dan is dit Plattduits, misschien nog met een Fries substraat, maar daar houdt het mee op.
Mijn uitgangspunt is en blijft dat het Nederlands de verbindende taal is en moet zijn. Welk accent of dialect uiteindelijk leidend zal zijn, zal mij een rotzorg zijn.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 20:36   #204
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Great Holland.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 20:46   #205
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Great Holland.
Groot Nederland bedoeld u waarschijnlijk.
Great is het Engelse woord voor groot, Nederland is de benaming voor het gehele land.
Holland is slechts de benaming van een tweetal provincies binnen Nederland.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 april 2015 om 20:49.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 21:22   #206
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Zolang ze het niet eens kunnen worden over Brussel kan het nog een flinke lange tijd duren dat België uit elkaar zou kunnen vallen
Brussel is het klittenband tussen Vlaanderen en Wallonie.
Dat is niet zomaar vergaan.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2015, 22:06   #207
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik sluit niemand uit, maar voor mij is het belangrijkste uitgangspunt de taal.
De originele Friese taal word nauwelijks nog gesproken in Oost en Noord Friesland.
Als er al een andere taal wordt gesproken dan is dit Plattduits, misschien nog met een Fries substraat, maar daar houdt het mee op.
Mijn uitgangspunt is en blijft dat het Nederlands de verbindende taal is en moet zijn. Welk accent of dialect uiteindelijk leidend zal zijn, zal mij een rotzorg zijn.
Bij deze kunnen we dus vaststellen dat Fryslân niet tot de toekomstige herenigde Nederlanden gaat behoren
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 05:39   #208
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Bij deze kunnen we dus vaststellen dat Fryslân niet tot de toekomstige herenigde Nederlanden gaat behoren
Dacht van wel, Friesland in Nederland is tweetalig.
De Frieslanden in Duitsland zijn overwegend Duitstalig en maar voor een klein gedeelte echt Friestalig. Wel wat meer mensen spreken er Platduits, maar het gaat daar maar om een paar procent.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 april 2015 om 05:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 06:11   #209
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Groot Nederland bedoeld u waarschijnlijk.
Great is het Engelse woord voor groot, Nederland is de benaming voor het gehele land.
Holland is slechts de benaming van een tweetal provincies binnen Nederland.
Het was naar analogie van Great Britain.
Aangezien het United Kingdom al genomen was.

Ik dacht dat "Groot" Bretagne kwam in tegenstelling tot het Franse "Bretagne" dat maar een provincie is, maar dat blijkt fout te zijn. Dus lijkt mijn voorstel nergens op. Het Groot komt blijkbaar in tegenstelling tot het "klein" bretagne dat het Ierse eiland voorstelt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 11:55   #210
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dacht van wel, Friesland in Nederland is tweetalig.
De Frieslanden in Duitsland zijn overwegend Duitstalig en maar voor een klein gedeelte echt Friestalig. Wel wat meer mensen spreken er Platduits, maar het gaat daar maar om een paar procent.
Sommige gemeenten sturen een officieel document alleen in het Fries. Alleen als het aangevraagd in het Nederlands. Rechtsspraak: u bekend neem ik aan
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 15:18   #211
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Geen idee hoe u erover denkt, maar wat is de bedoeling van zo'n samengaan of hereniging? Nederland aanpassen aan Vlaanderen en omgekeerd, zoiets als 50/50?
Als Groot-Nederlander ben ik van mening dat Vlaanderen en Nederland reeds voldoende op elkaar gelijken. Waarom zou er een aanpassing van de ene aan de andere moeten zijn? Natuurlijk zijn er regionale verschillen, maar die zijn er tussen regio's onderling en niet tussen een "blok" Vlaanderen en een "blok" Nederland.

Mensen uit Berlijn zijn ook anders dan mensen uit Beieren. Maar ze zijn allemaal Duits, en dat is wat telt. Van aanpassing van de ene regio aan de andere hoeft geen sprake te zijn als men al voldoende met elkaar deelt.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 18:03   #212
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Sommige gemeenten sturen een officieel document alleen in het Fries. Alleen als het aangevraagd in het Nederlands. Rechtsspraak: u bekend neem ik aan
Jammer alleen dat Google translate nog niet werkt voor de Friese taal!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 18:04   #213
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als Groot-Nederlander ben ik van mening dat Vlaanderen en Nederland reeds voldoende op elkaar gelijken. Waarom zou er een aanpassing van de ene aan de andere moeten zijn? Natuurlijk zijn er regionale verschillen, maar die zijn er tussen regio's onderling en niet tussen een "blok" Vlaanderen en een "blok" Nederland.

Mensen uit Berlijn zijn ook anders dan mensen uit Beieren. Maar ze zijn allemaal Duits, en dat is wat telt. Van aanpassing van de ene regio aan de andere hoeft geen sprake te zijn als men al voldoende met elkaar deelt.
Helemaal mee eens!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 18:29   #214
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Mensen uit Berlijn zijn ook anders dan mensen uit Beieren. Maar ze zijn allemaal Duits, en dat is wat telt. Van aanpassing van de ene regio aan de andere hoeft geen sprake te zijn als men al voldoende met elkaar deelt.
Toch zegt een Beier eerst dat hij Beier is, en dan na een heel lange tijd, ook dat hij Duitser is, en daar wordt het normaal gevonden.
Als Vlaming wordt je overladen met alle plagen van Egypte als je dat durft.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 20:08   #215
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Jammer alleen dat Google translate nog niet werkt voor de Friese taal!
Jammer voor sommige Nederlanders die in Friesland zijn gaan wonen
Quote: Mijn uitgangspunt is en blijft dat het Nederlands de verbindende taal is
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 21:06   #216
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Als Groot-Nederlander ben ik van mening dat Vlaanderen en Nederland reeds voldoende op elkaar gelijken. Waarom zou er een aanpassing van de ene aan de andere moeten zijn? Natuurlijk zijn er regionale verschillen, maar die zijn er tussen regio's onderling en niet tussen een "blok" Vlaanderen en een "blok" Nederland.

Mensen uit Berlijn zijn ook anders dan mensen uit Beieren. Maar ze zijn allemaal Duits, en dat is wat telt. Van aanpassing van de ene regio aan de andere hoeft geen sprake te zijn als men al voldoende met elkaar deelt.
Aangezien er een getalsoverwicht bestaat van 17 miljoen versus 6 miljoen betekent aansluiten voor Vlaanderen letterlijk en figuurlijk aanpassen.
Zoals dat ook nu geldt voor de drie Caribische eilanden die zich aangesloten hebben bij Nederland. De hele mikmak, rechtspraak en noem maar op.

Terugvallen op 400 jaar geleden heeft geen enkele waarde. De huidige realiteit is dat alleen Nederland als staat bestaat. Wie daarop terugvalt is 400 jaar stil blijven staan in de tijd.

Mocht Vlaanderen het überhaupt ook maar overwegen dan is niet Nederland, maar Vlaanderen vragende partij.
Het is totaal onzinnig om te denken dat met een verhouding van 3 op 1 de getalsmeerderheid op ook maar enig vlak in zal leveren.

Daarnaast zou het uitermate vreemd zijn dat Vlaanderen zich als land afscheid, z'n identiteit bevestigt en vervolgens aansluit bij een ander land om verworvenheid vervolgens weer kwijt te raken.
Overwegen ze dat wel hebben de Vlamingen niets geleerd van de afgelopen 400 jaar waar Jan en alleman de baas over hen heeft gespeeld.

Met name door de EU is, als reactie daarop, identiteit sterk gaan groeien. Burgers identificeren zich met name de afgelopen 10 á 15 jaar veel sterker dan voorheen als Nederlanders, Duitsers, Britten etc.
Behalve uitzonderingen zijn er nauwelijks burgers die zich als (EU) Europeaan zullen betitelen, dan wel er een gevoel bij zullen hebben
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 21:20   #217
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Jammer voor sommige Nederlanders die in Friesland zijn gaan wonen
Quote: Mijn uitgangspunt is en blijft dat het Nederlands de verbindende taal is
Fries is best een mooie taal, wanneer ik in Friesland ben luister ik naar de Friestalige radio.
Omdat ik naar Borkum op vakantie ga dit jaar luister ik nu trouwens ook naar de Plattdeutsche internetradio. Best wel leuk, zowel het Frysk als het Plattdeutsch.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 21:21   #218
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Toch zegt een Beier eerst dat hij Beier is, en dan na een heel lange tijd, ook dat hij Duitser is, en daar wordt het normaal gevonden.
Als Vlaming wordt je overladen met alle plagen van Egypte als je dat durft.
Klopt, maar hij heeft dan ook tevens het proces, ontwikkeling doorgemaakt naar wat nu een Duitse identiteit is
De ontwikkeling van wat nu ongeveer de Nederlandse identiteit inhoudt heeft zich pas de afgelopen 200 jaar gevormd. Vlaanderen heeft daar part nog deel van uitgemaakt.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 21:26   #219
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Aangezien er een getalsoverwicht bestaat van 17 miljoen versus 6 miljoen betekent aansluiten voor Vlaanderen letterlijk en figuurlijk aanpassen.
Zoals dat ook nu geldt voor de drie Caribische eilanden die zich aangesloten hebben bij Nederland. De hele mikmak, rechtspraak en noem maar op.

Terugvallen op 400 jaar geleden heeft geen enkele waarde. De huidige realiteit is dat alleen Nederland als staat bestaat. Wie daarop terugvalt is 400 jaar stil blijven staan in de tijd.

Mocht Vlaanderen het überhaupt ook maar overwegen dan is niet Nederland, maar Vlaanderen vragende partij.
Het is totaal onzinnig om te denken dat met een verhouding van 3 op 1 de getalsmeerderheid op ook maar enig vlak in zal leveren.

Daarnaast zou het uitermate vreemd zijn dat Vlaanderen zich als land afscheid, z'n identiteit bevestigt en vervolgens aansluit bij een ander land om verworvenheid vervolgens weer kwijt te raken.
Overwegen ze dat wel hebben de Vlamingen niets geleerd van de afgelopen 400 jaar waar Jan en alleman de baas over hen heeft gespeeld.

Met name door de EU is, als reactie daarop, identiteit sterk gaan groeien. Burgers identificeren zich met name de afgelopen 10 á 15 jaar veel sterker dan voorheen als Nederlanders, Duitsers, Britten etc.
Behalve uitzonderingen zijn er nauwelijks burgers die zich als (EU) Europeaan zullen betitelen, dan wel er een gevoel bij zullen hebben
Wat een onzin, aanpassen?
Aanpassen aan wat?
De regels en de wetgeving groeien in de EU steeds meer naar elkaar toe. De verschillen zullen op den duur marginaal worden. En getalsverhoudingen zeggen helemaal niets. Enkel dat de macht naar het Zuiden zal verschuiven. Noord-Brabant, Antwerpen en Limburg zullen wellicht weer samengaan met hun counterparts en superprovinies gaan vormen.
Het is ook beter dat de Hollandse provincies langzaam afstand van hun macht gaan doen aan het zuiden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 april 2015 om 21:28.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2015, 21:32   #220
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Klopt, maar hij heeft dan ook tevens het proces, ontwikkeling doorgemaakt naar wat nu een Duitse identiteit is
De ontwikkeling van wat nu ongeveer de Nederlandse identiteit inhoudt heeft zich pas de afgelopen 200 jaar gevormd. Vlaanderen heeft daar part nog deel van uitgemaakt.
Het is een mythe dat er nooit geen besef van eenheid is geweest. Die was er wel degelijk.
Ook zonder het koningshuis zou die er zijn geweest.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be