Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 oktober 2002, 16:40   #21
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ik had het hier over moslims die gaan stemmen in de moskee en over moslimvrouwen die op de rechtbank werken met hun hoofddoek op. Ik had het dus over de scheiding tussen moskee en staat. De scheiding tussen kerk en staat bestaat hier al een tijdje. Jean-Luc Dehaene en Van Den Brande waren geen geestelijken, maar leken. En bovendien werden ze democratisch verkozen.
Als je het zo beziet, maar sommige vinden dat de Kerk en staat moeten gescheiden houden!

Verschil tussen kerk en Kerk?
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2002, 20:44   #22
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Stefanie, je hebt gelijk dat een katholieke school geen kerk is, maar een moskee is evenmin een kerk. vergelijk het liever met een cultureel centrum, of een parochiezaal. het geeft toch al een geheel andere indruk zo, en veel verder moet je het ook niet zien.
Ook zie ik de contradictie tussen een hoofddoek en een westerse rechtbank niet. of de band die jij ziet tussen hoofddoek en sharia. de verplichting om een hoofddoek te dragen zou dat wel zijn, maar is hiervan sprake? het is een persoonlijke beslissing, vanuit een religieuze inspiratie, waarin denk ik de persoonlijke vrijheid speelt, een toch zeer westers idee. Ook de sharia heeft daar niks mee te maken, of weet je dingen die ik nog niet weet?
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2002, 22:19   #23
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Die sharia is iets Islamitisch en die hoofddoek is een symbool van de Islam. Dat zeggen zij zelf. Een symbool van de Islam hoort niet thuis bij iemand die in de rechtbank werkt. Punt. Een kruisbeeld mag daar ook niet. En denk maar aan die SM rechter. Dat mocht ook niet. Een rechtbank moet onafhankelijk zijn, dus dat symbool van de Islam mag niet, ook al is die vrouw niet verplicht om die te dragen. Het moet verboden worden binnen de rechtbank. Punt. Eerlijk gezegd snap ik uw reactie niet. Die sharia is iets Islamitisch en die hoofddoek is een symbool van de Islam. Waarom begrijp je mijn argument dan niet? En indien je mijn vorig bericht nog eens leest, zal je zien dat ik gaan stemmen in een Katholieke school eigenlijk ook niet goed vind. Maar er is meer. De Islam voorziet niets voor moslims die een minderheid zijn. Daar ligt (minstens voor een deel) het probleem. Ik moet zeggen dat uw reactie mij verbaast. Dat die vrouw die hoofddoek uit vrije wil draagt, doet niets terzake. Zowel dat kruisbeeld als die hoofddoek getuigen van minachting voor de democratie en de scheiding tussen kerk en staat. Het zegt: mijnheer pastoor en de Iman, de bijbel en de koran weten het beter dan de wetten die in het parlement gestemd werden. En dat kan niet.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2002, 18:30   #24
aeneas
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 juli 2002
Berichten: 48
Standaard

daar moet ik als jurist toch even op reageren.

zeggen dat een man zijn vrouw mag gaan is géén recht van vrije meningsuiting, het is aanzetten tot geweld en gaat in tegen de wet.

in belgië kan zoiets wettelijk gezien niet
aeneas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2002, 19:28   #25
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Stefanie,
Aha, je wist dus toch nog iets dat ik nog niet wist: ik leefde in de overtuiging dat het ging over iemand die terechtstond of als getuige daar kwam, ik wist niet dat het ging over iemand die daar werkte. :o
Wat echter niets aan mijn redenering afdoet. Wat mij betreft mag iemand zich bekennen tot de islam, of het christendom, of het vrijzinnig humanisme, ook als rechter of een ander juridische taak. De bekenning tot een overtuiging/godsdienst is niet hetzelfde als zeggen dat je godsdienstige regels boven onze wetten gaan. Ik zou er geen probleem mee hebben dat een non bijvoorbeeld als rechter zou zetelen, in habijt, op voorwaarde dat dat haar oordeel niet beïnvloedt, en dat ze daartoe opgeleid is. In België zou dit wel zo makkelijk niet zijn, omdat rechters en pleiters een toga moeten dragen, maar kom
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2002, 22:07   #26
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Groentje, uiteraard mag een verdachte, een getuige of een slachtoffer in de rechtbank een hoofddoek dragen. Dat is geen enkel probleem.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2002, 22:12   #27
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Ik stem altijd in een Nederlands Hervormd bijgebouw, mensen stemmen in de daaraangewezen plaats in hun kiesdeel. Wanneer dit en moskee is moeten autochtonen daar ook stemmen.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2002, 00:24   #28
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Ik stem altijd in een Nederlands Hervormd bijgebouw, mensen stemmen in de daaraangewezen plaats in hun kiesdeel. Wanneer dit en moskee is moeten autochtonen daar ook stemmen.
leuk! q.e.d.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 15:39   #29
Pastoor
Vreemdeling
 
Pastoor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2002
Locatie: Kontich
Berichten: 24
Stuur een bericht via ICQ naar Pastoor Stuur een bericht via MSN naar Pastoor
Standaard

Ik ben ook van mening dat godsdienst en staat ( ik heb het hier over alle geloofsovertuigingen) , zeer strict gescheiden moeten blijven.

omdat men indien die 2 totaal aparte dingen verstrengeld geraken op beleidsniveau, men de deur open zet voor fundamentalisten, en dan krijgen we toestanden �* la Iran of toestanden gelijk we die hier gekend hebben in de Middeleeuwen ( denk maar aan de kruistochten)

en laten we dan ook niet vergeten dat godsdiensten ook al een zeer grote invloed heeft zonder dat het iets met beleid te maken heeft

trouwenss ik vind dat over de situatie die hierboven aangehaald wordt. Stefanie totaal gelijk heeft een rechtbank is volstrekt neutraal terrein zowel voor de mensen die er werken als voor de verdachten advocaten enz.

het is zelfs zo dat het niet alleen zo zouw moeten zijn in rechtbanken maar ook in alle andere openbare diensten / gebouwen
__________________
Vlaams, Sociaal
Pastoor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2002, 16:54   #30
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

kerk en staat zijn gescheiden, maar aangezien een democratie werkt bij de gratie van de meningen van de vrije burgers, en aangezien mensen zich laten inspireren vanuit hun levensbeschouwing, wat iets ruimer is dan godsdienst, kan het niet anders dan dat levensbeschouwingen een invloed hebben in een democratie, en ik zou het ook niet anders willen.
Ik heb er ook geen probleem mee om in een moskee te gaan stemmen, of een jaïntempel voor mijn part, soms kan er gewoon geen geschiktere ruimte zijn. Zoals ook ergens in Nederland gaan stemmen in de keuken van iemand thuis, zie ik ook niet zitten, hoor. Dan liever in een religieus gebouw.
En zie de eerste paragraaf, wat betreft mijn mening omtrent hoofddoeken. We zijn vrije burgers, en hebben dan ook het recht om ons als zodoende te gedragen. Ook op het werk.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 01:22   #31
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Wel, dat dat mens met haren hoofddoek dan ander werk zoekt! Van iemand die in een rechtbank werkt, mag je verwachten dat die gelooft in de wetten van zijn/haar land. Die wetten moeten daar verdedigd en nageleefd worden. Maar die moslims komen zélf af met Islamitisch recht. Ze noemen het zélf zo.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 08:27   #32
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aeneas
Het is niet de bedoeling om Fortuyn af te breken. Maar hebt u zijn boodschap gelezen? En belangrijker nog: zijn oplossing???

Ik heb het er moeilijk mee dat we plots allemaal Pim Fortuyn heilig verklaren, en er geen kritiek meer mogelijk is.

LEES zijn boeken en LEES zijn programma

en DENK
Ik vond Fortuyn ook een rare man met vreemde opvattingen, totdat ik inderdaad zijn boeken ben beginnen lezen. Eerst natuurlijk "De islamisering".

En ik heb moeten inbinden. Fortuyn bleek integendeel heel gematigd en humaan te zijn en ik werd een fan.

Na zijn autobiografie gelezen te hebben is mijn sympathie voor hem enkel maar toegenomen.

Spijtig dat we nooit meer zijn prachtige uitspraken zullen horen.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 17:00   #33
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Ik vraag me af wat jullie zien onder Kerk en staat gescheiden houden.

volgens mij is dit al zo! Maar indien je op de CD&V stemt, zou je er van uit mogen gaan, dat deze partij de cristelijke opinie in het parlement zou willen/kunnen/moeten verdedigen! En als CD&V 'er denk ik dat je er ook vanuit moet gaan dat a wilt dat iedereen zoals een cristen leeft en de cristelijke wetten worden doorgevoerd tot wetten! ik leg wel de nadruk op cristelijke!

verschil tussen cristelijk/katholiek!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be