Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 oktober 2018, 09:47   #61
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
milieuBEHOUD is dan ook in se een heel conservatieve politieke strekking.

het hoort principieel thuis bij rechts tot uiterst rechts.

onbegrijpelijk hoe rechts dat thema zo heeft laten inpalmen door links en linkser.
Ik vind dat toch niet zo onbegrijpelijk; toen destijds de werkelijke omvang van de 'milieuproblematiek' hier en daar begon te dagen, lagen de prioriteiten (en 'obsessies') van rechts tot uiterst rechts heel élders.

Spijtig genoeg leidde dat tot een verregaande vorm van 'bewustzijnsvernauwing', waarbij alles en iedereen dat nog maar van ver naar 'milieubewustzijn' rook, werd uitgelachen, uitgespuwd en/of verketterd (in het beste geval als 'naïef', of 'geitenwollensokkerig' werd afgedaan).

Datzelfde gebeurde trouwens ook bij 'klassiek' links.


Maar in sé hebt u gelijk: milieubescherming en -behoud had van in het begin een hoofdbekommernis van 'rechts' moeten zijn.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 09:48   #62
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Als Vlaanderen helemaal onder water staat, kom ik eens piepen. Ik ben gek op bosrijke, heuvelachtige strandlijnen...
Hoe gaat u hier op tijd geraken?

__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 09:54   #63
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een groene partij die de sociale issues en migratie links laat liggen heeft mijn stem.

Alleen is dat nu de core busines van groen geworden, ipv milieu.

Het is - gelukkig? helaas? - wel zo dat zowel 'de sociale issues' als 'migratie' onlosmakelijk verbonden zijn (en zullen blijven) met de 'milieuproblematiek'.

Ik ben evenwel van mening dat de meeste 'oplossingen' waarmee Groen & C° aan komen draven zowel de reeds bestaande als de nog te verwachten problemen alleen maar zullen verergeren.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 10:59   #64
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het is - gelukkig? helaas? - wel zo dat zowel 'de sociale issues' als 'migratie' onlosmakelijk verbonden zijn (en zullen blijven) met de 'milieuproblematiek'.

Ik ben evenwel van mening dat de meeste 'oplossingen' waarmee Groen & C° aan komen draven zowel de reeds bestaande als de nog te verwachten problemen alleen maar zullen verergeren.
Yep.

Kernenergie zal broodnodig zijn in de komende decennia.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 11:21   #65
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

De voortdurende bevolkingsexplosie maakt heel dat klimaatgedoe een farce, al wat wij hier aan energie zullen besparen zal elders gebruikt worden om meer mensjes te maken. Het is dus allemaal bull crap.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 11:55   #66
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.985
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
De voortdurende bevolkingsexplosie maakt heel dat klimaatgedoe een farce, al wat wij hier aan energie zullen besparen zal elders gebruikt worden om meer mensjes te maken. Het is dus allemaal bull crap.
Juist. Het is meer wetenschap en technologie of stokken en stenen. Heel veel beloftes van de globalisten in deze, allemaal niets van in huis gekomen omdat niet opbrengt geld gewijs.

Stel dat je 1 kerncentrale kan maken die heel de wereld van elektriciteit kan voorzien dan kan je praktisch stroom gratis weggeven dat zou een dom businessmodel zijn. Vraag en aanbod zogezegd. Als je zoveel aanbod creëert zakt de prijs bijna tot 0.

Je kan je ook beginnen moeien met genetica van mensen e.d.

In ieder geval komt het er op neer dat blanken zo dominant zijn geweest door technologie.

Stel dat al die vluchtelingen nu met superieure technologie ons even overmeesterd hadden. Respect, jullie hebben geavanceerder wapentuig. We zijn verloren...
Maar nu..

Er moet gewoon een wereldwijd verbod komen om te kweken voor heel de mensheid voor pakweg 30 jaar... dan valt er nog wat te redden en niet alleen het Westen wat schuldgevoelens aanpraten...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 11:59   #67
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Yep.

Kernenergie zal broodnodig zijn in de komende decennia.

Wat 'energie' betreft zou ik toch graag ook (véél) méér inspanningen zien m.h.o. op het terugdringen van de 'behoefte'.


Ik dacht ondermeer aan het herinvoeren van reflectoren om het wegennet af te bakenen, i.p.v. al die storende lampen, en het zoveel mogelijk vervangen van kruispunten door rotondes, zodat een heleboel verkeerslichten beschikbaar worden voor recyclage.

Ik dacht bijvoorbeeld ook aan mogelijkheden om pakweg 'fitnesscentra' zelfredzaam te maken op het vlak van energievoorziening: de toestellen zouden niet alleen voor het trainen van de lichamen, maar ook voor het doen functioneren van de verwarming/airco en de verlichting dienen te zorgen.


Met een beetje verbeeldingskracht kunnen nog véél méér alternatieven worden bedacht, me dunkt.



Wat kernenergie betreft kan ik moeilijk beweren dat ik daar een voorstander van ben, maar ik denk wel dat ik over voldoende realiteitsbesef beschik om mij voorlopig neer te leggen bij de 'feiten': met het huidige (en toekomstige) massale elektriciteitsverbruik zullen er nog héél lang kerncentrales nodig zijn.


Hopelijk kan het in de (niet zo erg nabije) toekomst ook zonder.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 10 oktober 2018 om 12:00.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 12:32   #68
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat 'energie' betreft zou ik toch graag ook (véél) méér inspanningen zien m.h.o. op het terugdringen van de 'behoefte'.


Ik dacht ondermeer aan het herinvoeren van reflectoren om het wegennet af te bakenen, i.p.v. al die storende lampen, en het zoveel mogelijk vervangen van kruispunten door rotondes, zodat een heleboel verkeerslichten beschikbaar worden voor recyclage.

Ik dacht bijvoorbeeld ook aan mogelijkheden om pakweg 'fitnesscentra' zelfredzaam te maken op het vlak van energievoorziening: de toestellen zouden niet alleen voor het trainen van de lichamen, maar ook voor het doen functioneren van de verwarming/airco en de verlichting dienen te zorgen.


Met een beetje verbeeldingskracht kunnen nog véél méér alternatieven worden bedacht, me dunkt.



Wat kernenergie betreft kan ik moeilijk beweren dat ik daar een voorstander van ben, maar ik denk wel dat ik over voldoende realiteitsbesef beschik om mij voorlopig neer te leggen bij de 'feiten': met het huidige (en toekomstige) massale elektriciteitsverbruik zullen er nog héél lang kerncentrales nodig zijn.


Hopelijk kan het in de (niet zo erg nabije) toekomst ook zonder.
Je bedoeling is goed, maar het is de foute bedoeling.

We zullen best meer (electrische) energie verbruiken:

switch van gas/mazoet naar warmtepompen
switch van diesel/benzine naar EV's

Ipv een schaarste van (electrische) energie moeten we er voor zorgen dat er voldoende is, en dat mensen ook geneigd zijn, omwille van de prijs, eerst te kiezen voor electrische oplossingen ipv te stoken.

Op voorwaarde dat die electriciteit zonder CO2 wordt opgewerkt. Nl. door kern, zon, water en wind. In Californie geloof ik wel dat ze er kunnen komen met hydro/zon/win omdat het een groot land is, met veel mogelijkheden voor hydro, met veel zonneschijn, met een lange kust voor wind. Maar Belgie ? Kerncentrales zijn hier de beste optie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 12:33   #69
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Juist. Het is meer wetenschap en technologie of stokken en stenen. Heel veel beloftes van de globalisten in deze, allemaal niets van in huis gekomen omdat niet opbrengt geld gewijs.

Stel dat je 1 kerncentrale kan maken die heel de wereld van elektriciteit kan voorzien dan kan je praktisch stroom gratis weggeven dat zou een dom businessmodel zijn. Vraag en aanbod zogezegd. Als je zoveel aanbod creëert zakt de prijs bijna tot 0.

Je kan je ook beginnen moeien met genetica van mensen e.d.

In ieder geval komt het er op neer dat blanken zo dominant zijn geweest door technologie.

Stel dat al die vluchtelingen nu met superieure technologie ons even overmeesterd hadden. Respect, jullie hebben geavanceerder wapentuig. We zijn verloren...
Maar nu..

Er moet gewoon een wereldwijd verbod komen om te kweken voor heel de mensheid voor pakweg 30 jaar... dan valt er nog wat te redden en niet alleen het Westen wat schuldgevoelens aanpraten...
Dan blijven er geen vruchtbare mensen meer over en is het game over voor de mensheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 12:47   #70
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) 'Vooruitgang' (wat dat ook moge betekenen) en 'economisch sterk staan' (dat is al wat gemakkelijker) sluiten helemaal niet uit dat er rekening wordt gehouden met de klimaatsverandering, én dat er tenminste iets wordt gedaan om die binnen de perken te houden, wel integendeel.
Dat is mijn punt niet. Uiteraard, indien wij een enkel levend wezen zouden zijn, dan zouden wij dat probleem gemakkelijk kunnen oplossen. Het punt is dat wij VELE levende wezens zijn in competitie met elkaar.

Als dusdanig heb je ergens de onmogelijke opgave om op een olympische zwemwedstrijd, willen overeen te komen om zo snel niet te zwemmen, maar het zal toch de snelste zijn die wint.

Citaat:
Het komt er op aan véél méér rekening te houden met wetenschap, en 'ecologie' niet af te schrijven als wazige hippie-kletskoek.
Opnieuw, daar gaat het niet om. Wij zijn in (dodelijke) competitie met elkaar, en ongeveer elke voorgestelde wetenschappelijke oplossing komt neer op "minder hard er tegenaan gaan in de competitie strijd". Dat is dus onzinnig.

Vooral dat de IMPACT van een klimaatsverandering (die er in onvermijdelijk aankomt) veel beter te verdragen is als je economisch (en dus ook militair) sterk bent, dan als je zwak bent, en dat de gevraagde inspanningen in de richting gaan van U zwak te maken.

Het is een beetje vergelijkbaar met weten dat er een voedselcrisis aankomt en als oplossing bedenken dat we allemaal minder gaan eten. Degene die dat het meeste doet, en het magerste is, zal de eerste de pijp uit gaan als de voedselcrisis er is, en die die de voedselcrisis erger gemaakt heeft door zich vol te fretten, heeft reserves. Meer nog, hij kan gerust de crisis tegemoet gaan waarbij de magere gasten die zo naief waren van "er iets willen aan te doen" allemaal dood van honger gaan, en nadien zijn er minder mondjes, en kan onze vetzak van dienst, ondertussen wat vermagerd, weer naar zijn goesting etn want er zijn nu minder mondjes te vullen: de braafsten zijn immers de pijp uit.

Tegen dat een klimaatswijziging ons gaat decimeren, gaan de sterkten de impact het beste overleven, en nadien alles wat leefbaar is aan kunnen slaan. Het zou dus dom zijn om de "goeie leerling van de klas" gaan uit te hangen, en als eerste de pijp uit te gaan, he.

Citaat:
2) Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat precies is volgens u 'al de rest'?
Wij gaan een geweldige strijd om resources moeten leveren. Mijn idee is dat er een economische evolutie is doorheen de geschiedenis, waarbij de beperkende productiefactor altijd de dure, en de waardevolle was. Lang geleden was dat menselijke arbeid. Nadien is dat kapitaal (productiekapitaal, infrastructuur) geworden. En binnenkort gaat dat resources zijn. Dat is altijd de ultieme grens aan uitbreiding.

Citaat:
Is er soms géén correlatie tussen 'al de rest' enerzijds en het feit dat 'de mens' méér dan één probleem heeft in z'n omgang met zichzelf en 'zijn' leefomgeving (de 'natuur') anderzijds?
Dat is zelfs essentieel, een universeel fenomeen. Uiteindelijk worden groeiende populaties altijd door resources beperkt, en is de ultieme darwinistische strijd altijd een om resources. Het zijn de eindige resources die van de "survival of the fittest" altijd een strijd maken.

Citaat:
3) Volgens mij komt het 'kantelpunt' er héél snel aan indien er niet nu onmiddellijk vrij drastische ingrepen in 'het systeem' worden doorgedrukt.
Er is niks aan te doen, het is natuurlijk en onvermijdelijk. Het maakt deel uit van de aard van het leven zelf.

Citaat:
Bij amper of helemaal niet ingrijpen, is het een kwestie van hooguit enkele decennia vooraleer het zwaar onder druk staande planetaire ecosysteem helemaal ontspoort (ineenstort).


Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de 'superintelligente machinerie' waar u op lijkt te hopen er tegen dan al zal zijn, en er ooit nog zou kunnen komen.
Ik denk dat het eerste trager gaat dan je denkt, en het tweede sneller dan je denkt. Maar ja, voorspellingen zijn moeilijk vooral als ze over de toekomst gaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 oktober 2018 om 12:48.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 13:02   #71
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

patrickve, je bent een geboren pessimist.

Zelfs al ben je heel erg sterk. Een planeet die pakweg 6 graden opwarmt wordt letterlijk onbewoonbaar voor een heel groot deel.

Want op land wordt die 6 graden 12 graden.

De zomers worden ovens, alle wat groeit droogt uit en gaat kapot.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 13:03   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.183
Standaard

Gisteren een miljardair gehoord op Duitse TV: Rossmann

https://www.youtube.com/watch?v=l7GJp5IwSIM

Hij stelde voor enkel nog (forse) steun te geven aan bepaalde Afrikaanse landen die dat ook echt verdienden, ttz onder strenge voorwaarden en dus een stabiele betrouwbare regering hebben. Relatief rijke Afrikaanse landen vallen daar niet onder (zoals olielanden), twijfelachtige landen krijgen ook niets meer (uitdoofbeleid)

Een beetje zoals de voorwaarden hoe een (corrupt) ex-Oostblok land probeert bij de EU te geraken.

Als dat Afrikaans land of landen aan die voorwaarden continu voldoen, dan rijkelijk belonen, nicht kleckeren aber klotzen.

Zodat de andere Afrikaanse landen hun kar ook gaan draaien om dat geld te kunnen blijven krijgen. Want daar gaat de buitenlandse hulp geleidelijk volledig wegvallen als ze zich niet aanpassen.

Rossmann sprak van Afrikaanse landen waar vrouwen maar gemiddeld 2 kinderen krijgen (en die hij steunde), in andere landen is dat nog tot 7 kinderen...
Ook dat zou in de voorwaarden kunnen staan, zoiets als een halvering... na factor x.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2018 om 13:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 13:27   #73
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat 'energie' betreft zou ik toch graag ook (véél) méér inspanningen zien m.h.o. op het terugdringen van de 'behoefte'
Je zou bijvoorbeeld alle wooneenheden die niet voldoen aan de norm van "nu", tussen nu en 2025 verplicht laten voldoen aan die norm. Indien niet voldaan, boetes of onbewoonbaar verklaren. Dat zal die vuile eigenaars en huisjesmelkers wel leren.
Als alternatief, en dat moet wel lukken, zou de overheid per "geviseerde" Belg 18m³ woonruimte die wel voldoet aan de normen kunnen voorzien.
Citaat:
Ik dacht ondermeer aan het herinvoeren van reflectoren om het wegennet af te bakenen, i.p.v. al die storende lampen, en het zoveel mogelijk vervangen van kruispunten door rotondes, zodat een heleboel verkeerslichten beschikbaar worden voor recyclage.
Vervijfvoudig de wegenbelastingen en de belastingen/taxen op brandstof voor privé voertuigen, en de hoeveelheid privé verkeer (woon/werk valt daar onder, staat prachtig op de loonfiches, zelfs bij mensen met een salariswagen) gaat terugvallen naar een minimum. Vrachtwagens en echte "werkvoertuigen" kunnen een speciale tank-pas aanvragen waarmee ze "accijnsarme" brandstof mogen tanken.

Ook passagiersvluchten kunnen we zo bekijken. Verhoog de luchthavenlasten per bezette passagierzetel met 300%, per onbezette met 500%. Doe iets soortgelijk voor vracht per ton.
Dit gaat de hoeveelheid vliegverkeer op lagere hoogte boven Blegië ongelofelijk verminderen.
Citaat:
Ik dacht bijvoorbeeld ook aan mogelijkheden om pakweg 'fitnesscentra' zelfredzaam te maken op het vlak van energievoorziening: de toestellen zouden niet alleen voor het trainen van de lichamen, maar ook voor het doen functioneren van de verwarming/airco en de verlichting dienen te zorgen.
Simpeler, vervang de binnenschepen van nu door sleepaken en galeien. Mensen die een fitness bezoeken kunnen zo veel nuttiger hun work-out doen. Hetzelfde voor pakjesdiensten. 4 wielerterroristen op een speciale cargobike kunnen gemakkelijk een halve ton aan vracht vervoeren.
Citaat:
Met een beetje verbeeldingskracht kunnen nog véél méér alternatieven worden bedacht, me dunkt.
Zeker. Verhoog de prijs op energie in het algemeen tot zulke hoogtes dat zelfs het laden van een mobiele telefoon voelbaar is in de portefeuille.
Citaat:
Wat kernenergie betreft kan ik moeilijk beweren dat ik daar een voorstander van ben, maar ik denk wel dat ik over voldoende realiteitsbesef beschik om mij voorlopig neer te leggen bij de 'feiten': met het huidige (en toekomstige) massale elektriciteitsverbruik zullen er nog héél lang kerncentrales nodig zijn.
Leg alle fossiele brandstof en kerncetrales stil, en laat de burger het zelf uitvogelen. De industrie alleen zal zijn plan wel trekken. Blijven ze, geen probleem, vertrekken ze, het milieu in België gespaard.
Citaat:
Hopelijk kan het in de (niet zo erg nabije) toekomst ook zonder.
het kan nu al. Het gaat alleen niet ten goede komen van ons comfort. Meh, als onze voorouders al blij waren met de Grotten van Han, dan moeten wij dat ook kunnen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 13:52   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
patrickve, je bent een geboren pessimist.

Zelfs al ben je heel erg sterk. Een planeet die pakweg 6 graden opwarmt wordt letterlijk onbewoonbaar voor een heel groot deel.

Want op land wordt die 6 graden 12 graden.

De zomers worden ovens, alle wat groeit droogt uit en gaat kapot.
Bijlange niet. Ten eerste zijn die 6 graden overdreven, voor zover ik weet zitten de modellen ergens tussen de 3 of 4 graden erbij in 2100. Er zijn uitlopers naar 5 en naar 2 graden.

Maar ten tweede zijn dat wereldgemiddelden. In de tropen komt er minder bij, en het gros komt van de enorme toename aan de polen. Het is niet de eerste keer in de geschiedenis van de aarde dat het zo warm was, er zijn hetere periodes geweest (het Trias bijvoorbeeld).

Jaja, het gaat veranderen. Nee, niet alles gaat dood. In feite worden gebieden die nu onherbergzame koude plekken zijn, zoals Alaska, het Noorden van Canada en Siberie, aangename plekken. Voeg 10-12 graden aan het Siberische klimaat, en het wordt daar nogal best pruimbaar. Het zal nog even wachten zijn voor antarctica het nieuwe Amerika wordt. Bovendien komt de sterkste opwarming in de winter voor en zit Centraal-Europa volgens vele modellen in een "koude-vlek". De Noord-Atlantische oceaan, GB, Ierland en centraal en Oost Europa gaan maar weinig effect ondervinden.

Dus nee, de wereld verandert, maar gaat niet omzeep. Het wordt geen globale Sahara. Maar die veranderingen gaan wel de strijd om resources nog erger maken. Best voldoende wapentuig opzij zetten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 oktober 2018 om 13:55.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2018, 16:01   #75
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Bijlange niet. Ten eerste zijn die 6 graden overdreven, voor zover ik weet zitten de modellen ergens tussen de 3 of 4 graden erbij in 2100. Er zijn uitlopers naar 5 en naar 2 graden.

Maar ten tweede zijn dat wereldgemiddelden. In de tropen komt er minder bij, en het gros komt van de enorme toename aan de polen. Het is niet de eerste keer in de geschiedenis van de aarde dat het zo warm was, er zijn hetere periodes geweest (het Trias bijvoorbeeld).

Jaja, het gaat veranderen. Nee, niet alles gaat dood. In feite worden gebieden die nu onherbergzame koude plekken zijn, zoals Alaska, het Noorden van Canada en Siberie, aangename plekken. Voeg 10-12 graden aan het Siberische klimaat, en het wordt daar nogal best pruimbaar. Het zal nog even wachten zijn voor antarctica het nieuwe Amerika wordt. Bovendien komt de sterkste opwarming in de winter voor en zit Centraal-Europa volgens vele modellen in een "koude-vlek". De Noord-Atlantische oceaan, GB, Ierland en centraal en Oost Europa gaan maar weinig effect ondervinden.

Dus nee, de wereld verandert, maar gaat niet omzeep. Het wordt geen globale Sahara. Maar die veranderingen gaan wel de strijd om resources nog erger maken. Best voldoende wapentuig opzij zetten.
De plekken waar nu mensen wonen, worden onbewoonbaar.

De plekken waar mensen nu niet kunnen wonen, worden bewoonbaar.

Probleem: je hebt zoiets als grenzen en territoria.

Dus: war
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 06:16   #76
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gisteren een miljardair gehoord op Duitse TV: Rossmann

https://www.youtube.com/watch?v=l7GJp5IwSIM

Hij stelde voor enkel nog (forse) steun te geven aan bepaalde Afrikaanse landen die dat ook echt verdienden, ttz onder strenge voorwaarden en dus een stabiele betrouwbare regering hebben. Relatief rijke Afrikaanse landen vallen daar niet onder (zoals olielanden), twijfelachtige landen krijgen ook niets meer (uitdoofbeleid)

Een beetje zoals de voorwaarden hoe een (corrupt) ex-Oostblok land probeert bij de EU te geraken.

Als dat Afrikaans land of landen aan die voorwaarden continu voldoen, dan rijkelijk belonen, nicht kleckeren aber klotzen.

Zodat de andere Afrikaanse landen hun kar ook gaan draaien om dat geld te kunnen blijven krijgen. Want daar gaat de buitenlandse hulp geleidelijk volledig wegvallen als ze zich niet aanpassen.

Rossmann sprak van Afrikaanse landen waar vrouwen maar gemiddeld 2 kinderen krijgen (en die hij steunde), in andere landen is dat nog tot 7 kinderen...
Ook dat zou in de voorwaarden kunnen staan, zoiets als een halvering... na factor x.
Dat filmpje is van 2012, durft hij dat nog steeds zeggen?

Heden ten dage mag je dat niet meer zeggen, overkweken is een cultureel recht geworden waar niet aan gemorreld mag worden. Europa is rijk geworden door de trage bevolkingsgroei maar o wee als je dat durft voorstellen aan straatarme moslimlanden.

Maar geld alleen is ook niet voldoende, in feite moeten ze opnieuw gecoloniseerd worden. Mixen, niet inteelten.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 11:31   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.183
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Dat filmpje is van 2012, durft hij dat nog steeds zeggen?
Oh ik wou eigenlijk de uitzending van 9 okt 2018 plakken (die heb ik op mijn TV gekeken), hierzie:

https://www.youtube.com/watch?v=lvrAd8WjJJY

Ja dus, ergens legt Rossmann dat netjes uit.

Markus Lanz stelt de vraag en context begint in de video vanaf 16 min 05 sec over de verantwoordelijkheid van ondernemers in de emigratiepolitiek, enz...

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2018 om 11:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 12:35   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De plekken waar nu mensen wonen, worden onbewoonbaar.

De plekken waar mensen nu niet kunnen wonen, worden bewoonbaar.

Probleem: je hebt zoiets als grenzen en territoria.

Dus: war
Voila. We zijn er. Maar dat zal eerder voor economische redenen zijn die er ook zullen zijn zonder die opwarming.

Men kan ook systemen bedenken - nu nog niet maar binnen enkele decennia - die uit zand, zonnepanelen maken evenals kopieën van zichzelf. Laat zo een machine los in de Sahara, en kom na enkele jaren terug, en gans de Sahara is volgeplaveid met zonnepanelen en machines die zonnepanelen en machines maken. Ok, je zal wel enkele andere elementen nodig hebben die voorlopig moeten aangebracht worden, maar het principe is doenbaar.

Je kan ook, door CO2 uit de lucht te halen en ook H2O (er zal altijd wat waterdamp in de lucht zitten), gesloten kweeksystemen van biologisch materiaal maken. Het enige wat je nodig hebt is energie.

Dus ook woestijngebieden worden interessant. Je moet er wel enkel ondergronds gaan wonen. Veel mogelijkheden.

Laatst gewijzigd door patrickve : 11 oktober 2018 om 12:59.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2018, 15:00   #79
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voila. We zijn er. Maar dat zal eerder voor economische redenen zijn die er ook zullen zijn zonder die opwarming.

Men kan ook systemen bedenken - nu nog niet maar binnen enkele decennia - die uit zand, zonnepanelen maken evenals kopieën van zichzelf. Laat zo een machine los in de Sahara, en kom na enkele jaren terug, en gans de Sahara is volgeplaveid met zonnepanelen en machines die zonnepanelen en machines maken. Ok, je zal wel enkele andere elementen nodig hebben die voorlopig moeten aangebracht worden, maar het principe is doenbaar.

Je kan ook, door CO2 uit de lucht te halen en ook H2O (er zal altijd wat waterdamp in de lucht zitten), gesloten kweeksystemen van biologisch materiaal maken. Het enige wat je nodig hebt is energie.

Dus ook woestijngebieden worden interessant. Je moet er wel enkel ondergronds gaan wonen. Veel mogelijkheden.
Voor grootschalige aanpak van de klimaatproblematiek na de feiten is een sterke AI nodig die het voor ons doet. Een AI die exact doet wat jij nu stelt: energievoorziening, grondstoffen delven, CO2 capteren en omzetten, enz enz....

De kost is anders onbetaalbaar voor de maatschappij.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be