Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2016, 11:13   #1041
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Opnieuw! Gij antwoordt niet op mijn vraag!

Wat is het geheim van uw genie?
Herlees. Het staat erin. Hint: "alles wat ge denkt te weten, in vraag stellen door de omgekeerde hypothese te maken".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 11:15   #1042
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Gij leest gewoon wat dat gij wilt dat ge wilt lezen. Nergens stel ik dat ge geen domme dingen moogt zeggen. Ik zeg gewoon dat als ge domme dingen zegt, mensen niet naar u luisteren. En terecht. Mensen luistern liever naar slimme dingen dan naar domme dingen.
We hadden het over het feit dat sommige politieke standpunten bij ons niet mogen geformuleerd worden, want strafbaar om ze te zeggen. Volgens uw eerdere stelling is die manifeste afwezigheid van vrijheid van meningsuiting een onmogelijkheid om bij ons een democratie te hebben omdat "zij die dat standpunt politiek wensen te verdedigen, schrik moeten hebben van opgepakt te worden".

Dan ben jij begonnen over "domme dingen", maar dat was het punt niet. Het punt is dat er bij ons geen vrijheid van politieke meningsuiting is, en volgens jouw eerdere uitspraak, dus geen democratie mogelijk is.

Kijk naar post 1018.
(dat het niet mag, zie je met de problemen die Wilders heeft hierover. Als iemand zou oproepen om de stunt van de jaren 30-40 nog eens over te doen, maar met beter gas, dan zou die ook wettelijke ambras krijgen)

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2016 om 11:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 11:51   #1043
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik val in herhaling, maar de impliciete definities die jij denkt dat het Nederlandse taalgebruik aangeeft, maken veronderstellingen die ik aanvecht.

Je kan er moeilijk onder uit, als je erover nadenkt, dat de wet datgene is, wat de sterkste aan de anderen voorschrijft op dwingende wijze.

Je zou waarschijnlijk ook de definitie van Weber van het concept "staat" aanvechten: de monopolist van het geweld.
Het is heel simpel.

Het recht is vastgelgd in de Wet en de Wet wordt gehandhaafd. De Wet beschermt de zwakke en garandeert hem rechten. Derrhalve heerst er geen wetteloosheid en geldt niet het recht van de sterkste.

Je beweert dat het recht van de sterkste ook geldt bij de wetsvorming. Maar daarvoor geef je geen sluitende analyse van het proces van wetsvorming en een aantal praktijkvoorbeelden. Je zou daarvoor eerst onderscheid moeten maken tussen categorien van wetten en voor elke categorie je stelling moeten bewijzen. Vergelijkingen zijn niet acceptabel. Maar deze draad is niet daarvoor bedoeld.

Je redenering over het geweldsmonopolie klopt niet, maar ik heb geen zin om die ook nog eens te gaan weerleggen. Ik wens je vrede en zie uit naar posts van jou die on-topic zijn.

Laatst gewijzigd door Piero : 30 november 2016 om 11:53.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 13:39   #1044
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ok, ik zie wat je bedoelt, maar dat komt op hetzelfde neer. Het is juist dat de leeuw de antiloop niet doodt omdat hij goesting heeft om antilopen te doden, maar om te eten, en dat spijtig genoeg, hij daarvoor een antiloop moet doden.

Als ik dus zou schrijven: "leeuwen willen antilopen doden", dan kan je me strikt genomen daarop ook terecht wijzen, en je hebt gelijk. Ze willen geen antilopen doden, ze willen eten, maar op 't einde van de rit komt dat praktisch gezien overeen.
Maar dit heeft niets te maken met optimalisatie van het genot. Dit is een noodzaak om te overleven en dan gelden m.i. andere principes.

Men kan een mens moeilijk vragen te verzaken aan hetgeen nodig is om te overleven, al is gebeurt dit soms wel, bijvoorbeeld indien een pedofiel ondraaglijk psychisch lijdt omdat hij zich niet kan vergrijpen aan kinderen.

Dit is dan spijtig voor de pedofiel en euthanasie lijkt me daar gerechtvaardigd.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 15:23   #1045
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Maar dit heeft niets te maken met optimalisatie van het genot. Dit is een noodzaak om te overleven en dan gelden m.i. andere principes.
Overleven is een vorm van genot, he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 15:25   #1046
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het is heel simpel.

Het recht is vastgelgd in de Wet en de Wet wordt gehandhaafd.
En wie beslist er wat er in de wet komt ?

Citaat:
De Wet beschermt de zwakke en garandeert hem rechten.
Jaja, dat zullen de homosexuelen in Iran die perfect wettelijk van een gebouw worden gegooid, of een verkrachte vrouw die gestenigd moet worden volgens de wet inderdaad beamen. Dat zullen de wetten die destijds de Inquisitie hanteerde ook wel doen. Komaan.

Doorheen de geschiedenis is de "wet" niks anders geweest dan het dictaat van de sterkste, en dat is nu nog steeds zo.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2016 om 15:26.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 15:29   #1047
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Overleven is een vorm van genot, he.
Genieten is eerder een vorm van overleven.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 17:12   #1048
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En wie beslist er wat er in de wet komt ?

Jaja, dat zullen de homosexuelen in Iran die perfect wettelijk van een gebouw worden gegooid, of een verkrachte vrouw die gestenigd moet worden volgens de wet inderdaad beamen. Dat zullen de wetten die destijds de Inquisitie hanteerde ook wel doen. Komaan.

Doorheen de geschiedenis is de "wet" niks anders geweest dan het dictaat van de sterkste, en dat is nu nog steeds zo.
De wetsvorming gebeurt volgens een door het parlement goedgekeurde procedure en hij wordt in het parlement goedgekeurd bij meerderheid van stemmen, niet door het gebruik van geweld. Ik dacht dat je dat wist.

Wat betreft de zwakken, wie dat zijn blijkt uit de wet. In eerste instantie zijn dat mensen die niet in hun eigen behoeften kunnen voorzien, ook kinderen, of die rechtsbijstand nodig hebben. Over de moraal(Iran) valt te twisten en over de strafmaat eveneens.

Overigens bleef hier onbesproken dat de democratie ook en vooral beslist over de ontwikkeling, aanleg of bouw, instelling, het gebruik en de exploitatie van gemeenschappelijke bezittingen en voorzieningen; over zaken van algemeen belang zoals scholing en openbaar vervoer, om maar iets te noemen. Daar wordt over gestemd door politieke partijen die daarvoor soms met elkaar samenwerken en soms elkaar tegenstaan, niet in vaste combinaties. De stemmen bepalen de uitslag en niet het dreigen met geweld. En tenslotte zijn er nog referenda mogelijk.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 17:14   #1049
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Genieten is eerder een vorm van overleven.
Soorten die niet konden genieten zijn uitgestorven.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 18:28   #1050
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.760
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
...
...
...
De stemmen bepalen de uitslag en niet het dreigen met geweld. En tenslotte zijn er nog referenda mogelijk.
In Belgie is een politiek federaal referendum ONMOGELIJK.
De oorzaak hiervan ligt bij het referendum van 1950 dat bijna de bron was van een burgeroorlog in dit land.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 18:54   #1051
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Soorten die niet konden genieten zijn uitgestorven.
Dit geldt vooral voor de mens, zeg zelf, wetende wat we weten, wat zou het leven waard zijn zonder het genot?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 19:00   #1052
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In Belgie is een politiek federaal referendum ONMOGELIJK.
De oorzaak hiervan ligt bij het referendum van 1950 dat bijna de bron was van een burgeroorlog in dit land.
Wist ik niet. Stelletje heethoofden. Zo zie maar wat er gebeuren kan als het volk directe inspraak heeft in bestuurszaken. Maar het zal ook wel afhangen van de kwestie die aan de orde is.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 20:12   #1053
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik val in herhaling, maar de impliciete definities die jij denkt dat het Nederlandse taalgebruik aangeeft, maken veronderstellingen die ik aanvecht.

Je kan er moeilijk onder uit, als je erover nadenkt, dat de wet datgene is, wat de sterkste aan de anderen voorschrijft op dwingende wijze.

Je zou waarschijnlijk ook de definitie van Weber van het concept "staat" aanvechten: de monopolist van het geweld.

Op dezelfde wijze als de staat de monopolist van het geweld is, is de wet de (geformaliseerde) wil van de sterkste (= de staat). Of dat nu de lokale bende met wapens is, de koning, de dictator, het verkozen parlement, of gelijk welke entiteit over voldoende ingebeelde of echte mogelijkheden tot geweld beschikt om U ernaar doen te plooien.




Bij definitie kan ik dat niet, want "criminaliteit" is gedefinieerd door de wet. De wet en dus de wetgever kunnen bij definitie dus geen "criminelen" zijn.
Ge ziet het, hé. Ik ben niet de enige die zich ergert aan uw semantische spelletjes.
En we hebben dat niet afgesproken. Die is helemaal onafhankelijk van mij tot dezelfde conclusie gekomen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 20:15   #1054
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Herlees. Het staat erin. Hint: "alles wat ge denkt te weten, in vraag stellen door de omgekeerde hypothese te maken".
Dat is een JvdB antwoord.

En dus is dat geen antwoord.

Ik zal u op weg helpen.

Mijn vraag is: wat is het geheim van uw genie?

Uw antwoord:
Het geheim van mijn genie is: ...'.

Voila, vul aan!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 20:22   #1055
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
We hadden het over het feit dat sommige politieke standpunten bij ons niet mogen geformuleerd worden, want strafbaar om ze te zeggen. Volgens uw eerdere stelling is die manifeste afwezigheid van vrijheid van meningsuiting een onmogelijkheid om bij ons een democratie te hebben omdat "zij die dat standpunt politiek wensen te verdedigen, schrik moeten hebben van opgepakt te worden".

Dan ben jij begonnen over "domme dingen", maar dat was het punt niet. Het punt is dat er bij ons geen vrijheid van politieke meningsuiting is, en volgens jouw eerdere uitspraak, dus geen democratie mogelijk is.

Kijk naar post 1018.
(dat het niet mag, zie je met de problemen die Wilders heeft hierover. Als iemand zou oproepen om de stunt van de jaren 30-40 nog eens over te doen, maar met beter gas, dan zou die ook wettelijke ambras krijgen)
Ge verwart 2 dingen.

Politiek correct is niet hetzelfde als strafbare feiten.

Als ik zeg dat ik Abba goed vind, dan is dat nu in 2016 politiek correct. 20 jaar geleden zou ik uitgelachen geweest zijn.

Als ik oproep om alle ultra libertariers te vergassen, met beter gas dan in WO II (was dat gas dan zo slecht?), dan ben ik strafbaar. Gij zult trouwens de eerste zijn die naar de politie zult gaan om een klacht neer te leggen.

In een democratie is geen enkel recht absoluut. Ge hebt namelijk conflicterende rechten, die tegenover mekaar afgewogen moeten worden.

In dit geval: persoonlijke integriteit tov vrijheid van meningsuiting.

Wat er met Wilders gebeurt is daarom zeer interessant. De rechter moet bepalen waar de grens ligt tussen 2 conflicterende rechten.
Maar dat is iets wat gij niet begrijpt. Uw rechten zijn puur egoistisch.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 21:42   #1056
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Doorheen de geschiedenis is de "wet" niks anders geweest dan het dictaat van de sterkste, en dat is nu nog steeds zo.
Menselijke contacten hebben ook wel eens nobele motieven.

Dat is ons dierlijk instinct. Daar komt geen zelfzuchtige ratio aan te pas.

Kijk maar eens goed naar deze twee poezen :

https://www.youtube.com/watch?v=FCiCZpBlkwU

... en daarna is er nog veel meer moois te zien. Is het rationeel gedrag of instinct? Het doet er niet toe. Wij gedragen ons ook zo.

Laatst gewijzigd door Piero : 30 november 2016 om 21:43.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2016, 22:37   #1057
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Menselijke contacten hebben ook wel eens nobele motieven.

Dat is ons dierlijk instinct. Daar komt geen zelfzuchtige ratio aan te pas.

Kijk maar eens goed naar deze twee poezen :

https://www.youtube.com/watch?v=FCiCZpBlkwU

... en daarna is er nog veel meer moois te zien. Is het rationeel gedrag of instinct? Het doet er niet toe. Wij gedragen ons ook zo.
@Piero.

Wat @patrick schrijft klopt wel hoor.

Zolang er psychopatie onder de mensheid bestaat mag U trouwens nooit zomaar Uw armen laten zakken. Dat is een ziekelijke genoegdoening die sommige elementen ervaren bij het leed van 'anderen'.

Dieren kennen dat helemaal niet.


Edit: verder... wees gerust vechten om overleven (familie), voedsel, drank en schuilplaats doet iedereen. Wat denkt U dat er te wachten staat in overbevolkt Europa als de economie crasht en de schaarste uitbreekt. Hoe denkt U dat U en de massa reageren zal?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 30 november 2016 om 22:43.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 09:23   #1058
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
@Piero.

Wat @patrick schrijft klopt wel hoor.

Zolang er psychopatie onder de mensheid bestaat mag U trouwens nooit zomaar Uw armen laten zakken. Dat is een ziekelijke genoegdoening die sommige elementen ervaren bij het leed van 'anderen'.

Dieren kennen dat helemaal niet.

Edit: verder... wees gerust vechten om overleven (familie), voedsel, drank en schuilplaats doet iedereen. Wat denkt U dat er te wachten staat in overbevolkt Europa als de economie crasht en de schaarste uitbreekt. Hoe denkt U dat U en de massa reageren zal?
Je laat je leiden door de zeer eenzijdige kijk op die zaken van paniekzaaiers die zwaar oververtegenwoordigd zijn op dit forum. De werkelijkheid is anders. De mens is een zeer sociaal dier met behoefte aan contact en belangstelling voor wat anderen ervaren. Daarom worden er romans en tijdschriften verkocht en zijn er bioscopen en hebben mensen zelfs huisdieren. En nu maak je je zorgen over wat er staat te gebeuren als ...? Kijk dan maar naar de geschiedenis van Europa met vluchtelingen, waaronder ook Belgen in WO-I. Dat ging meestal uitstekend. De mens heeft een zeer groot aanpassingsvermogen, maar er zijn ook mensen die alleen maar klagen. Die wijst men gewoonlijk de deur.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 09:32   #1059
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je laat je leiden door de zeer eenzijdige kijk op die zaken van paniekzaaiers die zwaar oververtegenwoordigd zijn op dit forum. De werkelijkheid is anders. De mens is een zeer sociaal dier met behoefte aan contact en belangstelling voor wat anderen ervaren. Daarom worden er romans en tijdschriften verkocht en zijn er bioscopen en hebben mensen zelfs huisdieren. En nu maak je je zorgen over wat er staat te gebeuren als ...? Kijk dan maar naar de geschiedenis van Europa met vluchtelingen, waaronder ook Belgen in WO-I. Dat ging meestal uitstekend. De mens heeft een zeer groot aanpassingsvermogen, maar er zijn ook mensen die alleen maar klagen. Die wijst men gewoonlijk de deur.
De goedheid van de mens is maar een dunne schil, de EU is niet voor niets opgericht.

Kijk maar eens naar de Joegoslavische Oorlogen. De ene dag een zonnig vakantieoord, een beetje later massamoorden, genocide en meer gruwelijkheden. Nochtans zijn dat daar niet allemaal intrinsiek slechte mensen.

En dat is nog maar een goede 20 jaar geleden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2016, 09:40   #1060
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De goedheid van de mens is maar een dunne schil, de EU is niet voor niets opgericht.

Kijk maar eens naar de Joegoslavische Oorlogen. De ene dag een zonnig vakantieoord, een beetje later massamoorden, genocide en meer gruwelijkheden. Nochtans zijn dat daar niet allemaal intrinsiek slechte mensen.

En dat is nog maar een goede 20 jaar geleden.
Een rimpeltje in de menselijke geschiedenis. Die misdaden werden verricht door kleine minderheden. En ja, je kan mensen gek maken en tegen elkaar opzetten en dan vallen er klappen. Denk je dat dit het normale gedrag is van de mens? Dan heb je het slecht getroffen. Ik zou vluchteling worden als ik jou was.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be