Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 mei 2016, 16:58   #41
Tamam
Minister-President
 
Tamam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.782
Standaard

rijst is saai
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 17:03   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de meeste gevallen is dat niet de goedkoopste manier. Probeer maar eens op kleine schaal aardappelen te telen.
Ga maar eens zaad kopen.
Op het moment dat je kan oogsten komen die groenten massaal op de markt waardoor ze spotgoedkoop zijn, hierdoor betaal je meer voor eigen kweek dan voor aangekochte groenten.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2016, 17:19   #43
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Enkel seizoensgebonden streekproducten verbruiken is in feite behoorlijk ecologisch. 100% ecologisch is moeilijk en vraagt veel moeite.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 15:46   #44
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
rijst is saai
en vervuilend.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 21:36   #45
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ga maar eens zaad kopen.
Op het moment dat je kan oogsten komen die groenten massaal op de markt waardoor ze spotgoedkoop zijn, hierdoor betaal je meer voor eigen kweek dan voor aangekochte groenten.
Zaad is inderdaad duur. Mijn overgrootvader had in de jaren twintig mais zaad van Amerika meegebracht. Heb er hem steeds mee weten zaaien...dat zaad kun je nu nergens meer krijgen ... onbetaalbaar

Eenmaal je goed gestart bent kost een moestuin steeds minder en wordt de opbrengst groter. Dus uiteindelijk betaal je niets meer, wat nog steeds minder is dan spotgoedkoop.

Wanneer de groenten 'plotseling' klaar zijn, moet je het grootste deel weten te bewaren. Dat kan zijn door:" In de grond te laten zitten, te begraven, in een bak zand in de kelder zetten, drogen, inmaken, opleggen in azijn ...of als je het echt niet weet wat ermee te doen... in de vriezer droppen.
Een moestuin opstarten is een investering, net zoals het plaatsen van zonnepanelen.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 21:53   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Eenmaal je goed gestart bent kost een moestuin steeds minder en wordt de opbrengst groter. Dus uiteindelijk betaal je niets meer, wat nog steeds minder is dan spotgoedkoop.
Maar weinig mensen zullen zelf voor zaden zorgen. Daarnaast vergt het onderhoud van een moestuin ook een investering. Of denk je dat je na twee jaar tuinieren nog veel resultaat boekt als je geen bemesting voorziet? En dan spreek ik me nog niet uit over het gebruik van herbiciden en pesticiden. Probeer maar eens zelf aardappelen te kweken zonder die te bespuiten! Veel succes!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2016, 21:54   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht

Wanneer de groenten 'plotseling' klaar zijn, moet je het grootste deel weten te bewaren. Dat kan zijn door:" In de grond te laten zitten, te begraven, in een bak zand in de kelder zetten, drogen, inmaken, opleggen in azijn ...of als je het echt niet weet wat ermee te doen... in de vriezer droppen.
Een moestuin opstarten is een investering, net zoals het plaatsen van zonnepanelen.
In tegenstelling tot die zonnepanelen blijft dat alles nog meer tijd en energie vragen. Of denkt u dat u gratis kunt "inmaken"? Of dat een vriezer geen energie verbruikt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 10:44   #48
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Maar weinig mensen zullen zelf voor zaden zorgen. Daarnaast vergt het onderhoud van een moestuin ook een investering. Of denk je dat je na twee jaar tuinieren nog veel resultaat boekt als je geen bemesting voorziet? En dan spreek ik me nog niet uit over het gebruik van herbiciden en pesticiden. Probeer maar eens zelf aardappelen te kweken zonder die te bespuiten! Veel succes!
Lees eens iets over permacultuur, hugelcultuur en polycultuur. Mijn grond wordt elk jaar beter zonder bemesting, de grond wordt bedekt met mulch en om de zoveel tijd met de eigen compost , moet dus amper wieden en mijn aardappelen staan verdeelt over mijn perceel...nooit last van noemenswaardige plagen. De problemen die je daar opnoemt zijn typisch voor monocultuur. En energie kan je zelf opwekken!
Zelf zaden kweken is trouwens essentieel, alleen zoi krijg je planten die goed aangepast zijn aan de verbouwde grond.

Laatst gewijzigd door Loki : 18 mei 2016 om 10:46.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:00   #49
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Het komt erop neer een ecologisch evenwicht te krijgen in de moestuin en planten te kiezen die goed werken. Pesticiden zijn zelfs contraproductief. Hoe meer insecten hoe beter, toegegeven het is een aantal jaren op uw tanden bijten, maar uiteindelijk ontstaat er een balans.
Op het einde van het seizoen de kippen loslaten in de moestuin tot het voorjaar. Die beestjes doen al het werk voor jou, ze maken het perceel zonder enige moeite beestjes en onkruidvrij. Zelfs spitten is overbodig!

Laatst gewijzigd door Loki : 18 mei 2016 om 11:07.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:51   #50
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Maar weinig mensen zullen zelf voor zaden zorgen.
het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om met medetuinierders zaden uit te wisselen. Hele fora zijn erop gericht. Ik heb de laatste 5 jaar geen zaad meer moeten kopen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daarnaast vergt het onderhoud van een moestuin ook een investering. Of denk je dat je na twee jaar tuinieren nog veel resultaat boekt als je geen bemesting voorziet?
eigen compost, paardenmest gaan halen bij de manege van om de hoek, genoeg manieren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dan spreek ik me nog niet uit over het gebruik van herbiciden en pesticiden.
de meeste hobbyisten die ik ken vermijden herbiciden en pesticiden of gebruiken natuurlijke alternatieven
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Probeer maar eens zelf aardappelen te kweken zonder die te bespuiten! Veel succes!
in zakken, zonder te bespuiten, en tot nu toe altijd succesvol
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 18 mei 2016 om 11:54.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 11:58   #51
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ga maar eens zaad kopen.
Op het moment dat je kan oogsten komen die groenten massaal op de markt waardoor ze spotgoedkoop zijn, hierdoor betaal je meer voor eigen kweek dan voor aangekochte groenten.
de kunst is dan ook om onder meer voor die groenten te gaan die je niet spotgoedkoop in de winkel kunt kopen. Ik kweek tomaten, bonen, zoete aardappelen, paprikas zelf, en de soorten die ik zet vind je nauwelijks tot niet in de supermarkt.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 12:01   #52
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In de meeste gevallen is dat niet de goedkoopste manier. Probeer maar eens op kleine schaal aardappelen te telen.
in grote zakken van minimum 60 liter. Gevuld met een mengeling van compost en gewone grond, en grond bijkappen van zodra de planten wat groot worden. GEmakkelijk, weining moeite, en grote opbrengsten
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be