Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2016, 16:00   #1
Tamam
Minister-President
 
Tamam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.782
Standaard betaalbare etensgewoonten die geen grote ecologische voetdruk achterlaten

wat we eten heeft impact op welzijn van ons eigen lichaam, de planeet, en de natuur en dieren. dat weten we allemaal. wie heeft zicht wat erin verdiept ?

bio vind ik onbetaalbaar. soms maakt het ook geen verschil: avocado's bv mag je gerust zonder bio label kopen want er zitten geen pesticiden of wat dan ook in "gewone" avocado's.

- vegetarisch - wat te doen met soja?
- mensen die vlees eten maar wel vis (zoals ik); naast tonijn wat mijd je nog het best (overbevissing, vervuiling, dieren die in netten geraken van de vangst..)
- voor vleeseteters; bestaat er een "gezonder" alternatief voor de planeet ipv bio vlees? en is bio vlees wel te vertrouwen?

als puntje bij paaltje komt, is de vegetarische en vleesindustrie een industrie. geld maken door zo goedkoop als mogelijk te produceren.


liefst geen discussies van "jij eet vis maar geen vlees", "of vegetariërs eten enkel wortels zeker?" ieder het zijne, gewoon benieuwd of er simpele "hacks" bestaan in de westerse voedselketen om wat bewust te eten.

en wat er veel schade brengt.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2016, 18:48   #2
knip
Gouverneur
 
knip's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 september 2011
Berichten: 1.109
Standaard

Een soepje van brandnetel. Daarna een schotel met slakken en een slaatje van paardebloem en als dessert wat braambesjes. Geheel gratis en niet vervuilend.
knip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2016, 19:08   #3
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Veganist sinds 1998 en daarvoor een jaar of twaalf vegetariër.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 april 2016 om 19:09.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 13:34   #4
Tamam
Minister-President
 
Tamam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.782
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Veganist sinds 1998 en daarvoor een jaar of twaalf vegetariër.
big up!
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 14:01   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
wat we eten heeft impact op welzijn van ons eigen lichaam, de planeet, en de natuur en dieren. dat weten we allemaal. wie heeft zicht wat erin verdiept ?

bio vind ik onbetaalbaar. soms maakt het ook geen verschil: avocado's bv mag je gerust zonder bio label kopen want er zitten geen pesticiden of wat dan ook in "gewone" avocado's.
Waarom advocado eten? Een vrucht die uit verre land moet worden getransporteerd.

Als u pleit voor een kleine voetafdruk, laat u dergelijk exotisch fruit echt wel liggen. Bio of niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 14:10   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Footstepwatching is een luxe. Iemand die op of onder de armoededrempel zit, of zuinig moet zijn, of een gierigaard is, koop het goedkoopste, ook als daar vlieguren aan vast zitten. Geïmporteerde gedroogde vijgen kosten hier drie keer minder dan de plaatselijke. En dit is een vijgen eiland. Ik prefereer dus zuinig te zijn. Mijn overall footstep is klein genoeg.

Dat overall doet er mij aan denken.

Je moet de footstep overall bekijken. Wat tropisch fruit consumeren zal daar meestal geen noemenswaardige invloed op hebben.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 april 2016 om 14:13.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 14:16   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
wat we eten heeft impact op welzijn van ons eigen lichaam, de planeet, en de natuur en dieren. dat weten we allemaal. wie heeft zicht wat erin verdiept ?

bio vind ik onbetaalbaar. soms maakt het ook geen verschil: avocado's bv mag je gerust zonder bio label kopen want er zitten geen pesticiden of wat dan ook in "gewone" avocado's.

- vegetarisch - wat te doen met soja?
- mensen die vlees eten maar wel vis (zoals ik); naast tonijn wat mijd je nog het best (overbevissing, vervuiling, dieren die in netten geraken van de vangst..)
- voor vleeseteters; bestaat er een "gezonder" alternatief voor de planeet ipv bio vlees? en is bio vlees wel te vertrouwen?

als puntje bij paaltje komt, is de vegetarische en vleesindustrie een industrie. geld maken door zo goedkoop als mogelijk te produceren.


liefst geen discussies van "jij eet vis maar geen vlees", "of vegetariërs eten enkel wortels zeker?" ieder het zijne, gewoon benieuwd of er simpele "hacks" bestaan in de westerse voedselketen om wat bewust te eten.

en wat er veel schade brengt.
Begin dan met seizoenproducten van eigen bodem te gebruiken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 14:21   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Footstepwatching is een luxe. Iemand die op of onder de armoededrempel zit, of zuinig moet zijn, of een gierigaard is, koop het goedkoopste, ook als daar vlieguren aan vast zitten. Geïmporteerde gedroogde vijgen kosten hier drie keer minder dan de plaatselijke. En dit is een vijgen eiland. Ik prefereer dus zuinig te zijn. Mijn overall footstep is klein genoeg.
Vijgen lijken me niet onmiddellijk het goedkoopste fruit te zijn. Iemand die onder de armoedegrens zit, heeft trouwens meestal de neiging weinig tot geen fruit te kopen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 14:23   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je moet de footstep overall bekijken. Wat tropisch fruit consumeren zal daar meestal geen noemenswaardige invloed op hebben.
Koop je bijvoorbeeld kolen van bij ons, dan ben je goedkoop gediend tijdens het seizoen.

En ja, als je het ernstig neemt, start je met het laten van dergelijke exotische zaken. Wij kopen uit principes geen boontjes uit Peru of rozen uit Afrika bijvoorbeeld. Ook al weten we ook wel dat die houding geen wereldschokkende veranderingen zal aanbrengen.

Uw veganisme trouwens ook niet. Stopt u er dan ook mee?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 14:25   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Begin dan met seizoenproducten van eigen bodem te gebruiken.
Of vlees van eigen bodem. Al vele jaren kopen we bij de plaatselijke boer een aantal keer per jaar een bepaald van een varken/rund. Goedkoper door de grote hoeveelheid en gezonder omdat het gaat om kleine kweek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 14:31   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Koop je bijvoorbeeld kolen van bij ons, dan ben je goedkoop gediend tijdens het seizoen.

En ja, als je het ernstig neemt, start je met het laten van dergelijke exotische zaken. Wij kopen uit principes geen boontjes uit Peru of rozen uit Afrika bijvoorbeeld. Ook al weten we ook wel dat die houding geen wereldschokkende veranderingen zal aanbrengen.

Uw veganisme trouwens ook niet. Stopt u er dan ook mee?
Veganisme is uiterst eco -ontlastend. 30% van de uitstoot is door de onnodige veestapel en de landbouw bedoeld voor de onnodige veestapel.
Nog afgezien van vermijden van dierenleed.


Autogebruik is ook een zeer significante factor.

Exotisch vruchtverbruik vermijden en lokale producten kopen is niettemin zeker lovenswaardig.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 14:40   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Veganisme is uiterst eco -ontlastend. 30% van de uitstoot is door de onnodige veestapel en de landbouw bedoeld voor de onnodige veestapel.
Nog afgezien van vermijden van dierenleed.
Uw eigen opmerking geldt hier:

Citaat:
... veganisme ... zal daar meestal geen noemenswaardige invloed op hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 15:19   #13
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

De pot op! kan ik het helpen dat de planeet overbevolkt is is mijn schuld niet ....dus ik eet wat ik wil ,,
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2016, 19:46   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of vlees van eigen bodem. Al vele jaren kopen we bij de plaatselijke boer een aantal keer per jaar een bepaald van een varken/rund. Goedkoper door de grote hoeveelheid en gezonder omdat het gaat om kleine kweek.
Inderdaad, maar ook de vleesconsumptie beperken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 16:57   #15
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Geïmporteerde gedroogde vijgen kosten hier drie keer minder dan de plaatselijke. En dit is een vijgen eiland. Ik prefereer dus zuinig te zijn. Mijn overall footstep is klein genoeg.
Men moet de vijgen vergelijken met plaatselijk fruit zoals appelen of peren. Spotgoedkoop in vergelijking met exotisch fruit.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 17:52   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Men moet de vijgen vergelijken met plaatselijk fruit zoals appelen of peren. Spotgoedkoop in vergelijking met exotisch fruit.
?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 17:54   #17
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw eigen opmerking geldt hier:
Gelieve naspeurbaar te quoten.

Waar zal veganisme geen invloed op hebben?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wat tropisch fruit consumeren zal daar meestal geen noemenswaardige invloed op hebben.
Bravo voor je quote-vervalsing.

Laatst gewijzigd door eno2 : 12 april 2016 om 17:57.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 20:52   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gelieve naspeurbaar te quoten.

Waar zal veganisme geen invloed op hebben?



Bravo voor je quote-vervalsing.
De opmerking is meer dan terecht: een individuele veganist heeft geen enkele invloed op het totaalgebeuren van de vleesproductie, net zoals ook een bewuste consument die lokaal koopt dat ook niet heeft op de wereldvoedselhandel. In mijn ogen is dat trouwens niet belangrijk: in de eerste plaats telt het ethisch handelen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 22:26   #19
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
wat we eten heeft impact op welzijn van ons eigen lichaam, de planeet, en de natuur en dieren. dat weten we allemaal. wie heeft zicht wat erin verdiept ?

bio vind ik onbetaalbaar. soms maakt het ook geen verschil: avocado's bv mag je gerust zonder bio label kopen want er zitten geen pesticiden of wat dan ook in "gewone" avocado's.

- vegetarisch - wat te doen met soja?
- mensen die vlees eten maar wel vis (zoals ik); naast tonijn wat mijd je nog het best (overbevissing, vervuiling, dieren die in netten geraken van de vangst..)
- voor vleeseteters; bestaat er een "gezonder" alternatief voor de planeet ipv bio vlees? en is bio vlees wel te vertrouwen?

als puntje bij paaltje komt, is de vegetarische en vleesindustrie een industrie. geld maken door zo goedkoop als mogelijk te produceren.


liefst geen discussies van "jij eet vis maar geen vlees", "of vegetariërs eten enkel wortels zeker?" ieder het zijne, gewoon benieuwd of er simpele "hacks" bestaan in de westerse voedselketen om wat bewust te eten.

en wat er veel schade brengt.
Goedkoopste oplossing om voedsel te bekomen op de meest ecologische manier: een stukje bruikbare grond voorzien en uw eigen moestuin starten.

En het wordt een mode trouwens om het te doen. Meer en meer mensen doen het opnieuw.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 22:32   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Goedkoopste oplossing om voedsel te bekomen op de meest ecologische manier: een stukje bruikbare grond voorzien en uw eigen moestuin starten.

En het wordt een mode trouwens om het te doen. Meer en meer mensen doen het opnieuw.
In de meeste gevallen is d
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be