Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 augustus 2016, 22:28   #21
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Brandnetels???? Daar heb ik nog nooit vlinders op zien zitten. Geef die maar een vlinderstruik.
Brandnetels zijn wel goed om thee te maken.
Er is een verschil tussen waardplanten en nectarplanten. De planten waar vlinders hun eitjes op leggen zijn de waardplanten, dit zijn de planten die de rups graag eet. Voor vlindersoorten zoals bijvoorbeeld atalanta, dagpauwoog, gehakkelde aurelia en landkaartje zijn dat brandnetels.

Eens de rups verpopt is naar vlinder ga je hem vinden op nectarplanten zoals bijvoorbeeld de vlinderstruik.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2016, 23:36   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De gemeente onderhoudt haar graspercelen door er schapen op te laten grazen.

Doe dit vaak genoeg en er groeit geen onkruid op. Enkel de netelen laten ze staan, viel me op.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2016, 09:54   #23
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gemeenten moeten ook leren om bepaalde domeinen anders in te richten, opdat ze niet langer met onkruid moeten kampen. Kijk maar eens hoe anders je een kerkhof kunt inrichten. Vol gooien met kiezeltjes en dan noodgedwongen je gemeentepersoneel dag in dag uit inzetten, dan wel zorgen voor een groene begroeiing die een dergelijke inspanning helemaal niet vraagt.
Inderdaad, een mentaliteitswijziging en hedendaagsere visies op het inrichten en beheren van de openbare ruimte. Met respect voor natuur en het milieu.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2016, 13:48   #24
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Brandnetels???? Daar heb ik nog nooit vlinders op zien zitten. Geef die maar een vlinderstruik.
Brandnetels zijn wel goed om thee te maken.
Bweik brandnetelthee. Dat is precies slijm drinken. Geef mij dan maar brandnetelsoep.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2016, 17:30   #25
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Hier staat er soms een paard op de stoep te grazen.
Niet in de gang?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2016, 19:37   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Inderdaad, een mentaliteitswijziging en hedendaagsere visies op het inrichten en beheren van de openbare ruimte. Met respect voor natuur en het milieu.
Bij het Agentschap Wegen en Verkeer slaan ze de laatste tijd de omgekeerde richting in. De verkeerseilandjes die ze recent herinrichtten, worden allemaal dichtgegooid met een laag beton.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2016, 09:00   #27
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Ik onderhoud op mijn eentje 9ha bossen en parken en een kleine groenselhof zonder ook maar een spatje vergif. Mijn tuin is zo ingericht dat dat ook niet nodig is, wat ongewenst is wordt gemaaid of uitgetrokken (brandnetels, bramen, krok, bereklauw langs de beken, heremoes, ranonkel, ... enfin al de nest). (ik werk wel halftijds omdat ik anders thuis niet alles kan onderhouden, maar ook dat is een termijnplan : na verloop van tijd en inspanning onderhouden bossen zichzelf.) Alles staat en valt met een goede inrichting. Leg gazon aan rond de graven en responsabiliseer de nabestaanden, en het is opgelost.
Dus jouw devies is : iedereeen moet halftijds gaan werken en onkruid gaan uittrekken ?
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2016, 09:00   #28
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De gemeente onderhoudt haar graspercelen door er schapen op te laten grazen.

Doe dit vaak genoeg en er groeit geen onkruid op. Enkel de netelen laten ze staan, viel me op.
En wie ruimt hun stront op ?
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2016, 09:03   #29
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Round-upup ????
Daar geef ik geen geld aan uit. Onkruid dat er vandaag staat gaat kapot, maar het zaad dat er morgen valt schiet welig op. Dan trek ik het onkruid liever uit,(kan hier wel enkel als de grond goed nat is) en ik ga van het uitgespaarde geld pinten pakken.
Weedol, dat was vroeger effectief voor enkele maanden. Al de rest is brol dat veel geld kost. Dan kunt ge evengoed met javel spuiten.
Ik heb de kinderen aangeraden voor hun nieuwe tuin zo veel mogelijk gras te zaaien, en grondbedekkers te gebruiken.
als ge een maat hebt in het buitenland, bijvoorbeeld Australië. Dan kan je aan pure Diuron geraken. In pakken van 25 kg desnoods en helemaal niet duur. Je moet het wel in iets anders laten steken, zodat het binnen raakt .

Heb me zo eens een hoeveelheid laten opsturen verstopt in een autodeur. Transportkosten waren wel wat duur, maar ik heb er na al die jaren nog plezier van.
Een keertje spuiten en je bent er heel het seizoen van af.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2016, 12:22   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
En wie ruimt hun stront op ?
Niemand, maar dat valt bijzonder goed mee.

Een herder zet een perceel af met relatief beperkte omheining, laat de schapen er een dag op grazen, en vertrekt dan naar het volgende. Bermen, groenzones langs parkings, enz...worden zo onderhouden.

En de mensen van de buurt apprecieren het: in plaats van luidruchtige grasmaaiers en bosmaaiers krijgen ze mooie schaapjes.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2016, 12:26   #31
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

het onkruid is in de lente vanzelf gekomen, het verdwijnt ook weer vanzelf, nog enkele maanden geduld.

te term onkruid, die zouden ze best zo grondig mogelijk verdelgen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2016, 13:12   #32
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het onkruid is in de lente vanzelf gekomen, het verdwijnt ook weer vanzelf, nog enkele maanden geduld.

te term onkruid, die zouden ze best zo grondig mogelijk verdelgen.
Inderdaad. Anders betoneren we nog het hele land vol. Dan vlucht gegarandeert iedereen naar mooiere oorden in het buitenland tijdens de vakantie. Een 'kapitaalvlucht' wiens kost men best in overweging neemt bij het plannen van onderhoud van groen.

De Belg wil ook alles zo totaal gecontroleerd. Beter wat leren meeleven met de natuur, met de seizoenen.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 augustus 2016 om 13:16.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2016, 13:22   #33
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Niet in de gang?
Daar groeit geen gras tussen de tegels. Op de stoep wel. Maar dat wordt dus op natuurlijke wijze kort gehouden door de paarden van uit de buurt. Paarden die in de weekends verhuurd worden aan lokale toeristen voor ritjes in de buurt. De vlaaien die de paarden achter laten zijn wel groot, maar stinken niet. Verdwijnen van zelf. Ik stoor er me niet aan. Maar ik schat dat ik geen typische natuurvrezende Belg ben. De buren in België doen al hysterisch bij een overgewaaid blad. Bomen dat moet weg want zou kunnen omvallen enz... Angst, zoveel angst en niet alleen voor wat donkerder gekeurde mensen. Ik denk soms dat de Belg zich het veiligst voelt in een doodskist.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 augustus 2016 om 13:23.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2016, 19:41   #34
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het onkruid is in de lente vanzelf gekomen, het verdwijnt ook weer vanzelf, nog enkele maanden geduld.

te term onkruid, die zouden ze best zo grondig mogelijk verdelgen.
Volgens mij woon jij in de stad...
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2016, 19:49   #35
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het onkruid is in de lente vanzelf gekomen, het verdwijnt ook weer vanzelf, nog enkele maanden geduld.

te term onkruid, die zouden ze best zo grondig mogelijk verdelgen.
Hmmm Anna... het éénjarig onkruid verdwijnt, inderdaad. Maar, wees gerust dat het zich ondertussen flink gezaaid heeft. Volgend voorjaar, met de lenteregens staat het na amper twee weken weer helemaal vol. Het doorlevend onkruid zal met de winter krimpen en zijn blad verliezen, maar volgend voorjaar vormt de oude plant weer frisse scheuten. Ook die planten hebben ondertussen voor zaadverspreiding gezorgd (dikwijls met de hulp van pietje vogeltjes). Et voil�*! Haal maar weer je schoffel boven als je niet wilt spuiten...
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 16 augustus 2016 om 19:49.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 17:53   #36
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Round-upup ????
Daar geef ik geen geld aan uit. Onkruid dat er vandaag staat gaat kapot, maar het zaad dat er morgen valt schiet welig op. Dan trek ik het onkruid liever uit,(kan hier wel enkel als de grond goed nat is) en ik ga van het uitgespaarde geld pinten pakken.
Weedol, dat was vroeger effectief voor enkele maanden. Al de rest is brol dat veel geld kost. Dan kunt ge evengoed met javel spuiten.
Ik heb de kinderen aangeraden voor hun nieuwe tuin zo veel mogelijk gras te zaaien, en grondbedekkers te gebruiken.
Net voor het van de markt ging, heb ik nog een "flinke voorraad" weedol gekocht. Ik kan een paar jaar voort. Fantastisch spul.
Ik val nog liever dood dan dat ik ooit op het voetpad ga zitten gras tussen de de betontegels uit peuteren... Heb een tijdje zo een gasbrander gebruikt, maar dat is niet efficiënt. Je kunt gewoon geen voetpad onderhouden zonder gif.

En bofix voor het gazon te onderhouden. werkt zeer goed. Tegen mieren : bij Aveve Amp 2 mg. Werkt perfect.

Dit jaar nul komma nul moeten strooien tegen slakken : er zit een egel in onze tuin. Die heeft in een paar weken tijd de invasie van naaktslakken opgelost. Niet alleen bij mij maar ook bij de buren trouwens. Great animal.


Voor de straten : de groendienst van Ronse is gestopt met klassieke grasmachines met opvangbak. Alleen nog mulching. Nu komen ze elke week langs, gaat heel snel, geen vervuiling en het werkt heel goed. Voor de stadsperkjes : minder en minder bloemen en meer en meer grondbedekkende planten en grote grasbollen en zo.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 18:15   #37
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Brandnetels???? Daar heb ik nog nooit vlinders op zien zitten. Geef die maar een vlinderstruik.
Brandnetels zijn wel goed om thee te maken.
Om die rotzooi uit te roeien gaat dat nog een probleem worden : ik hoor bij Aveve dat de beste producten ondertussen allemaal onder EU druk verboden zijn...

Distels, brandnetels, heermoes, dat zijn dingen die je niet met keuken middeltjes te lijf kunt gaan. Veel te sterk daarvoor. Tenzij men op termijn van europa een onkruid land wil maken gaat men hier serieus moeten gas terug nemen. Dit gaat ontsporen. Rij eens rond in plattelandsdorpjes, zie hoe de bermen er bij liggen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 18:21   #38
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gemeenten moeten ook leren om bepaalde domeinen anders in te richten, opdat ze niet langer met onkruid moeten kampen. Kijk maar eens hoe anders je een kerkhof kunt inrichten. Vol gooien met kiezeltjes en dan noodgedwongen je gemeentepersoneel dag in dag uit inzetten, dan wel zorgen voor een groene begroeiing die een dergelijke inspanning helemaal niet vraagt.
Dat is zo. Het tijdperk van kiezel of porfier is definitief voorbij als men geen herbiciden mag gebruiken. Tenzij men bereid is om zoals nu te blijven gigantische hoeveelheden butaangas te verbranden om onkruid weg te krijgen ?

Alles vervangen door gras, en dan 1 x per week mulchen zal op termijn efficiënter zijn.

Maar onderschat dat niet : overal een grindlaag afgraven en teelaarde aanvoeren + inzaaien zal voor gemeentes heel duur zijn. Dan nog al die grind/grond massa moeten afvoeren en verwerken...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 18:34   #39
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De gemeente onderhoudt haar graspercelen door er schapen op te laten grazen.

Doe dit vaak genoeg en er groeit geen onkruid op. Enkel de netelen laten ze staan, viel me op.
Het grootste probleem voor gemeenten zijn momenteel niet de graspercelen, wel de bermen. En de voetpaden.
Voor bermen zijn er al (te) strikte tijdslimieten waarbinnen ze mogen maaien.
Voor voetpaden stapt men op massale schaal over op het verbranden van onkruid. Ecologisch ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2016, 18:38   #40
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.695
Standaard

http://recensies.infonu.nl/kunst-en-...schakelen.html
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be