Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 april 2021, 10:13   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwinp Bekijk bericht
Het aantal (gekende) bijwerkingen van AstraZenica bij (relatief gezonde)mensen >55j is nul, een beetje actueel blijven ipv wat te roepetoeten..
Inderdaad.

In ons land is tot nog toe melding gedaan van één geval van een splanchnische veneuze trombose - bloedklonters in de buik - in combinatie met een laag aantal bloedplaatjes na vaccinatie tegen covid-19, met het overlijden tot gevolg. De melding is in detail onderzocht en er is sprake van onderliggende aandoeningen die dat overlijden kunnen verklaren, klinkt het op de website van FAGG.

Van cerebrale veneuze sinustromboses - bloedklonters in de hersenen met een laag aantal bloedplaatjes - is tot nog toe nog geen enkele melding gedaan, zegt het FAGG nog.


Bron: dS blog
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:13   #42
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ongeveer 1 op de 100.000 betekent ongeveer 100 gevallen (van ernstige trombose) als je heel België ermee in zou enten. .... Maar het is niet per se een groot risico.
Het alternatief is dat vaccin van Pfizer waar geen trombose als bijwerking is.

Waarom zouden die 56plusssers een risico extra moeten nemen met AZ?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:35   #43
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het alternatief is dat vaccin van Pfizer waar geen trombose als bijwerking is.

Waarom zouden die 56plusssers een risico extra moeten nemen met AZ?
Een citaat uit de blog van dS

Onze eigen Hoge Gezondheidsraad zegt dan: als je de keuze hebt, en het heeft geen impact op de vaccinatiecampagne, gebruik dan de vaccins voor die leeftijdsgroep waarbij je weet dat de bijwerkingen het minst zijn.'

Zou het risico bij 56+ kleiner zijn ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:43   #44
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

De comentaren op Lesoir zijn weer woedend op VDB


https://www.lesoir.be/365230/article...sition-de-lema
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:45   #45
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

Zou het risico bij 56+ kleiner zijn ?
56plusers zijn so wie so minder waard in economische zin. Dus die kun je dat kutvaccin beter geven dan de leeftijdsgroepen die nog productief zijn.

(wel benieuwd hoeveel kandidaten dat AZ vaccin gaan nemen, 40%?)
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:48   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
We zitten in een paradoxale opeenstapeling van elkaar tegenwerkende risicoaverse neurosen:
Dat is de samenvatting van gans het hysterische gedoe sinds een jaar he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:48   #47
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De kans om de hoofdprijs te winnen bij de spelen van de nationale loterij is wel wat kleiner dan 1 op 100.000.
Ik google het even, eerste link: in 2017 wonnen er alleen al via de Nationale Loterij 40 Belgen een miljoen of meer. Gezien lang niet iedereen meespeelt, er meerdere loterijen zijn en je met een paar ton erbij jezelf ook al snel als rijk zou rekenen zou ik mijn uitspraak "de kans dat je rijk wordt via een loterij is groter" nog steeds als waar betitelen.



Of in een andere context: als je elke dag van je leven een kans van 1 op 100.000 had om te overlijden (een scheve vergelijking in het nadeel van het vaccin, want de kans op een ernstige complicatie is ongeveer 1 op 100.000, daarvan gaat lang niet iedereen dood) zouden mensen gemiddeld 274 jaar oud worden. Nou zit in de overlijdenskansen per leeftijd natuurlijk een curve, maar als je pakweg boven de 50 ofzo bent is een normale dag je leven leven dus gevaarlijker dan gevaccineerd worden met AstraZeneca. Ook als je onder de 50 bent heb je waarschijnlijk dagen die gevaarlijker zijn dan ingeënt worden, een dagje wintersporten ofzo, of een dagje naar de wintersport toe rijden. Statistisch gezien, het risico vermenigvuldigd met het effect, kost het vaccin de gemiddelde patient in het ergste geval enkele uren van hun leven. Roken kost je al gauw tien jaar.

Ja, het is een extra risico, maar als ik dat risico afzet tegen het ongemak van met zijn allen nog langer in lockdown zitten dan teken ik daarvoor. Zet mij maar in het "prik toch door met AstraZeneca hier is mijn arm"-register.

Ik zou ook zo tekenen voor het grotere persoonlijke risico dat hoort bij daadwerkelijk ziek worden zonder al aanwezige antistoffen, maar dat is geen praktische optie, de onvoorspelbaarheid van waar en wanneer je besmet wordt betekent dat ik daarmee een risico zou vormen voor anderen, ook mensen in risicogroepen. Dus een vaccin dat veiliger is dan corona zelf en waar ik niemand mee kan besmetten? Top, kom maar.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 8 april 2021 om 10:51.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:50   #48
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
56plusers zijn so wie so minder waard in economische zin. Dus die kun je dat kutvaccin beter geven dan de leeftijdsgroepen die nog productief zijn.

(wel benieuwd hoeveel kandidaten dat AZ vaccin gaan nemen, 40%?)
Bij 56 plussers is ook de kans op overlijden aan corona veel groter, dus is het kans op complicaties bij vaccinatie het meer "waard" neem ik aan?

Onder de 25 is de kans op overlijden verwaarloosbaar, waardoor de risico's van vaccinatie met Astra niet opwegen tegen de risico's van covid.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:51   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ja, het is een extra risico, maar als ik dat risico afzet tegen het ongemak van met zijn allen nog langer in lockdown zitten dan teken ik daarvoor.
Dat is wel een gekke overweging he. De beste manier om dat ongemak tegen te gaan, bestaat erin om de verantwoordelijken daarvoor aan een lantaarnpaal op te knopen, niet om prikjes tegen massa hysterie te nemen.

Pas op, ik denk dat het voor veel mensen nuttig is om een vaccin te nemen, maar het argument dat het moet dienen om zotte dwingelanden laten op te houden met hun gekke dwingelandij, is niet het goeie argument dacht ik.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:52   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Bij 56 plussers is ook de kans op overlijden aan corona veel groter, dus is het kans op complicaties bij vaccinatie het meer "waard" neem ik aan?
Het zou wel kunnen dat de reacties minder hevig zijn op vaccinatie. Dat is toch wat men algemeen vaststelt, dat jongeren zelfs milde symptomen van vaccinatie heviger ondergaan dan ouderen die meestal niet zo veel merken ervan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:56   #51
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het alternatief is dat vaccin van Pfizer waar geen trombose als bijwerking is.

Waarom zouden die 56plusssers een risico extra moeten nemen met AZ?
Omdat we beperkte stromen van een beperkt aantal vaccins hebben. Als we allemaal drie maanden eerder van alles kunnen omdat ik en een boel anderen dat extra risico equivalent aan misschien een autoritje naar Amsterdam ofzo genomen hebben: graag. Doet u mij maar zo'n prik.

Ik kan niks veranderen aan het inkoopbeleid dat de EU in elkaar gestunteld heeft, aan het te goedkoop zijn, aan het niet steunen van de eigen farmaceutische industrie. Ik kan wel wat veranderen aan of ik een prik neem.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 10:57   #52
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Een citaat uit de blog van dS

Onze eigen Hoge Gezondheidsraad zegt dan: als je de keuze hebt, en het heeft geen impact op de vaccinatiecampagne, gebruik dan de vaccins voor die leeftijdsgroep waarbij je weet dat de bijwerkingen het minst zijn.'

Zou het risico bij 56+ kleiner zijn ?
Bij 70+ is een trombose relatief frequent. 1 op 100.000 extra valt niet op.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 11:00   #53
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Omdat we beperkte stromen van een beperkt aantal vaccins hebben. Als we allemaal drie maanden eerder van alles kunnen omdat ik en een boel anderen dat extra risico equivalent aan misschien een autoritje naar Amsterdam ofzo genomen hebben: graag. Doet u mij maar zo'n prik.

Ik kan niks veranderen aan het inkoopbeleid dat de EU in elkaar gestunteld heeft, aan het te goedkoop zijn, aan het niet steunen van de eigen farmaceutische industrie. Ik kan wel wat veranderen aan of ik een prik neem.
Ipv een afgedwongen leeftijdsgrens zou een vrijwillig systeem veel beter zin. Laat mensen kiezen.

De rij voor het AZ vaccin zal heel kort zijn.
Voor een klein extra risico ben je eerder aan de beurt.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 11:01   #54
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
(wel benieuwd hoeveel kandidaten dat AZ vaccin gaan nemen, 40%?)
Wie weigert wordt niet meer uitgenodigd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 11:02   #55
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wie weigert wordt niet meer uitgenodigd.
Dan hebben we straks een miljoen ongevaccineerde 56plusers.

Is dat het idee?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 11:33   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het gaat nog wat duren voor de min 65 aan de beurt komen denk ik. Volgens wat ik hoor zit men hier momenteel de 85 jarigen te vaccineren.
Och ik weet niet.
Ik ben risicopatient en kreeg bericht dat ik voorrang kreeg.
3 dagen later kreeg mijn vrouw bericht dat ze een uitnodiging ging krijgen en zij is geen risicopatient.

Dus?
Voorrang?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 april 2021 om 11:38.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 11:42   #57
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dan hebben we straks een miljoen ongevaccineerde 56plusers.

Is dat het idee?
En dan ? Politiek correct is het belangrijkste dat je de kans hebt gekregen.
Goed voor de reservelijst.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 8 april 2021 om 11:43.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 11:45   #58
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Och ik weet niet.
Ik ben risicopatient en kreeg bericht dat ik voorrang kreeg.
3 dagen later kreeg mijn vrouw bericht dat ze een uitnodiging ging krijgen en zij is geen risicopatient.

Dus?
Voorrang?
Toch vreemd. Wees content.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 12:05   #59
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

Britse overheid rapporteert tot nu toe '421 fatal reactions' voor de AstraZeneca injectie en '283 fatal reactions' voor de Pfizer injectie, in de UK.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2021, 12:06   #60
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wie weigert wordt niet meer uitgenodigd.
Precies. En dat is denk ik met de huidige ontwikkelingen niet de beste oplossing.

Ik heb ook een vrouwelijk familielid dat nu leeftijdsgewijs aan de beurt is voor vaccinatie met AstraZeneca, en die zit daar heel erg mee, mede vanwege een aantal kleine onderliggende risicofactoren. Dan kan ik wel stoer gaan lopen roepen dat ze zich gewoon moet laten vaccineren, maar daar schiet je zo weinig mee op. Zij belt nu de GGD en de huisarts plat over opties om bijvoorbeeld zichzelf op trombose te laten testen in de weken na de prik of om aanvullende bloedverdunners te krijgen uit voorzorg, maar daar is allemaal geen ruimte voor. Het vaccinatieprogramma is onflexibel, de zorg heeft het te druk en dat wordt door dit soort vragen jammer genoeg niet minder. Zij zal uiteindelijk wel gaan, maar er zullen ook veel mensen zijn die dan afzeggen, als "antivaxxer" worden afgeschreven en vervolgens gewoon niet meer in het hele verhaal worden meegenomen. Volgend jaar weer een kans, terwijl er uiteindelijk genoeg vaccins waren geweest. Gevolg: meer corona voor iedereen. Jippie.

En dat terwijl er waarschijnlijk zat mensen zijn die het wel aandurven. Ik noem mezelf als voorbeeld, en de andere familieleden die ik haar al heb horen vertellen dat ze maar gewoon die prik moet nemen en niet zo moet zeiken. Gezien er toch nauwelijks AstraZeneca vaccins geleverd worden zijn er vast wel genoeg mensen om dat spul in op te spuiten. In het ergste geval krijgen die mensen daardoor een beetje voorrang. Prima, dan ben je nog steeds de vaccinatiegraad aan het opbouwen, iemand vaccineren is altijd beter dan niemand vaccineren.

Dus ja, burgers graag minder zeiken, maar overheid doorprikken graag. Ik begrijp de risico's, hier is mijn arm.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be