Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 november 2018, 12:56   #41001
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, België heeft een hoge staatsschuld. Maar Nederland moet zich niet op de borst kloppen! De aardgaswinning raakt ten einde en hoeveel Nederlanders zijn er na 2008 hun huis niet kwijtgeraakt door de verkeerde uitdraai van de beleggingshypotheken?

Norbert
Wat betreft de beleggingshypotheken zeg ik dat mensen zichzelf graag rijk rekenen. Dus in feite hebzucht. En hebzucht komt voor de val. Ik heb dat gelukkig niet gedaan.

Verder de aardgasbaten zijn ten opzichte van de totale begroting niet meer dan 5%. Dus daar komen we gemakkelijk overheen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:00   #41002
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een confederatie met "België" zal er inderdaad nooit komen. Om de eenvoudige reden dat veel Walen en Franstalige Brusselaars eerder zitten te kwijlen van begeerte naar een aansluiting bij La France. Als er ooit sprake zou zijn van een confederatie met Nederland zal het over Vlaanderen gaan, niet België. Het wordt zo zoetjesaan tijd dat jullie Nederlanders ophouden met het voortdurend over "Belgen" te hebben wanneer jullie in feite Vlamingen bedoelen.

Vlaanderen heeft wel een totaal andere mentaliteit dan het zogenaamde "WalloBrux" en het ergert ons dat wij door het buitenland meegetrokken worden in de negatieve "Club-Med" commentaren wanneer het over de Belgische openbare financiën gaat.
Dat blijft voorlopig ook zo. Erg veel Vlamingen associëren zich nog steeds met de Belgique.

Inderdaad lijkt Vlaanderen erg op Nederland wanneer het om geld gaat, maar dat is nog niet echt zichtbaar voor iedereen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:02   #41003
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kwade dingen goedpraten of minimaliseren is het domste wat men kan doen. U zou er beter aan doen Willem de Zwijger definitief af te zweren.
Ik zou niet weten waarom ik iemand zou moeten afzweren omdat ik van hem nooit geen aanhanger ben geweest. Waarom zou ik?

Verder zie ik Willem de Zwijger niet als een exponentiële heerser. Het is geen Adolf.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 5 november 2018 om 13:03.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:03   #41004
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wat betreft de beleggingshypotheken zeg ik dat mensen zichzelf graag rijk rekenen. Dus in feite hebzucht. En hebzucht komt voor de val. Ik heb dat gelukkig niet gedaan.

Verder de aardgasbaten zijn ten opzichte van de totale begroting niet meer dan 5%. Dus daar komen we gemakkelijk overheen.
Het is maar de vraag of Nederland, moest het land de regematige royale miljarden inkomsten van aardgas niet hebben gehad gedurende jaaaren, er financieel zou voorstaan zoals het nu het geval is. Hoogstwaarschijnlijk niet.

En het is ook de vraag of België, moest het land de regematige royale miljarden inkomsten van aardgas wél hebben gehad gedurende jaaaren, het zo'n grote tekort zou hebben vertoond. Hoogstwaarschijnlijk niet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 november 2018 om 13:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:13   #41005
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom ik iemand zou moeten afzweren omdat ik van hem nooit geen aanhanger ben geweest. Waarom zou ik?

Verder zie ik Willem de Zwijger niet als een exponentiële heerser. Het is geen Adolf.
Het verheugt me vast te stellen dat u dus geen Wilhemus meer zingt. Dat is dan genoteerd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 november 2018 om 13:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:20   #41006
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
komkom, de Belg die nog beweert dat BE nog enigszins mee kan met NL op gebied van financiën, infrastructuur, politiek, economie, techniek, tewerkstelling ... die is de laatste 15 jaar niet meer in Nederland geweest.
Hoezo, kom-kom? Verklaar!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:24   #41007
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dat blijft voorlopig ook zo. Erg veel Vlamingen associëren zich nog steeds met de Belgique.

Inderdaad lijkt Vlaanderen erg op Nederland wanneer het om geld gaat, maar dat is nog niet echt zichtbaar voor iedereen.
"Voor geld danst den duvel!" zegt het spreekwoord! Daarin moet ge niet noodzakelijk Vlaanderen met Nederland vergelijken. De rest van de wereld doet net hetzelfde!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:25   #41008
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Hoezo, kom-kom? Verklaar!

Norbert
wat versta je niet aan op gebied van financiën, infrastructuur, politiek, economie, techniek, tewerkstelling mss???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:28   #41009
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat versta je niet aan op gebied van financiën, infrastructuur, politiek, economie, techniek, tewerkstelling mss???
Politiek? In Nederland kunnen ze nauwelijks zonder gedoogsteun een regering op de been brengen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:30   #41010
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Politiek? In Nederland kunnen ze nauwelijks zonder gedoogsteun een regering op de been brengen.
maar er wordt nog wel beleid gevoerd en als er sociaal gecorrigeerd wordt, dan wordt er gecorrigeerd.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:34   #41011
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vlaanderen heeft wel een totaal andere mentaliteit dan het zogenaamde "WalloBrux" en het ergert ons dat wij door het buitenland meegetrokken worden in de negatieve "Club-Med" commentaren wanneer het over de Belgische openbare financiën gaat.
De Vlamingen hebben hoegenaamd geen andere mentaliteit dan die van Wallo-Brux! Ik herken in u gewoon een Vlaams-nationalist, da's alles! Jullie zijn trouwens bezig met jullie eigen zaak te verpesten want als Vlaanderen ooit bij Nederland komt dan is 't gedaan met Antwerpen! Ik heb dat hier al eens gezegd.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:36   #41012
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar er wordt nog wel beleid gevoerd en als er sociaal gecorrigeerd wordt, dan wordt er gecorrigeerd.
Het is maar wat men 'corrigeren' noemt;

Interessanter is het om te kijken naar de zorguitgaven per inwoner. Dan staat Luxemburg bovenaan. Daarna volgen Zweden en Denemarken. Ook in Nederland is de zorg relatief duur.

(WK,2018)

België is de zorg goedkoper en minstens even goed.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 november 2018 om 13:39.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:37   #41013
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat versta je niet aan op gebied van financiën, infrastructuur, politiek, economie, techniek, tewerkstelling mss???
Dat was geen antwoord op mijn vraag! Verklaart uw beweringen!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 13:40   #41014
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
De Vlamingen hebben hoegenaamd geen andere mentaliteit dan die van Wallo-Brux! Ik herken in u gewoon een Vlaams-nationalist, da's alles! Jullie zijn trouwens bezig met jullie eigen zaak te verpesten want als Vlaanderen ooit bij Nederland komt dan is 't gedaan met Antwerpen! Ik heb dat hier al eens gezegd.

Norbert
Het staat u natuurlijk volkomen vrij hier al of niet op te antwoorden. Maar kijk, het zou mij benieuwen om volgende twee items omtrent uw persoon te vernemen: 1. hoe oud bent u; 2. welke opleiding hebt u gehad.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 14:17   #41015
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het staat u natuurlijk volkomen vrij hier al of niet op te antwoorden. Maar kijk, het zou mij benieuwen om volgende twee items omtrent uw persoon te vernemen: 1. hoe oud bent u; 2. welke opleiding hebt u gehad.
Niet iedereen is onderwijzer of regent zoals u. En dat hoeft ook niet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 14:37   #41016
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het staat u natuurlijk volkomen vrij hier al of niet op te antwoorden. Maar kijk, het zou mij benieuwen om volgende twee items omtrent uw persoon te vernemen: 1. hoe oud bent u; 2. welke opleiding hebt u gehad.
Ik ben 65 jaar oud en voor de rest: zoekt maar eens dapper op het Internet. Ge zult mij wel vinden. Dat hebben er al vele voor u gedaan, al vele jaren eerder! Mijn personalia staan hier: https://sites.google.com/site/strandkruier/
Uw personalia mag ik hopenlijk nu zelf ook wel eens bekijken? Of zijt ge daar te preuts voor? Gelijk veel andere!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 14:42   #41017
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Verder de aardgasbaten zijn ten opzichte van de totale begroting niet meer dan 5%. Dus daar komen we gemakkelijk overheen.
1%
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 14:44   #41018
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet iedereen is onderwijzer of regent zoals u. En dat hoeft ook niet.
Och, ik weet al genoeg, mr van Het Oosten. In zijn profiel staat er dat hij een Orangist is.. Tja, dan weet ik het al, hé! 't Is hier naar de kloten!! (Zucht!!..)

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 14:49   #41019
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
1%

Slechts 1 %? 't Is niet mogelijk, hé? En? Waar bestaat die andere 99 % dan uit? Uit suikerbieten en weedplantages, die dan nog in België staan, zeker?

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2018, 15:16   #41020
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
1%
De aardgasbaten in Nederland begroegen in totaal een goede 210 miljard Euro. Voor zover het niet veel meer is. Een groot deel van dit geld werd besteed aan sociale zekerheid,rente op de staatsschuld, en onderwijs/cultuur. Een kleiner gedeelte aan infracstuctuur. Volgens een expert had Nederland zich waarschijnlijk nooit zo'n riante welvaartstaat kunnen veroorloven zonder aardgasbaten.

De Kam schrijft dat politici dankzij de aardgasbaten een ruimhartige verzorgingsstaat hebben kunnen opbouwen: “Zonder de gasbaten hadden de burgers in de loop van de jaren 211 miljard euro meer aan belastingen en sociale premies moeten opbrengen om de gedane collectieve uitgaven te kunnen financieren”. Hij twijfelt of de burgers zo’n grote lastenverzwaring hadden geaccepteerd.
(Wikipedia)


Welnu, wij hier in België hebben een welvaartstaat kunnen uitbouwen zonder aardgasbaten. En daarom ligt onze schuld ook hoger dan in Nederland. Maar ook aan het schone liedje in Nederland komt spoedig een eind. Het gas is bijna op en/of verder winning leidt tot verdere catastrofen voor de bewoners in de winningsgebieden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 november 2018 om 15:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be