Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2020, 18:24   #43061
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In mijn Groot-Nederlandse gedachte past het beeld van Willem de Zwijger dus wel. De tragiek van de splitsing, dr vrijmaking, de verscheuring en alle ellende. Het was een chaotische periode. Ik zou graag terugkeren naar de eenheid die er onder het huis van Bourgondië was.
Dat waren pas schone grenzen ! En wat een geopolitieke macht zou dat middenrijk wel niet gehad hebben. En dat op konfederale leest geschoeid invoeren op basis van de taalgemeenschappen is meteen mijn politiek ideaal .
Maar dat wisten jullie al.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In mijn ogen had ik het oude Graafschap Holland samen met Zeeland en Utrecht liever als een éénheid gezien waarbij opnieuw aansluiting werd gevraagd bij het HRR.
O... maar dat is wel wat anders dan het "Bourgondische" ideaal. Dat is eerder het tegendeel. Had de Sjarel de Nederlanden net niet losgemaakt van het HRR dan was onze moedertaal het Hoogduits en wat is toch niet wat wij willen.... Brrrr!
Integendeel, het HRR had meer moeten afstaan aan de Nederlanden: de destijds Brabantssprekende Nederrijn waar de plaatsnamen nog steeds geschreven zijn in het Nederlands van de oude spelling. (Kevelaer, Straelen enz...)
Karel had ook het Hertogdom Kleve moeten betrekken in de Nederlanden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 maart 2020 om 18:36.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 18:50   #43062
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het oosten begrijpt geen zak van wat het Grootnederlandisme betekent voor mij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U echter u overschat het huidige Nederland en uw held Willem van Oranje en Willem I. En u geeft een valse en subjectieve historische lezing van deze personen. Edoch, dit is normaal bij mensen zoals u en zo eigen aan wouldbe grootnederlanders. Helaas, zij zijn historisch blind en miskennen de geschiedenis en dit omdat deze niet past in hun grootnederlandse gedachte.
Als ge maar weet dat die beide Willemen niet mijn helden zijn. Ik kijk onbevangen naar de geschiedenis en daarom vind ik het ook geen losers zoals gij. Die historische figuren zijn wat ze zijn en huidige Nederland is was het is.
Ge hebt het totaal verkeerd voor dat ik mij daarop beroep voor mijn Groot- én Heelnederlandisme. En dat illustreert alleen maar uw onbegrip voor ons.
Hoe kleindenkend en geborneerd; geschiedenis lijkt voor u wel een alternatief om te supporteren voor een bepaalde voetbalclub.....

Mij gaat het om de Eendracht Maakt Macht -gedachte waarmee Sjarel de nagel op de kop de sloeg in de Pragmatieke Sanctie. Onze verdeeldheid is steeds de Franse staat én tevens de Francité ten goede gekomen.
Daarom was het mooi toen de Weense dansers weerwraak namen op het onfortuinlijke verloop van de geschiedenis en de Nederlanden herenigden.
Alleen spijtig dat ze de Franse Nederlanden bij de imperialistische Franse staat lieten.
Maar tengevolge van de Tweede Nederlandse Scheiding (oftewel die Belgische kutrevolutie) verloren we een potentieel van wat weldra anderhalf miljoen taalgenoten hadden kunnen geweest zijn.
Vooral dat vind ik bijzonder bitter. Meer heb ik echt niet nodig om mij te bekennen tot de Dietse Gedachte én - jawel - het Heelnederlandisme.

IK bekijk het grotere plaatje dat u volledig ontgaat met uw gejank over de generalitieitslanden, uw gemaal over de belasting op slachten, enz.... Hoe waar die feiten op zich ook mogen geweest zijn.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 maart 2020 om 19:13.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 19:19   #43063
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wie had dan wel de vorst van het VKN moeten worden ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Oranje had historisch helemaal geen rechten op de Nederlanden. En zeker Willem de Zwijger niet. Welke wel? Als er eentje rechten zou hebben gehad over de Nederlanden dan was het Keizer Karel. Of Filips II die het erfde van zijn vader.

Maar Willem van Oranje?? Geen rechten! Nada rechten.
Willem van Oranje was een renegaat die drie keer van geloof veranderde om zijn belangen te dienen en een usurpator die in opstand kwam tegen zijn koning omdat hij uiteindelijk zelf koning wilde worden van de Nederlanden toen er een machtsvacuüm was ontstaan na het vertrek van Filips II naar Madrid. En Willem de Zwijger was goed op weg hiervoor totdat... ja totdat Balthasar Gerards op het toneel verscheen. Maar zelfs dan. Vooraleer hij vermoord werd, had hij het Zuiden(dat hij nooit echt in zijn grip had gehad) al verloren en moest hij de benen nemen naar het Noorden. Niks te rechten dus voor Willem. Eigenlijk heeft hij het Zuiden nooit in zijn bezit gehad, laat staan dat hij er enige rechten op kon laten gelden. Meer nog, hij en zijn familie verwoestten het Zuiden als het effe kon.

Kortom, Willem van Oranje was een loser. En Willem I van het VKN maar evenzeer: die verloor de helft van zijn koninkrijk na 15 jaar regeren en toen hij abdiceerde in 1840 was zijn koninkrijk of wat er nog van overbleef zo goed als failliet.
Uw 2e en 3e paragraaf doen niets terzake in de diskussie die de titel van mijn post draagt en wat het uitgangspunt was. In 1815 was de keuze voor een Oranje de meest logische die men kon nemen. Adam Smith legde u uit waarom.
Maar goed, beantwoord zelf nu eens uw vraag: "wie wel ? ".
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 maart 2020 om 19:20.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 19:25   #43064
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Als ge maar weet dat die beide Willemen niet mijn helden zijn. Ik kijk onbevangen naar de geschiedenis en daarom vind ik het ook geen losers zoals gij. Die historische figuren zijn wat ze zijn en huidige Nederland is was het is.
Ge hebt het totaal verkeerd voor dat ik mij daarop beroep voor mijn Groot- én Heelnederlandisme. En dat illustreert alleen maar uw onbegrip voor ons.
Hoe kleindenkend en geborneerd; geschiedenis lijkt voor u wel een alternatief om te supporteren voor een bepaalde voetbalclub.....

Mij gaat het om de Eendracht Maakt Macht -gedachte waarmee Sjarel de nagel op de kop de sloeg in de Pragmatieke Sanctie. Onze verdeeldheid is steeds de Franse staat én tevens de Francité ten goede gekomen.
Daarom was het mooi toen de Weense dansers weerwraak namen op het onfortuinlijke verloop van de geschiedenis en de Nederlanden herenigden.
Alleen spijtig dat ze de Franse Nederlanden bij de imperialistische Franse staat lieten.
Maar tengevolge van de Tweede Nederlandse Scheiding (oftewel die Belgische kutrevolutie) verloren we een potentieel van wat weldra anderhalf miljoen taalgenoten hadden kunnen geweest zijn.
Vooral dat vind ik bijzonder bitter. Meer heb ik echt niet nodig om mij te bekennen tot de Dietse Gedachte én - jawel - het Heelnederlandisme.

IK bekijk het grotere plaatje dat u volledig ontgaat met uw gejank over de generalitieitslanden, uw gemaal over de belasting op slachten, enz.... Hoe waar die feiten op zich ook mogen geweest zijn.
Mijn 'gemaal' over de belasting op slachten, enz, is wel één van de oorzaken waarom de Belgische revolutie kon slagen. Mensen hier waren ontevreden over Willem I.

De 'Dietse Gedachte? Uw permanent gejank over de zogenaamde 'Dietsche Gedachte die-niet-kon-zijn' trekt op niet en vele. Uw 'Dietsche Gedachte' is een lege huls en is passé composé.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 maart 2020 om 19:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 19:39   #43065
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat waren pas schone grenzen ! En wat een geopolitieke macht zou dat middenrijk wel niet gehad hebben. En dat op konfederale leest geschoeid invoeren op basis van de taalgemeenschappen is meteen mijn politiek ideaal .
Maar dat wisten jullie al.
O... maar dat is wel wat anders dan het "Bourgondische" ideaal. Dat is eerder het tegendeel. Had de Sjarel de Nederlanden net niet losgemaakt van het HRR dan was onze moedertaal het Hoogduits en wat is toch niet wat wij willen.... Brrrr!
Integendeel, het HRR had meer moeten afstaan aan de Nederlanden: de destijds Brabantssprekende Nederrijn waar de plaatsnamen nog steeds geschreven zijn in het Nederlands van de oude spelling. (Kevelaer, Straelen enz...)
Karel had ook het Hertogdom Kleve moeten betrekken in de Nederlanden.
Maar u weet dat de taalverhoudingen vroeger anders waren in de HRR, Nederduits was dé handelstaal. Misschien hadden we nu wel Nedersaksisch ipv Nederfrankisch gesproken.

Trouwens, zo groot zijn de verschillen niet. Verder had het graafschap Holland behoorlijk wat aanzien en macht binnen het HRR.

Het is dat gravin Jacoba van Beijeren geen kinderen had, want anders was er geen zoen van Delft geweest en een overdracht geweest. Dan lag het heel anders.

Verder zou er ook sprake van een relatie zijn geweest tussen de gravin en Frank van Borssele. Dit was een verboden relatie. Grappig, het geslacht Borssele is familie van mij.

Het hangt van toeval samen, maar nochtans was het wel geniaal om de Dietse of Duitse landen samen te voegen.

Ik zit soms wel eens na te denken om mijn avatar wijzigen in dat van het wapen van Jacoba van Beieren.

__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 maart 2020 om 20:06.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 20:15   #43066
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mijn 'gemaal' over de belasting op slachten, enz, is wel één van de oorzaken waarom de Belgische revolutie kon slagen. Mensen hier waren ontevreden over Willem I.
Dat zou goed kunnen, maar ge begrijpt dus nog steeds niet dat ik dat een fait-divers vind waarmee ge mij helemaal niet kunt op stang jagen.
Hoe interessant dat feit op zich ook moge wezen.

Citaat:
De 'Dietse Gedachte? Uw permanent gejank over de zogenaamde 'Dietsche Gedachte die-niet-kon-zijn' trekt op niet en vele. Uw 'Dietsche Gedachte' is een lege huls en is passé composé.
Welneen, Dietsland heeft immers nooit bestaan. Dus kan het ook geen passé of verleden tijd zijn.
De gedachte eraan, al dan niet in Heelnederlands verband is echter nooit helemaal weg geweest.
De vraag is ook hier één naar de wenselijkheid van de realisatie ervan.
En waarom ik dat wil, dat heb ik gijlieden zonet nog eens Diets gemaakt.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 maart 2020 om 20:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 20:36   #43067
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Maar u weet dat de taalverhoudingen vroeger anders waren in de HRR, Nederduits was dé handelstaal. Misschien hadden we nu wel Nedersaksisch ipv Nederfrankisch gesproken.
Neen, want het Nederduits heeft in zijn konkurrentie met het Hoogduits het pleit verloren....
De Nederduitsers in het noorden van Duitsland zijn verhoogduitst geworden. En hadden de Nederlanden bij het HRR gehoord destijds dan hadden die zonder twijfel hetzelfde lot ondergaan. Gelukkig werden we dus staatkundig gescheiden.

Citaat:
Trouwens, zo groot zijn de verschillen niet.
Toch wel, de Nederduitse dialekten zijn duidelijk geen Hoogduitse dialekten.
Citaat:
Verder had het graafschap Holland behoorlijk wat aanzien en macht binnen het HRR.
Maar toch zouden we op termijn zijn verhoogduitst.
Die macht van Holland was uitgespeeld na pakweg 1700.

Citaat:
Het is dat gravin Jacoba van Beijeren geen kinderen had, want anders was er geen zoen van Delft geweest en een overdracht geweest. Dan lag het heel anders. Verder zou er ook sprake van een relatie zijn geweest tussen de gravin en Frank van Borssele. Dit was een verboden relatie. Grappig, het geslacht Borssele is familie van mij.
Ik volg niet. Ook dat zou ik nog eens moeten bestuderen.

Citaat:
Het hangt van toeval samen, maar nochtans was het wel geniaal om de Dietse of Duitse landen samen te voegen.
Als ge bedoelt de oprichting van de Hanzestaat of Aldietsland dan ben ik akkoord. Dan hadden we inderdaad meer Nedersaksisch gesproken ipv Nederfrankisch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging (let trouwnes op de onnaukeurigheden op die kaart.)
Maar goed, dat offer hadden we dan maar moeten brengen op het altaar van een hoger ideaal. Net zoals de Zuidnederlanders een offer gebracht hebben voor de realisatie van onze standaardtaal.
Nu loopt de grens tussen Nederduits en Hoogduits vertikaal op de landkaart.
Voor een "natuurlijke grens" had dat een horizontale lijn moeten zijn.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 maart 2020 om 20:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 21:40   #43068
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, want het Nederduits heeft in zijn konkurrentie met het Hoogduits het pleit verloren....
De Nederduitsers in het noorden van Duitsland zijn verhoogduitst geworden. En hadden de Nederlanden bij het HRR gehoord destijds dan hadden die zonder twijfel hetzelfde lot ondergaan. Gelukkig werden we dus staatkundig gescheiden.

.
.
Toch wel, de Nederduitse dialekten zijn duidelijk geen Hoogduitse dialekten.
Maar toch zouden we op termijn zijn verhoogduitst.
Die macht van Holland was uitgespeeld na pakweg 1700.

Ik volg niet. Ook dat zou ik nog eens moeten bestuderen.

Als ge bedoelt de oprichting van de Hanzestaat of Aldietsland dan ben ik akkoord. Dan hadden we inderdaad meer Nedersaksisch gesproken ipv Nederfrankisch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging (let trouwnes op de onnaukeurigheden op die kaart.)
Maar goed, dat offer hadden we dan maar moeten brengen op het altaar van een hoger ideaal. Net zoals de Zuidnederlanders een offer gebracht hebben voor de realisatie van onze standaardtaal.
Nu loopt de grens tussen Nederduits en Hoogduits vertikaal op de landkaart.
Voor een "natuurlijke grens" had dat een horizontale lijn moeten zijn.
Denk dat wanneer het graafschap Holland was aangesloten aan het HRR ze een leidende positie had gehad en de Hoogduitse taal minder invloed had gehad.

Ooit was een Hollandse graaf ooit Rooms Duits Koning, dit was graaf Willem II. Dus vergis je hier niet in.

Het gebied van het Nederfrankisch / Nedersaksisch was dan gigantisch groot geweest.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 29 maart 2020 om 21:40.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 21:53   #43069
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Denk dat wanneer het graafschap Holland was aangesloten aan het HRR ze een leidende positie had gehad en de Hoogduitse taal minder invloed had gehad.

Ooit was een Hollandse graaf ooit Rooms Duits Koning, dit was graaf Willem II. Dus vergis je hier niet in.

Het gebied van het Nederfrankisch / Nedersaksisch was dan gigantisch groot geweest.
Zoals ik reeds opmerkte in mijn vorige post: ge spoelt te weinig door naar de recentere geschiedenis, en meer bepaald de taalpolitiek door en ten tijde van Bismarck. Dat betekende de genadeslag voor de Nederduitse dialekten in Duitrsland, nadat het Nederduits er reeds werd verdrongen door de bijbelvertaling van Luther.
IK durf er geen duit om te verwedden dat het geschiedenisdubbeleltje anders had gerold als de Nederlanden niet waren losgemaakt van het HRR. Integendeel. Ge onderschat de kracht van een officieel gevoerde taalpolitiek.
Kijk maar naar de verfransing van de taalminderheden in Frankrijk. Of de verfransing in Brussel en sommige streken in Vlaanderen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 maart 2020 om 22:06.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 12:59   #43070
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zoals ik reeds opmerkte in mijn vorige post: ge spoelt te weinig door naar de recentere geschiedenis, en meer bepaald de taalpolitiek door en ten tijde van Bismarck. Dat betekende de genadeslag voor de Nederduitse dialekten in Duitrsland, nadat het Nederduits er reeds werd verdrongen door de bijbelvertaling van Luther.
IK durf er geen duit om te verwedden dat het geschiedenisdubbeleltje anders had gerold als de Nederlanden niet waren losgemaakt van het HRR. Integendeel. Ge onderschat de kracht van een officieel gevoerde taalpolitiek.
Kijk maar naar de verfransing van de taalminderheden in Frankrijk. Of de verfransing in Brussel en sommige streken in Vlaanderen.
Het blijft koffiedik kijken of een koe achteraf in z'n kont kijken.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 13:06   #43071
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Zoals ik reeds opmerkte in mijn vorige post: ge spoelt te weinig door naar de recentere geschiedenis, en meer bepaald de taalpolitiek door en ten tijde van Bismarck. Dat betekende de genadeslag voor de Nederduitse dialekten in Duitrsland, nadat het Nederduits er reeds werd verdrongen door de bijbelvertaling van Luther.
IK durf er geen duit om te verwedden dat het geschiedenisdubbeleltje anders had gerold als de Nederlanden niet waren losgemaakt van het HRR. Integendeel. Ge onderschat de kracht van een officieel gevoerde taalpolitiek.
Kijk maar naar de verfransing van de taalminderheden in Frankrijk. Of de verfransing in Brussel en sommige streken in Vlaanderen.
Heb jij de geschiedschrijving van P Geyl gelezen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Geijl
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 13:24   #43072
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het blijft koffiedik kijken of een koe achteraf in z'n kont kijken.
Tja, mijn beste Edwin, voor u is dat dan koffiedikkijken. Maar wat ik hierboven stelde is voor mij toch wel en waarheid als een koe hoor, en heilige overtuiging op grond van de voorbeelden die ik u gaf.

Maar goed, overweeg eens waar en wanneer het met succes gelukt is, dat een taalminderheid kon opboksen, en zich kon handhaven, tegen een officieel gevoerde taalpolitiek in...?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2020 om 13:45.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 13:44   #43073
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Maurits Josson, een idealist die mee ging vechten met de Boeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Heb jij de geschiedschrijving van P Geyl gelezen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten
Gij papegaait Geyl.
In de beide gevallen is het antwoord: NEEN !
Ik heb nog geen gebendijd woord van die verdienstelijke man gelezen.
Ik heb wel reeds "de Nederlandse Stam" op de kop getikt. Maar de eerstvolgende twee jaren heb ik daar geen tijd voor. Spijtig, want ik ben wel benieuwd hoe hij de dingen ziet in Grootnederlands perspektief.
Maar goed, ik hoef anderzijds mijn opvattingen niet te attesteren met de denkbeelden van Geyl. De verantwoording die hierboven gaf staat op zich, al zou ik die wel voor de aardigheid kunnen onderbouwen met de inzichten van Geyl.
Maar dat hoeft niet, interessant vind ik ook de thematiek bij deze:
https://books.google.be/books/about/...AJ&redir_esc=y
die ik overigens ook nog niet gelezen heb.
Men kan echter gerust stellen:
Frankrijk de eeuwenoude vijand der Nederlanden, waarbij het uiteraard de Zuidelijke Nederlanden waren die steeds de eerste stoten opvingen.
In dat boek geeft de onvolprezen Maurits Josson een indrukwekkend overzicht van al de imperialistische aanvallen van Frankrijk op de Nederlanden.
Maurits Josson, google maps toont dat geen straatnaam werd vernoemd naar deze man. Terwijl het bijvb. in Leuven wemelt van straatnamen die genoemd werden naar "onnozele" burgemeesters.....

En dan denk ik, ik richt een Maurits Josson-kommité op...
Die moeite kan ik mij besparen want bij nader inzien was de man ook lid van de Raad van Vlaanderen tijdens WO I. Voor zijn oprecht idealisme pleit echter dat hij ging meevechten met de Boeren. En tja, heeft hij ooit iemand kwaad gedaan ?
Achteraf bekeken stond hij natuurlijk aan de verkeerde kant tijdens WO I, maar vanuit zijn historisch gefundeerde aversie tegenover Frankrijk is dat te begrijpen naar het motto " de vijand van mijn vijand is mijn vriend".
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2020 om 13:59.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 13:55   #43074
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Tja, mijn beste Edwin, voor u is dat dan koffiedikkijken. Maar wat ik hierboven stelde is voor mij toch wel en waarheid als een koe hoor, en heilige overtuiging op grond van de voorbeelden die ik u gaf.

Maar goed, overweeg eens waar en wanneer het met succes gelukt is, dat een taalminderheid kon opboksen, en zich kon handhaven, tegen een officieel gevoerde taalpolitiek in...?
Zal ik zeker doen dat overwegen !
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 14:09   #43075
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zal ik zeker doen dat overwegen !
Beste forumvienden, we beleven hier een historisch moment in de geschiedenis van het forum.
Eindelijk nog iemand die gaat overwegen of het niet zou kunnen dat de andere gelijk heeft ipv dadelijk zijn tegenargumenten en tegenzetten te bedenken zoals een schaakspeler.

Er is echter een precedent. En dat was toe ik zag dat Hollander stelde: " als Wallonië aansluit bij Frankrijk dan hebben de legers die de Nederlanden verdedigden eeuwenlang voor niets gestreden. "
Ik heb daar over nagedacht en moet hem gelijk geven. Ik heb toen mijn Grootnederlandisme verenigd met het Heelnederlandisme.

Voorheen vond ik Van Severen een verrader van de Nederlandse / Vlaamse zaak toen hij de nieuwe marschrichting invoerde, maar nu kan ik daar enigszins begrip voor opbrengen. Al betekent het niet dat ik ermee akkoord ga, daarom zou ik hem moeten bestuderen. Ook dat staat op de to-read-lijst, Cato. Ik haal dat misschien nog in mijn volgend leven...
Ik vrees dat hij van de Nederlanden een unitaire staat wilde maken. Ik wil een konfederale staat, maar wel met daarin een "unitair" Dietsland als één van de 4 komponenten die de konfederatie vormen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2020 om 14:18.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 14:32   #43076
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
In de beide gevallen is het antwoord: NEEN !
Ik heb nog geen gebendijd woord van die verdienstelijke man gelezen.
Ik heb wel reeds "de Nederlandse Stam" op de kop getikt. Maar de eerstvolgende twee jaren heb ik daar geen tijd voor. Spijtig, want ik ben wel benieuwd hoe hij de dingen ziet in Grootnederlands perspektief.
Maar goed, ik hoef anderzijds mijn opvattingen niet te attesteren met de denkbeelden van Geyl. De verantwoording die hierboven gaf staat op zich, al zou ik die wel voor de aardigheid kunnen onderbouwen met de inzichten van Geyl.
Maar dat hoeft niet, interessant vind ik ook de thematiek bij deze:
https://books.google.be/books/about/...AJ&redir_esc=y
die ik overigens ook nog niet gelezen heb.
Men kan echter gerust stellen:
Frankrijk de eeuwenoude vijand der Nederlanden, waarbij het uiteraard de Zuidelijke Nederlanden waren die steeds de eerste stoten opvingen.
In dat boek geeft de onvolprezen Maurits Josson een indrukwekkend overzicht van al de imperialistische aanvallen van Frankrijk op de Nederlanden.
Maurits Josson, google maps toont dat geen straatnaam werd vernoemd naar deze man. Terwijl het bijvb. in Leuven wemelt van straatnamen die genoemd werden naar "onnozele" burgemeesters.....

En dan denk ik, ik richt een Maurits Josson-kommité op...
Die moeite kan ik mij besparen want bij nader inzien was de man ook lid van de Raad van Vlaanderen tijdens WO I. Voor zijn oprecht idealisme pleit echter dat hij ging meevechten met de Boeren. En tja, heeft hij ooit iemand kwaad gedaan ?
Achteraf bekeken stond hij natuurlijk aan de verkeerde kant tijdens WO I, maar vanuit zijn historisch gefundeerde aversie tegenover Frankrijk is dat te begrijpen naar het motto " de vijand van mijn vijand is mijn vriend".
Ik heb die boeken. Een beetje oubollig , alhoewel er zeker waardevolle dingen in te lezen staan. Alleen al de benaming 'de Nederlandsche Stam' zegt veel. Pieter Geijl wilde zelfs een 'Groot-Nederland' met Suid-Afrika erbij. En ja, men moet durven dromen, zeg ik altijd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2020 om 14:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 16:06   #43077
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Beste forumvienden, we beleven hier een historisch moment in de geschiedenis van het forum.
Eindelijk nog iemand die gaat overwegen of het niet zou kunnen dat de andere gelijk heeft ipv dadelijk zijn tegenargumenten en tegenzetten te bedenken zoals een schaakspeler.

Er is echter een precedent. En dat was toe ik zag dat Hollander stelde: " als Wallonië aansluit bij Frankrijk dan hebben de legers die de Nederlanden verdedigden eeuwenlang voor niets gestreden. "
Ik heb daar over nagedacht en moet hem gelijk geven. Ik heb toen mijn Grootnederlandisme verenigd met het Heelnederlandisme.

Voorheen vond ik Van Severen een verrader van de Nederlandse / Vlaamse zaak toen hij de nieuwe marschrichting invoerde, maar nu kan ik daar enigszins begrip voor opbrengen. Al betekent het niet dat ik ermee akkoord ga, daarom zou ik hem moeten bestuderen. Ook dat staat op de to-read-lijst, Cato. Ik haal dat misschien nog in mijn volgend leven...
Ik vrees dat hij van de Nederlanden een unitaire staat wilde maken. Ik wil een konfederale staat, maar wel met daarin een "unitair" Dietsland als één van de 4 komponenten die de konfederatie vormen.
Ik leer het meeste door naar anderen te luisteren, niet om zelf een oude grammofoonplaat te zijn. Voor je het weet zit die grammofoonplaat vol met krassen. Je standpunt wijzigen op basis van goede argumenten lijkt mij normaal.

Zo nu en dan geef ik het Oosten ook gelijk, tactisch niet slim misschien...maar als iemand gelijk heeft is dan is dat zo.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 maart 2020 om 16:12.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 16:38   #43078
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Beste forumvienden, we beleven hier een historisch moment in de geschiedenis van het forum.
Eindelijk nog iemand die gaat overwegen of het niet zou kunnen dat de andere gelijk heeft ipv dadelijk zijn tegenargumenten en tegenzetten te bedenken zoals een schaakspeler.

Er is echter een precedent. En dat was toe ik zag dat Hollander stelde: " als Wallonië aansluit bij Frankrijk dan hebben de legers die de Nederlanden verdedigden eeuwenlang voor niets gestreden. "
Ik heb daar over nagedacht en moet hem gelijk geven. Ik heb toen mijn Grootnederlandisme verenigd met het Heelnederlandisme.

Voorheen vond ik Van Severen een verrader van de Nederlandse / Vlaamse zaak toen hij de nieuwe marschrichting invoerde, maar nu kan ik daar enigszins begrip voor opbrengen. Al betekent het niet dat ik ermee akkoord ga, daarom zou ik hem moeten bestuderen. Ook dat staat op de to-read-lijst, Cato. Ik haal dat misschien nog in mijn volgend leven...
Ik vrees dat hij van de Nederlanden een unitaire staat wilde maken. Ik wil een konfederale staat, maar wel met daarin een "unitair" Dietsland als één van de 4 komponenten die de konfederatie vormen.
Men moet alles plaatsen in de geest van die tijd natuurlijk, maar hoe men het ook draait en keert: Joris (1) Van Severen was gewoon een fascist. Die de democratie wilde opdoeken en later door zijn zogezegde 'nieuwe marsrichting' met Leopold III aan het hoofd, een autoritaire staat wilde vestigen. Politiek gezien heb ik dus niet veel respect voor die man. Bovendien, alweer zo'n onbesuisde dromer, maar dan eentje uit de extreemrechtse hoek.

_______

(1)'Edouard' pour les dames et pour la famille.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2020 om 16:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 17:00   #43079
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Men moet alles plaatsen in de geest van die tijd natuurlijk, maar hoe men het ook draait en keert: Joris (1) Van Severen was gewoon een fascist. Die de democratie wilde opdoeken en later door zijn zogezegde 'nieuwe marsrichting' met Leopold III aan het hoofd, een autoritaire staat wilde vestigen. Politiek gezien heb ik dus niet veel respect voor die man. Bovendien, alweer zo'n onbesuisde dromer, maar dan eentje uit de extreemrechtse hoek.
Natuurlijk heb ook ik een afkeer van zijn antidemokratische ideeën, zijn antisemitisme (!) en noem maar op ...
Maar goed, daarover wou ik mij nog niet eens uitspreken in een post waar het ging over louter staatkundige hervormingen. En zelfs over dat vlak heb ik het grootste voorbehoud wat hem betreft. Ik denk dat mijn post wel duidelijk was.

En nu ge het aanhaalt, een Heelnederlandse staat met Leopold III aan het hoofd ??! Wablieft ! Dat is het noorden sowieso afstoten.
Maar misschien had hij een grote verborgen agenda die we nooit zullen kennen.

Afgezien daarvan spreekt het tot de verbeelding welke kant hij zou zijn opgegaan als hij niet omgebracht werd in '40. Tja, van koffiedik kijken gesproken.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 maart 2020 om 17:09.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 17:11   #43080
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Natuurlijk heb ook ik een afkeer van zijn antidemokratische ideeën, zijn antisemitisme (!) en noem maar op ...
Maar goed, daarover wou ik mij nog niet eens uitspreken in een post waar het ging over louter staatkundige hervormingen. En zelfs over dat vlak heb ik het grootste voorbehoud wat hem betreft. Ik denk dat mijn post wel duidelijk was.

Afgezien daarvan spreekt het tot de verbeelding welke kant hij zou zijn opgegaan als hij niet omgebracht werd in '40. Tja, van koffiedik kijken gesproken.
Vermoedelijk niet de kant op van de collaboratie. Maar inderdaad, het is koffiedik kijken. Want men heeft zo Dinaso-knuppels gehad (zoals een Jef François, hoofd van de Dinaso Militanten Orde (DMO, de paramilitaire militiegroep van het Verdinaso) die later voluit de kaart hebben getrokken van de collaboratie.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 maart 2020 om 17:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be