Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2003, 21:55   #41
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik denk dat de Limburgers het langste met oude treinen hebben moeten sporen.
Hoezo? De "Limburgse" treinen rijden toch over de provinciegrenzen mag ik hopen?

Citaat:
Nu zijn er eindelijk nieuwe en....
En die treinen rijden toch al jaren ons spikplinternieuwe stationsgebouw voorbij zonder er te stoppen...
Het staat nog altijd leeg.
Welk station is dat?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 01:28   #42
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Dat was Zolder, waar sinds 1984 of '88 dacht ik geen trein meer stopt. Ze vertragen er tot 40 km/u, maar stoppen niet. Dit station ligt op de lijn Hasselt-Mol. Juist, Knuppel?
Dixit de NMBS zou het vandaag in orde moeten zijn, sinds woensdagochtend geen vertragingen meer gemeld of zo. Maar de NMBS wil dan ook altijd het wiel heruitvinden, door weinig gekend materiaal aan te kopen... Nu ja, Alleen Italië, Polen, en deels Tsjechië en Sovakije hebben hetzelfde voltagesysteem, waarom denk je dat vroeger altijd van loc moest worden gewisseld aan de grens? (http://www.bueker.net/trainspotting/) Tegenwoordig hebben ze ook materieel dat onder andere voltages kan rijden...

Jan, ik ben nog steeds niet overtuigd dat De Lijn geprivatiseerd is, volgens mij gebeurt de uitbating nog steeds door De Lijn, maar worden sommige bussen door derden gereden VOOR REKENING VAN. Maar ik kan me vergissen...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 09:52   #43
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Dat was Zolder, waar sinds 1984 of '88 dacht ik geen trein meer stopt. Ze vertragen er tot 40 km/u, maar stoppen niet. Dit station ligt op de lijn Hasselt-Mol. Juist, Knuppel?
Dixit de NMBS zou het vandaag in orde moeten zijn, sinds woensdagochtend geen vertragingen meer gemeld of zo. Maar de NMBS wil dan ook altijd het wiel heruitvinden, door weinig gekend materiaal aan te kopen... Nu ja, Alleen Italië, Polen, en deels Tsjechië en Sovakije hebben hetzelfde voltagesysteem, waarom denk je dat vroeger altijd van loc moest worden gewisseld aan de grens? (http://www.bueker.net/trainspotting/) Tegenwoordig hebben ze ook materieel dat onder andere voltages kan rijden...

Jan, ik ben nog steeds niet overtuigd dat De Lijn geprivatiseerd is, volgens mij gebeurt de uitbating nog steeds door De Lijn, maar worden sommige bussen door derden gereden VOOR REKENING VAN. Maar ik kan me vergissen...
Klopt alleen dacht ik dat het niet zolang geleden was. ( de tijd gaat blijkbaar snel) De treinen die dat traject deden waren (en zijn) oud, en vooral zeer vuil.

Wilde je van Genk naar Brussel dan had je al een betere trein.
Er zijn gelukkig al nieuwe dubbeldekkers op het traject Genk-Brussel.
Geloof het of niet maar gisteren nog stond er in KIEWIT zo'n trein stil omdat er problemen waren. De woordvoerder terzake wist vanmorgen te vertellen dat hij niet precies wist wat daar de problemen juist waren maar op het traject naar Kortrijk zouden er geen problemen meer zijn. In Kortrijk ligt dan ook de vestiging die de problemen met de nieuwe treinstellen aanpakt.

De stopplaats van Kiewit is de eerste na het vertrek van de trein in Genk richting Brussel. (Dat is vlakbij de nu gesloten Phillips fabrieken.) Ik nam hem daar altijd omdat de trein Mol-Hasselt niet meer stopte in Zolder. Ik moest dus zowieso toch al overstappen in Hasselt om naar Brussel te reizen. Ik kan wel nog altijd naar Heusden fietsen, en deelgemeente van Zolder waar er een stopplaats is maar geen station. Dat is wel 5km de verkeerde richting uit om even later weer het station van Zolder voorbij te sukkelen. Kiewit ligt maar een goeie vijf kilometer verder de goede richting uit. (ongeveer een tien, twaalf km. schat ik) Met de lijn duurt de afstand van Zolder naar Hasselt meer dan een half uur. Met de trein was dat vroeger 10 minuten. Daarna is er een wachttijd tussen de overstap en dan volgt een rit van bijna anderhalf uur naar Brussel.....als er geen vertragingen zijn of de trein niet stopt in Kiewit of elders...
Ik heb me dus een auto aangeschaft. Als ik de files vermijd ben ik in minder dan een uur in Brussel.

Het lijkt misschien muggenzifterij als je klaagt dat je als Limburger zo'n twee en een half uur onderweg bent om in de hoofdstad van dit land te geraken. Heen en weer is dat echter vijf uur reizen. Met de auto zijn er dat nog geen twee. Voor wie daar elke dag voorstaat is dit ondoenbaar. Als Limburger kan je dus bijna geen auto missen. Gewoon even de files vermijden voor wie het kan anders heb je enkel de keuze tussen een lange treinreis en lange files tussen Lummen en Leuven, Bertem en Sterrebeek....................
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 09:58   #44
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een stopplaats en een station?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 09:58   #45
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Met de komende privatiseringen moet u niet hopen dat het ooit nog beter wordt.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 10:15   #46
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een stopplaats en een station?
Een stopplaats heeft geen stationsgebouw.

In Heusden is er een stopplaats met enkel een wachthok. In Zolder staat er een spikslinternieuw stationsgebouw dat al jaren niet meer gebruikt wordt.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 10:21   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Met de komende privatiseringen moet u niet hopen dat het ooit nog beter wordt.
Ik weet het.
Daarom dat ik het ook onrechtvaardig vind dat het gebruik van een auto zo duur wordt gemaakt.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 10:44   #48
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Een stopplaats heeft geen stationsgebouw.

In Heusden is er een stopplaats met enkel een wachthok. In Zolder staat er een spikslinternieuw stationsgebouw dat al jaren niet meer gebruikt wordt.
Vreemd onderscheid. Het is natuurlijk zonde van een stationsgebouw in Zolder, maar ik begrijp niet waarom daar een onderscheid in wordt gemaakt. In Nederland heet alles een station, ook al is er alleen een perron.
De NS heeft de afgelopen eeuw helaas honderden stationsgebouwen gesloopt. Daarvoor in de plaats kwam meestal een spuuglelijke nieuwbouw, vaak niet meer dan een loketgebouw. Veel monumenten zijn zo verloren gegaan. Gelukkig is er tegenwoordig meer een beleid gericht op behoud van oude gebouwen. Wij hebben dan wel geen spoorwegkathedraal als Antwerpen, maar ook een 'gewoon' dorpsstationnetje is soms best mooi.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 10:47   #49
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Met de komende privatiseringen moet u niet hopen dat het ooit nog beter wordt.
Privatiseringen? Hebben de spoorwegen teveel klanten ofzo? Kijk nou eerst eens naar de buurlanden en wees blij dat de spoorwegen in België nog niet geprivatiseerd zijn. Het zou me niet verbazen als die hele privatisering in Nederland binnenkort juist wordt teruggedraaid.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 11:22   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Een stopplaats heeft geen stationsgebouw.

In Heusden is er een stopplaats met enkel een wachthok. In Zolder staat er een spikslinternieuw stationsgebouw dat al jaren niet meer gebruikt wordt.
Vreemd onderscheid. Het is natuurlijk zonde van een stationsgebouw in Zolder, maar ik begrijp niet waarom daar een onderscheid in wordt gemaakt. In Nederland heet alles een station, ook al is er alleen een perron.
De NS heeft de afgelopen eeuw helaas honderden stationsgebouwen gesloopt. Daarvoor in de plaats kwam meestal een spuuglelijke nieuwbouw, vaak niet meer dan een loketgebouw. Veel monumenten zijn zo verloren gegaan. Gelukkig is er tegenwoordig meer een beleid gericht op behoud van oude gebouwen. Wij hebben dan wel geen spoorwegkathedraal als Antwerpen, maar ook een 'gewoon' dorpsstationnetje is soms best mooi.
Als je in de winter in een ijskoud en winderig wachthok moet staan of je kan in een verwarmd lokaal wachten zul je het verschil wel voelen, hoor!

Zolder heeft het tientallen jaren met een houten barak als stationsgebouw moeten doen. Voor de mijnwerkers van Zolder en hun gezinnen was dat immers goed genoeg. Toen die barak volkomen onderkomen en versleten was kwam er uiteindelijk een klein maar practisch stenen gebouwtje. De mijnen werden echter gesloten waardoor er veel minder treinreizigers opstapten.
Mijn dochter kon er gelukkig nog gebruik van maken om via een overstap in Hasselt (van trein naar bus) in Diepenbeek te geraken voor haar studies. Vandaag zou ze daarvoor langer met de fiets onderwege zijn als ze de trein nog wil nemen of langer onderwege zijn omdat ze van de Lijn gebruik zou moeten maken. Een overstap zou sowieso moeten omdat er geen andere mogelijkheid is om met het openbaar vervoer in Diepenbeek te geraken. Met de auto doe je die afstand in een half uur of minder. Op de tijd die het je kost naar de stopplaats in Heusden te fietsen sta je immers met de auto in Diepenbeek.
Welk traject een Maastrichtenaar moet volgen om in Diepenbeek te geraken weet je trouwens ook al intussen...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 11:56   #51
struiK
Vreemdeling
 
struiK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2002
Locatie: Ninof
Berichten: 47
Stuur een bericht via MSN naar struiK
Standaard

Herman De Croo heeft indertijd als minister van verkeer heel wat stations laten sluiten. Veel kleinere gemeenten worden sinds toen niet meer door de trein aangedaan. De Rooms-blauwe regering van toen moest besparen, ook de nmbs dus.
Later in de jaren negentig moest Schouppe ook creatief zijn met de financiën van de NMBS. En creatief was en is hij. Met de Sale and Lease back operaties verkocht de NMBS bijna al zijn rollend materiaal. Dat de NMBS u zoveel schulden heeft is voor een groot deel daar te zoeken. Ook participeerde de NMBS direkt in de uitbouw van een HST netwerk. Hetgeen in België hoofdzakelijk door de NMBS zelf gebeurde, met alweer ettelijke miljarden schuld extra.
Qua passagiersvervoer doet de NMBS het verre van slecht in Europees perspectief. De interne bedrijfsorganisatie kan wel stukken beter, en mag �* la copernicus wel hervormd worden. Want het is een oubollige bureaucratische structuur, die vooral op discipline is gestoeld. Promotie maken binnen de NMBS heeft niks maken met goede resultaten voorleggen maar met aan examens deel te nemen en de juiste mensen te kennen. Verder is het belangrijk vooral ja te knikken, en de chefs te volgen in wat ze u opleggen. Daar zit het echte probleem van de NMBS.
Denk evenwel niet dat dit op te lossen is door de maatschappij te privatiseren. Een private maatschappij bestaat immers maar om 1 reden, en die is winst maken. Nu is het onmogelijk het passagiersvervoer degelijk en goedkoop te organiseren en dan nog winst te maken ook.
Het passagiersvervoer moet een overheidstaak blijven, alleen moet men het aandurven deze mastodont van een overheidsbedrijf te reorganiseren. naar 21ste eeuwse normen.
__________________
"La nuit toutes les vaches sont noires" parole des Hongrois
struiK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 15:27   #52
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Dank u struik, u vat wonderwel samen, hoe ik erover denk.
Knuppel, nu ik eraan denk, in 1993 zijn ook nog eens een aantal stopplaatsen gesloten. Kan het dan geweest zijn? Dehaene I was ook niet meteen een zegen voor het OV, maar de neergang was vooral begonnen met het gewraakte IC/IR-plan van 1984 door toenmalig minister De Croo, als ik me niet vergis. Een modernisering, die een besparing moest camoufleren, maar daar dus niet in slaagde...
Toch een ding dat Paarsgroen al beter heeft gedaan dan al zijn voorgangers? Ik betwijfel of er zoveel zou worden geïnvesteerd worden in de NMBS, in een coalitie VLD-CD&V-NV-A(-VB). In Nederland maakt Paars dan weer weinig uit, hun ministers van verkeer en waterstaat waren de laatste jaren allemaal een ramp, heb ik de indruk...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 16:12   #53
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Als je in de winter in een ijskoud en winderig wachthok moet staan of je kan in een verwarmd lokaal wachten zul je het verschil wel voelen, hoor!
Volgens mij hebben veel wachtlokalen in Nederland wel verwarming, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker, want ik heb er nog nooit met de kou ingestaan. Er zijn hoe dan ook geen barakken in Nederland...!

Tja, de geschiedenis van het station van Zolder is wel een treurig verhaal en ook wel een erg dure grap. Ongelooflijk en schandalig dat er overal stations zijn gesloten. Ik begin nog te geloven dat Nederland inmiddels een uitgebreider spoorwegnetwerk heeft dan België. Het openbaar vervoer mag dan goedkoper zijn, efficiënter is het blijkbaar niet.

Hier worden juist steeds meer nieuwe stations geopend, vooral bij grote nieuwe woonwijken, maar ook oude stations die eerder gesloten waren!

Er zijn ook plannen om nieuwe lijnen in gebruik te nemen voor lightraildiensten (trein met tramdienst). Er is bijvoorbeeld een plan voor RandstadRail, een verbinding van het Rotterdamse metronet via een bestaande (onrendabele) spoorlijn met het Haagse tramnet. Ook komt er een verbinding tussen Zoetermeer en Den Haag en later nog een nieuwe spoorlijn van Rotterdam naar Zoetermeer. Het plan is inmiddels goedgekeurd en als alles klopt kan ik vanaf 2007 van een metrostation in het centrum van Rotterdam rechtstreeks naar het centrum van Den Haag reizen!

Maar goed, dat de privatisering teruggedraaid moet worden, daar is ondanks alles geen twijfel over mogelijk.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 16:39   #54
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Het is niet onmogelijk dat er stopplaatsen heropenen in België, Dimitri, in 2000 stopte er na 20 jaar terug een trein in Ruisbroek bij Puurs, en vele gemeentebesturen zijn weer beginnen lobbyen om weer hun station te bedienen, zo ook op de lijn Gent-Kortrijk, waar op zijn minst Deinze en Zulte een stopplaats willen heropenen, resp Astene en Olsene, en ook elders onder impuls van de spoorlijncomités van de BTTB. Maar het gaat zeer moeizaam, dat wel...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 23:40   #55
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Dank u struik, u vat wonderwel samen, hoe ik erover denk.
Knuppel, nu ik eraan denk, in 1993 zijn ook nog eens een aantal stopplaatsen gesloten. Kan het dan geweest zijn? Dehaene I was ook niet meteen een zegen voor het OV, maar de neergang was vooral begonnen met het gewraakte IC/IR-plan van 1984 door toenmalig minister De Croo, als ik me niet vergis. Een modernisering, die een besparing moest camoufleren, maar daar dus niet in slaagde...
Toch een ding dat Paarsgroen al beter heeft gedaan dan al zijn voorgangers? Ik betwijfel of er zoveel zou worden geïnvesteerd worden in de NMBS, in een coalitie VLD-CD&V-NV-A(-VB). In Nederland maakt Paars dan weer weinig uit, hun ministers van verkeer en waterstaat waren de laatste jaren allemaal een ramp, heb ik de indruk...
Wat heeft paars-groen beter gedaan?

Ons station is niet terug open en ik doe er geen minuut korter over om naar Brussel te sporen. Misschien is er door paars-groen meer geïnvesteerd in de NMBS maar in Limburg voelen we daar bitter weinig van. Hoeveel procent denk je dat Limburg van die investeringen kreeg toebedeeld? Naar ik hoorde was dat maar een piepklein procentje, hoor!
En dat is al heel lang zo.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 09:00   #56
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Dimitri, zoals u weet zijn ze hier in België altijd wat achter. Wat in andere landen reeds wil men hier toch nog eens proberen. Rekent u er maar op dat die privatiseringen er zullen komen -koste wat het kost zoals bij Sabena- zolang de liberale dogmatiek blijft heersen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 11:11   #57
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Met andere woorden: het is hoog tijd dat de spoorwegen geregionaliseerd worden! Laat Vlaanderen en Wallonie zèlf beslissen over hùn eigen spoorwegnet. Want zelfs tot in de NMBS is er wafelijzerpolitiek: de economisch zééér belangrijke spoorontsluiting van de haven van Antwerpen is jarenlang geblokkeerd door Waalse politici. Nu ze er eindelijk komt ("nationaal belang"!), moest Wallonie ook iets hebben.... U raad het nooit maar de spoorlijn Namen-Luxemburg is ook uitgeroepen tot "spoorlijn van nationaal belang"; zodat de federale staat -lees:Vlaanderen- hiervoor moet betalen.

Eén grote pot oer-Belgisch nat!

Nog enkele redenen waarom het spoor in Vlaamse handen moet komen:

- de bevoegde minister is de totaal onbekwame Durant (Ecolo)
- het busvervoer (dat aan elk Vlaams station aanwezig is) is reeds in Vlaamse handen. Als het spoor dus OOK in Vlaamse handen komt, kunnen de twee veel beter op elkaar worden afgestemd.
- Limburg is inderdaad jarenlang verwaarloosd door het Belgische spoor. (Misschien kunnen de belgicistische Limburgers d�*�*r eens over nadenken?)(Ik denk trouwens dat het station van Hasselt er al 200 jaar hetzelfde uitziet...) Er is geen verbinding tussen Hasselt en bijvoorbeeld Maastricht; wél met Liège (dat helemaal wordt vernieuwd... zoals het station van Namur onlangs...)

Dit is trouwens ook een N-VA standpunt. Met een Vlaamse spoorwegmaatschappij zou Limburg een veel beter spoorontsluiting krijgen.

Antwerpen zou dan ook een véél belangrijker knooppunt kunnen worden. Want nu hebben de francofiele-belgicisten er alle belang bij dat Bruxelles het centrum blijft van het spoorwegnet.
Antwerpen-Centraal wordt volledig vernieuwd (3 verdiepingen) en wordt een hypermodern HST-station. Ik zie dus geen reden om dat station niet wat op te waarderen. En daarbovenop ziet het er nog ongelooflijk mooi uit ook!


Detail Antwerpen-Centraal
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 15:43   #58
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik zou voorstander zijn van een veel intensiever grensverkeer tussen Nederland en Vlaanderen. Door de HSL kunnen er al meer treinen tussen de Randstad en Antwerpen gaan reizen. Door de aftakking van de HSL bij Breda zijn ook aparte treinen tussen Brabant en Antwerpen mogelijk, zoals er ook sneltreinen gepland zijn over de HSL tussen Rotterdam en Breda.
Hier en daar liggen de sporen in de grensgebieden er nog, die waarschijnlijk zo weer in gebruik zouden kunnen genomen. Tussen Maastricht en Hasselt om te beginnen, maar ook tussen Weert en Neerpelt (hoewel dat spoor wel langs natuurgebied loopt) en tussen Terneuzen en Gent.

Vooral de verbinding naar Maastricht lijkt me kansrijk, omdat er dan meteen heel Zuid-Limburg is aangesloten op het Vlaamse spoorwegnet en omgekeerd. Enkele jaren geleden zat ik nog in de rechtstreekse sneltrein van Maastricht naar Knokke, wel via Luik, maar inmiddels rijdt de trein niet verder dan Luik en moet je daar overstappen om in Vlaanderen te komen. Een sneltrein Antwerpen - Hasselt - Maastricht, eventueel verder rijdend naar Heerlen en/of Aken, zou volgens mij heel goed renderen.

Zeno, waarom gebruim jij trouwens steeds de Franse benaming van steden en niet de Nederlandse?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 16:20   #59
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Zeno, waarom gebruim jij trouwens steeds de Franse benaming van steden en niet de Nederlandse?
Aangezien Luik en Namen Waalse steden zijn, heten ze officiëel Liège en Namur... Maar ik doe het niet altijd met een bewuste bedoeling hoor...

Wanneer ik zei "Bruxelles", dan wel. Aangezien ik het had over de francofiele belgicisten. En daar past beter "Bruxelles" bij.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 17:35   #60
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Dank u struik, u vat wonderwel samen, hoe ik erover denk.
Knuppel, nu ik eraan denk, in 1993 zijn ook nog eens een aantal stopplaatsen gesloten. Kan het dan geweest zijn? Dehaene I was ook niet meteen een zegen voor het OV, maar de neergang was vooral begonnen met het gewraakte IC/IR-plan van 1984 door toenmalig minister De Croo, als ik me niet vergis. Een modernisering, die een besparing moest camoufleren, maar daar dus niet in slaagde...
Toch een ding dat Paarsgroen al beter heeft gedaan dan al zijn voorgangers? Ik betwijfel of er zoveel zou worden geïnvesteerd worden in de NMBS, in een coalitie VLD-CD&V-NV-A(-VB). In Nederland maakt Paars dan weer weinig uit, hun ministers van verkeer en waterstaat waren de laatste jaren allemaal een ramp, heb ik de indruk...
Wat heeft paars-groen beter gedaan?

Ons station is niet terug open en ik doe er geen minuut korter over om naar Brussel te sporen. Misschien is er door paars-groen meer geïnvesteerd in de NMBS maar in Limburg voelen we daar bitter weinig van. Hoeveel procent denk je dat Limburg van die investeringen kreeg toebedeeld? Naar ik hoorde was dat maar een piepklein procentje, hoor!
En dat is al heel lang zo.
Zoals je zelf zegt, is Zolder nog steeds niet heropend, maar de lijn wordt wel opgewaardeerd, en met het spoorlijncomité wil men bereiken dat Zolder wordt heropend, en de NMBS lijkt daar schoorvoetend in te volgen. Ik denk dat het mede Paarsgroen is dat het klimaat heeft gecreëerd, waarin dit mogelijk wordt. Zoals je zegt, Limburg is een beetje verwaarloosd, de laatste decennia, maar mogen we hopen op beterschap? De eerste tekenen zijn er vast al.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be