Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 april 2012, 18:19   #21
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hoeveel Zambianen in dezelfde hut wonen heeft nu eens noegabolle te zien met de prijs van een huis in Zichem, he

In Duitsland, net over de grens, is er al geen immobilienbubbel.
Het klopt dat er enorme regionale verschillen zijn in bevolkingsdichtheid.
Toch geldt ook hier in min of meerdere mate het principe van de communicerende vaten.
Hoge bevolkingsdruk geeft aanleiding tot emigratie/immigratie.
Hetgeen vandaag naar hier komt zal morgen mss naar elders vertrekken, maar de gemiddelde druk neemt toe. Zo ook neemt de gemiddelde moeilijkheidsgraad toe om te bouwen en dus ook de prijs.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 20:04   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Het klopt dat er enorme regionale verschillen zijn in bevolkingsdichtheid.
Toch geldt ook hier in min of meerdere mate het principe van de communicerende vaten.
Hoge bevolkingsdruk geeft aanleiding tot emigratie/immigratie.
Hetgeen vandaag naar hier komt zal morgen mss naar elders vertrekken, maar de gemiddelde druk neemt toe. Zo ook neemt de gemiddelde moeilijkheidsgraad toe om te bouwen en dus ook de prijs.
Het zijn echt niet de arme immigranten die de huizenprijzen de hoogte induwen he. Het zijn de mensen die het geld op tafel leggen die dat doen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 08:27   #23
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het zijn echt niet de arme immigranten die de huizenprijzen de hoogte induwen he. Het zijn de mensen die het geld op tafel leggen die dat doen.
Klopt, en bij een totale bevolking van 7 miljard zijn er zeven miljard potentiële rijken (de praktijk leert dat er slechts een klein percent rijk is en de rest afloopt naar quasi nul).
Toch is zeg maar 10% van 7 miljard nog altijd een stuk hoger dan 10% van 1 miljard en dus ....
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 08:51   #24
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het zijn echt niet de arme immigranten die de huizenprijzen de hoogte induwen he. Het zijn de mensen die het geld op tafel leggen die dat doen.
Dat klopt niet helemaal. Die immigranten leven dikwijls wel -zoals wij vroeger - met verschillende gezinnen in hetzelfde huis. Met het gevolg dat zij tesamen dikwijls 'rijkere' westerse gezinnen kunnen overbieden (met dank aan OCMW...). Bovendien leggen hun aankopen een bodem aan de onderkant van de markt, wat de hele markt ondersteunt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 08:54   #25
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Het klopt dat er enorme regionale verschillen zijn in bevolkingsdichtheid.
Toch geldt ook hier in min of meerdere mate het principe van de communicerende vaten.
Hoge bevolkingsdruk geeft aanleiding tot emigratie/immigratie.
Hetgeen vandaag naar hier komt zal morgen mss naar elders vertrekken, maar de gemiddelde druk neemt toe. Zo ook neemt de gemiddelde moeilijkheidsgraad toe om te bouwen en dus ook de prijs.
Als je gelijk hebt, zouden we vandaag een massale emigratie richting Marokko en Turkije moeten zien. De bevolkingsdruk en de woningprijzen zijn daar VEEL lager. Maar ik denk dat de laaste officiële migratiecijfers een iets ander beeld geven
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 09:11   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Dat klopt niet helemaal. Die immigranten leven dikwijls wel -zoals wij vroeger - met verschillende gezinnen in hetzelfde huis. Met het gevolg dat zij tesamen dikwijls 'rijkere' westerse gezinnen kunnen overbieden (met dank aan OCMW...). Bovendien leggen hun aankopen een bodem aan de onderkant van de markt, wat de hele markt ondersteunt.
Ik denk dat helemaal niet. Je hebt natuurlijk gelijk dat een fractietje van de huizenmarkt hierdoor beinvloed wordt, maar de hoge huizenprijzen zijn geen gevolg van een tekort aan woningen PER SE (anders zouden er vele "rijke daklozen" zijn die in de straten rondzwerven met valiezen vol geld op zoek naar een zeldzaam te huren of te kopen huis) ; maar wel van een HEEL GROTE DRANG om:
1) niet te huren maar te kopen
2) in huizen te beleggen als spaarmiddel

Normaal gezien stijgen de huizenprijzen met de economische groei (wat dus meer is dan gewoon de inflatie volgen). Als er economische groei is, worden huizen effectief netto waardevoller. Dat is omdat het aanbod van huizen per inwoner ongeveer constant blijft. Maw, huizen gelden als een "eerlijke munt" in zekere zin, die ook zou deflateren (munt wordt meer waard) naargelang de economische groei.
Met een centrale bank die niet aan valsmunten zou doen, zouden huizenprijzen evenveel stijgen in waarde als opgepot geld.

Dat is een wetmatigheid die gedurende decennia is vastgesteld: huizenprijzen volgen het BNP per hoofd, met daar bovenop cycli.

Sinds een kleine 10 jaar is er in Europa een systematische afwijking hiervan vastgesteld, en huizenprijzen die veel sneller stijgen dan de groei. De enige uitzondering daarop is Duitsland.

Dat doet natuurlijk aan een heel sterke "cyclusbeweging" denken, ook genoemd een speculatieve bel: de stijgende huizenprijzen laten nieuwe kopers vermoeden dat die gaan blijven stijgen en zijn dus bereid om veel meer op tafel te leggen.... tot er aan de prijsstijging een einde komt, van de slag stuikt de vraag ineen, zakken de prijzen, is het paniek verkoop en klapt de bel ineen. Ik heb dat jaren gedacht.

Maar er is een andere mogelijkheid. De officiele inflatie is rond de 2% geweest in Europa, maar de ECB heeft veel meer geld bijgedrukt dan die 2% kan verklaren. Hoe komt dat ? Dat kan enkel als dat geld ergens opgepot is op een of andere manier. Waar ? Misschien deels in immobilien.

Maw, de ECHTE inflatie was veel groter dan de officiele, en de huizenprijzen waren daarvan gewoon de indicator. Aangezien die niet mee opgenomen zijn in de "inflatie mandjes" worden die gewoon niet meegerekend.
Huizen zijn dus opgepot geld, het lijkt op een bel, maar het is eigenlijk een inflationele tijdbom.

Maw, misschien zijn het structurele beleggers die veel geld hadden die heel veel huizen hebben opgekocht, en daardoor de prijzen hebben omhoog gedreven. Dat kan gaan van de lokale beenhouwer die 3 of 4 huizen heeft gekocht, tot het beleggingsfonds dat 20 flatgebouwen in zijn portefeuille heeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:26   #27
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Als je gelijk hebt, zouden we vandaag een massale emigratie richting Marokko en Turkije moeten zien. De bevolkingsdruk en de woningprijzen zijn daar VEEL lager. Maar ik denk dat de laaste officiële migratiecijfers een iets ander beeld geven
Wel , de feiten zijn duidelijk , deniet werkende en niet vermogende blijven hier en hokken in huizen vn de kapitaal krachtige landgenoten . die zijn huur vaak ontvangt via het ocmw .

De jonge generatie met hoge opleiding en met centen , die keren meer en meer terug naar hun land .

Het is voor vele vreemdelingen ook veel makkelijker om huizen te kopen in België dan voor belgisch koppeltjes . vaak krijgen zij renteloze leningen waardoor vb met een gelijk inkomst , het ene gezin met renteloze lening makkelijker kan kopen en het belgische koppeltje moet hoge inbreng hebben en in de commerciele bankenmarkt gaan financieren .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 12:42   #28
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Als je gelijk hebt, zouden we vandaag een massale emigratie richting Marokko en Turkije moeten zien. De bevolkingsdruk en de woningprijzen zijn daar VEEL lager. Maar ik denk dat de laaste officiële migratiecijfers een iets ander beeld geven
Ik had idd moeten schrijven dat:

Hoge bevolkingsdruk is één van de factoren die aanleiding geeft tot emigratie/immigratie (niet de enige uiteraard)
ipv gewoon
Hoge bevolkingsdruk geeft aanleiding tot emigratie/immigratie.

Hierdoor kan je idd verkeerdelijk de indruk krijgen dat er maar één factor is die stijgende prijzen verklaart, terwijl dit geenszins mijn bedoeling is om het zo te stellen.
Bevolkingstoename is gewoon een factor erbij (bij de zovele andere).
Maar het is wel een belangrijke factor die zoals gewoonlijk compleet over het hoofd gezien wordt, vandaar mijn poging tot correctie.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 12:58   #29
karelc
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 april 2012
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wil je de "schuldige" kennen van deze hoge prijzen ? Wel, hierboven schrijf je wie de schuldigen zijn.

Iets is zoveel waard als de zot ervoor geeft, en als "jonge koppels" bereid zijn om met hulp van hun ouders en weet ik veel, fortuinen neer te tellen voor een krot, dan zou het onnozel zijn van het niet zo duur te verkopen he.
Zo is het

Laatst gewijzigd door karelc : 25 april 2012 om 13:02.
karelc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 18:59   #30
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Er is vandaag een cijfer gezet op de overwaardering van de Belgische huizen : 15%

Dat is natuurlijk een gemiddelde,het zal waarschijnlijk veel erger "aanvoelen" op menige plaats,maar niettemin kan men dat bezwaarlijk een "immo-bel" noemen...

Ook de kwaliteit van de hypothecaire kredieten ,waarmee men bedoeld te meten of de banken massaal blootgesteld dreigen te zijn aan niet terugbetaalde kredieten,zou in Belgie goed zijn...(in Spanje bijvoorbeeld is zelfs het woord "catastrofaal" niet meer toereikend)

Nadere studie leert echter dat de mensen meer eigen kapitaal in een huis steken,dus dat de banken geleidelijk aan invloed verliezen op de huizenmarkt!(wat zal dit betekenen voor onze teerbeminde bankjes op langere termijn?...hypo was voor hen zo goed als goud in Belgie totnogtoe)

Dat is over het algemeen toch goed nieuws,het kan betekenen dat het beleid zich nu moet toespitsen op die regio's ,ik denk aan de stadskernen,waar teveel gespeculeerd wordt,ten nadele van de maatschappij zelf..(ik verwijs naar Brussel...)


De olifant is (nog) niet zo groot als gevreesd in Belgie...

Laatst gewijzigd door kelt : 22 juni 2012 om 19:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 19:28   #31
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Beste mensen

Jullie hebben ondertussen al gezien dat de huizen heel duur zijn

Je ziet dat "krotjes" die er veervallen bij liggen soms 150.000 euro's en zelfs nog meer


Je ziet dat jonge koppeltjes de hulp inroepen van de ouders om dat op een fatsoenlijke manier te kunnen afbetalen, je ziet mensen een tweede bijberoep aannemen,


De allegrootste schuldenaar van al dees gedoe is niemand minder dan de overheid, de overheid kijkt lachend toe met blote tanden, hoe de vastgoedmaklaars (de maffia) de prijzen kunstmatig de hoogte inbrengt en dan fel en radikaal deze prijzen verdedigt, en de prijzen door de strot duwt van de gewone man


De overheid heeft er alle baat bij dat de prijzen blijven want zo heb je meer belastinginningen en meer registratierechten

Johan van de Lanotte is er een beetje in geslaagd om de energieprijzen te bevriezen nu is het de beurt aan de torenhoge prijzen


Het blijkt zelfs dat de prijzen in Belgie 63 % goedkoper zijn dan de ons omringende landen


Dit moet een halte toegeroepen worden, (oproep aan de overheid)

De overheid is idd de grootste schuldige maar niet zozeer omdat ze de 'vastgoedmafia' verdedigen.

Ik zou eerder kijken naar het kunstmatig inperken van het aanbod door de overheid (zonevreemde woningen - steve 'bulldozer' stevaert, het kunstmatig verlagen van de beschikbare bouwgrond mits gewestplannen, het voor huurders tov eerlijke verhuurders erg oneerlijke wetssysteem) en natuurlijk een explosie van de vraag (de door de overheid georganiseerde ongekende toestroom van migranten die ook allemaal een dak boven hun hoofd nodig hebben).
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 19:29   #32
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Als Coene zegt dat er een overwaardering is van 50% dan kan je erop aan dat vanavond nog 500.000 koppeltjes hun huis te koop zetten op een immo-site.
Het feit dat hij als voorzitter van de nationale bank oproept tot waakzaamheid is al een verontrustend signaal. 15% overwaardering is veel.

Ik weet nog goed dat de europese stress-testen besloten dat er geen enkel gevaar was voor belgische banken. Zie Dexia.
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 02:55   #33
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Ik ga Satiper bijtreden.

Wat je ziet hier zijn volgens mij toch met name de effecten van demografie:

- ettelijke jaren geleden liepen we hier rond met 10 miljoen
- met name dankzij immigratie zijn er dat vandaag 11 miljoen en het aantal stijgt dag na dag ...
- daarnaast zijn er meer en meer alleenstaanden of verknipte gezinnen
- voor "sociaal zwakkeren" (lees: profitariaat) is het bovendien ook aantrekkelijker om alleen te gaan wonen (twee sociale woningen, nauwelijks huur want men is 'alleenstaand', zeer veel andere voordelen en vooral: een veel hogere werkloosheidsuitkering of leefloon en naar kindergeld toe zou het ook voordelen met zich meebrengen, dit zou vaak gedaan worden door allochtonen - ik heb recent van iemand die beroepsmatig veel met deze mensen in aanraking komt gehoord dat het zo is)

België hoorde samen met NL reeds bij de dichtstbevolkte landen van Europa...
Iedereen wil wonen in de stad, kortbij het werk, maar liefst toch ook rustig, lintbebouwing is het gevolg ... Het vroegere gebrekkige tot zelfs afwezige ruimtelijke ordeningsbeleid heeft daar zeker niet positief aan bijgedragen. Wie kon ook weten dat er na de immigratiestop die onze overheid invoerde in de jaren tachtig er desondanks toch massaal migranten naar België zouden afzakken om hier te komen leven en ook hun openbare instellingen op te eisen (moskees, ...).

Er is geen plaats meer, zo simpel is het eigenlijk.

Als er die wel nog is, is die voor de 'gewone man' niet meer betaalbaar, tenzij die gewone man rijke ouders heeft (grofweg) of gewoon heel hard en goed heeft gewerkt. Resultaat is dat dit wordt opgekocht door projectontwikkelaars, die natuurlijk vrij aan prijszetting kunnen doen door het feit dat er daar volgens mij eerder dan bij particulieren (waarbij de woningen ook allemaal verschillend zijn en prijsvergelijkingen bijgevolg moeilijk) sprake kan zijn van een soort "prijs-consensus".

Maar then again ... ik vrees dat de vraagprijs conform demografie is...

En we willen allemaal een open bebouwing, liefst een moderne asbest-vrije fermette die reeds klaar is en zonder renovatiewerken, met een kelder, verdieping en gelijkvloers, goed stevig en beveiligd, voorzien van alle moderne comfort, die rustig gelegen is, een grote afgeschermde privé-tuin heeft, maar die toch vlakbij alle grote verbindingswegen ligt zodat we snel en vlot op ons werk kunnen geraken zonder al te veel in de file te staan. En die in de omgeving toch genoeg recreatiemogelijkheden biedt zodat we op zondag of in het weekend ook eens te voet naar de bakker, speeltuin, natuurdomein, ... kunnen gaan en er heel wat georganiseerd wordt door de buurt.

De massale vraag naar dit soort woningen, (die vroeger eigenlijk "standaard" waren en die ieder gezin (zeker tweeverdieners) zich kon veroorloven) uit zich in de prijzen.

(Btw: ik ken een huis dat te koop is en perfect aan deze beschrijving voldoet. )
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 10:18   #34
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
En we willen allemaal een open bebouwing, liefst een moderne asbest-vrije fermette die reeds klaar is en zonder renovatiewerken, met een kelder, verdieping en gelijkvloers, goed stevig en beveiligd, voorzien van alle moderne comfort, die rustig gelegen is, een grote afgeschermde privé-tuin heeft, maar die toch vlakbij alle grote verbindingswegen ligt zodat we snel en vlot op ons werk kunnen geraken zonder al te veel in de file te staan.
En dat is het probleem. Niet de huizen zijn te duur. De verwachtingen van de gemiddelde Belg zijn te hoog.
Als ik mensen hoor klagen dat de huizen in België duur zijn kom ik soms niet bij van het lachen.
Waar ik woon betaal je 500000 euro voor een appartement met 2 slaapkamers.

België is een dichtbevolkt land dat generaties lang gedaan heeft alsof het geen dichtbevolkt land was. En dat zorgt nu inderdaad voor allerhande problemen. Het wordt tijd dat men de woonwensen aan de realiteit aanpast. Niet iedereen heeft een tuin nodig. Niet iedereen moet in een fermette wonen. Kleinschalige appartementsgebouwen zoals bijvoorbeeld in Duitsland gebruikelijk is zijn misschien wel een betere oplossing.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 11:21   #35
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
En dat is het probleem. Niet de huizen zijn te duur. De verwachtingen van de gemiddelde Belg zijn te hoog.
Als ik mensen hoor klagen dat de huizen in België duur zijn kom ik soms niet bij van het lachen.
Waar ik woon betaal je 500000 euro voor een appartement met 2 slaapkamers.
Dat was in California of Spanje ook nog het geval tot de crisis kwam. Een paar maanden later was het nog maar een fractie van dat bedrag.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 14:20   #36
(neo)geopolitiek
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 augustus 2009
Locatie: Enclave Mechelen
Berichten: 687
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moor Bekijk bericht
Beste mensen

Jullie hebben ondertussen al gezien dat de huizen heel duur zijn

Je ziet dat "krotjes" die er veervallen bij liggen soms 150.000 euro's en zelfs nog meer


Je ziet dat jonge koppeltjes de hulp inroepen van de ouders om dat op een fatsoenlijke manier te kunnen afbetalen, je ziet mensen een tweede bijberoep aannemen,


De allegrootste schuldenaar van al dees gedoe is niemand minder dan de overheid, de overheid kijkt lachend toe met blote tanden, hoe de vastgoedmaklaars (de maffia) de prijzen kunstmatig de hoogte inbrengt en dan fel en radikaal deze prijzen verdedigt, en de prijzen door de strot duwt van de gewone man


De overheid heeft er alle baat bij dat de prijzen blijven want zo heb je meer belastinginningen en meer registratierechten

Johan van de Lanotte is er een beetje in geslaagd om de energieprijzen te bevriezen nu is het de beurt aan de torenhoge prijzen


Het blijkt zelfs dat de prijzen in Belgie 63 % goedkoper zijn dan de ons omringende landen


Dit moet een halte toegeroepen worden, (oproep aan de overheid)
je kan misschien beginnen met je etnische verwanten te overtuigen om te stoppen met het gezamenlijk aankopen van panden aan belachelijk hoge prijzen.

Mijn huidige echtgenote had een bescheiden woning toen ik haar leerde kennen, aangezien ik er ook één had besloten we de woning van mijn vrouw te verkopen. Wetende dat de waarde ongeveer, destijds 180000 euro was, vroegen we 190000 euro, het pand werd uiteindelijk verkocht aan een "collectief" bestaande uit frans sprekende marokanen die zonder discussie de vraagprijs neertelde. Ze deden geen moeite om de prijs te laten zakken, wij waren bereid om te zakken tot 170000 euro
__________________
Man invented language to satisfy his deep need to complain

Laatst gewijzigd door (neo)geopolitiek : 23 juni 2012 om 14:22.
(neo)geopolitiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 00:57   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Ik zeg al 25 jaar , als je een huis wil kopen neem een onafhankelijke schatter , of nog beter een aannemer mee . ( de combinatie van de twee nog beter ) ALs men mij vraagt om mee te geen , ga ik met mijn bestelwagen en neem een ladder mee , een paar botten en een zware zaklamp . Kruip in de dakgoor en neem een paar pannen weg . zo ken ik de staat van de goot , het dak en eventueel onderdak . Ik ga op zolder en in kelder en eventuele kruipruimte .

Ik moet U vertellen dat ik nog door geen enkele makelaar warm onthaalt ben . En dat mijn tussenkomst een vreemd resultaat heeft . de verkoop gaat heel vaak niet door .
We hebben momenteel ook een huis in de koop te staan, erfenis en idd het is me opgevallen dat de "schatting" van het verkoopburo nogal abracadabra cijfers zijn. Meestal gerelateerd op andere huizen in min of meer dezelfde toestand en zo? Opgemeten op 15 minuten en naar niks gekeken of het is zo een beetje hoe proper het allemaal staat en dergelijke.
Hoe bereken je de waarde van een huis feitelijk?

Lijkt me een moeilijke oefening.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 09:44   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe bereken je de waarde van een huis feitelijk?
Door een koper te vinden die het wil betalen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 12:15   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Door een koper te vinden die het wil betalen.


Komt er zo niks ingewikkelds achter de hoek kijken zoals bv; grondwaarde...bouwmaterialen..werkuren...ligging.. .rendement?
allez zo dingen die nu eens niks te maken heeft met ; ah daar wat verder vragen ze x zoveel en het trekt een beetje op het mijne dus vraag ik ook x zoveel?

Als ik zo eens bekijk met welk gemak ze nu de prijs komen inschatten?
10 minuten door het huis lopen, vlug eens de maten tussen de muren nemen en daarna meteen weten hoeveel het ongeveer waard is...dat alles door mensen die niks van bouw afweten...kan dat toch niks anders dan bullshit zijn allemaal.

En die prijzen allemaal? Alles zuigen ze ter plekke uit hun duim. Ah daar moet een nieuwe keuken in? Reken op 10'000€ (je hebt ook keukens voor 1000€ hé)
Vensters moeten allemaal vernieuwd worden, reken op 25000€ want dat is duur hé? Ja 25000€ is idd duur...besparing per m² glasoppervlak tussen het beste en het slechtste is ongeveer 25€/jaar. Is het dan niet beter ze te laten zitten?

pff ik heb er geen fluit vertrouwen in wat experten zeggen. Ze kennen er geen bal van.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 12:22   #40
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht


Komt er zo niks ingewikkelds achter de hoek kijken zoals bv; grondwaarde...bouwmaterialen..werkuren...ligging.. .rendement?
allez zo dingen die nu eens niks te maken heeft met ; ah daar wat verder vragen ze x zoveel en het trekt een beetje op het mijne dus vraag ik ook x zoveel?

Als ik zo eens bekijk met welk gemak ze nu de prijs komen inschatten?
10 minuten door het huis lopen, vlug eens de maten tussen de muren nemen en daarna meteen weten hoeveel het ongeveer waard is...dat alles door mensen die niks van bouw afweten...kan dat toch niks anders dan bullshit zijn allemaal.

En die prijzen allemaal? Alles zuigen ze ter plekke uit hun duim. Ah daar moet een nieuwe keuken in? Reken op 10'000€ (je hebt ook keukens voor 1000€ hé)
Vensters moeten allemaal vernieuwd worden, reken op 25000€ want dat is duur hé? Ja 25000€ is idd duur...besparing per m² glasoppervlak tussen het beste en het slechtste is ongeveer 25€/jaar. Is het dan niet beter ze te laten zitten?

pff ik heb er geen fluit vertrouwen in wat experten zeggen. Ze kennen er geen bal van.

Als ik een huis zou kopen, is voor mij het skelet van de woning belangrijk. Ik bedoel daarmee de kwaliteit van de muren + dak. Goede bepleistering bespaart ook al veel uit, maar daar kan ook mee gefoefeld worden. Al de rest interesseert mij niet qua inrichting en daar wil ik geen massa's geld voor neertellen. Een badkamer die in orde is heeft zijn waarde, maar omdat de tegeltjes wat sjieker zijn meer betalen ? Dat doe ik dus niet.
Makelaars zijn verkopers. Die halen alleen verkoopsargumenten naar boven, van bouw kennen ze inderdaad niets, ondanks dat ze een materialencursus of wat dan ook hebben gekregen.
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be