Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wat wordt onze tijdzone?
GMT +0, lekker makkelijk omrekenen 3 13,64%
Zo dicht mogelijk bij de natuurlijke tijd, ergens tussen +0 en +1, liefst net onder de +0,5 2 9,09%
Wintertijd, +1 5 22,73%
Zomertijd, +2 2 9,09%
Zolang het maar hetzelfde is als de rest van de EU, CET was super handig 6 27,27%
Blijven wisselen, ik slaap in het weekend ook een uurtje langer, heb nooit ergens last van 1 4,55%
Anders 1 4,55%
Wat kan mij dat nou schelen, stop eens met geld te verspillen aan politieke stunts! 2 9,09%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 september 2018, 19:31   #41
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Is dat een probleem?
In Spanje gaan ze nooit eten voor het 14u is.
Dat is het net hè Bobke.
Iets wordt een gewoonte (bijna ongeschreven regel) omdat we (een meerderheid) ons een bepaalde gewoonte eigen maken (In Spanje kan dat bvb lunch om 14 u zijn).
En dat gebeurd omdat we dat op één of andere manier aangenamer vinden.
Zo slapen de meeste mensen 's nachts en hebben handelingen waar men wakker moet voor zijn, meestal plaats overdag (het kan omgekeerd, sommigen doen het ook omgekeerd, maar meestal is het dus anders).

Ik denk dat het gemiddeld net iets gezonder is om 's nachts te slapen en overdag wakker te zijn, al is daarmee niet gezegd dat het in sommige gevallen best net andersom kan zijn.

Mensen die gepensioneerd zijn of op een andere manier niet gebonden door het tijdsrooster dat de overheid oplegt kunnen het opgelegde kader effectief negeren en hun eigen ritme bepalen.
De anderen dienen onder het huidige stelsel (zomertijd) zich in het opgelegde rooster in te passen, ongeacht hun voorkeuren (en daar wringt voor sommigen het schoentje toch wel wat).

Wintertijd, is het stelsel dat gegroeid is uit ervaring en gewoontevorming met een kleine correctie naar éénvormigheid.
Het is dus het stelsel tot wat de gemiddelde Belg zal neigen als sturing van overheid achterwege blijft en dus is dat hetgeen te verkiezen is als je het welzijn als criterium wenst te hanteren.

Laatst gewijzigd door satiper : 24 september 2018 om 19:52.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2018, 20:28   #42
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Dat is het net hè Bobke.
Iets wordt een gewoonte (bijna ongeschreven regel) omdat we (een meerderheid) ons een bepaalde gewoonte eigen maken (In Spanje kan dat bvb lunch om 14 u zijn).
En dat gebeurd omdat we dat op één of andere manier aangenamer vinden.
Dat bedoel ik.
Het maakt weinig uit of de zon om twaalf uur net in het zuiden staat.
Wel is het belangrijk dat de zon onder is als we gaan slapen, en ze in de zomer niet s’nacht in onze ogen schijnt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 08:26   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Probleem met huidige zomertijd is dat men mensen (die gaan werken) wel verplicht om hun bokes op te eten als de zon nog van bijlange niet op haar hoogste punt staat.
Dat is een afspraak met de werkgever. Ik denk niet dat een werkgever er een probleem van maakt als iedereen in het bedrijf "om 15 uur" wil gaan eten he. Die "15 uur" zijn gewoon een naam voor een moment van de dag. Hadden we dat nu "13 uur" genoemd dan was dat nogaltijd hetzelfde moment van de dag, maar met een andere naam.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2018 om 08:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 08:28   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
En dus is het argument dat alle klokken moeten gelijklopen er eigenlijk geen.
Kan ik best akkoord mee gaan.
Dat was mijn punt inderdaad. Het enige wat je moet weten is welke het verschil is in gebruikte tijdschalen als je met iemand een afspraak maakt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 08:30   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat bedoel ik.
Het maakt weinig uit of de zon om twaalf uur net in het zuiden staat.
Wel is het belangrijk dat de zon onder is als we gaan slapen, en ze in de zomer niet s’nacht in onze ogen schijnt.
En in dat opzicht is het zelfs eigenaardig om de zon om 12 uur in het zuiden te willen, om 7 uur (5 uur voor zon maximum) aan onze activiteiten te beginnen, en om 22 uur (10 uur na zon maximum) aan onze activiteiten een einde te stellen, grosso modo (ttz, opstaan om 7 uur, gaan slapen om 10 uur 's avonds).

Onze "normale uren" zijn al helemaal niet centraal rond het zon maximum verdeeld.

Het zou logischer zijn dan om rond 4 of 5 uur 's morgens op te staan, en om 7 of 8 uur 's avonds gaan te slapen. Dan ben je symmetrisch rond 12 uur bezig, en als dat het zonmaximum is, dan ben je maximaal gebruik aan het maken van het zonlicht.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2018 om 08:33.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 09:09   #46
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Zeg mannekes, met al jullie tijdverschillende meningen ga 'k hier in 't slaap vallen, zenne.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 09:22   #47
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Opstaan in het donker om te gaan werken is tegennatuurlijk en doet me aan een slavenmaatschappij denken. Hoe meer dat kan vermeden worden hoe beter. Maar men past beter de werktijden aan dan de klok.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 09:40   #48
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Opstaan in het donker om te gaan werken is tegennatuurlijk en doet me aan een slavenmaatschappij denken. Hoe meer dat kan vermeden worden hoe beter. Maar men past beter de werktijden aan dan de klok.
Inderdaad. (in Zweden in de winter kunt ge wel niet anders he, dan opstaan als het donker is en naar huis gaan als het donker is).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:25   #49
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. (in Zweden in de winter kunt ge wel niet anders he, dan opstaan als het donker is en naar huis gaan als het donker is).
Ze kunnen even goed minder uren werken.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:27   #50
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ze kunnen even goed minder uren werken.
en een maand of vier winterslaap houden?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:30   #51
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en een maand of vier winterslaap houden?
En in de zomer verlof.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:34   #52
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Zoals ook al aangestipt hier, maar nu met poll.

Juncker heeft bij wijze van populariteitsstunt besloten om de minst representatief mogelijk volksraadpleging ooit te houden, met voorspelbaar resultaat. Oké, prima. De volgende stap in zijn charmeoffensief was om hard te roepen dat er gedecentraliseerd wordt, landen mogen nu hun eigen tijdzone gaan bepalen! Zolang die maar geen zomertijd en wintertijd bevat, want dan vind Juncker je niet meer lief. Ik denk niet dat iemand hier vragende partij voor was, dat alle parlementen zich los moeten gaan buigen over hun tijdszone met als gevolgd een versplinterd landschap. Maar het is wel de realiteit. Daarom hierbij in de geest van Juncker: een compleet niet representatief onderzoek naar wat onze nieuwe tijd moet worden. En den bovenbuur zegt onze omdat de Benelux samen een tijdszone wil gaan kiezen, in overleg met enkele buurlanden, zoals Frankrijk, Duitsland en Italië (Michel's woorden, niet die van mij).

Dus, wat moet het worden, en hoe blij bent u daar mee?
Een volksraadpleging ,wat een onzin!
Laat deskundigen de zomer/wintertijd bepalen.
Besteedt referenda aan andere zaken!
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:36   #53
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En in de zomer verlof.
Precies. Niet meer maar minder werk creëren dient het doel te zijn. Werk blijft dan over als keuze.

Even het koffieapparaat aanzetten. Bespaart tijd. In principe kan 1 persoon een hele planeet beheren. De rest mag op vakantie.

Laatst gewijzigd door Bach : 25 september 2018 om 10:39.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:40   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Precies. Niet meer maar minder werk creëren dient het doel te zijn. Werk blijft dan over als keuze.

Even het koffieapparaat aanzetten. Bespaart tijd. In principe kan 1 persoon een hele planeet beheren. De rest mag op vakantie.
Waarom zou die de anderen op vakantie tolereren ? De wereldslaaf ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 10:43   #55
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waarom zou die de anderen op vakantie tolereren ? De wereldslaaf ?
Dat mag jij zijn dan. Je wil toch die macht. De vakantiegangers zullen u de illusie van controle gunnen. Ondertussen treurend om je angstige natuur.

Laatst gewijzigd door Bach : 25 september 2018 om 10:44.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 12:34   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dat mag jij zijn dan. Je wil toch die macht. De vakantiegangers zullen u de illusie van controle gunnen. Ondertussen treurend om je angstige natuur.
Waarom zou ik die niet extermineren ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 12:59   #57
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En in dat opzicht is het zelfs eigenaardig om de zon om 12 uur in het zuiden te willen, om 7 uur (5 uur voor zon maximum) aan onze activiteiten te beginnen, en om 22 uur (10 uur na zon maximum) aan onze activiteiten een einde te stellen, grosso modo (ttz, opstaan om 7 uur, gaan slapen om 10 uur 's avonds).

Onze "normale uren" zijn al helemaal niet centraal rond het zon maximum verdeeld.

Het zou logischer zijn dan om rond 4 of 5 uur 's morgens op te staan, en om 7 of 8 uur 's avonds gaan te slapen. Dan ben je symmetrisch rond 12 uur bezig, en als dat het zonmaximum is, dan ben je maximaal gebruik aan het maken van het zonlicht.
Je kan je dat nu idd nog nauwelijks voorstellen, maar dat is heel lang het regime geweest vermoed ik, min of meer gelijklopend met de rest van de dierenwereld (ook daar weer de uitzonderingen niet te na gesproken).

Dat moet ongeveer het meest gezonde regime zijn dat men kan toepassen denk ik (direct maar bij zeggen dat ik het zelf niet toepas voor alle duidelijkheid).
Natuurlijk heeft de mens de dag verlengt, met kunstlicht, eerst kaars, petroleum, gas, elektriciteit, ...
De mens heeft vervolgens ook meer activiteiten op zijn lijstje geplaatst (sommige leuk, andere iets minder), gevolg drukkere agenda.
Dat is zeker niet allemaal kwalijk, maar er hangen daar toch ook zeker negatieve aspecten aan vast.
Als men de gezondheid en het welzijn (ook geestelijk) voor ogen houdt, mag (en moet) dat volgens mij zeker in de overwegingen meegenomen worden.

Laatst gewijzigd door satiper : 25 september 2018 om 13:00.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 13:04   #58
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Je kan je dat nu idd nog nauwelijks voorstellen, maar dat is heel lang het regime geweest vermoed ik
Ik ben een klein beetje opgeschoven, maar gedurende jaren stond ik op tussen 4 en 5 uur 's morgens (zaaaalig, geen kat !) en ging ik slapen rond 8 of 9 uur ('s avonds doe je toch niks interessants, TV kijken en zo, en het interessante deel met de kinderen is voorbij: huiswerk). Soms moet ge eens bij uw gezin blijven om niet helemaal te vervreemden he, maar dan valt ge in slaap voor den TV

Tegenwoordig is het eerder 5 uur - 10 uur. Soms doe ik wel dingen tot middernacht of zo, als ik alleen kan zijn.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 september 2018 om 13:04.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 13:12   #59
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben een klein beetje opgeschoven, maar gedurende jaren stond ik op tussen 4 en 5 uur 's morgens (zaaaalig, geen kat !) en ging ik slapen rond 8 of 9 uur ('s avonds doe je toch niks interessants, TV kijken en zo, en het interessante deel met de kinderen is voorbij: huiswerk). Soms moet ge eens bij uw gezin blijven om niet helemaal te vervreemden he, maar dan valt ge in slaap voor den TV

Tegenwoordig is het eerder 5 uur - 10 uur. Soms doe ik wel dingen tot middernacht of zo, als ik alleen kan zijn.
Vroeger ging hier het gezegde de ronde dat de uren die je voor middernacht kon slapen als dubbel konden gerekend worden.

Het is maar een gezegde, en gezegde's (volkwijsheden) zijn zeker niet altijd even betrouwbaar, maar anderzijds ontstaan ze meestal toch uit gebundelde ervaringen, en in dat opzicht bevatten ze vaak toch wel enige vorm van waarheid.

Om maar te zeggen, de hemelse mechaniek (alle bewegingen/draaiingen, aarde, zon, maan, ...) heeft zeer veel invloed op het leven (in de dieren en plantenwereld is dat gewoon overduidelijk).
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2018, 14:13   #60
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar houdt ge nog rekening met de zonnetijd of kijkt ge op uw uurwerk?
Helaas voor u heeft het lichaam nu eenmaal een bioritme dat werkt op basis van licht. Het is kortom niet iets dat je zomaar onder tafel kan vegen net zoals de geëvolueerde, beschaafde en moderne mens ook nog steeds moet schijten - niettegenstaande hij dat graag anders zou zien.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 29 oktober 2018 om 14:14.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be