Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 september 2013, 08:42   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard Vlaming kruipt voor bijna elke verplaatsing in de auto

En toch altijd maar klagen over het stokkende verkeer en de dure brandstofprijzen. Zie hier de verklaring.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...-de-auto.dhtml
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 08:49   #2
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 08:49   #3
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.457
Standaard

Buiten de steden is er dan ook geen alternatief. Om te pendelen evenmin. Op een infrastructuur van +30 jaar oud met een aantal wagens dat in die periode verdrievoudigd is. Geen wonder dat we stil staan.
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 09:19   #4
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.
Yup. Een reden te meer om het autogebruik zwaarder te belasten i.p.v. het autobezit zodat de degene die zijn wagen veel van stal haalt en veel rijdt uiteindelijk meer mag betalen. Ook de fiscaal gunstige bedrijfswagen ( waarvan 2/3 eigenlijk niet nodig zijn ) zwaarder belasten al dan niet met een verlaging van de loonlast zodat het voordeliger wordt om een loonsverhoging toe te kennen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Buiten de steden is er dan ook geen alternatief. Om te pendelen evenmin. Op een infrastructuur van +30 jaar oud met een aantal wagens dat in die periode verdrievoudigd is. Geen wonder dat we stil staan.
Soms is dat zo. Meestal redeneren de mensen echter zo als ondernemerke. Zie ook het bewuste artikel. Als kippen zonder kop kijken ze enkel naar hun eigen voordeeltje ( zonder het totale plaatsje te bekijken ) en als iedereen dan hetzelfde doet als zij, dan staan ze natuurlijk in een overbevolkte regio als Vlaanderen overal in de file aan te schuiven. En dan worden ze boos natuurlijk en moet alles en iedereen het ontgelden; vrachtwagens, fietsers, voetgangers, de overheid, Crevits … . Ze willen dan vooral niet geconfronteerd worden met de gedachte dat ze eigenlijk zelf verantwoordelijkheid zijn; ze kiezen immers waar ze gaan werken, waar ze gaan wonen, hoe ze de verplaatsingen maken en hebben dus zelf de sleutel in handen.

Citaat:
Definitie
Ontkenning is een psychologisch afweermechanisme. Het verschijnsel treedt op als iemand wordt geconfronteerd met gevoelens of emoties die moeilijk of helemaal niet te accepteren zijn. De persoon spreekt dan de feiten tegen om het negatieve gevoel niet te hoeven confronteren
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 09:28   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=DYUvTGcx-ec
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 09:32   #6
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden.
U maakt een grapje neem ik aan?

Hier alvast een linkje;

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130515_003


Het is goedkoop, je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren reistijd, goed voor je algehele gezondheid, je hebt geen stress meer, geen files en zoektochten naar parkeerplaatsen, geen vervuiling, geen lawaaiproductie, … kortom eigenlijk teveel voordelen om op te noemen. En u vraagt er slechts 1?

De voorwaarde is natuurlijk wel dat je een gezonde en veilige fietsweg hebt. Als dat het geval is, dan is het een geschenk.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 09:41   #7
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.
ik rijd elke dag 15km enkel met de fiets naar t werk. 40 minuten zen. ik geniet daar enorm van. 40 minuten van mij. zonder gsm.

vroeger was ik gestresseerd tegen de tijd dat ik op de job kwam, en tegen de tijd dat ik thuis was nog erger (ik krijg er spontaan een slecht gevoel bij als ik nog maar aan die avondspitsen terug denk). Heb dan een aantal jaar met de moto gedaan, dat ging nog.

maar echt de fiets ... dat laat ik me niet meer afpakken gewoon. ik zweer het u, als den baas morgen zegt : hier is ne firmawagen én ge moet daar elken dag mee naar t werk komen ... dan is m van mij vanaf, daar moet ik geen minuut over denken, dan krijgt m gelijk mijn ontslag!

om maar te zeggen dat ik nen andere mens ben inmiddels.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 09:56   #8
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
U maakt een grapje neem ik aan?

Hier alvast een linkje;

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130515_003


Het is goedkoop, je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren reistijd, goed voor je algehele gezondheid, je hebt geen stress meer, geen files en zoektochten naar parkeerplaatsen, geen vervuiling, geen lawaaiproductie, … kortom eigenlijk teveel voordelen om op te noemen. En u vraagt er slechts 1?
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 10:00   #9
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

eerlijk is eerlijk

dat goedkoop is ook relatief ... eens ge fietsverslaafd wordt ... hebt ge minstens drie pareltjes staan die samen zoveel kosten als uwen auto en ge hebt elk jaar goesting in iets nieuws...

we spreken dan over 11 �* 13 duizend fietskilometers per jaar ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 10:03   #10
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.
geen mogelijkheid om die klanten op 1 dag te concentreren of zo ? (of desnoods die auto of ne moto op t werk te parkeren voor noodgevallen?)... ge mist wat hoor.

Laatst gewijzigd door Anna List : 18 september 2013 om 10:04.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 10:13   #11
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.
De voordelen zijn objectief en onmiskenbaar. Uw geprivilegieerde situatie ken ik niet, maar ze lijkt me niet echt realistisch en zeker niet representatief voor 99% van de mensen. Dat u niet wakker ligt van vervuiling, zieke mensen, enz is ook zo typerend en ligt aan het feit dat de automobilist niet geconfronteerd wordt met de overlast die hij veroorzaakt. U zou er wellicht plotseling wel van wakker liggen als de uitlaat vooraan in de auto uitkwam of wanneer u een kind met astma had. Nu dat is niet het geval, vandaar de noodzaak van taksen ( de vervuiler betaalt ) om mensen een geweten te taxeren. Kent u dat een geweten?

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 18 september 2013 om 10:14.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 11:21   #12
Ondernemerke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 26 juni 2013
Berichten: 642
Standaard

Maar ik ben juist voorstander voor het volledig afschaffen van alle mogelijke fiscale voordelen van bedrijfswagens. Maar ook het afschaffen van het oldtimerprincipe en het voordeel van de lichte vracht regeling. Laat iedereen dus ook vrachtwagens en camionetten volle pot aan rijbelastingen, BIV en andere zaken betalen. En geen fiscale aftrekbaarheid meer. Van niets wat gemotoriseerd is. Dus ook geen moto's!

En liever vandaag dan morgen een kilometerbelasting. Schaf bijvoorbeeld de jaarlijkse rijbelasting af en voer een standaard kilometerbelasting voor iedereen in. Verreken dit ineens in de brandstofprijzen. Geen extra onkosten of infrastructuur nodig. Gewoon benzine, diesel, LPG en noem maar op op het zelfde bedrag van bijvoorbeeld 2,5 euro/liter.

Het zou veel mensen met exclusieve sportwagens plezieren. Nu betaal je voor bijvoorbeeld een 6.2 V12 jaarlijks een fortuin aan belastingen. terwijl die wagens maar 1000-1500 km/jaar doen. Schaf die belasting af en reken 2,5 euro/liter aan. Dan mag die nog +20 liter/100km verbruiken. Dat betaal je dan met plezier!

En een geweten? Ja dat heb ik. Als het over mijn kinderen gaat. Al de rest zien je enkel staan zolang je niet in de goot ligt. Familie en vrienden is een ruim begrip. Leef je als een gemiddeld mens dan kennen ze u. verdien je veel meer dan zie je ze enkel als ze iets nodig hebben. Lig je in de goot dan willen ze u niet meer kennen. En dan is het familie of vrienden. Voor vreemden heb ik geen geweten nodig.
Ondernemerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 20:46   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Maar ik ben juist voorstander voor het volledig afschaffen van alle mogelijke fiscale voordelen van bedrijfswagens. Maar ook het afschaffen van het oldtimerprincipe en het voordeel van de lichte vracht regeling. Laat iedereen dus ook vrachtwagens en camionetten volle pot aan rijbelastingen, BIV en andere zaken betalen. En geen fiscale aftrekbaarheid meer. Van niets wat gemotoriseerd is. Dus ook geen moto's!

En liever vandaag dan morgen een kilometerbelasting. Schaf bijvoorbeeld de jaarlijkse rijbelasting af en voer een standaard kilometerbelasting voor iedereen in. Verreken dit ineens in de brandstofprijzen. Geen extra onkosten of infrastructuur nodig. Gewoon benzine, diesel, LPG en noem maar op op het zelfde bedrag van bijvoorbeeld 2,5 euro/liter.

Het zou veel mensen met exclusieve sportwagens plezieren. Nu betaal je voor bijvoorbeeld een 6.2 V12 jaarlijks een fortuin aan belastingen. terwijl die wagens maar 1000-1500 km/jaar doen. Schaf die belasting af en reken 2,5 euro/liter aan. Dan mag die nog +20 liter/100km verbruiken. Dat betaal je dan met plezier!

En een geweten? Ja dat heb ik. Als het over mijn kinderen gaat. Al de rest zien je enkel staan zolang je niet in de goot ligt. Familie en vrienden is een ruim begrip. Leef je als een gemiddeld mens dan kennen ze u. verdien je veel meer dan zie je ze enkel als ze iets nodig hebben. Lig je in de goot dan willen ze u niet meer kennen. En dan is het familie of vrienden. Voor vreemden heb ik geen geweten nodig.
Ja daar zit wel iets in. Maar zo'n houding is nefast voor een maatschappij, die een verzameling is van individuen en waarbij al die individuen een verantwoordelijkheid hebben binnen de maatschappij. Het is aan de overheid het kader te creëren zodat die individuen dat ook zo goed mogelijk doen. Helaas loopt het daar meer dan eens mis.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 20:47   #14
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.
Onbekend is onbemind.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 20:50   #15
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Erg jammer. Maar hoe kan men een mentaliteitswijziging tot stand brengen? Autogebruik zwaarder belasten?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 21:06   #16
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.361
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Erg jammer. Maar hoe kan men een mentaliteitswijziging tot stand brengen? Autogebruik zwaarder belasten?
Waarom zou er een mentaliteitswijziging moeten komen?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 21:28   #17
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.976
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom zou er een mentaliteitswijziging moeten komen?
²
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 21:31   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 21:34   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.
Bij mij is het juist omgekeerd: ik doe veel liever 's ochtends en 's avonds voor en na het werk mijn sportieve activiteit. Met de fiets dus naar en van het werk. Op die manier hoef ik geen bijkomende tijd te besteden aan dergelijke activiteiten. Eens thuis is het tijd voor ons gezin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 21:37   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke Bekijk bericht
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.
Er zijn ondernemingen die alternatieven bieden voor bedrijfswagen. Dus, er is een mogelijkheid die extra-legale voordelen anders in te vullen. Fietsinvesteringen zijn voor bedrijven trouwens bijzonder interessant, daar 120% aftrekbaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be