Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juli 2020, 18:42   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard Klein pensioen aangedikt met huurinkomsten.

Nogal wat gepensioneerde zelfstandigen halen wat extra inkomsten uit verhuur van woning(en). Maar blijft dit duren?

9/11/2014: arrest van het europees hof van justitie, ondertussen is een boeteprocedure opgestart tegen de Belgische staat.

Wat gaat het worden? Gaat de Belgische staat de boetes die onvermijdelijk gaan volgen gewoon betalen of gaat men de inkomsten uit huurwoningen beschouwen als een inkomen en dit bij de inkomstenbelasting bijvoegen? Inkomsten uit verhuur lijken me hiermee gehalveerd te worden.

Als ik dit verkeerd zie weet ik het graag.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2020, 23:03   #2
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nogal wat gepensioneerde zelfstandigen halen wat extra inkomsten uit verhuur van woning(en). Maar blijft dit duren?

9/11/2014: arrest van het europees hof van justitie, ondertussen is een boeteprocedure opgestart tegen de Belgische staat.

Wat gaat het worden? Gaat de Belgische staat de boetes die onvermijdelijk gaan volgen gewoon betalen of gaat men de inkomsten uit huurwoningen beschouwen als een inkomen en dit bij de inkomstenbelasting bijvoegen? Inkomsten uit verhuur lijken me hiermee gehalveerd te worden.

Als ik dit verkeerd zie weet ik het graag.
Ik spreek nu helemaal tegen mijn eigen portefeuille. Maar ik begrijp dat dat zou beslist worden ......het zijn toch inkomsten of wat anders ? Stel dat ik een camping koop met de bedoeling om daar kampeerplaatsen en stacaravans te verhuren dan denk ik niet dat ik dat in het zwart mag doen. Ik zal dan belastingen moeten betalen op die opbrengst.
Zelfs op je kapitaal intresten moet je belastingen betalen dus waarom eigenlijk niet op huurgeld ?

Maar van mij moet het niet want dan zal ik mijn inkomen serieus wat zien dalen ......Verkopen zal dan ook wel wat minder makkelijk gaan want velen die nu kopen als belegging gaan dan wegvallen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 juli 2020 om 23:06.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2020, 23:25   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Nog een grijze zone zijn de vakantiewoningen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2020, 23:45   #4
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik spreek nu helemaal tegen mijn eigen portefeuille. Maar ik begrijp dat dat zou beslist worden ......het zijn toch inkomsten of wat anders ?
Volledig mee eens. Het is volledig normaal zijn dat deze scheve situatie wordt rechtgezet.
Niet het rechtzetten stel ik in vraag, het is het in voege zijnde systeem waar ik weer met een wrang gevoel naar kijk. We zien de spaarboekjes waardeloos worden en vele burgers investeren in vastgoed om hun inkomsten verzekerd te zien. Grote projecten rijzen overal uit de grond en vraag me af of de kleine investeerders door de projectontwikkelaars juist worden geïnformeerd.

Banken houden hier al rekening mee bij het toekennen van leningen (huurinkomsten worden maar voor 70% mee in rekening gehouden) en gezien de 'investeerder' ook een vrij hoge eigen inbreng meebrengt zitten die safe.

De vraag is nu, hoe ingrijpend gaat die halvering van huurinkomsten de immo-markt beïnvloeden?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2020, 23:46   #5
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nog een grijze zone zijn de vakantiewoningen.
Wat bedoel je precies?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 05:38   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nogal wat gepensioneerde zelfstandigen halen wat extra inkomsten uit verhuur van woning(en). Maar blijft dit duren?

9/11/2014: arrest van het europees hof van justitie, ondertussen is een boeteprocedure opgestart tegen de Belgische staat.

Wat gaat het worden? Gaat de Belgische staat de boetes die onvermijdelijk gaan volgen gewoon betalen of gaat men de inkomsten uit huurwoningen beschouwen als een inkomen en dit bij de inkomstenbelasting bijvoegen? Inkomsten uit verhuur lijken me hiermee gehalveerd te worden.

Als ik dit verkeerd zie weet ik het graag.
Inkomsten uit huur bedragen 30%
Je kan je investering en het onderhoud ook nog eens aftrekken van het belastbaar inkomen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 05:40   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik spreek nu helemaal tegen mijn eigen portefeuille. Maar ik begrijp dat dat zou beslist worden ......het zijn toch inkomsten of wat anders ? Stel dat ik een camping koop met de bedoeling om daar kampeerplaatsen en stacaravans te verhuren dan denk ik niet dat ik dat in het zwart mag doen. Ik zal dan belastingen moeten betalen op die opbrengst.
Zelfs op je kapitaal intresten moet je belastingen betalen dus waarom eigenlijk niet op huurgeld ?

Maar van mij moet het niet want dan zal ik mijn inkomen serieus wat zien dalen ......Verkopen zal dan ook wel wat minder makkelijk gaan want velen die nu kopen als belegging gaan dan wegvallen.
Het kadastraal inkomen is een belasting op de verhuurwaarde. Ook als je je eigendom niet verhuurt.
Zal Europa daar ook iets aan doen?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 05:42   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Ik verhuur via onze vennootschap.
Ik betaal geen KI, na de aftrek van onze leningen en onze onkosten, betaal ik 30% op de winst.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 05:44   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

De minder netto inkomsten worden verhaald op de huurder. M.a.w. de huurprijs zal stijgen, en niemand, ook de overheid niet, kan dit tegenhouden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 07:57   #10
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik verhuur via onze vennootschap.
Ik betaal geen KI, na de aftrek van onze leningen en onze onkosten, betaal ik 30% op de winst.
Is dat de enige goede manier? Vennootschappen oprichten?
Niet voor iedereen weggelegd denk ik zo. Mij zou het alvast niet interesseren.
Te veel wind voor weinig.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 08:00   #11
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De minder netto inkomsten worden verhaald op de huurder. M.a.w. de huurprijs zal stijgen, en niemand, ook de overheid niet, kan dit tegenhouden.
Nogal een gemakkelijke redenering die weinig steek houdt.
Je vergeet één ding, de huurder zelf houdt dit tegen.
Als de centen op zijn zijn ze op, punt.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 08:20   #12
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nog een grijze zone zijn de vakantiewoningen.
En parkeerplaatsen en garages.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 09:25   #13
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
En parkeerplaatsen en garages.
Ook waar.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 10:10   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik verhuur via onze vennootschap.
Ik betaal geen KI, na de aftrek van onze leningen en onze onkosten, betaal ik 30% op de winst.
Als je geld uit jouw vennootschap wil halen betaal je nog eens extra aan ofwel roerende voorheffing ( dividenden, ..) ofwel personenbelasting & sociale bijdrage zelfstandige.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 10:20   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nogal wat gepensioneerde zelfstandigen halen wat extra inkomsten uit verhuur van woning(en). Maar blijft dit duren?

9/11/2014: arrest van het europees hof van justitie, ondertussen is een boeteprocedure opgestart tegen de Belgische staat.

Wat gaat het worden? Gaat de Belgische staat de boetes die onvermijdelijk gaan volgen gewoon betalen of gaat men de inkomsten uit huurwoningen beschouwen als een inkomen en dit bij de inkomstenbelasting bijvoegen? Inkomsten uit verhuur lijken me hiermee gehalveerd te worden.

Als ik dit verkeerd zie weet ik het graag.
Ik ken het arrest niet. Ook op dit moment zijn beroepsinkomsten uit woonhuur, handelshuur, huur volgens gemeen recht en ter beschikking stelling belastbaar. Je dient zowel personenbelasting als sociale bijdragen te betalen en zijn niet cumuleerbaar met pensioen. Als de activiteiten gebeuren vanuit patrimoniumbeheer ( beheer van eigen vermogen) is enkel handelshuur en belastbaar. De grens tussen beheer van eigen vermogen en beroepsinkomsten zou beter door onze fiscus verduidelijkt worden. In principe betaal je als particulier enkel kadastraal inkomsten als belasting op inkomsten uit vastgoed. Als de huurinkomsten na afschrijvingen en terugbetaling lening hoog blijven kan je ze het beste aangeven als beroepsinkomsten.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 10:23   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nogal een gemakkelijke redenering die weinig steek houdt.
Je vergeet één ding, de huurder zelf houdt dit tegen.
Als de centen op zijn zijn ze op, punt.
Onze markt is voor woonhuur een verhuurdersmarkt anno 2020. Er is meer vraag vanuit huurders, vooral in goedkoper segment, dan aanbod bij verhuurders.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 10:33   #17
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.193
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Volledig mee eens. Het is volledig normaal zijn dat deze scheve situatie wordt rechtgezet.
Niet het rechtzetten stel ik in vraag, het is het in voege zijnde systeem waar ik weer met een wrang gevoel naar kijk. We zien de spaarboekjes waardeloos worden en vele burgers investeren in vastgoed om hun inkomsten verzekerd te zien. Grote projecten rijzen overal uit de grond en vraag me af of de kleine investeerders door de projectontwikkelaars juist worden geïnformeerd.

Banken houden hier al rekening mee bij het toekennen van leningen (huurinkomsten worden maar voor 70% mee in rekening gehouden) en gezien de 'investeerder' ook een vrij hoge eigen inbreng meebrengt zitten die safe.

De vraag is nu, hoe ingrijpend gaat die halvering van huurinkomsten de immo-markt beïnvloeden?

Dat is zeer zeker geen algemene regel, maar hoort wellicht tot de politiek van jouw bank.

Wat wel klopt, is dat de Nationale Bank de commerciële banken aan het dwingen is om hun kredietverstrekking strakker te maken. Lees : nog maar 80% van het aankoopbedrag laten ontlenen. Rest moet van eigen middelen komen. Reden : de Nationale Bank vreest dat de vastgoed bubbel ooit gaat ontploffen en dat de prijzen nu al 15% te hoog liggen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 10:41   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik spreek nu helemaal tegen mijn eigen portefeuille. Maar ik begrijp dat dat zou beslist worden ......het zijn toch inkomsten of wat anders ? Stel dat ik een camping koop met de bedoeling om daar kampeerplaatsen en stacaravans te verhuren dan denk ik niet dat ik dat in het zwart mag doen. Ik zal dan belastingen moeten betalen op die opbrengst.
Zelfs op je kapitaal intresten moet je belastingen betalen dus waarom eigenlijk niet op huurgeld ?

Maar van mij moet het niet want dan zal ik mijn inkomen serieus wat zien dalen ......Verkopen zal dan ook wel wat minder makkelijk gaan want velen die nu kopen als belegging gaan dan wegvallen.
Er is wel wat voor te zeggen, maar dat gewoon als netto inkomsten belasten is ook niet fair, er zijn immers kosten aan verbonden die een gewone particulier niet in rekening kan brengen.

Enige oplossing is dan via een vennootschap te werken, maar of voor 1 woning het sop de kool waard is betwijfel ik.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 6 juli 2020 om 10:42.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 11:08   #19
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nogal wat gepensioneerde zelfstandigen halen wat extra inkomsten uit verhuur van woning(en). Maar blijft dit duren?
Zelfstandigen met extra vastgoed ? Ik moet alle dagen lezen dat die mensen amper de boter op hun boterham verdienen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2020, 11:56   #20
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Het kadastraal inkomen is een belasting op de verhuurwaarde. Ook als je je eigendom niet verhuurt.
Zal Europa daar ook iets aan doen?
Idd!
Je moet belastingen betalen op een inkomen dat je niet hebt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be