Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2020, 20:06   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard Corona sheriffs van de CD&V

De super sheriff is natuurlijk de Crembo.
Te eerste adjunct, daar is al een draad over, dat is de oude Lippens. Die gaat treinen vangen en vastleggen met een lasso.
En nu is de derde gekend:

Deinze verplicht mondmaskers in supermarkten en superettes
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200630_96566418

Mijn punt van discussie is evenwel: ondergraven de tsjeven nu echt zo graag de pogingen tot beleid van een federale regering waar ze zelf van uit deel maken?
En ook: gaat dit geen ruzies uitlokken bij de mensen? Corona justice warriers gaan ongemaskerden interpelleren, aan het station van Knock en in de warenhuizen van Deinze, en die gaan op hun beurt zich achter de formele wet schuilen. 's nie goed hé: ruzies ontlokken.



Citaat:
Iedereen die ouder is dan 12 jaar en naar de supermarkt wil in Deinze, moet voortaan een mondmasker dragen. Dat is een primeur voor Vlaanderen.

Het gaat over 17 winkels verspreid over het grondgebied van de Oost-Vlaamse gemeente. ‘Aanleiding voor die strenge maatregel is dat we in de voorbije weken een stijging zien van het aantal nieuwe besmettingen van Covid-19 in Deinze’, zegt burgemeester Jan Vermeulen (CD&V).

‘Daarenboven stellen we vast dat het alsmaar drukker wordt in de supermarkten en dat mondmaskers veel minder gedragen worden dan een paar weken geleden. Dat is gevaarlijk. Zeker omdat de meeste klanten in een supermarkt door allerhande redenen zich niet houden aan de social distancing bij het kruisen. Wij waren een van de steden met de laagste aantallen besmettingen en waren de eerste om de ganse bevolking van gratis mondmaskers te voorzien. Die actie werd goed onthaald.’

GEES wilden een verplichting

Eerder hadden verschillende experts aangedrongen bij de regering om mondmaskers verplicht te maken in winkels. Erika Vlieghe (voorzitter van de GEES) stelde vorige zondag nog: ‘Er is genoeg wetenschappelijk bewijs over de effectiviteit van mondmaskers. Houden die alles tegen en vermijd je daarmee nieuwe besmettingen? Nee, maar het houdt wel veel tegen. En bovendien creëer je het bewustzijn bij de mensen dat we nog lang niet af zijn van het virus.

De politici beslisten vorige week in de Veiligheidsraad evenwel de maskers niet te verplichten. Maar, zo zei minister van Volksgezondheid Maggie De Block in De Zevende Dag: ‘We gaan de cijfers zeer nauwlettend volgen. Als de indicatoren stijgen, moeten en zullen we ingrijpen. Ingrijpen betekent een verstrenging van de regels, en dan gaat het niet énkel over het verplichten van mondmaskers.’

Reactie in Deinze

Maar Deinze wacht daar dus niet op en beslist zelf al de maskers te verplichten in supermarkten en op de wekelijkse markt.

De verantwoordelijken van een aantal superettes en grootwarenhuizen reageren gematigd positief. Zowel bij AD Delhaize als de Colruytgroep kregen we te horen dat ze al van bij de start van de crisis strikt de maatregelen van de Veiligheidsraad hebben opgevolgd om in eerste instantie vooral hun eigen medewerkers te beschermen.

“Zelf bood ik als eerste in België handgel aan en werden de karretjes door een personeelslid ontsmet’, zegt Geert Dewitte van Delhaize. ‘Alleen zal het niet eenvoudig zijn om een klant die geen masker wil dragen te overtuigen’, zegt Silja Decock van de Colruytgroep.

‘We doen er wel alles aan om onze klanten te informeren en te sensibiliseren zodat het zowel voor onze medewerkers als klanten een veilig verhaal wordt. Mogelijk is dit ook de denkpiste die door het stadsbestuur wordt gevolgd. Een eigen controledienst kunnen we wel niet opzetten.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2020, 20:49   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

In België behoort deze zomer het maskertje dus tot de basisuitrusting van de toerist.
Oh ja.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2020, 20:55   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deinze
"We hebben een groot risico omdat we veel zorginstellingen hebben. Dat heeft ons geleerd dat mondmaskers dragen ons erg heeft geholpen. Nu komt er een fase waarin meer mag en soepel wordt omgegaan, ook in winkels. We zijn ervan overtuigd dat dit zal helpen om de besmettingsgraad en sterftegraad die in onze stad erg laag zijn, laag te houden."
Mogen de bewoners van zorgcentra ondertussen naar de winkel ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 06:46   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De super sheriff is natuurlijk de Crembo.
Te eerste adjunct, daar is al een draad over, dat is de oude Lippens. Die gaat treinen vangen en vastleggen met een lasso.
En nu is de derde gekend:

Deinze verplicht mondmaskers in supermarkten en superettes
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200630_96566418

Mijn punt van discussie is evenwel: ondergraven de tsjeven nu echt zo graag de pogingen tot beleid van een federale regering waar ze zelf van uit deel maken?
En ook: gaat dit geen ruzies uitlokken bij de mensen? Corona justice warriers gaan ongemaskerden interpelleren, aan het station van Knock en in de warenhuizen van Deinze, en die gaan op hun beurt zich achter de formele wet schuilen. 's nie goed hé: ruzies ontlokken.
Crembo floot hem al terug, burgemeester zet door!

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nat...?ocid=msedgdhp
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 11:05   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Mogen de bewoners van zorgcentra ondertussen naar de winkel ?
Dat hebben ze altijd gemogen tijdens deze crisis.
Maar of ze daarna terug binnen mogen, dat is een andere vraag.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 11:09   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Crembo floot hem al terug, burgemeester zet door!

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nat...?ocid=msedgdhp
En de provinciegouverneur fluit de burgemeester terug.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 11:23   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Toch vind ik dat de burgemeester van Deinze gelijk heeft. In een supermarkt bijvoorbeeld zijn er altijd pipo’s die aan de 1,5 meter hun voeten vegen. Met een mondmasker is er dan toch nog wat bescherming. Ik begrijp de weerstand van politici tegen een mondmasker-verplichting niet. In Japan is het reeds sedert onheuglijke tijden de gewoonte dat wie een nog maar een gewone verkoudheid heeft spontaan een mondmaskertje opzet. Uit respect voor anderen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 11:30   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch vind ik dat de burgemeester van Deinze gelijk heeft. In een supermarkt bijvoorbeeld zijn er altijd pipo’s die aan de 1,5 meter hun voeten vegen.
Dan moet dat maar op federaal niveau geregeld worden.
Dan is het ook voor iedereen duidelijk.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 12:41   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch vind ik dat de burgemeester van Deinze gelijk heeft. In een supermarkt bijvoorbeeld zijn er altijd pipo’s die aan de 1,5 meter hun voeten vegen. Met een mondmasker is er dan toch nog wat bescherming. Ik begrijp de weerstand van politici tegen een mondmasker-verplichting niet. In Japan is het reeds sedert onheuglijke tijden de gewoonte dat wie een nog maar een gewone verkoudheid heeft spontaan een mondmaskertje opzet. Uit respect voor anderen.
De winkels en supermarkten kunnen dat uit eigen beweging doen.

De tegenstand komt hoofdzakelijk vanuit de bedrijven en de politici moeten dan een compromis vinden. In de Zevende Dag ging het specifiek daarover.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 13:00   #10
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch vind ik dat de burgemeester van Deinze gelijk heeft. In een supermarkt bijvoorbeeld zijn er altijd pipo’s die aan de 1,5 meter hun voeten vegen. Met een mondmasker is er dan toch nog wat bescherming. Ik begrijp de weerstand van politici tegen een mondmasker-verplichting niet. In Japan is het reeds sedert onheuglijke tijden de gewoonte dat wie een nog maar een gewone verkoudheid heeft spontaan een mondmaskertje opzet. Uit respect voor anderen.
Respect in de zin van 'ik heb schrik dat jij mij gaat ziek maken, en daarom wil ik dat jij een mondmasker draagt en zelf zal ik er dan ook maar eentje dragen'. Dat noem ik geen respect, integendeel zelfs ...
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 13:02   #11
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De winkels en supermarkten kunnen dat uit eigen beweging doen.

De tegenstand komt hoofdzakelijk vanuit de bedrijven en de politici moeten dan een compromis vinden. In de Zevende Dag ging het specifiek daarover.
Tja, mondmaskerplicht gaat de economie zeker geen goed doen. Online verkoop en shoppen in het buitenland zouden nogmaals een boost krijgen. Dat terwijl elk procentje omzet het verschil kan uitmaken tussen overleven en failliet gaan...
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 15:04   #12
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch vind ik dat de burgemeester van Deinze gelijk heeft. In een supermarkt bijvoorbeeld zijn er altijd pipo’s die aan de 1,5 meter hun voeten vegen. Met een mondmasker is er dan toch nog wat bescherming. Ik begrijp de weerstand van politici tegen een mondmasker-verplichting niet. In Japan is het reeds sedert onheuglijke tijden de gewoonte dat wie een nog maar een gewone verkoudheid heeft spontaan een mondmaskertje opzet. Uit respect voor anderen.
Belgische dommigheid en onmogelijkheid om logisch na te denken.
"Er is geen draagvlak voor het dragen van een mondmasker".

Mensen in de supermarkt moeten hele dagen met een mondmasker rondlopen om anderen niet te besmetten en dat mogen derden, die aan lockdown feestjes meedoen en lak hebben aan alle corona regels, de winkel binnen met de kans dat ze de winkelmedewerkers besmetten.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 1 juli 2020 om 15:07.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 18:09   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Mocht ik burgemeester zijn, ik zou er wel zeer vlug een referendum over organiseren.

(dus, mocht ik in de actieve politiek gaan, dan mogen jullie op mij, de superdemocraat, stemmen)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 18:21   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mocht ik burgemeester zijn, ik zou er wel zeer vlug een referendum over organiseren.
Met opkomstplicht ?
Neen dank u.

Een vrijblijvende bevraging zou nog kunnen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 18:41   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mocht ik burgemeester zijn, ik zou er wel zeer vlug een referendum over organiseren.

(dus, mocht ik in de actieve politiek gaan, dan mogen jullie op mij, de superdemocraat, stemmen)
Een referendum? Neen merci, ik moet al genoeg gaan stemmen. Ge moet uw werk niet door de burgers laten doen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 19:13   #16
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch vind ik dat de burgemeester van Deinze gelijk heeft. In een supermarkt bijvoorbeeld zijn er altijd pipo’s die aan de 1,5 meter hun voeten vegen. Met een mondmasker is er dan toch nog wat bescherming. Ik begrijp de weerstand van politici tegen een mondmasker-verplichting niet. In Japan is het reeds sedert onheuglijke tijden de gewoonte dat wie een nog maar een gewone verkoudheid heeft spontaan een mondmaskertje opzet. Uit respect voor anderen.
Respect Daar zeg je zoiets. Bestaat dat nog ?
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 19:16   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Belgische dommigheid en onmogelijkheid om logisch na te denken.
"Er is geen draagvlak voor het dragen van een mondmasker".

Mensen in de supermarkt moeten hele dagen met een mondmasker rondlopen om anderen niet te besmetten en dat mogen derden, die aan lockdown feestjes meedoen en lak hebben aan alle corona regels, de winkel binnen met de kans dat ze de winkelmedewerkers besmetten.
Gisteren even iets gaan eten. In de kroeg droeg de serveerster een mondmasker. Binnen in de kroeg waren wat zatlappen mekaar aan het aflikken. Het blijft een klucht.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 19:38   #18
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mocht ik burgemeester zijn, ik zou er wel zeer vlug een referendum over organiseren.

(dus, mocht ik in de actieve politiek gaan, dan mogen jullie op mij, de superdemocraat, stemmen)
Het is maar best dat u geen burgemeester bent dan. Een burgemeester dient ook nodige beslissingen te nemen, ook al zijn die niet altijd door iedereen gedragen of populair. Of gaan we ook een referendum organiseren of we al dan niet belastingen moeten betalen?

Superdemocraat of superpopulist, het is maat hoe je het bekijkt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 21:20   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Gisteren even iets gaan eten. In de kroeg droeg de serveerster een mondmasker. Binnen in de kroeg waren wat zatlappen mekaar aan het aflikken. Het blijft een klucht.
Binnen een bubbel zou aflikken geen probleem mogen zijn.
Een bubbel bestaat niet enkel uit familieleden.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2020, 21:24   #20
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is maar best dat u geen burgemeester bent dan. Een burgemeester dient ook nodige beslissingen te nemen, ook al zijn die niet altijd door iedereen gedragen of populair. Of gaan we ook een referendum organiseren of we al dan niet belastingen moeten betalen?

Superdemocraat of superpopulist, het is maat hoe je het bekijkt.
Voor het dragen van een mondmasker in de winkel zou er nog een draagvlak geweest zijn. Het verbaast mij trouwens dat het niet moet.
Het gaat erom dat niet plots iemand solo slem moet beginnen spelen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be