Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Een Belgische confederatie?
Ik ben Belgiscist, en een confederatie België is een mogelijkheid 5 10,20%
Ik ben Belgiscist, en ik verwerp het idee van een confederatie België 6 12,24%
Ik ben flamingant/Vlaams-nationalist, en een confederatie België is een mogelijkheid 10 20,41%
Ik ben flamingant/Vlaams-nationalist, en ik verwerp het idee van een confederatie België 18 36,73%
Ik ben iemand anders, maar zeg toch graag eens mijn mening... 10 20,41%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 september 2007, 00:56   #141
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik vind het wel veelzeggend dat er zo weinig Belgiscisten durven komen verdedigen waarom ze tegen (of voor) het idee van een confederatie zijn.
Zijn de argumenten uitgestorven? Of enkel de verkondigers ervan?
Even voor de duidelijkheid.
Wil jij van Vlaanderen een confederatie of een unitaire staat maken?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 01:05   #142
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Even voor de duidelijkheid.
Wil jij van Vlaanderen een confederatie of een unitaire staat maken?
Een unitaire staat.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 27 september 2007 om 01:06.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 06:08   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik wil wel verder zoeken als u het verkiest. Dan vind ik nog heel wat. Een schamel feitje. Zou het niet kunnen zijn dat u in deze de mensen een rad voor de ogen wilt draaien?
Ja, een schamel feitje. Meer niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 06:10   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Via MSN heb ik gesprekken met een Nederlandse Groot-Nederlander. Hij sluit steevast af met houzee! Wat is daar "verkeerd" aan?? Hoezee zat volgens mij in vlaamse liedjes die ik nog in de lagere school leerde!
Men ziet toch echt alles proberen uit te melken om maar commentaar te kunnen geven zene!
Ik zeg helemaal niet dat het verkeerd is; alleen dat ik het nut niet ervan inzie om een dergelijke gedateerde uitroep weer uit de mottenballen te halen. Echter, moeten we nu met afgrijzen opkijken wanneer er een of ander die uitroep wel nog in de mond neemt? Neen, juist omdat ik weet in welke historische context "houzee/hoezee" moet geplaatst worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 06:14   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Houzee is taboe in Nederland, net zoals de Oranje Blanje Bleu (prinsenvlag), omdat het symbolen waren waar de NSB mee aan de haal is gegaan en dat blijft gevoelig liggen in Nederland.
Eigenlijk is dat in mijn ogen een verkeerde houding. Immers, je laat op die manier toe dat algemene symbolen "ontvoerd" en toegeëigend worden door slechts een deel alhoewel die het geheel toekomen.

Stel je eens voor dat Finland haar nationaal symbool, de leeuw met sabel, zou verwerpen omdat die indertijd ook gebruikt werd door groeperingen die dicht bij nazi-Duitsland stonden. Stel je eens voor dat de Franse overheid de driekleur afschaft, omdat die boven de gebouwen van het collaborerende Vichy-regime wapperde. Beeld je eens in dat de Britse "Union Jack" wordt gestreken, omdat in het interbellum Britse nationaal-scoialisten die gebruikten op hun bijeenkomsten. Enz.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 06:27   #146
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een unitaire staat.
Unitaire staten dienen enkel om de bevolking te onderdrukken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 06:30   #147
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is dat in mijn ogen een verkeerde houding. Immers, je laat op die manier toe dat algemene symbolen "ontvoerd" en toegeëigend worden door slechts een deel alhoewel die het geheel toekomen.

Stel je eens voor dat Finland haar nationaal symbool, de leeuw met sabel, zou verwerpen omdat die indertijd ook gebruikt werd door groeperingen die dicht bij nazi-Duitsland stonden. Stel je eens voor dat de Franse overheid de driekleur afschaft, omdat die boven de gebouwen van het collaborerende Vichy-regime wapperde. Beeld je eens in dat de Britse "Union Jack" wordt gestreken, omdat in het interbellum Britse nationaal-scoialisten die gebruikten op hun bijeenkomsten. Enz.
Het is idd verschrikkelijk hoe er in Belgie belang word gehecht aan het verbieden van simbolen die toevallig gebruikt zijn geweest door een verkeerde groepering.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 09:38   #148
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zeg helemaal niet dat het verkeerd is; alleen dat ik het nut niet ervan inzie om een dergelijke gedateerde uitroep weer uit de mottenballen te halen. Echter, moeten we nu met afgrijzen opkijken wanneer er een of ander die uitroep wel nog in de mond neemt? Neen, juist omdat ik weet in welke historische context "houzee/hoezee" moet geplaatst worden.
Mijn reactie was dan ook ter ondersteuning van je betoog, niet ertegen
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 12:29   #149
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een unitaire staat.
Oké.

Ik vind het wel veelzeggend dat er zo weinig Vlaams-nationalisten durven komen verdedigen waarom ze tegen het idee van een confederatie zijn.
Zijn de argumenten uitgestorven? Of enkel de verkondigers ervan?




Enfin, het argument van 'Waarom geen confederatie België, denk je dat België anders geen eenheid zou blijven?' kan toch evengoed op het unitaire Vlaanderen toegepast worden? In de zin van 'Waarom geen confederatie Vlaanderen, denk je dat Vlaanderen anders geen eenheid zou blijven?'

Vind je dat zelf niet?

Enfin, confederatie of unitair. Weg met federaties!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 13:03   #150
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Even een stukje uit 1940:

Hierna volgt de "paradeerrol", waarbij de bemanning langs de volle lengte van het schip op het dek staat aangetreden. Wanneer de prinsessen van boord gaan, geeft de schipper het fluitsignaal, waarop ieder gelijktijdig de petten en de mutsen in de rechterhand neemt, waarna de schipper 3x fluit, waarbij elke keer de armen met petten en mutsen krachtig omhoog worden geheven en elke keer schalt krachtig uit alle monden het "Hoezee". De prinses reageert luidt: "Leve het Vaderland".
De bemanning staat nu stram in de houding aangetreden, schouder aan schouder, de meesten met een traan in de ogen. Een speciale trein stond op de kade. Toen de prinses de trein opstapte, sprong er een vonk over. Of het mocht of niet en of je een officier of een lichtmatroos was het gebeurde. Iedereen rende de loopplank of naar de trein. Prinses Juliana met Irene op haar arm en een manspersoon, ik dacht de Nederlandse ambassadeur, hield Beatrix vast, die met haar voeten op het hekwerk van het achterbalkon rustte. De trein zette zich in beweging en velen liepen nog een eind mee. We zwaaiden totdat de trein uit het gezicht was verdwenen.
The devil is in the detail, Jan. Er is een verschil tussen "Hoezee" en "Hou Zee!"

Hoezee werd inderdaad door koningin Wilhelmina gebruikt en komt trouwens ook voor in kinderliedjes (bijv. in Wie komt er alle jaren: "wie brengt een zak vol lekkers mee? Sint Niklaas, hoezee!").

Hou zee! daarentegen is de groet van de NSB. De [ou] werd daarin uitgesproken als [ou] en niet als [oe].
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 13:09   #151
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Beste Pelgrim en Jan,

Misschien hebben jullie gelijk maar dat kan me niet schelen. Er bestaat ook nog zo iets als beeldvorming. Als we de idee algemeen en breed geaccepteerd willen hebben moeten we wegblijven van termen als daar zijn:
Diets, Houzee, DDR, Dietse Democratische Republiek, Oranjeblanjebleu.
En ik kan er nog wel meer verzinnen.
Hier sluit ik mij volledig bij aan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 14:06   #152
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het voornaamste argument dat onze Belgisciste kameraden inbrengen, om het confederalisme af te schieten, is het idee dat confederaties instabiel en een kort leven beschoren zouden zijn.
Zo'n uitspraken zijn uiteraard een volbloed Belgiscist totaal onwaardig, aangezien zij ervan uit gaat dat België geen politieke, culturele, historische of sociaal-economische eenheid zou vormen.
Ik mag er misschien het mijne van denken, maar als Belgiscist zou ik er rotsvast van overtuigd zijn dat de Belgische eenheid, de eenheid van Vlamingen en Franstaligen, van Germanen en Romanen, van katholieke noorderlingen en vrijzinnige zuiderlingen, zodanig hecht is, dat een vrijwillige samenwerking (ook wel "confederatie" genoemd) alleen kan leiden tot een hechtere band tussen Vlamingen en Walen.
De eenheid is belangerijker dan de onderdelen niet omgekeerd m'n beste jaani. het is te zeggen dat de (correcte!!!) federatie de beste optie is. Confederalisme is dus helemaal niet nodig...

Trouwens je gaat veel te veel uit van een soort volksdenken en je probeert jouw lezers dit denken ook op te leggen... Goed geprobeerd maar neen dank u!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 16:14   #153
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Hier sluit ik mij volledig bij aan.
U verandert wel bliksemsnel van mening. Het bent u die één van die termen heeft voorgesteld, niet? En zelfs goedgekeurd.


Citaat:
Citaat: Pelgrim.
Een confederale republiek van de lage landen, waar Vlaanderen een evenwaardige partner is, kan wat mij betreft perfect (leve de Dietse Democratische Republiek )
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
wat is er mis met de Dietse Democratische Republiek?
Als u zou vasthoudend bent in uw andere principes, voorspelt dit niets goeds. Daarom nogmaals mijn vraag: weet u eigenlijk wel wat u wilt?

Laatst gewijzigd door system : 27 september 2007 om 16:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 16:46   #154
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U verandert wel bliksemsnel van mening. Het bent u die één van die termen heeft voorgesteld, niet? En zelfs goedgekeurd.
Hoezo? Waar dan?

En wat hebben mijn citaten met Dimitri te maken?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 16:50   #155
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Hoezo? Waar dan?

En wat hebben mijn citaten met Dimitri te maken?
U hebt gelijk. Twee namen verwisseld. Mijn excuses.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 17:47   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
The devil is in the detail, Jan. Er is een verschil tussen "Hoezee" en "Hou Zee!"

Hoezee werd inderdaad door koningin Wilhelmina gebruikt en komt trouwens ook voor in kinderliedjes (bijv. in Wie komt er alle jaren: "wie brengt een zak vol lekkers mee? Sint Niklaas, hoezee!").

Hou zee! daarentegen is de groet van de NSB. De [ou] werd daarin uitgesproken als [ou] en niet als [oe].
Aha. Ik dacht dat alles wat door elkaar werd gebruikt, zoals dat nu eenmaal is in Vlaanderen. Houzee en hoezee, hier maakt het geen verschil. In het ene Vlaams-nationalistisch lied staat er "hoezee" ("Ei, het lied der Vlaamse zonen...", terwijl bij andere gelegenheden (zoals door de Vlaamse Blauwvoeterij) "houzee" gangbaar was.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 18:04   #157
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Ik dacht dat alles wat door elkaar werd gebruikt, zoals dat nu eenmaal is in Vlaanderen. Houzee en hoezee, hier maakt het geen verschil. In het ene Vlaams-nationalistisch lied staat er "hoezee" ("Ei, het lied der Vlaamse zonen...", terwijl bij andere gelegenheden (zoals door de Vlaamse Blauwvoeterij) "houzee" gangbaar was.
Er is absoluut een verschil tussen hoezee en houzee!. En dan bedoel ik een inhoudelijk verschil. Houzee! heeft vooal een duidelijk politieke connotatie. En u moogt drie keer raden welke.

Laatst gewijzigd door system : 27 september 2007 om 18:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 18:21   #158
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Ik dacht dat alles wat door elkaar werd gebruikt, zoals dat nu eenmaal is in Vlaanderen. Houzee en hoezee, hier maakt het geen verschil. In het ene Vlaams-nationalistisch lied staat er "hoezee" ("Ei, het lied der Vlaamse zonen...", terwijl bij andere gelegenheden (zoals door de Vlaamse Blauwvoeterij) "houzee" gangbaar was.
Goed om te weten. Maar goed, ook hoezee is danig verouderd. Als ik die uitroep vandaag zou gebruiken, krijg je toch vragende blikken: onder welke steen heeft die gezeten?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 06:10   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Goed om te weten. Maar goed, ook hoezee is danig verouderd. Als ik die uitroep vandaag zou gebruiken, krijg je toch vragende blikken: onder welke steen heeft die gezeten?
Inderdaad, daarom stipte ik al eerder aan dat helemaal geen voorstander ben van dergelijke zwaar gedateerde symboliek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 06:12   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er is absoluut een verschil tussen hoezee en houzee!. En dan bedoel ik een inhoudelijk verschil. Houzee! heeft vooal een duidelijk politieke connotatie. En u moogt drie keer raden welke.
In Vlaanderen is er "absoluut geen verschil" tussen hoezee en houzee. Reeds van in het begin werden bijna vormen in de Vlaamse Beweging gebruikt. De "duidelijke politieke connotatie" was volledig afwezig in bijvoorbeelde Vlaamse Blauwvoeterij die "houzee" gebruikte. Bij ons liep alles een beetje door elkaar; in Nederland was dat blijkbaar niet het geval. Ook hier stellen we nogmaals vast hoe eenzijdig u de dingen wel benadert.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be