Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat valt te verkiezen:
1. De Republiek der Verenigde Nederlanden (uit volle overtuiging) 12 46,15%
2. De Republiek der Verenigde Nederlanden (mijn eerste keuze staat nu eenmaal niet in het lijstje) 8 30,77%
3. Het behoud van het huidige (Klein-)Nederlandse koninkrijk 5 19,23%
4. Een republiek Nederland binnen de huidige staatsgrenzen 1 3,85%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juni 2009, 15:20   #381
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
In uw bijdrage hier op het forum wordt iedere keer weer duidelijk ,dat u Nederland niet kent ,dat u Belgie niet kent en nu weer dat u Frankrijk niet kent.
Komt u niet verder dan uw PC?
Ik woon niet ver van de grens met Nederland. U ook?

Laatst gewijzigd door system : 3 juni 2009 om 15:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 15:26   #382
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De TGV is toch echt een uitzondering. Het Amerikaanse bedrijfsleven is nog steeds toonaangevend, en Frankrijk kan slechts volgen. Zelfs met veel belastinggeld konden ze nog geen eigen Google uitbouwen. Het Franse bedrijfsleven stelt alleen wat voor vanwege de grote thuismarkt en het dichthouden van de grenzen voor buitenlandse overnemers. Zelfs een toetjesmaker als Danone zien de Fransen als strategische sector. Tegen Franse en Duitse energiebedrijven kunnen de Nederlandse en Belgische niet op. Dit is niet omdat ze beter zijn, maar gewoon omdat ze groter zijn. Ik hou er niet van om op te scheppen over de Nederlandse prestaties. Maar wat Nederland met z'n kleine thuismarkt heeft voortgebracht aan multinationals, is veel indrukwekkender.
Dat is toch larie. U komt af met 'toetjesmaker Danone'. Een typisch 'Hollands/Nederlandse benadering van het onderwerp neem ik aan.

U vergeet dat Frankrijk de grootste ruimtevaartindustrie heeft van Europa. En dat de Ariane 5 één van de krachtigste lanceringsraketten is ter wereld. En alhoewel de Ariane een Europees project is, is de hoofdmotor van heel die ruimtevaartindustrie Frankrijk. Ook natuurlijk omdat het er financieel belang bij heeft.

Laatst gewijzigd door system : 3 juni 2009 om 15:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 19:57   #383
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is toch larie. U komt af met 'toetjesmaker Danone'. Een typisch 'Hollands/Nederlandse benadering van het onderwerp neem ik aan.

U vergeet dat Frankrijk de grootste ruimtevaartindustrie heeft van Europa. En dat de Ariane 5 één van de krachtigste lanceringsraketten is ter wereld. En alhoewel de Ariane een Europees project is, is de hoofdmotor van heel die ruimtevaartindustrie Frankrijk. Ook natuurlijk omdat het er financieel belang bij heeft.
Ik zou de Franse industriele prestaties zeker niet onderschatten.
Mij valt altijd het verschil op, als we toch de vergelijking tussen Nederland en Frankrijk maken, dat de Fransen veel strategischer kunnen en willen denken (TGV, Ruimtevaart, Sunbelt in Nice, nucleaire energie, etc) dan de kruideniers uit Nederland.

Wat hier echter terecht beweerd wordt, is dat dit strategische denken een aantal min of meer verweven doelen dient.
Behalve de doelen van economische welvaart, technologische innovatie, en militaire capaciteit (Force de Frappe), is een ander belangrijk doel de uitbouw van het Franstalige cultuurgebied.

Dat heeft niets met complottheorien te maken maar is puur rationeel vooruitkijken van de Franse gecentraliseerde overheid.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 19:59   #384
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik zou de Franse industriele prestaties zeker niet onderschatten.
Mij valt altijd het verschil op, als we toch de vergelijking tussen Nederland en Frankrijk maken, dat de Fransen veel strategischer kunnen en willen denken (TGV, Ruimtevaart, Sunbelt in Nice, nucleaire energie, etc) dan de kruideniers uit Nederland.

Wat hier echter terecht beweerd wordt, is dat dit strategische denken een aantal min of meer verweven doelen dient.
Behalve de doelen van economische welvaart, technologische innovatie, en militaire capaciteit (Force de Frappe), is een ander belangrijk doel de uitbouw van het Franstalige cultuurgebied.

Dat heeft niets met complottheorien te maken maar is puur rationeel vooruitkijken van de Franse gecentraliseerde overheid.
Natuurlijk wensen de Fransen hun Franstalig cultuurgebied wereldwijd te handhaven. Een wat hopeloze strijd volgens mij. Zeker in Afrika op termijn. Tenzij ze zeer zeer sterk uit de economische hoek zouden kunnen komen. Maar dan nog, de wereldtaal is het Engels voor het moment. En dan komt waarschijnlijk het Chinees. Maar dat moeten we nog afwachten.

Laatst gewijzigd door system : 3 juni 2009 om 20:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 09:00   #385
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik zou de Franse industriele prestaties zeker niet onderschatten.
Mij valt altijd het verschil op, als we toch de vergelijking tussen Nederland en Frankrijk maken, dat de Fransen veel strategischer kunnen en willen denken (TGV, Ruimtevaart, Sunbelt in Nice, nucleaire energie, etc) dan de kruideniers uit Nederland.

Wat hier echter terecht beweerd wordt, is dat dit strategische denken een aantal min of meer verweven doelen dient.
Behalve de doelen van economische welvaart, technologische innovatie, en militaire capaciteit (Force de Frappe), is een ander belangrijk doel de uitbouw van het Franstalige cultuurgebied.

Dat heeft niets met complottheorien te maken maar is puur rationeel vooruitkijken van de Franse gecentraliseerde overheid.
Grotendeels mee eens.
Maar zou de aanwezigheid van Bea&co en hun belangen in Shell meespelen bij de "Nederlandse kortzichtheid" (dikke aanhalingstekens, als Belgische "ingezetene" ben ik niet goed geplaatst om dit al te dik in de verf te zetten)?
Ik bedoel dat bij "strategisch denken" in Nederland de belangen van Shell altijd mee in het oog gehouden moeten worden.

Ik vind ook dat "de Fransen" vaak goede ideeën hebben, maar overal waar ze hun vlag planten, nemen ze hun taal mee en proberen ze "de kolonie" te franciseren.

Je houdt niet voor mogelijk hoeveel Fransen er tot hun stomme verbazing ontdekken dat ze in Nederland niet met Frans terecht kunnen. (Ik maak het wekelijks wel een keertje mee op het werk.)
En een aantal multinationals waar Engels "in principe" de werktaal is, zien zich in Brussel meer dan hen lief is uiteindelijk gedwongen om rekening te houden met de Franstaligen (vertaling van verslagen van vergaderingen, belangrijke documenten voor intern gebruik enz.)
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar "mijn bronnen van Russsische afkomst" zijn hier heel duidelijk over.
Ik werk voor een Frans bedrijf in Luik. De werktaal is Frans, maar ongeveer de helft van onze klanten is Nederlandstalig. De directeur is een Nederlander (die, jawel, perfect Frans spreekt; vrijwel zonder accent; ik hoor zelf niets "onfrans" aan zijn accent), maar bij het "uitvoerend management op de werkvloer" is er in mijn ogen niemand die GOED Nederlands spreekt (begrijpen is wel ruimschoots voldoende); hun houding tegenover het Nederlands is op zijn zachtst gezegd dubieus.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 4 juni 2009 om 09:02.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 11:15   #386
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ik vind ook dat "de Fransen" vaak goede ideeën hebben, maar overal waar ze hun vlag planten, nemen ze hun taal mee en proberen ze "de kolonie" te franciseren.
Deden "wij", als Nederlandse Gemeenschap, dat maar!
Alhoewel ik niet kan uitsluiten dat er in Den Haag een aantal personen bezig zijn met de taalsituatie in Suriname. Daar waar het Nederlands , tegen sommige verwachtingen in, elk jaar aan belang wint.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 11:46   #387
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Deden "wij", als Nederlandse Gemeenschap, dat maar!Alhoewel ik niet kan uitsluiten dat er in Den Haag een aantal personen bezig zijn met de taalsituatie in Suriname. Daar waar het Nederlands , tegen sommige verwachtingen in, elk jaar aan belang wint.

De Hollanders deden dat anders wel. Tenminste toch in Suid-Afrika. Imperialistisch tot en met.

Laatst gewijzigd door system : 4 juni 2009 om 11:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 13:28   #388
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Hollanders deden dat anders wel. Tenminste toch in Suid-Afrika. Imperialistisch tot en met.
Ook Vlamingen deden mee daar.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2009, 14:35   #389
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Hollanders deden dat anders wel. Tenminste toch in Suid-Afrika. Imperialistisch tot en met.
Nederland heeft zich in Indie en Zuid-Afrika tot aan het laatste kabinet Drees (tot aan 1958 dus) fanatiek en effectief bemoeid met de culturele ontwikkelingen aldaar. Veel heeft dat niet opgeleverd. En Namibie, dat cultureel kansrijker was geweest voor een Nederlandse Culturele expansie is blijven liggen in de jaren 60, 70, en 80.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 4 juni 2009 om 14:36.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 00:44   #390
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Hollanders deden dat anders wel. Tenminste toch in Suid-Afrika. Imperialistisch tot en met.
Totdat de Republiek, mede als gevolg van de Revolutionaire en Napoleontische oorlogen, in 1807 hoewel het toen het koninkrijk Holland was, de zeer strategische kolonie Zuid Afrika kwijtraakte aan de Britten. Toen was de situatie lang zo, dat naast de verhoudingen blank zwart, dat er ook een grote tegenstelling was tussen de Boeren (Afrikaners) en de Britten. Kortom echt actief effectief beleid vanuit, wat later is gaan heten, Nederland was niet eenvoudig. In de periode voor 1807, was het feitelijk een bezitting van de VOC. Om het tot slot toch over kolonisatie te hebben, deze vestigingskolonie was eerder uitzondering dan regel in de koloniale geschiedenis van de Noordelijke Nederlanden, waar de nadruk duidelijk meer lag bij handel (en handelsposten) dan op nederzettingen.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 01:17   #391
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.186
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
. Kortom echt actief effectief beleid vanuit, wat later is gaan heten, Nederland was niet eenvoudig. In de periode voor 1807, was het feitelijk een bezitting van de VOC. Om het tot slot toch over kolonisatie te hebben, deze vestigingskolonie was eerder uitzondering dan regel in de koloniale geschiedenis van de Noordelijke Nederlanden, waar de nadruk duidelijk meer lag bij handel (en handelsposten) dan op nederzettingen.
Opgelet:

In de Tweede Boerenoorlog (ook bekend als de Tweede Vrijheidsoorlog) 18999-1902 werden de cultureel verwante Afrikaner broeders actief door het kabinet Pierson-Goeman Borghesius gesteund.
Bijna 3000 Nederlandse vrijwilligers reisden af om schouder aan schouder mee te vechten met de broeders uit Vrystaat en Transvaal, een anti-Engelse stemming waarde door het land, en door de gehele lage landen heen werden buurten gebouwd met Afrikaner straatnamen. Tot aan Brussel (!)toe, zie de Transvaalwijk in Oudergem.
De bezielende hitser Abraham Kuyper (ARP) mag hier ook niet onvermeld blijven. Een en ander leidde er een decennium later toe (1914) dat de animo van het Nederlandse volk om met de Engelsen meee te vechten tegen de Duitsers nihil was.

Ernest Douwes Dekker, de achterneef van Eduard Douwes Dekker (Multatuli) was trouwens een van die Nederlanders die vrijwillig mee ging vechten met de Afrikaners. Hij werd gevangen genomen en drie jaar vastgezet op Ceylon (Sri Lanka).
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2009, 20:03   #392
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Opgelet:

In de Tweede Boerenoorlog (ook bekend als de Tweede Vrijheidsoorlog) 18999-1902 werden de cultureel verwante Afrikaner broeders actief door het kabinet Pierson-Goeman Borghesius gesteund.
Bijna 3000 Nederlandse vrijwilligers reisden af om schouder aan schouder mee te vechten met de broeders uit Vrystaat en Transvaal, een anti-Engelse stemming waarde door het land, en door de gehele lage landen heen werden buurten gebouwd met Afrikaner straatnamen. Tot aan Brussel (!)toe, zie de Transvaalwijk in Oudergem.
De bezielende hitser Abraham Kuyper (ARP) mag hier ook niet onvermeld blijven. Een en ander leidde er een decennium later toe (1914) dat de animo van het Nederlandse volk om met de Engelsen meee te vechten tegen de Duitsers nihil was.

Ernest Douwes Dekker, de achterneef van Eduard Douwes Dekker (Multatuli) was trouwens een van die Nederlanders die vrijwillig mee ging vechten met de Afrikaners. Hij werd gevangen genomen en drie jaar vastgezet op Ceylon (Sri Lanka).
Sterker nog: Er was een generaal genaamd Cornelis Jacobus Snijders die wilde dat Nederland zich aan sloot bij de Centralen, omdat het Duitse keizerrijk onoverwinnelijk werd geacht. Daarnaast was Nederland inderdaad zeer anti-Brits door de Boerenoorlogen. Overigens is alleen een deel van de Kaapkolonie Nederlands bezit geweest en niet geheel Zuid-Afrika zoals ik ergens anders las.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2009, 23:33   #393
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Sterker nog: Er was een generaal genaamd Cornelis Jacobus Snijders die wilde dat Nederland zich aan sloot bij de Centralen, omdat het Duitse keizerrijk onoverwinnelijk werd geacht. Daarnaast was Nederland inderdaad zeer anti-Brits door de Boerenoorlogen. Overigens is alleen een deel van de Kaapkolonie Nederlands bezit geweest en niet geheel Zuid-Afrika zoals ik ergens anders las.
U heeft geheel gelijk, dat de Britten eerst de Kaapkolonie en later pas Transvaal en Oranje Vrijstaat hebben overgenomen, de laatste twee gebieden zijn geheel zelfstandig door de Boeren (Afrikaners) gekoloniseerd mede om aan de Britten te ontkomen....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be